Hej alle. jeg har lige været rodet ind i en diskussion om de forskellige ( Märklin) Epoker. Hvilket årti dækker Epoke l o.s.v.
Der er sikkert en venlig sjæl der kan hjælpe med opklaringen af dette spørgsmål. På forhånd tak.
Hej alle. jeg har lige været rodet ind i en diskussion om de forskellige ( Märklin) Epoker. Hvilket årti dækker Epoke l o.s.v.
Der er sikkert en venlig sjæl der kan hjælpe med opklaringen af dette spørgsmål. På forhånd tak.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Tror faktisk de er vist i Märklin kataloget.
http://www.maerklin.de/de/produkte/fuer-einsteiger/
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.600
Hvis du havde Googlet det, så ville blandt dette dukke op:
https://da.wikipedia.org/wiki/Modeltog
Og langt nede kom dette skema:.
Ib
Ic
1880-1892
1892-1920
1871-1892
IIb
IIc
1934-1941
1926-1933
1934-1940
IIIb
IIIc
1955-1963
1963-1969
1954-1965
1966-1973
IVb
IVc
1972-1980
1980-1990
1984-1990
Vb
1997-?
Håber det er dækkende ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Jan-Eddie
Indlæg: 71
Alle de år der har eksisteret jernbaner har det rullendemateriel forandret sig. Derfor kan det på en modeljernbane være svært at sammensætte togstammer som ser historisk realistiske ud. Hvis man vil det historisk korrekte, kan man ikke bare plukke lokomotiver og vogne ukritisk fra producenternes kataloger. Derfor kan man få hjælp af de oplysninger om epoke som de fleste producenter angiver ved de enkelte køretøjer. MEN der er forskel på epokeinddelingen fra land til land, og alle er ikke altid enige i hvilket år der skal være skillepunkt mellem to epoker. MOROP (sammenslutningen af europæiske modeljernbaner) der blev stiftet i 1954 har udarbejdet en lang række standarder for modeljernbaner. De har bl.a. også udformet en standard for epokeinddelingen: http://www.morop.org/de/normes/nem000_d_verzeichnis2015.pdf På side tre findes de enkelte lande. Danamark er f.eks blad 808DK: http://www.morop.eu/de/normes/nem808DK_d.pdf
Jeg kører selv Sønderjylland i tidsperioden 1948-1954, altså epoke IIIa i Danmark. D.v.s. at det materiel jeg gerne vil have rullende skal være mærket epoke IIIa i kataloget. Hvad gør man så når der kun står epoke III i kataloget? Tja, så kan man enten beslutte at man godt kan leve med at materiellet måske ikke passer helt til tidsperioden, eller selv gå i gang man at finde ud af, om det f.eks er i orden at køre med en Gs-vogn i en oprangering (de første Gs kom i 1954). Jeg vil også gerne sammensætte korrekte persontogsstammer, og der giver den gule stribe over vinduerne til 1. klasse problemer. Jeg kan fint anvende en AV fra Heljan. De første AV-vogne kom i 1939, men den gule stribe blev først malet på efter 1956. Altså gerne en AV, men uden gul stribe. Derfor har man valgt at inddele epokerne efter nogle klare skillelinier, og der er netop den gule stribe over 1.klassekupeerne god. At det så tog DSB nogle år at få påført alle vogne med 1. klasse den gule stribe er en anden sag. Derfor kan man heller ikke betragte skillepunktet som en præcis angivelse. Påskrifterne og tagventilatorerne har også ændret udseende, og igen, hvis du går efter det historisk korrekte er der nok at holde øje med.
med venlig hilsen
Jan-Eddie
1948-1963 Thisted Station H0 DC Lenz digital
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej!
Forhold jer til spørgsmålet. Det er Maerklin Epoker digi6600 fra Vejen spørger ind til.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
MAB
Staten
Indlæg: 548
Hej!
Forhold jer til spørgsmålet. Det er Maerklin Epoker digi6600 fra Vejen spørger ind til.
Hilsen Martin
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.152
Märklin angiver en epoke ved sine modeller i kataloget, som f.eks. her http://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/36243/21/?tx_torrpdb_...
Derfor et relevant spørgsmål som det er stillet. Hvad mener Märklin med epokerne.
