Picture

julius03

Indlæg: 1

PB

gamle skinner og toge

Hej.

håber nogen kan hjælpe os. vi er en familie på 5 som har fundet min mands gamle marklin bane frem.

vi har også fået lov at låne min fars 50 år gamle bane og toge for at sætte dem i stand.

det hele af min fars trænger til en meget stor omgang kærlighed, og det er vi helt med på at give, men vi er ikke helt med på hvordan vi gør.

Er der nogen herinde der har erfaring med at rense og reperere gamle toge og meget gamle skinner så vil vi meget gerne have mulighed for at stille spørgsmål og trække på jeres erfaringer.

Sofie.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Hej Sofie

Jeg fik i mine teenageår en aflagt MY af min fars onkel, jeg måtte få, hvis jeg kunne få den til at køre igen. Her hjalp det, at skille motor m.v. af - ud med skruer og enkeltdele, så selve motoren er adskildt.

Start med at fjerne tydelig støv/snavs m.v. der har sat sig på hjul, aksler m.v.

Så 'sovsede' jeg alle dele ind i symaskineolie, lod det trække en time eller to. Tog derefter en fin klud og tørrede al olien af igen (den bliver virkelig sort Smile ).

Så samles maskinen igen og lokomotivet virker perfekt igen. (Vær dog meget omhyggelig med at få tørret den beskidte olie af, da der ellers hurtigt sætter sig meget skidt i de bevægelige dele igen)

Håber, dette kan hjælpe jer igang Smile

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

julius03 skrev:

Hej.

håber nogen kan hjælpe os. vi er en familie på 5 som har fundet min mands gamle marklin bane frem.

vi har også fået lov at låne min fars 50 år gamle bane og toge for at sætte dem i stand.

det hele af min fars trænger til en meget stor omgang kærlighed, og det er vi helt med på at give, men vi er ikke helt med på hvordan vi gør.

Er der nogen herinde der har erfaring med at rense og reperere gamle toge og meget gamle skinner så vil vi meget gerne have mulighed for at stille spørgsmål og trække på jeres erfaringer.

Sofie.

Hej Sofie

Først et link til en servicemanual, http://www.marklin.org.nz/images/reference/pdfs/service_manual.pdf

Der er det meste beskrevet også justering af retningsomskifteren.
Skinnerne kan jeg forstå er metalskinner, hvis der er gravrust på skinnerne, er der ikke så meget at gøre, hvis først man begynder at slibe med sandpapir eller smergellærred ridser man overfladen, der vil støv og snavs sætte sig med dårlig forbindelse til følge.

De fleste Märklin lokomotiver kan der fås reservedele til.

I skal være opmærksom på transformatorene, gummikablet kan have taget skade, og hvis i tænker på at køre med nyere tog, må i ikke benytte de gamle blå transformatorer, der er store tolerancer i produktionen og de kan give over 30 v ud under retningsskift, hvilket kan tage livet af dekoderne der sidder i nyere lokomotiver og enkelte vogne.

De mekaniske dele som gearkasse og motor kan det være nødvendigt at vaske i renset benzin med en lille pensel, for at få opløst gammel olie og snavs.

Den der smører godt kører godt, er ikke korrekt med hensyn til modeltog, der skal smøres med omtanke.

En enkelt dråbe olie hvert sted, hvor der skal smøres er beskrevet i den medleverede manual til togene, hvis de ikke er tilstede, kan de evt. findes på Märklins hjemmeside hvor der også kan findes splittegninger med reservedelsnumre.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Lokomotiver der farer af sted under retningsskift skal have justeret fjederspændingen på retningsrelæet, den vil i dette tilfælde være for stram.
Hvis lokomotivet skifter retning under høj hastighed skal fjederen strammes.

Hvis omskifteren er defekt, vil en billig dekoder være at foretrække. Hvis ikke man kan være heldig at finde dem hos en der har skiftet til digital drift.

Kortslutninger i sporskifter kan være defekt slæbesko, forkert hjulafstand eller forkert koblingshøjde.
Der findes en lille lære til justering af koblinger, men den kan man nemt selv fremstille.

Det er en fordel med et af de større urmagerværktøjssæt til adskildelse af trækstænger på damplokomotiver når der skal skiftes trækringe.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ascot

Indlæg: 48

PB  Hjemmeside

Hej Sofie

Hvis det virker alt for uoverskueligt,kunne det måske være en ide at skrive hvor i bor.Ikke hele adressen,men bare byen,eller nærmeste by.Så er der måske en venlig sjæl,som kan komme forbi og sætte jer i gang.Bare en ide  Smile

Hilsen Asger 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Hejsa

tjek http://www.dmju.dk og se om der ikke er en klub i nærheden. tag på besøg og få en snak omkring jeres ting. 

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.