Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.713

PB  Hjemmeside

Faller 2023

https://medien.faller.de/xs_db/DOKUMENT_DB/www/_blaetterkatalog/epaper-FALLER_Neuheiten_2023_01_DE/index.html#0

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

TireBurner

Herlev

Indlæg: 134

PB

Weberhaus på side 9 passer da lige ind i stilen til Kibris nye funkis(?)huse.

__________________

Mvh
Dennis

Igang med at opbygge DCC-anlæg. Primært dansk epoke V-VI

Like 1 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.151

PB

Med lidt "fordanskning" af taget på den fine Stadtvilla nr. 130646 ville den gøre sig rigtig fint i et Strandvejsvilla-kvarter, f.eks. á la Marselisborg i Aarhus.

Billede

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 2 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.713

PB  Hjemmeside

Hej Carsten,

Hvordan skal taget modificeres for at gøre det mere dansk?

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.151

PB

Gert skrev:

Hej Carsten,

Hvordan skal taget modificeres for at gøre det mere dansk?

mvh,
Gert

 

Mange patriciervillaer har bindingsværk som minder meget om Faller 130646 - men det store tagudhæng med træudskæringer ses mest på villaer i jugendstil.
Fallers villa 130646 kunne med fordel udstyres med et "dansk" skifertag - men eftersom at det desværre ikke fås som plasticplade, så kan kunne Auhagens diagonalskiferplader også godt bruges til formålet.

Billede

Her er lige et par danske (for-)billeder til inspiration:
Billede
Billede
Billede
Billede
Det sidste billede er af Villa Helene på Ahlefeldvej 15 i Gråsten, som ifølge ejendomsmægleren er i Jugendstil.
Der er ganske vist stort udhæng med træudskæringer, men det er ikke så "tyroler-agtigt" som på Faller 130646.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 1 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

cbt skrev:

Mange patriciervillaer har bindingsværk som minder meget om Faller 130646 - men det store tagudhæng med træudskæringer ses mest på villaer i jugendstil.

Fallers villa 130646 kunne med fordel udstyres med et "dansk" skifertag - men eftersom at det desværre ikke fås som plasticplade, så kan kunne Auhagens diagonalskiferplader også godt bruges til formålet.



Ja, det er ærgreligt at der ikke er "rigtigt dansk" skifertag i handelen. Jeg har tidligere benyttet mig af Slaters udmærkede produkt "0426 4mm Roofing Tile Grey" (illustreret her i en PDF), jeg har måske endda et enkelt ark eller to liggende endnu...

Problemet er desværre at Slaters nu kun vil handle med EU-baserede kunder hvis de aftager for mindst 140 pund sterling... Og det er trods alt lidt flere ark de fleste har planer om at bygge huse til...  Big smile

Stoppel havde oprindelig nogle Slaters-ting i butikken og jeg forsøger at få Kystbanen til at tage lidt forskelligt af Slaters-tingene hjem, deres murstens-ark med krydsforbandt er også ret fint. Jeg har brugt både murstensark og skiferark på et af mine "Københavnerhuse" - der nu har fået Amagerbank og Irma. Jeg beklager at skiferen desværre ikke rigtig er synlig på fotoet, jeg kan evt. tage et med blitz senere.  Smile

Billede

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 2 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.713

PB  Hjemmeside

Tak for dine detaljerede svar. Dejligt at se de billeder, meget inspirerende.

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 1 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.713

PB  Hjemmeside

Video: https://www.youtube.com/watch?v=FkPTuIwoBvw

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

peterw skrev:

 

Ja, det er ærgreligt at der ikke er "rigtigt dansk" skifertag i handelen. 

Det har Witzel da ellers i hhv sort og grå

 

 

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.151

PB

Skott skrev:

peterw skrev:

 

Ja, det er ærgreligt at der ikke er "rigtigt dansk" skifertag i handelen. 

Det har Witzel da ellers i hhv sort og grå

 

 

 

Pap er fint til emballage.

Et almindeligt "klassisk" skifertag i 1:87 efterlyses også i Tyskland - og skal det komme fra "en af de store", så skal det være af plastic.

Alternativt, så må man selv gå i gang med at 3D-printe skifertag.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.713

PB  Hjemmeside

Video: https://www.youtube.com/watch?v=ScUPwEOXAl8

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

cbt skrev:
Pap er fint til emballage.

Et almindeligt "klassisk" skifertag i 1:87 efterlyses også i Tyskland - og skal det komme fra "en af de store", så skal det være af plastic.

Alternativt, så må man selv gå i gang med at 3D-printe skifertag.

Du kan jo bare lave det ordentligt - her er det tynd MDF plade:

https://www.youtube.com/watch?v=JZelUjx8V9U

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.713

PB  Hjemmeside

Video: https://www.youtube.com/watch?v=i0FqI0wsX8g

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

cbt skrev:

Pap er fint til emballage.

Et almindeligt "klassisk" skifertag i 1:87 efterlyses også i Tyskland - og skal det komme fra "en af de store", så skal det være af plastic.

Alternativt, så må man selv gå i gang med at 3D-printe skifertag.

Jeg foretrækker også helt klart plast fremfor pap, uden dog at være "plast-fundamentalist". Wink

Jeg så lige i en tråd på Facebook at Slaters-plader er til at få "fra EU-zonen" her: http://www.gmens.nl/ Der var også nogen der indikerede at Hobbykæden måske også har det i programmet, har dog ikke kunnet finde det på web-shoppen.

Mvh
Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DA5024

Indlæg: 78

PB

Man kan købe stort set alle Slater's prægede plader på architekturbedarf.de, men jeg ved ikke hvordan det er med dansk adresse, betaling og forsendelse. De har et stort udvalg, også i alt muligt andet relevant inkl Humbrol.

https://www.architekturbedarf.de/model-accessories/structured-plates/wal...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej,

Forsendelse til Danmark er ikke noget problem. Det koster 11,90 Euro at få sendt til DK. Iøvrigt en fremragende butik, så når man er i gang kan der købes rigtig meget ind der. Bl.a. møbler i H0, et utal af forskellige tagdækninger, veje lagt med brosten, (støtte)mure og vægge, spindeltrapper til selvbyg etc.

Forsendelsesomkostningerne kan dermed fordeles, så de ikke vejer så tungt i det samlede regnskab.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Carsten.

cbt skrev:
Med lidt "fordanskning" af taget på den fine Stadtvilla nr. 130646 ville den gøre sig rigtig fint i et Strandvejsvilla-kvarter, f.eks. á la Marselisborg i Aarhus.

Den kunne også minde om amtsbanegården i Gråsten - den blev dog også bygget i tyskertiden.

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.713

PB  Hjemmeside

https://medien.faller.de/xs_db/DOKUMENT_DB/www/_blaetterkatalog/epaper-FALLER_Neuheiten_2023_02_DE/epaper/ausgabe.pdf

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.