Hej allesammen!
Jeg har fået et Delta lokomotiv F7 Alaska ind til reparation. det er et tredelt lokomotiv med to DCM motorer (tromle colektor motor) der styres af en decoder.
Lokomotivet kom ind med problemet at det ikke ville køre, jeg fik hurtigt gang i det igen men det kørte meget trægt og begyndt at lugt varmt.
Det viste sig at den ene motor havde en delvis kortsluttet rotor (en af ankerviklingerne var delvis kortsluttet) og statorviklingen (også kaldt feldtviklingen) har også lidt skade på den ene ikling.
jeg har så delvis repareret det der var defekt og de to motorer kører faktisk okay ikke super men okay når jeg spænder dem op i testbænken hvor de kørrer direkte uden delta dekoder på en AC trafo fra Märklin, men når jeg monterer dem i lokomotivet og forbinder dem til decoderen, så skal der skrues ret meget op for spændingen inden de kører og samtidig så ser det ud som om de kører bedre den ene vej som den anden.
Er der nogen der har erfaring med disse Amerikanske lokomotiver og måske har oplevet det samme?
Hilsen
Sønderborg centralværksted! 

Torsdag d. 14/5/2026 - 20:34
Thomas Jespersen
Umiddelbart tænker jeg om udgangen på decoderen er kaput. Der sidder nogle store transistorer på decoderen og de har det med ssommetider at ryge på de to motorede lokomotiver. Løsningen ville for mig være at skifte skifte dekoderen ud med to nye en til hver motor og selvfølgelig to nye fempolede motorer.
Thomas