Jeg har selv ét eksemplar købt fra nyt. Det kører fint på C skinner og R1. Hvis du har stigninger er trækkraften dog ikke så god som andre Märklin damplokomtiver.
Er der ikke noget med, at Märklin på den model har placeret gummiringene på den forreste trækaksel ....
Det var den på min Litra T ( 37037 ), og det har jeg ændret til bagerste, og synes at den trækker som alm. damplokomotiv.
Ahaa! Jo der er hæfteringe på den forreste af de tre trækkende aksler. Det virker umiddelbart som om, det er dér, den største vægt ligger, men det har åbenbart stor betydning for køreegenskaber og trækkraft... i negativ retning.
Men er det ikke et vanskeligt arbejde at bytte om på akslerne? Jeg tænker her på alle de "stænger" og "dippedutter", der skal tages af og monteres pinligt korrekt igen (beklager de manglende korrekte fagtermer!)?
Jeg har også en 37026, og den kører fint på C-skinner, jeg har dog ikke mindre end R2. Jeg synes nu også at den trækker ganske fint. Den trækker uden problemer fire Heljan CA personvogne op af mine 3,5% stigninger,
Til gengæld synes jeg at den har ufatteligt ringe strømoptag. Jeg har Robel 2-akslet og MH 3-akslet som kører fint over steder hvor T-maskinen notorisk dropper ud. Har renset hjul og slæbesko uden resultat. Den kunne godt bruge en powerpack.
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 426
Jeg har selv ét eksemplar købt fra nyt. Det kører fint på C skinner og R1. Hvis du har stigninger er trækkraften dog ikke så god som andre Märklin damplokomtiver.
Thomas O. Nielsen
Reservedels ekspedient
Græsted
Indlæg: 17
Det lyder godt. Så må jeg bare forsøge at undgå stigning med meget på "krogen"
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.712
Er der ikke noget med, at Märklin på den model har placeret gummiringene på den forreste trækaksel ....
Det var den på min Litra T ( 37037 ), og det har jeg ændret til bagerste, og synes at den trækker som alm. damplokomotiv.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 426
Er der ikke noget med, at Märklin på den model har placeret gummiringene på den forreste trækaksel ....
Det var den på min Litra T ( 37037 ), og det har jeg ændret til bagerste, og synes at den trækker som alm. damplokomotiv.
Ahaa! Jo der er hæfteringe på den forreste af de tre trækkende aksler. Det virker umiddelbart som om, det er dér, den største vægt ligger, men det har åbenbart stor betydning for køreegenskaber og trækkraft... i negativ retning.
Men er det ikke et vanskeligt arbejde at bytte om på akslerne? Jeg tænker her på alle de "stænger" og "dippedutter", der skal tages af og monteres pinligt korrekt igen (beklager de manglende korrekte fagtermer!)?
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.712
Som jeg husker det, var det med en ny aksel fra Märklin, og var den ikke købt hos Felderbanen ....
Det vil også være godt med en Märklin værktøjssæt ( blev lånt, men jeg har det nu ), for det var godt med top på 2½ eller 3 mm.
Jeg havde aldrig prøvet det før, men det lykkedes, og de "stænger og det andet" skal bare tilbage, hvor de kom fra ( husk at tage billeder før )
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 426
Tak for oplysningerne. Det kan i hvert fald blive et fremtidigt projekt, jeg vil overveje.
Cooldad
Indlæg: 27
Jeg har også en 37026, og den kører fint på C-skinner, jeg har dog ikke mindre end R2. Jeg synes nu også at den trækker ganske fint. Den trækker uden problemer fire Heljan CA personvogne op af mine 3,5% stigninger,
Til gengæld synes jeg at den har ufatteligt ringe strømoptag. Jeg har Robel 2-akslet og MH 3-akslet som kører fint over steder hvor T-maskinen notorisk dropper ud. Har renset hjul og slæbesko uden resultat. Den kunne godt bruge en powerpack.
Mvh
Klaus
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.712
Det er noget mærkeligt med mange damplokomotiver, for de har tit ringe strømoptag ...
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 426
Hjulene på tenderen har forbindelse til 0 og der er ledninger til lokomotivet, så kørslen burde være upåklagelig.