Picture

nielsgrenaa

Underviser

Virum

Indlæg: 73

PB

Litra MH (390) kører ujævnt Sporvidde?

Har jeg købt endnu en dansk konstrueret vitrinemodel?

Købte i nov. 2013 en MH390 m. lyd. Var meget glad for den efter prøvekørslen på et lige spor, da jeg havde hjembragt den.
Og den ser jo strålende ud

Nu da jeg endelig har fået bygget en banen, skulle den ud og køre, og jeg kunne konstatere at den kører ujævnt med ryk, h vilket dog er reduceret en kende efter tilkørsel.

Hvad værre er at den mister strømtilførslen eller kortslutter kortvarigt ved passage af Rocoline sporskifter eller i værste fald går den i stå . Sporskifterne  er ikke polariserede, men passeres dog fint f.eks. af min Roco
Köf. med kun to aksler og kortere afstand mellem de to yderste aksler. Kunne have en fornemmelse af, at det sker, når maskinen er lige over tvangsskinnerne. Kunne det være et problem med for lille hjulafstand?


Er der nogen, der har oplevet noget tilsvarende og som evt. kender en løsning, der ikke kræver finmekanikeruddannelse og kørekort til drejebænk?


Lidt ærgerligt med en maskine til 2500 kr.  Genstartede toginteressen, da der kom en masse fine danske modeller. Ville nu ønske, at jeg bedre kunne lide tyrolerhuse og tysk vekselstrøm Wink

Like 0 kan lide
Top

Picture

NC

Aalborg

Indlæg: 10

PB

Hej Niels 

Jeg har også en fin MH390 med lyd (dog tre skinne udgaven). Der var lidt problemmer med slæbeskoen men det er jo ikke relevant for dig.

Men selv med dette problem løst havde jeg ikke helt det ønskede strøm optag, det viste sig at hjulene havde en belægning (snavs fra produktionen) som jeg fik fjernet med lidt isopropyl alcohol på en vatpind.

Ydermere her jeg indbygget en kondensator som "powerpack", der er nemlig ikke plads til en ESU power pack når man har lyd i MH'en. Men ved at skubbe højtalleren helt ind under vægt klodsen placeret over decoder stikket er der plads til en 470 uF kondensator som giver ca 0.1 sekunds kørsel uden strøm. (Der er et eksempel i manualen til Lokpilot/loksound dekoderne) 

Håber overstående kan hjælpe dig til at blive gladere for dit ellers fine lokomotiv.

mvh Niels Chr.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Er man ferm med en loddekolbe, er der her tips til egen indbygning af kondensator

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

nielsgrenaa

Underviser

Virum

Indlæg: 73

PB

Tak for tippene!  Er blevet mere ferm med en loddekolbe, end jeg var engang, men tror alligevel, at jeg vil overlade dette arbejde

til en fagmand. Så må jeg se om det hjælper, eller der skal kigges yderligere på sporvidden (hjulafstanden).

Kan ikke sige det i mm med decimaler, men min skydelære afslører, at der er en forskel på MH og f.eks. min Köf, med MH'en som den smalleste.

 

Og til Scott:  linket kan ikke indlæses fra min browser. Skal man være logget ind på den side, der linkes til?

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torben Z.

Indlæg: 751

PB  Hjemmeside

nielsgrenaa skrev:

Og til Scott:  linket kan ikke indlæses fra min browser. Skal man være logget ind på den side, der linkes til?

 

 

Hej,
jeg hedder godt nok ikke Scott  Smile

MEN, hold ud.
Siden er meget længe om at loade, men jeg er kommet ind på den med IE 11 samt Chrome.
Så prøv igen.

__________________

 

Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger  - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

[quote=nielsgrenaa]

Tak for tippene!  Er blevet mere ferm med en loddekolbe, end jeg var engang, men tror alligevel, at jeg vil overlade dette arbejde

til en fagmand. Så må jeg se om det hjælper, eller der skal kigges yderligere på sporvidden (hjulafstanden).

Kan ikke sige det i mm med decimaler, men min skydelære afslører, at der er en forskel på MH og f.eks. min Köf, med MH'en som den smalleste.

 

Og til Scott:  linket kan ikke indlæses fra min browser. Skal man være logget ind på den side, der linkes til?

Prøv at give MH samme hjulafstand som Køf, eller lidt mere så tror jeg at det er i orden.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.157

PB  Blog  Hjemmeside

nielsgrenaa skrev:

Har jeg købt endnu en dansk konstrueret vitrinemodel?

Købte i nov. 2013 en MH390 m. lyd. Var meget glad for den efter prøvekørslen på et lige spor, da jeg havde hjembragt den.
Og den ser jo strålende ud

Nu da jeg endelig har fået bygget en banen, skulle den ud og køre, og jeg kunne konstatere at den kører ujævnt med ryk, h vilket dog er reduceret en kende efter tilkørsel.

Hvad værre er at den mister strømtilførslen eller kortslutter kortvarigt ved passage af Rocoline sporskifter eller i værste fald går den i stå . Sporskifterne  er ikke polariserede, men passeres dog fint f.eks. af min Roco
Köf. med kun to aksler og kortere afstand mellem de to yderste aksler. Kunne have en fornemmelse af, at det sker, når maskinen er lige over tvangsskinnerne. Kunne det være et problem med for lille hjulafstand?


Er der nogen, der har oplevet noget tilsvarende og som evt. kender en løsning, der ikke kræver finmekanikeruddannelse og kørekort til drejebænk?


Lidt ærgerligt med en maskine til 2500 kr.  Genstartede toginteressen, da der kom en masse fine danske modeller. Ville nu ønske, at jeg bedre kunne lide tyrolerhuse og tysk vekselstrøm Wink

På mine 2 Mh'er, en fra første serie og en fra anden, kørte de fra starten fint på lige spor. Men i kurver og ved høj fart, ujævnt med ryk.

Årsag, huller i kobberstænger var ikke runde. Så de blev afmonteret og boret op, og smurt med lidt silicone fedt.

Hvis ikke alle strømoptag har god kontakt med hjul, flakker lyset, og den går i stå i sporskifter.

mvh. Ole Vedel

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

nielsgrenaa

Underviser

Virum

Indlæg: 73

PB

Tak for tippet, men  hvordan er det så lige man gør det?

 

Kan hjulene skubbes på akselen eller hur? Kan man risikere at maskinen går dårligere i kurver pga. for lidt 'flex':

Hilsen

Niels

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

nielsgrenaa skrev:

Tak for tippene!  Er blevet mere ferm med en loddekolbe, end jeg var engang, men tror alligevel, at jeg vil overlade dette arbejde

til en fagmand. Så må jeg se om det hjælper, eller der skal kigges yderligere på sporvidden (hjulafstanden).

Kan ikke sige det i mm med decimaler, men min skydelære afslører, at der er en forskel på MH og f.eks. min Köf, med MH'en som den smalleste.

 

Og til Scott:  linket kan ikke indlæses fra min browser. Skal man være logget ind på den side, der linkes til?

Hej Niels

Det skulle jeg ikke mene - Har ikke været på siden før, så du burde kunne tilgå den direkte.

Der er sammen med en udførlig forklaring disse to monteringstegninger:

Jeg har ikke haft fat i en ESU power pack, så jeg ved ikke, hvad der sidder af kredsløb på denne ud over kondensatoren - Men ifølge beskrivelse skulle dette være taget fra ESU's manual over loksound 4.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.