Hej alle I skønne brugere fra Sporskiftet.
Jeg er ny herinde, så skal lige ind i det med at skrive forum indlæggene korrekt, men er super glad for jeg endelig fandt et forum omhandlende modeltog / modelbaner.
Tilbage til det tråden egentlig handler om, jeg har et tog der kører analog, problemet er det kun kører baglæns, uanset hvad jeg gør, når jeg vender strømme kører toget stadig kun baglæns, har haft den skilt lidt ad, men har ikke den fjerneste anelse om hvad jeg skal rode med for at få det til at virke optimalt igen, det har virket 100% for et par år tilbage, da jeg fik toget dengang.
Har I nogle forslag til løsninger? - Har I brug for mere info så sig endelig til. Jeg har vedhæftet billeder af toget.
kildemoes
Generaldirektør ved DKB
Indlæg: 434
halløj
3003 en af de mest stabil modler der er lavet :-) midt bud er perfekt omskifter - fjeder justering - vil lokomotivet ikke ændre kørselsretning efter udløsning af overspændingen. må Perfektomskifterens fjederspænding i dette tilfælde formindskes. Man slækker fjederen ved med en skruetrækker at udvide fjederen 2-3 vindinger. Man spænder fjederen ved at forkorte den.
Mvh.
S.M. kildemoes
kører Ho Mærklin Digital K- skinner
Min Bane:
http://www.sporskiftet.dk/forum/foto-fra-min-bane http://www.sporskiftet.dk/blogs/kildemoes
DKB Nr. 1 http://www.youtube.com/watch?v=FhE05LtUN6I
DKB nr. 2 Ud at se med DKB http://www.youtube.com/watch?v=M8hheF-0clc
DKB GODS : My 1103 http://www.youtube.com/watch?v=_txhBugQ404
litra S 736 15 - 16 december 2012 ved Kbh. H. http://www.youtube.com/watch?v=cs5ECgylO9E&feature=youtu.be
c-lind
Elektriker
København N
Indlæg: 50
Nå, jeg ville lige være lidt mere systematisk. Først må du lige konstatere at transformeren rent faktisk giver overspændingen som får perfektomskifteren til at vende polariteten, hvis det er sådan at lokomotivet giver sig til at køre meget hurtigt når du forsøger at skifte retning, ja så skal du fejlsøge på lokomotivet men jeg ville nok gå lidt mere forsigtigt til værks, end bare at flytte fjederen 2-3 vindinger, nu er det sådan at den lille arm fjederen er hæftet på er til at finjustere med og det er ikke ret meget den i dette tilfælde skal løsnes, det vil sige fjederen skal gøres kortere så magneten får lettere ved at trække, hvis den bliver for løs vil det resultere i lolomotivet vil stoppe ved fuld spænding og stå og brumme, det gør det fordi perfektomskifteren kan trække ved for lav spænding. Lige denne ting er ret væsentlig at få justeret ordentligt da det er det der får lokomotivet til at køre mest naturtro uden ryk ved omskiftning af retningen og perfekt kørsel uden utilsigtede stop.
Venlig hilsen
Claus
87-Gruppen
Ingeniør
Indlæg: 21
Perfektomskifteren er et godt sted at starte, men check også om en af ledningerne fra perfektomskifteren til motorens feltspole(r) skulle være knækket.
Mvh VH
87-Gruppen