Ivan svarede på spørgsmålet allerede i første svar i denne tråd
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
HUSK de Danke epoker afvige lidt fra de Tyske.
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Märklin og de der kører Märklin følger vel NEM-normerne og dermed de normer, som beskriver de forskellige epoker! Eller .....???
http://www.morop.eu/de/normes/index.html
se NEM-normerne 800-825. Direkte link til den danske (som også Jan-Eddie henviser til lidt længere oppe i tråden):
http://www.morop.eu/de/normes/nem808DK_d.pdf (på tysk, den findes sikkert også på dansk et eller andet sted) (bemærk ny udgave fra 2015)
Men man jo også vælge at køre på en bestemt strækning i et bestemt år, f eks Frederikshavn-Aalborg 1960. Færdig bum.
Svend
digi6600
Pensionist
Vejen
Indlæg: 36
Tak for de gode svar fra alle. Vi blev på denne måde lidt klogere og det er jo ikke så ring. Vh Finn.
Albula
Indlæg: 33
Hej Finn,
Først og fremmest er epokeinddelingen jo en form for historieskrivning, der kigger bagud. Og beslutningen om hvor "snævert" et fokus, du vil have for dine modeltog er din og din alene. Men viden om hvilken trækkraft og hvilke vogne, der passer sammen, og muligheden for at kontrollere, hvorvidt en given model faktisk svarer til det, producenten hævder at have produceret, giver en god følelse i maven hos mange modelbanefolk.
Som det fremgår af beskrivelserne afgøres de dels af de politiske/økonomiske/ejerskabsforhold, dels af det internationale UIC samarbejde, dels af ny materielanskaffelser og nationale køreplansreformer. Egentlig utroligt, at det lykkes.
Således mangler omtalen af den væsentlige køreplansreform K74 jo i den tysksprogede tekst om de danske epoker. Men også tidspunktet for starten på epoke VI havde en meget svær fødsel, hvor mange undervejs hævdede, at man fortsat var i epoke V.
Epokerne er helt producent-uafhængige, uanset hvordan Märklin eller andre vil formulere deres sortiment.
Og historisk set er det jo også interessant, at de forholdsvis sjældne skift i farveskemaer på materiellet alligevel i høj grad har ført til, at togstammer har været sammensat af hvad som helst.
Derfor står det dig jo helt frit for enten at erklære dig for fan af en bestemt epoke - og med dit vidende udtryk i øjnene fortælle en modelbaneven, at du kører epoke IIIa - eller anskaffe dit modeljernbanemateriel ud fra æstetiske kriterier - hvad du kan lide - eller ud fra hvilke tog, du selv har nydt at køre med.
Som allerede nævnt kan man alternativt vælge at køre i defineret kalenderperiode hos en eller flere baneforvaltninger, f.eks. 1956-1960, og er så mere bundet af sin egen research end af de definerede epoker. Og der vist ingen, der forud har kunnet udnævne en epoke for jernbanemateriel - på trods af de mange gyldne løfter om fremtiden, vi fodres med, når investeringer skal vedtages.
Spændende om vi får en ny underepoke ved K17 med 57 km. ny Gotthardtunnel til 250 km/t eller først med K19 med dansk højhastighedsstrækning. Eller hvad historikerne en dag vil kalde IC4 perioden! Men mon ikke epoke VI varer et godt stykke tid endnu præget af massiv indsættelse af nyudviklede togsæt i mange lande, talrige tunnelprojekter og afskaffelse af sovevognstog.
Med venlig hilsen
Albula
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.600
Der vel også en mere simpel måde at køre i en vis periode
Hvis man har valgt en vis periode - lad sige 1968 - så skal man sørge for ikke at ikke at køre med nyere materiale en den dato, man sigter efter.
For alt, der er lavet før 68, bliver ikke hugget op ....
Et andet eksempel med en MZ'er - det er ikke alle udgaver, der passer ind i Epoke 3
Så der er også plads til ældre materiale .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
MAB
Staten
Indlæg: 548
Der vel også en mere simpel måde at køre i en vis periode
Hvis man har valgt en vis periode - lad sige 1968 - så skal man sørge for ikke at ikke at køre med nyere materiale en den dato, man sigter efter.
