Så har jeg købt en brugt 9301, og som jeg vurderer det i god stand.
Jeg har set YouTube video’er og er blevet bange for larmen, fordi min ide er, at den skal installeres i selve banen ved udkørslen fra den ene skyggebanegård, hvor i princippet de fleste togstammer kommer forbi.
Der anvendes 100% K skinner, og jeg forestiller mig, at start & sluk bliver med en kontaktskinne, hvor de ledende hjul, der skal trække et relæ, der så tænder og slukker for DC spændingen ( også med en afbryder, hvis det bliver for broget/generende ).
Den er afprøvet med de 12 volt DC, men hvis jeg reducerer til 8 volt, så reduceres lyden mærkbart, så det bliver et regulerbar Step Down print.
Lyden blev også svagt lavere med lidt olie under de to lister med filt.
ER der noget i ovenstående, som en erfaren bruger ikke vil anbefale ?
Har du/I også smurt med olie eller lidt fedt ?
Jeg overvejer lidt 3mm filt mellem underlaget og 9301 ! / Mon det hjælper lydmæssig ?
Så kommer det svære – tilpasningen – af de to skinner i begge ender, hvor de 2 ”skinnespiraller” på 9301 laver en vinkel på ca. 30 grader. Lux anbefaler en afstand på 3mm, da de to filtlister, da bevæger frem&tilbage. Har du/I her skåret skinneenderne i 90 grader eller har I tilspidset med de ca. 30 grader ?
Da jeg nu skal ind nedenunder og indsætte + tilpasse, så overvejer jeg at lave en sektion med 9301 & skinnerne ved siden af, og så indsætte den. Det vil også gøre tilpasningen lettere mellem spiralerne og skinner lettere ( og med Flex skinnestumper kan jeg finjustere afstandene til et minimum ) !
Måske skulle jeg også spørge, om du/I vil anbefale at installere den ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).