Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Dekas 2022

https://dekas.dk/en/2022/05/19/sj-ko-ugkkpp-soon-arriving/

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Billede


I fredags besøgte Kasper van Dekas den svenske butik 'Modellcentralen' i Malmø. På disken en testmodel af litra ER.
Hvis alt går vel, kører litra ER og MF på danske layouts i julen.

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Nyheder fra Dekas:


Udleveringer:

I denne uge er de sidste TMX’ere (VIDA og Tågkraft) sendt afsted fra fabrikken og er på vej med fly til os. Vi håber derfor at kunne sende dem ud her i starten af næste uge (uge 37)

Desværre går produktionen lidt langsommere end forventet, men dog meget bedre end i 2021 – et år med meget få leverancer. I næste måned åbner fabrikken dog en ny afdeling til spraymaling, tampontryk og samling – hvilket gør at produktionskapaciteten for os cirka fordobles, så når vi runder nytår skulle vi gerne være op på fuld speed igen.

Lige nu har vi derfor følgende leverings terminer på de præsenterede nyheder:

CM personvogne:                   Oktober/November 2022

QGR med bremsehuse:          November/December 2022

Y2 Kustpilen:                           Q4/2022

De nuværende forsinkelser gør at vi har skudt vores nye katalog til medio Oktober 2022.
Men jeg kan allerede løfte sløret for at der er nye modeller i pipelinen – både af trækkraft og vogne.

 

Dekas i fremtiden:

Desværre har vores tegner gennem de sidste 5 år – Allan – valgt at søge nye udfordringer, og begynder her pr slut oktober på uddannelsen som møbelsnedker. Jeg vil gerne ønske ham held og lykke med alt det nye, og takke ham for det store gode arbejde ham har lagt i Dekas – han vil afgjort blive savnet. Allan forsvinder dog ikke helt lige med det samme, da han forsætter nogle timer om ugen det første halve år af uddannelsen.

I den forbindelse har jeg overvejet meget hvad fremtiden i Dekas skal være. Indtil nu har største delen af vores dagligdag været med at tegne og producere for andre, og vores egne modeller har været sådan indimellem når tiden var der. Jeg kan dog se at vores egne modeller nyder en større og større popularitet, samtidigt med at OEM er det svære at svære at have en profit på når priserne stiger. Udover det er der opgaven med at finde en erstatning for Allan – dygtige (og betalbare) modeltogs designer hænger ikke på træerne, og en oplæring af en ny vil tage lang tid, samt koste et ikke ubetydeligt beløb.

Derfor har jeg truffet beslutningen om at jeg ikke antager en ny tegner, samtidigt med at jeg drosler lidt ned for nye OEM produktionen, og i stedet fokusere de færre design kræfter, på vores egne Dekas produkter.

Så på trods af færre personer forsætter vi for fuld damp, og jeg ser frem til at præsentere vores kommende nyheder til Oktober.

Kasper Bang Jensen

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 3 kan lide
Top

Picture

Jan-Eddie

Indlæg: 71

PB

Hej Gert

Tak for orienteringen.

Jeg blev frygtelig bange da jeg begyndte at læse om Dekas fremtid. Stopper Kasper sin egen produktion??????? UH HA. Men heldigvis har han efter min mening truffet den rigtige beslutning: At forsætte.

Til epoke III har Dekas leveret stærkt savnede og særdeles velproducerede modeller, og der er nok at tage fat på: Bl.a. PJ til DSB og privatbaner (TFJ Smile) DSB TD og især privatbane-scandiapersonvogne (TFJ Smile )

Med de venligste hilsener

Jan-Eddie

__________________

1948-1963 Thisted Station H0 DC Lenz digital

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Dekas annoncerede OHJ skoletog på Messen i Kolding: OHJ Mx 103 og BDN vogne 296 og 297.

Billede

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

 


Billede

Der er kun produceret 100 stk og modellen er udsolgt hos Dekas.

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

I denne weekend deltager Dekas lørdag d. 29/10 på HMJF tågmarknaden i Hässleholm.

Her fremviser Dekas første prøvestøbning på en svensk nyhed, der kommer på markedet hen i 2023.

Så vil du gerne se hvad der gemmer sig under klædet så kom forbi.

Bemærk Dekas kun deltager om lørdagen.

mvh,
Gert
__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

neller8264

Indlæg: 80

PB

Nu har jeg desværre ikke mulighed for at deltage men hvis der er nogle herinde der gøre så tag venligst nogle billeder og del med os andre :-) 

Like 0 kan lide
Top

Picture

neller8264

Indlæg: 80

PB

Nåh er der nogen der har været i Hässleholm som kan afsløre hvad det er? :) 

Like 0 kan lide
Top

Picture

ct

Indlæg: 202

PB

TMZ (MZ I / II)

Mon ikke det også kommer til det danske marked også. 

