Picture

Lyne Preben

Selvstendig

Tarm

Indlæg: 29

PB  Hjemmeside

F 2010 Litra F stopper i Krydsskiftesppor

Hej alle,

Jeg har anskaffet et eksemplar af ovenstående. Den kører fantastisk, lige bortset fra at den taber strømmen ved ligeud kørsel i kryds og 3-vejs skiftespor. Den kører fint hvis sporet står drejet, men ikke  ved ligeud kørsel. Jeg mener at have læst et sted at problemet kunne løses rimelig let ved et simpelt indgreb i sporskiftet, men kan ikke huske hvor og hvad løsningen var. Kan nogen hjælpe mig?

Mvh

Preben

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 388

PB  Blog

Du skriver ikke hvilken type spor du bruger.

Det lyder som om at der mangler strøm i sporskiftet, sandsynligvis i den bevægelige tunge. -Dette kan meget nemt kontrolleres ved at måle spændingen med et voltmeter igennem hele sporskiftet.

Afhængig af hvilket spor du benytter kan der bruges nogle metoder til at polarisere sporskiftet og undgå døde steder.

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lyne Preben

Selvstendig

Tarm

Indlæg: 29

PB  Hjemmeside

Jeg bruger Märklin C-skinner. For mig virker det som om det der sker er, at når slæbeskoen passerer "hjertestykket" ved ligeudkørsel, lige akkurat slipper den sidste "pind" i midterlederen (nærmest hjertestykket), og derved taber den strømmen. hvis man skubber maskinen blot 2 - 3 mm frem, kører den igen.

mvh

Preben

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

 

Du har helt ret. Slæbeskoen er 2 - 3 mm for kort i forhold til NEM-normen. Du kan dog hjælpe på det ved at skifte selve slæbedelen med den tilsvarende fra Märklin slæbeskoen 7175. Den passer umiddelbart på fjederne. Dens længde er også lige i underkanten, men dog længere i den del, der har kontakt med punktkontakterne, end den originale.

Jeg havde i farten glemt, at fritrummet uner F-maskinen er for lille til at slæbedelen fra 7175 umiddelbart kan anvendes. Øjet, hvor fjederen sidder er for stort og skal derfor dels klemmes og dels files på oversiden, men så skulle det også være muligt for hjulene at få kontakt til den strømførende del af skinnerne ved krydsning i C-skinnes dobbeltkrydssporskift.

Prøv dig frem - det  er mit bedste bud.

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

Lyne Preben skrev:

Hej alle,

Jeg har anskaffet et eksemplar af ovenstående. Den kører fantastisk, lige bortset fra at den taber strømmen ved ligeud kørsel i kryds og 3-vejs skiftespor. Den kører fint hvis sporet står drejet, men ikke  ved ligeud kørsel. Jeg mener at have læst et sted at problemet kunne løses rimelig let ved et simpelt indgreb i sporskiftet, men kan ikke huske hvor og hvad løsningen var. Kan nogen hjælpe mig?

Mvh

Preben

Hej Preben.

 Istedet for at lave om på din F-maskine, så drop trevejsskift og kryds, det er ikke kun F der har problemer med de to typer sporskift, jeg har oplevet at selv Märklin kan have problemer med at forcere de skift, i lavt tempo.

Mvh Kurt. God påske.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Endnu en mulig løsning er at skifte dekoderen ud til en LokSound eller LokPilot med en PowerPack. Det er en lille nødstrøms-anordning, der sørger for at lokomotivet kan køre lidt videre selvom der skulle være dårlig/manglende kontakt.

Det kan jo laves i samme omgang som man får lagt en F-maskine-lyd ind.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.