Hej.
håber nogen kan hjælpe os. vi er en familie på 5 som har fundet min mands gamle marklin bane frem.
vi har også fået lov at låne min fars 50 år gamle bane og toge for at sætte dem i stand.
det hele af min fars trænger til en meget stor omgang kærlighed, og det er vi helt med på at give, men vi er ikke helt med på hvordan vi gør.
Er der nogen herinde der har erfaring med at rense og reperere gamle toge og meget gamle skinner så vil vi meget gerne have mulighed for at stille spørgsmål og trække på jeres erfaringer.
Sofie.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.921
Hej Sofie
Jeg fik i mine teenageår en aflagt MY af min fars onkel, jeg måtte få, hvis jeg kunne få den til at køre igen. Her hjalp det, at skille motor m.v. af - ud med skruer og enkeltdele, så selve motoren er adskildt.
Start med at fjerne tydelig støv/snavs m.v. der har sat sig på hjul, aksler m.v.
Så 'sovsede' jeg alle dele ind i symaskineolie, lod det trække en time eller to. Tog derefter en fin klud og tørrede al olien af igen (den bliver virkelig sort ).
Så samles maskinen igen og lokomotivet virker perfekt igen. (Vær dog meget omhyggelig med at få tørret den beskidte olie af, da der ellers hurtigt sætter sig meget skidt i de bevægelige dele igen)
Håber, dette kan hjælpe jer igang
Med venlig hilsen
Skott
bqg
Indlæg: 1.102
Hej.
håber nogen kan hjælpe os. vi er en familie på 5 som har fundet min mands gamle marklin bane frem.
vi har også fået lov at låne min fars 50 år gamle bane og toge for at sætte dem i stand.
det hele af min fars trænger til en meget stor omgang kærlighed, og det er vi helt med på at give, men vi er ikke helt med på hvordan vi gør.
Er der nogen herinde der har erfaring med at rense og reperere gamle toge og meget gamle skinner så vil vi meget gerne have mulighed for at stille spørgsmål og trække på jeres erfaringer.
Sofie.
Hej Sofie
Først et link til en servicemanual, http://www.marklin.org.nz/images/reference/pdfs/service_manual.pdf
Der er det meste beskrevet også justering af retningsomskifteren.
Skinnerne kan jeg forstå er metalskinner, hvis der er gravrust på skinnerne, er der ikke så meget at gøre, hvis først man begynder at slibe med sandpapir eller smergellærred ridser man overfladen, der vil støv og snavs sætte sig med dårlig forbindelse til følge.
De fleste Märklin lokomotiver kan der fås reservedele til.
I skal være opmærksom på transformatorene, gummikablet kan have taget skade, og hvis i tænker på at køre med nyere tog, må i ikke benytte de gamle blå transformatorer, der er store tolerancer i produktionen og de kan give over 30 v ud under retningsskift, hvilket kan tage livet af dekoderne der sidder i nyere lokomotiver og enkelte vogne.
De mekaniske dele som gearkasse og motor kan det være nødvendigt at vaske i renset benzin med en lille pensel, for at få opløst gammel olie og snavs.
Den der smører godt kører godt, er ikke korrekt med hensyn til modeltog, der skal smøres med omtanke.
En enkelt dråbe olie hvert sted, hvor der skal smøres er beskrevet i den medleverede manual til togene, hvis de ikke er tilstede, kan de evt. findes på Märklins hjemmeside hvor der også kan findes splittegninger med reservedelsnumre.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bqg
Indlæg: 1.102
Lokomotiver der farer af sted under retningsskift skal have justeret fjederspændingen på retningsrelæet, den vil i dette tilfælde være for stram.
Hvis lokomotivet skifter retning under høj hastighed skal fjederen strammes.
Hvis omskifteren er defekt, vil en billig dekoder være at foretrække. Hvis ikke man kan være heldig at finde dem hos en der har skiftet til digital drift.
Kortslutninger i sporskifter kan være defekt slæbesko, forkert hjulafstand eller forkert koblingshøjde.
Der findes en lille lære til justering af koblinger, men den kan man nemt selv fremstille.
Det er en fordel med et af de større urmagerværktøjssæt til adskildelse af trækstænger på damplokomotiver når der skal skiftes trækringe.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Ascot
Indlæg: 48
Hej Sofie
Hvis det virker alt for uoverskueligt,kunne det måske være en ide at skrive hvor i bor.Ikke hele adressen,men bare byen,eller nærmeste by.Så er der måske en venlig sjæl,som kan komme forbi og sætte jer i gang.Bare en ide
Hilsen Asger
Marklin4me
Indlæg: 552
Hejsa
tjek http://www.dmju.dk og se om der ikke er en klub i nærheden. tag på besøg og få en snak omkring jeres ting.
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk