Hej
Er i tvivl om hvorvidt jeg skal gøre mine sporskiftere digitale eller ikke på to skyggebanegårde.
Kan godt se at det her i byggefasen er noget nemmere, at få lagt den dekoder ind under fremfor at gøre det senere.
Kører Märklin C.
Omvendt kunne jeg godt tænke mig at lave en sportavle med vippeknapper - ikke kun for skyggebanegård men anlægget generelt.
Det kommer selvfølgelig også helt an på hvor avanceret man ønsker sit anlæg.
bqg
Indlæg: 1.102
Hvis du vil have automatiseret skyggebanegården, er det muligt, både digitalt og analogt, der er selvfølgelig flere muligheder når det styres digitalt, men hvis du skærer ud under sporskifterne, kan du komme til senere, ikke at det er let, men muligheder er til stede, hvis ikke du har flere lag over hinanden.
Jeg ville nok beregne nogle k84 dekodere som sikkerhed mod, at et tog startes i utide.
Hvordan vil du styre skyggen?
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.572
Vis du nu tænker lidt ud over de dekodere der passer ind under et sporskifte, så køber du spoler og sætter i skiftene og lader ledningerne hænge nedenud af pladen. Her kan du så vælge enten at tilslutte vippekontater, eller en M83 dekoder, der kan styre 4 sporskifte. En M83 koster ikke 4 gange så meget som den til at bygge ind i selve sporet, så der er penge at spare der.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Marklin4me
Indlæg: 552
Jeg er enig med Bent
Jeg kører digitalt med "analoge" sporskifter og sportavle. Så kan det om man vil digitaliseres undervejs og som pengepungen lyster
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
Thrane
Indlæg: 995
Vis du nu tænker lidt ud over de dekodere der passer ind under et sporskifte, så køber du spoler og sætter i skiftene og lader ledningerne hænge nedenud af pladen. Her kan du så vælge enten at tilslutte vippekontater, eller en M83 dekoder, der kan styre 4 sporskifte. En M83 koster ikke 4 gange så meget som den til at bygge ind i selve sporet, så der er penge at spare der.
Hej
Det lyder som en udemærket plan.
Dvs. hvis jeg følger dit råd, så installerer jeg kun selve drevet (Märklin 74491)?
bqg
Indlæg: 1.102
Ja eller du tager skridtet fuldt ud, og benytter servoer i stedet for de ustabile drev.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
msj.7569
plast
Indlæg: 93
hej undskyl jeg lige blander mig hva er det for servoer du lige snekker om ?
bqg
Indlæg: 1.102
Der er mange forskellige, også nogle der kan styre direkte, du kan få omkring 4 servoer for et C-sporskiftedrev.
Der findes styreenheder til servo bygget på en mikroomskifter, hvor start/stop sted kan justeres. Det påvirker selvfølgelig prisen pr. drev, men til gengæld fås et mere stabilt system.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Thrane
Indlæg: 995
Jeg har bestilt 74491.
De annonceres som en forbedret udgave ift. den forrige.
Så må jeg se med tiden om der bliver behov for digitialisering.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.572
Den forbedrede er forbedret, men stadig ringe.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.572
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.043
Da' Hans Kurt.
Ahva? Hvordan skal det forståes?
En servomotor kræver en ret speciel styring, da motoren i sig selv hele tiden udsender feedback om, hvor den befinder sig. Styringen laves næsten altid fuldelektronisk, og jeg har aldrig set en servostyring, hvor man ikke kan justere start/stop: Men hvad i alverden laver en mikroomskifter i denne sammenhæng - den kan overhovedet ikke bruges til styring af en servo, og da slet ikke til at styre start/stop?
Jeg forstår heller ikke, hvordan det skulle påvirke prisen - kan slet ikke forestille mig, at man skulle kunne få en "discount" styring, hvor man ikke kan styre start/stop?
Du tror ikke, du forveksler med de lidt dyrere styringer, hvor der er indbygget en omskifter - eller i de bedste tilfælde to omskiftere - til at polarisere hjertestykkerne, når man kører toskinne?
MVH
Lars
Thrane
Indlæg: 995
Den forbedrede er forbedret, men stadig ringe.
Hvordan mener du de er ringe?
Jeg har før leget med ESU servoer og pianotråd, det var ikke lige sagen. Ikke dermed sagt at det ikke virker, blev bare ikke så godt i mit tilfælde.
bqg
Indlæg: 1.102
Da' Hans Kurt.
Ahva? Hvordan skal det forståes?
En servomotor kræver en ret speciel styring, da motoren i sig selv hele tiden udsender feedback om, hvor den befinder sig. Styringen laves næsten altid fuldelektronisk, og jeg har aldrig set en servostyring, hvor man ikke kan justere start/stop: Men hvad i alverden laver en mikroomskifter i denne sammenhæng - den kan overhovedet ikke bruges til styring af en servo, og da slet ikke til at styre start/stop?
Jeg forstår heller ikke, hvordan det skulle påvirke prisen - kan slet ikke forestille mig, at man skulle kunne få en "discount" styring, hvor man ikke kan styre start/stop?
Du tror ikke, du forveksler med de lidt dyrere styringer, hvor der er indbygget en omskifter - eller i de bedste tilfælde to omskiftere - til at polarisere hjertestykkerne, når man kører toskinne?
Nej jeg mener ikke forveksler nogen ting, men jeg kan ikke helt forstå hvor det at man ikke kan justere start og stop kommer fra?
Det er som jeg har forstået et amerikansk produkt, hvor der er loddet et lille print sammen med en microomskifter, jeg har set med justerbart yderstillinger og en med mellemstilling.
Jeg søgte hurtigt og fandt den ene på ebay eller søg på Servo switch control circuit board S2V2 eller Servo switch control circuit board S3V2.
Jeg opdagede dem ved et tilfælde, der er en svensker der benytter dem til car-system sporskifter. Stillingen reguleres med 2 henholdsvis 3 potmetre.
Da de ikke foræres væk, påvirker det jo prisen. Når der skal indkøbes en pr. servo vil det jo unægteligt påvirke prisen.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV