Tak Claus. Jeg vil sige det er ret overkommeligt. Der skal lige skærres lidt mere til end ved alm. plasticsæt, men til gengæld får man også en helt korrekt bygning til anlægget. Malearbejdet vil jeg mene man alligevel har på alm. plasticbyggesæt får at få den rigtige finnish
Ja nu mangler der blot bommene til de fine bygninger. Men det er nok ikke helt uoverkommeligt at fremstille nogen selv. Men regner selv med at bruge nogen der er i det holllandske ledvogterhussæt fra Artitec. Bommene ligner de danske ret godt. Bygningen og huset kan bruges i anden sammenhæng. Selve "trådene" der ofte sad under bommene, har Freja i øvrigt på programmet. Men det kræver så at bommene på anlægget skal være nede hele tiden, da de naturligvis er ætsede. De står ikke udmiddelbart i kataloget på hjemmesiden, men han har dem.
I en pæn del af epoke III var ledvogtertjenesten en vigtig del af jernbanetjenesten, omend ikke altid lige værdsat nok. Hvis man gerne vil vide mere om dette meget spændende område også, så kan jeg anbefale bogen "Sporene i Ulborg-Vemb" af Ole Edvard Mogensen. Deri er der nemlig et kapitel om ledvogterhuse og hvordan det hele fungerede i dagligdagen.
En mulighed var også at bruge led. Dem har Epoke på programmet. Jeg har en stump film liggende fra slutningen af 1950´erne/først i 1960´erne fra Langåbanen. Her ser man en lidt større vej (der er grusbelagt!) der har led. Der kommer bl.a. en af de ny MT over med et herligt blandettog. Derfor må tidspunktet være heromkring. Så man behøver bestemt ikke altid at anlægge asfaltveje på sin modelbane, hvis den er fra epoke III.
Mvh
Claus
__________________
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Ja nu mangler der blot bommene til de fine bygninger. Men det er nok ikke helt uoverkommeligt at fremstille nogen selv. Men regner selv med at bruge nogen der er i det holllandske ledvogterhussæt fra Artitec. Bommene ligner de danske ret godt. Bygningen og huset kan bruges i anden sammenhæng. Selve "trådene" der ofte sad under bommene, har Freja i øvrigt på programmet. Men det kræver så at bommene på anlægget skal være nede hele tiden, da de naturligvis er ætsede. De står ikke udmiddelbart i kataloget på hjemmesiden, men han har dem.
Hvis man gerne vil have de "fulde" bomme, kan man få dem hos Weinert: De laver et meget fint sæt med bomme incl. gitter - vel at mærke funktionsdygtige. Sættet bliver leveret komplet med motordrev til at hæve og sænke langsomt.
Man skal dog være lidt forsigtig: Som altid hos Weinert er der tale om et sæt støbt i metal (hvidmetal og messing), som man selv skal male. Da jeg havde malet bommene, ville jeg lige rense hullerne til gitteret op med et bor, så jeg var sikker på, at gitteret kunne bevæge sig frit, når bommene skulle op og ned - men selvom jeg brugte et 0,3 mm bor, blev hullerne alt for store, så gitteret ikke længere kan sidde fast...
Weinerts sæt passer perfekt til dansk epoke III og tidligere - typen var meget udbredt, indtil DSIs (Dansk Signal Industri) standardmodel tog over fra midten af tresserne.
Tak for tippet om bogen. Det kunne være interessant at læse mere om forbilledet.
Ja bommene vil jo være et naturligt tilbehør. Er der en sensor med til sættet fra Weinert så den selv lukker ned eller er det noget man selv skal "bikse" med?
Er der en sensor med til sættet fra Weinert så den selv lukker ned eller er det noget man selv skal "bikse" med?
Nej, det skal du selv klare: Sættet indeholder et standard motordrev (har glemt fabrikatet - jeg bruger en servo i stedet) til et sporskifte, men du må selv sørge for styringen. Man kan læse (lidt) mere om sættet i Weinerts onlinekatalog, hvor man desværre ikke kan linke direkte til de enkelte varer: Men du finder dem på side 146.
