Jeg har ofte forudbestilt mine Märklin-nyheder hos samme togpusher hver gang; dels pga. den geografiske placering, dels pga. prisen.
Men samtidig har jeg bemærket at førnævnte butik, hvis navn jeg undlader at nævne, næsten altid er den sidste til at få Märklin-nyhederne hjem.
Hvis det hastede for mig at få det nyeste materiel hjem, så kunne jeg selvfølgelig bare købe det andetsteds, og til en lidt højere pris.
Men er der en årsag til, at ikke alle butikker får tingene hjem samtidig? Er det en strategi fra Märklins side?
Indlægget er på ingen måde ment som et surt opstød - det er alene af opklarende karaktér :)
CS2 & Märklin 3-skinne
Perseus
Greve
Indlæg: 78
Der kan være mange årsager til dette. Der kan være økonomiske årsager (kreditværdighed hos Märklin), hvornår forhandleren har bestilt hos Märklin (hvis de nu har bestilt senere end de andre forhandlere), eller noget helt tredje.
Hilsen
Lars
H0 på 2-skinne - Generelt dansk fra 1980 og frem - Redaktør for FdMJK
TogSvendsen
Indlæg: 453
Jeg ved i hvert fald at kreditværdighed er en faktor. Der er også forhandlere i Tyskland der er sene til at få varerne. Regningen skal betales. Hvilket jo kun er fair.
Jeg kan ikke se, at Märklin skulle have nogen fordel af at holde varerne bevidst fra nogle forhandlere. Hvad godt skulle det dog gøre?
Lincoln
Indlæg: 289
Jeg ved i hvert fald at kreditværdighed er en faktor. Der er også forhandlere i Tyskland der er sene til at få varerne. Regningen skal betales. Hvilket jo kun er fair.
Jeg kan ikke se, at Märklin skulle have nogen fordel af at holde varerne bevidst fra nogle forhandlere. Hvad godt skulle det dog gøre?
Nemlig. Det er svært at se, hvorfor en sælger ikke vil aflevere sine varer til en forhandler.....hvis ikke det har noget med kreditværdighed eller betaling at gøre....
CS2 & Märklin 3-skinne
gejo
Indlæg: 677
Jeg kan nu godt se andre grunde til, at Märklin vælger at levere til visse forhandlere før andre.
Eksempelvis har Märklin en interesse i, at bevare så mange forhandlere som muligt bl.a. ved at sikre overholdelsen af Märklins vejledende priser. Da de vejledende priser i EU kun må være "vejledende" - så kan man dog "hjælpe på det" ved at levere først til de forhandlere, der oftest prissætter efter de vejledende priser.
Det er i hvert fald et mønster jeg har registreret.
Gert
cms
Systemudvikler
Indlæg: 13
Det kunne jo også skyldes, at der er andre produkter i restordre, og leverandøren gerne vil holde omkostningerne nede.
Forsendelse og toldbehandling koster penge for både leverandør og forhandler.
Nu har jeg set i andre indlæg, at Märklin gerne vil have, at forhandlerne sælger til vejledende udsalgspris, men det er altså ulovligt både i EU og Danmark, så det kan jo selvfølgelig slet ikke påvirke deres leveringsrækkefølge