For alt, der er lavet før 68, bliver ikke hugget op ....
Et andet eksempel med en MZ'er - det er ikke alle udgaver, der passer ind i Epoke 3
Så der er også plads til ældre materiale .....
Det giver vel sig selv at hvis man vælger 1968, så skal man naturligvis ikke vælge materiel der er bygget derefter...
Jeg mener også at man bør vælge et køreår/dato - det er meget nemmere.
MZ er i øvrigt epoke 4, men igen er det nemmere med et fast år, fx 1968. På den måde skulle der så være mulighed for en 3-4 MZ'ere fra den første serie, så vidt jeg husker
Hilsen Martin
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
MZ er i øvrigt epoke 4
Knap - MZ ankommer fra 1967 af. Epoke IV starter reelt med K74 (måske lidt før) - Men er især markeret af, at dampens dage er ovre. Mener det sidste plandamptrukne tog kørte i 1972?
Med venlig hilsen
Skott
Gerhard V.
ingeniør
Stuttgart Germany
Indlæg: 108
I Tyskland skifter epoke III til IV med ersættelsen av de gamle loknummre (E18, V100...) med de nye (118, 211...) i 1968, det er næsten det lige tidsrummet hvornår vognene gik over til UIC-Nummre.
Mvh,
Gerhard.
P.S.: Epoke-indelingen er næppe sagen av MOROP, men av de nationale organisationer; den danske tekst for de danske indeling findes hos DMJU. Lidt ærgerligt, at jeg har aldrig hørt noget av dem, jeg skrev dem en mail for længe sent med en oversættelse til det tyske fordi der var ingen aktualisering på MOROP-siden men en ny version hos DMJU. Desværre var det ingen succes, jag kan maske ikke skriver på dansk men på tysk og vad kan findes nu hos MOROP har visse potential til forbedringer. Tænker jag.
trainmad
Indlæg: 160
Knap - MZ ankommer fra 1967 af. Epoke IV starter reelt med K74 (måske lidt før) - Men er især markeret af, at dampens dage er ovre. Mener det sidste plandamptrukne tog kørte i 1972?
Nah.. Sidste plandamp i DK var den 25/5-1970, men i f.eks Fredericia var en del stadig klar til indsats til langt ind i '74..
Ha' en god togdag..
TrainMad..
Mvh..
TrainMad..
Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??
3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Fint nok
Med venlig hilsen
Skott
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
har så jo ikke rigtig noget med Märklins epokeindelling at gøre
men det må jo nok konstateres at deres epoke 3 1945 - 1970 dækker bredt, og ikke er særlig nøjagtig og specifik når vi ser på materiellets mærker og udseende
her lidt tysk (DB)
fx op til 1952/53 stod der DR zone US-britt på vesttysk materiel, derefter Deutsche Bundesbahn og derefter omkring 1956 indføres DB mærket
1956 er også et skelsættende år, idet der indføres den gule stribe for 1 kl, og det er noget der kan ses
i perioden 1954 - 61 har 26,4m vogne fx ABümg det lille ü for sidegangvogn, m for 26,4m vogn og g for gummivulst, efter 1961 bortfalder dette g og m står derefter for 26,4 m og gummivulst
i en periode fra ca 1962 - 65 har en del nybyggede godsvogne 2 litreringer; gammel og overgangs UIC litrering ( for at træne personalet ) for derefter at indfører UIC i 1965
damplokomotiver UIC litreres fra 1966 fx 01 til 001 osv
el lok fx fra E 04 til 104
disellok fx fra V 200 til 220
og så udrangerede DB jo en masse damplokomotiver i 50er og målet var at maskiner under 10 - 20 stk af bestemte BR udrangeres hurtigst mulig
så en BR 59 (Wütt K) 6 koblet maskine var ude i 1958 og har så derfor ikke kørt samtidigt med en E 03/103 der kom 1965/66
tager vi Danmark og vogne
indførtes UIC litrering på godsvogne i 1965, nogle får det aldrig - da de forventes udrangeret i nærmeste fremtid
på personvogne beholdte man bogstavslitreringen men satte UIC nummer på fra 1966, og i 1969 også UIC bogstavslitreringen - fx 1965: B 2000, 1966: B 50 86 20-84 000, 1969: B 50 86 20-84 000