__________________
MVH Lars
0 kan lide
Log ind
Søg
Donér
Hvis du vil hjælpe med den videre udvikling af Sporskiftet, har du mulighed for at donere et beløb her:
Bo S.
Indlæg: 202
Anmeldelsen er nu opdateret, så den også indeholder anmeldelse af Ledvogterhytten fra Danscale:
Link til anmeldelsen på Dansk Modeltog
Vh. Bo S.
http://danskmodeltog.dk
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Rigtig fin anmeldelse, som jeg vil skæve til på et tidspunkt, da jeg også har begge bygninger, der blot venter på at skulle påbegyndes
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Bo S.
Indlæg: 202
Tak Claus. Jeg vil sige det er ret overkommeligt. Der skal lige skærres lidt mere til end ved alm. plasticsæt, men til gengæld får man også en helt korrekt bygning til anlægget. Malearbejdet vil jeg mene man alligevel har på alm. plasticbyggesæt får at få den rigtige finnish
Vh. Bo S.
http://danskmodeltog.dk
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja nu mangler der blot bommene til de fine bygninger. Men det er nok ikke helt uoverkommeligt at fremstille nogen selv. Men regner selv med at bruge nogen der er i det holllandske ledvogterhussæt fra Artitec. Bommene ligner de danske ret godt. Bygningen og huset kan bruges i anden sammenhæng. Selve "trådene" der ofte sad under bommene, har Freja i øvrigt på programmet. Men det kræver så at bommene på anlægget skal være nede hele tiden, da de naturligvis er ætsede. De står ikke udmiddelbart i kataloget på hjemmesiden, men han har dem.
I en pæn del af epoke III var ledvogtertjenesten en vigtig del af jernbanetjenesten, omend ikke altid lige værdsat nok. Hvis man gerne vil vide mere om dette meget spændende område også, så kan jeg anbefale bogen "Sporene i Ulborg-Vemb" af Ole Edvard Mogensen. Deri er der nemlig et kapitel om ledvogterhuse og hvordan det hele fungerede i dagligdagen.
En mulighed var også at bruge led. Dem har Epoke på programmet. Jeg har en stump film liggende fra slutningen af 1950´erne/først i 1960´erne fra Langåbanen. Her ser man en lidt større vej (der er grusbelagt!) der har led. Der kommer bl.a. en af de ny MT over med et herligt blandettog. Derfor må tidspunktet være heromkring. Så man behøver bestemt ikke altid at anlægge asfaltveje på sin modelbane, hvis den er fra epoke III.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.093
Da' Claus.
Hvis man gerne vil have de "fulde" bomme, kan man få dem hos Weinert: De laver et meget fint sæt med bomme incl. gitter - vel at mærke funktionsdygtige. Sættet bliver leveret komplet med motordrev til at hæve og sænke langsomt.
Man skal dog være lidt forsigtig: Som altid hos Weinert er der tale om et sæt støbt i metal (hvidmetal og messing), som man selv skal male. Da jeg havde malet bommene, ville jeg lige rense hullerne til gitteret op med et bor, så jeg var sikker på, at gitteret kunne bevæge sig frit, når bommene skulle op og ned - men selvom jeg brugte et 0,3 mm bor, blev hullerne alt for store, så gitteret ikke længere kan sidde fast...
Weinerts sæt passer perfekt til dansk epoke III og tidligere - typen var meget udbredt, indtil DSIs (Dansk Signal Industri) standardmodel tog over fra midten af tresserne.
MVH
Lars
Bo S.
Indlæg: 202
Tak for tippet om bogen. Det kunne være interessant at læse mere om forbilledet.
Ja bommene vil jo være et naturligt tilbehør. Er der en sensor med til sættet fra Weinert så den selv lukker ned eller er det noget man selv skal "bikse" med?
Mvh. Bo S.
http://danskmodeltog.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.093
Da' Bo.
Nej, det skal du selv klare: Sættet indeholder et standard motordrev (har glemt fabrikatet - jeg bruger en servo i stedet) til et sporskifte, men du må selv sørge for styringen. Man kan læse (lidt) mere om sættet i Weinerts onlinekatalog, hvor man desværre ikke kan linke direkte til de enkelte varer: Men du finder dem på side 146.
MVH
Lars