Hej alle
Her på det sidste er jeg blevet rigtig glad for lokomotiver fra ESU. Senest indkøbte er V200. DEt er et super lækkertlokomotiv med masser af lyde, lys osv. Jeg anvender Märklins 3-skinne system.
Jeg er dog stødt på et uventet problem, som jeg gerne vil dele med jer og evt. få råd og vejledning til at løse det. Lokomotivet kan desværre ikke passesere alle sporskifter. Jeg har ved sporskifterne monteret lanterner og det er så her problemet opstår. Lokomotivets nederste sidedel rammer lanternen og sætter sig fast. Det er ikke lige noget jeg havde regnet med kunne ske. Har nogle af jer været udsat for samme problem med evt. andre lokomotiver og hvordan har i løst det?
MVH
Jesper
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.659
Du burde oplyse hvilket spor, der anvendes ...
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Splint
Ingeniør
Oxie Sweden
Indlæg: 12
Ja, undskyld fil ikke lige skrevet at det er H0 spor.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.659
Jeg tror det er Märklin spor, men de har
C / K / M ( de gamle metalskinner ).
Og var det med:
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Niels
Ingeniør
Indlæg: 322
Hej Jesper,
Jeg er lige så nysgerrig som Jørgen - hvordan kan det her ske? Alle sporskiftelanterner - uanset sportype og skala - bør befinde sig uden for fritrumsprofilet. Både i virkelighed og model.
Har du mulighed for at lægge et billede op?
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.659
Hej Jesper,
Jeg er lige så nysgerrig som Jørgen - hvordan kan det her ske? Alle sporskiftelanterner - uanset sportype og skala - bør befinde sig uden for fritrumsprofilet. Både i virkelighed og model.
Har du mulighed for at lægge et billede op?
Niels
Jeg har med min K skinner, haft en Heljan MO'er, som ikke kunne komme igennem et af de små krydsspor, så den er solgt.
Vores MA'er også klippet lidt på en af de forreste plove af samme årsag, så den blev hos J&B.
De ramte begge de monterede hånddrevne skiftere, som jeg anvendte for "sjov", da de bevægede sig med drevet, da der ikke findes lanterne til X-spor i K skinner. Men nu de skiftere væk, da jeg købt løse C lanterne og installeret dem med lys !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Jeg har haft lignende oplevelse med ESU´s T66 model på Märklin spor.
Virklig flot model med mangle lækre detaljer, men den havde en tendens til at afspore på K-sporskifter. Den kunne også finde på det på C-sporskif når der var flere efter hinande, som f.eks en transversal.
Maskinen blev derfor solgt, da Märklin udgav deres. Märklins er også flot, men ESU´s var klart den med de lækreste fuktioner, lyde og specielt dens røg.
Siden det, har jeg valgt ikke at købe ESU maskiner, hvilket er lidt ærgerligt.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Splint
Ingeniør
Oxie Sweden
Indlæg: 12
Hej igen
Der er tale om Märklins C-spor i H0. Samtlige sporskifter jeg har er forsynet med lanterner fra Märklin.
ESU lokomotivet er bare super lækkert, men jeg fatter ikke hvorfor ESU's V200 (31338) ikke er udformet således at fritrumsprofilet er overholdt. Jeg undrer mig over om Märklins egen tilsvarende model (37824) har samme problem. DEt vil da være noget af en katastrofe.
Jeg vil være smadder ærgelig over at skulle skille mig af med ESU'en da jeg virkeligt syntes godt om den. Har i øvrigt også erhvervet mig ESU's T18 damplokomotiv og V60. Begge kører problemfrit på min bane.
Som jeg ser det er det enest jeg kan gøre at demontere lanternerne, men det vil være at ødelægge banen. Kunne nogen af jer finde på at skære i lokomotivet (hvis man kan det)?
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.659
Frem med Dremlen, så kommer det til at køre, og du vinker farvel til en tusse eller to ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
mikkelwf
Indlæg: 81
Men fare for at hidse treskinnekørerne her alt for meget op, så synes jeg nogle af kommentatorer lidt glemmer én stor ting..
Der findes Märklin og der findes alt andet.
Märklins skinneprofil, hjulafstand, radier oa. er anderledes end RESTEN af H0-verdenen.
Når man ikke kan forstå hvorfor ESU's model ikke kan køre på små radier eller har andre problemer på Märklin-spor, så er det simpelthen fordi lokomitiver grundlæggende ikke er designet efter Märklins sporprofil.
Jeg tror, man for sit eget blodtryks skyld, når man kører Märklin, grundlæggende skal lade være med at sammenligne køreregenskaberne hos andre producenter med Märklins eget materiel, ellers bliver man ked af det og skuffet.
Det sagt, så findes der jo heldigvis masser af ikke-Märklin materiel, der kører udmærket på Märklins spor. Man må nok bare prøve sig lidt frem.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.659
Hvis så holder fast ved det !
Så må en bruger finde vejen gennem den jungle !
Det stammer sikkert fra tiden med metalskinnerne fra vores barndom, som Märklin siden har forsøgt at beskytte.
Jeg betragtet det som fejl, men det er M's afgørelse .
Så er vi tilbage ved problemet ..'
Hvis spørgeren kendte til forhistorien, så var meget vundet ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).