dog fik ingen trævogne UIC litrering, da de kun brugtes indenlandsk og forventes udrangeret hurtigst muligt - hvilket dog først skete i starten af 70erne
optil 1951 malede man stafferinger på fx personvogne, derefter bortfaldt de og i 1956 indførtes den gule stribe for 1 kl, men et foto af en AX og CB i 1959 viser at AXen har både staffering og gul stribe og CB stafferinger - så
sådanne ændringer kunne godt tage sin tid at få indført konsekvent
her fx en BD 51 86 82-84 000-5 i Tinglev 1977, hvor den er vinrød (brun) har krone, gammel skyggelitrering og UICnummer, midtstillet og stadig i gult - hvorefter den bliver ombygget 1977 til Bk 50 86 85-83 035 og malet rød den 31/6 1977 i Aarhus med DDS maling = Sadolin
foto : Georg Schmidt
og der er meget meget mere - men vil fylde alt for meget at skrive om her. - der må man gå på jagt i forskellige forums, Wikier , blade og bøger - hvis man vil finde mere om det meget omfattende emne
her kan peges på DSBs husorgan Vingehjulet årgangene 1962 - 70 hvor dette emne ( UIC omlitreringen ) er gennemgået ( både mht udland og Danmark )
http://www.rundremisen.dk/forumdisplay.php?fid=34
( betinger dog oprettelse som bruger for at downloade )
Databasen på Jernbanen.dk kan også bruget på de enkelte danske vogne mht vognumre før og efter UIC, samt foto for udseende
http://www.jernbanen.dk/index.php
men dette set udfra et mere historisk/korrekt synspunkt ( nogle vil jo betegne det som "nittetælleri" selvom det er korrekt/rigtigt/fakta )
så epoke 3 1945 - 1970 er ikke særlig specifik eller nøjagtigt, men man bør have underepoker fx 3a 1951 - 1956, 3b 1956 - 1961,3c 1961-1965, alt efter land, da landene før UIC ikke fulgte hinanden, og selv ikker der fx DB
indfører UIC litrering og nummer på personvognsmaterellet i 1965/66 hvor DSB først gør det konsekvent fra 1969 på stålvogne
men da det jo er modelbane eller at man kører elektrisk tog - bestemmer man jo helt selv på sin bane eller hvad man fx i en klub bestemmer sig for
fx har jeg personlig på mit anlæg bestemt mig for materiel , oprangeringer og køreplan fra Vendsysselsbanen ( Aalborg - Frederikshavn ) i 1953, 1956 og 1960 , hvilket medfører at jeg må lave 5 udgaver af T maskinerne
297 - 299 fordi der er forskel på antalet af domer og antal af sandkasser på kedlen, samt at førerrumstagene er forskellige og nogle andre småting
297: 1 stk
298: 2 stk fordi 298 afgiver sin kedel til 299 og får en kedel fra en BR 57 der står som reservekedel, samme kedel brugtes på BR 38 og 57
299 : 2 stk fordi den har røgplader og da den får kedlen fra 298, bortfalder røgpladerne
og skulle man blive helt "nittetællespedalsk" - så har de også kørt i 1946 - 48 med tysk BR 38 og nummer i DK - så det er lige 3 stk til
og når vi nu er ved "spedalskhed" : vi kører 1941 - 1970 Epoke 3
og opranger et tog D maskine + CPL 3246 + CN 11041 + CMK 2466 + CP 3246
for de fleste et lille pænt tog på modelbanen
for den "spedalske" - de vogne har aldrig kørt sammen !!!!!!!??????
fordi
CN 11041 bygget scandia 1910
omlitreret 1941 til
CMK 2466
ombygget 1952 til
CP 3246
monteret 1956 med A + B + C styreledninger for MO og styrevogn
CP 3246
omlitreret 1964 til
CPL 3246
altså samme vogn i dens livscyclus
mere om det sidste damp i dk kan læses her (planmæssigt og reserve)
http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=10960
om sidste planmæsige S maskine løb her
http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=28263
maskinløb i I distrikt 1965 gf 19 jan ( Sjælland og Lolland -Falster her
http://www.rundremisen.dk/showthread.php?tid=998
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved