Jeg kan se, at på mine Märklin lokomotiver at optaget er meget bedre på f.eks. diverse MY'er i forhold til damplokomotiver med tenderer .........
Har andre den samme opfattelse og findes der forklaringer ?
__________________
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Niels
Ingeniør
Indlæg: 331
Nej...
Men vægt og geometrien på lokomotiv og slæbesko kan være afgørende. Ikke lok typen.
Mvh
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
Loftsnissen
Ringkøbing
Indlæg: 96
Hvad menes med bedre? Hvordan er det målt og adskildt fra køreegenskaber?
MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.
LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.703
Hvad menes med bedre? Hvordan er det målt og adskildt fra køreegenskaber?
Da jeg for det meste laver landskab og ikke så tit har tog til at køre, så er skinnerne beskidte f.eks. på et spor til drejeskiven !
De fleste af de store damptog med tender kræver pinlig renhed, medens en MY’er blot “pløjer” igennem.
Det med vægten er nok svaret, da Märklin næsten altid bruger at have slæbeskoen på tenderen, og den kunne hjælpe med til at tage vægten af hjulene !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Loftsnissen
Ringkøbing
Indlæg: 96
Når du sammenligner optaget sker det så med Märklin modeller fra samme produktions periode? Er alle lokomotiverne af samme fremstillingsperiode?
MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.
LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.703
Som du måske kan huske, så er der ingen "gamle" loko'er, og alle er ikke ældre end 10 år.
F.eks. er BR 50 og en BR 85 begge ringe, og den ene har numret 37843 og den anden BR 85 fra et startsæt 29840 ..................
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Loftsnissen
Ringkøbing
Indlæg: 96
Hmmm, når jeg spørg er det fordi der gennem tiden har været flere typer flanger på märklins hjul. Har du en ide om det skyldes midterlederen eller skinnekontakten at du har problemer med strømoptaget?
MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.
LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.703
Det ved jeg ikke, hvordan jeg skal finde ud af ......
Den eneste måde jeg kan finde på ( hvis vægten af tenderen er for lille eller hvis slæbeskoen presser for meget ) er at trykke mere og mere ned på tenderen for se om slæbeskoen presser hjulene op.
Så det prøves en af de nærmeste dag, og så kommer der et svar.
Har Nissen andre forslag ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Loftsnissen
Ringkøbing
Indlæg: 96
Hvordan renser du skinner? Kun skinner og ikke midterleder? Eller kun midterleder? På den måde kunne finde kilden til problemet - måske.
MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.
LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.703
Håndkraft, så er et Roco viskelæder på skinnerne og midterlederen, men efter nedlægning af ballast, så er der set en stykke fint smergellærred til midterlederen.
Maskinelt så er Lux vejen så med en støvsuger, børsten & nu i nyere tid en midterleder renser ( men den kan ikke lide mine K sporskifter ).
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
LasseSteen
Indlæg: 1.816
Jeg kan se, at på mine Märklin lokomotiver at optaget er meget bedre på f.eks. diverse MY'er i forhold til damplokomotiver med tenderer .........
Har andre den samme opfattelse og findes der forklaringer ?
Det er altså også min erfaring. Nu har jeg ikke så mange danske modeller fra Märklin, men på nogle El-loks fra Märklin er strømoptaget virkelig skidt og på andre godt. Det er altid de samme lok typer der har dårligt strømoptag. Så en forskel er der altså på modellerne.
Jeg har løst et problem for en kammerat med dårligt strømoptag på Märklins banetjeneste MY lokomotiv ved at sætte en Roco slæbesko på. Så kører den helt problemfrit. Jeg har hørt fra flere at de har samme problem med netop MY´erne fra Märklin (De helt nye modeller undtaget).