Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

PB

Erfaringer med Lux 9301 hjulrenser

Så har jeg købt en brugt 9301, og som jeg vurderer det i god stand.

Jeg har set YouTube video’er og er blevet bange for larmen, fordi min ide er, at den skal installeres i selve banen ved udkørslen fra den ene skyggebanegård, hvor i princippet de fleste togstammer kommer forbi.

Der anvendes 100% K skinner, og jeg forestiller mig, at start & sluk bliver med en kontaktskinne, hvor de ledende hjul, der skal trække et relæ, der så tænder og slukker for DC spændingen ( også med en afbryder, hvis det bliver for broget/generende ).

Den er afprøvet med de 12 volt DC, men hvis jeg reducerer til 8 volt, så reduceres lyden mærkbart, så det bliver et regulerbar Step Down print.

Lyden blev også svagt lavere med lidt olie under de to lister med filt.

ER der noget i ovenstående, som en erfaren bruger af 9301 ikke vil anbefale ?

Har du/I også smurt med olie eller lidt fedt under renseskinnerne ?

Jeg overvejer lidt 3mm filt mellem underlaget og 9301 ! / Mon det hjælper lydmæssig ?

Da jeg nu skal ind nedenunder og indsætte & tilpasse, så ender det nok med, at jeg laver en sektion med 9301 & begge skinnesider på mit arbejdsbord. Det vil gøre det lettere, og jeg vil også anvende flex skinnestumper på begge sider, da jeg så kan skubbe skinnerne med den mindste afstand til de bevægelige rensestykker.

Lux anbefaler at man arbejder med 3 mm p.gr. rensestykkernes bevægelse, men jeg regner med, at når jeg laver sektionen, kan det gøres meget præcis ( der stod før noget vinkler, og det var noget ævl fra min side !! ).

Måske skulle jeg også spørge, om du/I vil anbefale at installere den ?

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide

Picture

bygger01

Herning

PB

Kontaktskinnen er hos os en isoleret skinnestump, og impulsen skal via et relæ – som skal ændre den digitale strøm til DC - holde så længe, at hele togstammen har passeret.

#1. Det letteste vil være at gøre den ene side af 9301 via spiralen til kontaktskinnen, men mon de spiraler er stabile nok …

#2. Den sikre er med en kontaktskinne lige før & efter med bistabilt relæ.

#3. Med en kondensator dur kun med DC, så det er en af de andre to !

Så er der her en mening / forslag

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide

Picture

bygger01

Herning

PB

En #4 mulighed kunne være infrarød med en forsinket slukning på nogle få sekunder.

Like 0 kan lide

Picture

bygger01

Herning

PB

Jeg kan se 457 har kigget uden at får meget mere at vide, så derfor kom der en kopi på Baneforum, og så var der lidt mere bid.

Se her:

https://www.baneforum.dk/viewtopic.php?t=4841&sid=f62d3221e1c7b9a86b2f91...

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.