Like 3 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Billeder fra Modelljärnvägsmagasinet på Facebook:

Billede  Billede  Billede

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Den 3. december afholder Hobbykæden årets julearrangement. Under denne begivenhed vil Dekas annoncere nyheder.

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dekas

Indlæg: 61

PB  Hjemmeside

Hej Gert

Det tror jeg nu ikke er det der står i det Hobbykæden har sendt ud - umiddelbart er der ikke Dekas nyhedspræsentation før til næste år.

mvh

Kasper Bang Jensen, Dekas

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Hej Kasper,

I mellemtiden har jeg allerede modtaget en e-mail fra Ken Rosa. Det er en model, der udgives under mærkenavnet HK Modeller. Men lavet af Dekas.
Jeg er meget nysgerrig. Personligt håber jeg på en model til Skagensbanen eller Lemvigbanen.

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 2 kan lide
Top

Picture

neller8264

Indlæg: 80

PB

nu skriver Ken så på hobbykædens Facebook at McK præsentere en stor dansk nyhed ved deres jule arrangement (måske danske MZ III?) 

 

https://www.facebook.com/Hobbykaeden/

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

neller8264 skrev:

nu skriver Ken så på hobbykædens Facebook at McK præsentere en stor dansk nyhed ved deres jule arrangement (måske danske MZ III?) 

MCK har da allerede lavet både MZ III og MZ II og  MZ I  (Selvom det godt nok ikke står på hjemmesiden længere). Men det var vist MZ støbeforme overtaget fra Hobbytrade. Så du tænker måske en helt ny MZ støbeform ?

Personligt vil jeg MEGET gerne have en EG fra MCK. Men jeg tvivler på at den nogensinde kommer. Selvom der efterhånden kan laves en del forskellige design/bemalinger og med et potentielt salgsmarked også i Tyskland. 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Måske, der nu kommer et prototypelyntog - nu, der står stor nyhed?  Wink

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 2 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

2. generations S-tog

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

LasseSteen skrev:

Så du tænker måske en helt ny MZ støbeform ?




En helt ny MZ støbeform er allerede afbilledet i mit indlæg af 30. oktober. 

Det kunne være, men MZ lokomotiver er blevet udgivet af McK før, så det ville ikke være rigtig spektakulært. Personligt håber jeg på Litra MK.

 

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

PS: Jeg ved, at billedet er af en Dekas-model, men da Dekas laver alt udviklingsarbejdet for McK, kan du gå ud fra, at MZ-lokomotiver også kommer til McK igen. Nå, de var der allerede.

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.727

PB

Skott skrev:

Måske, der nu kommer et prototypelyntog - nu, der står stor nyhed?  Wink

Den siger jeg også "ja tak" til  Smile

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

DSB1989

Frederiksberg

Indlæg: 43

PB

Tror også det er MK.

MZ I/II i ny udgave med metaloverdel ville også være en dejlig nyhed, men eftersom Dekas lige har fremvist forme til den (i svensk udgave), vil sensationen være begrænset, hvis/når McK annoncerer den. Jeg håber så bare, at der laves en udgave uden lyd.

Ovre på Signalposten har en bruger foreslået, at nyheden den 3. december skulle være røde IC-vogne. Jeg tør desværre ikke tro på det, men det ville godt nok være helt fantastisk! Trods Heljan og nu også ACME tror jeg faktisk, at McK undervurderer efterspørgslen på røde IC-vogne i deres kvalitet. Lidt ligesom det var tilfældet med IC3 og IR4, hvor McK vist først lagde projektet på hylden – for derefter at måtte lave yderligere oplag for at følge med, da de lancerede dem alligevel.

Suk! Hvor ville det være dejligt, hvis McK lavede A, B, Bk og BD, og man bare kunne rive ned fra hylderne...  Laughing out loud

Like 1 kan lide
Top

Picture

mikkelwf

Indlæg: 77

PB

 

LasseSteen skrev:

Skott skrev:

Måske, der nu kommer et prototypelyntog - nu, der står stor nyhed?  Wink

Den siger jeg også "ja tak" til  Smile

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

neller8264

Indlæg: 80

PB

så er der kommet billeder af prøve støbninger af TMZ.  https://dekas.dk/da/nyheder/

 

der er tilsynladende også lidt nye vogne på hjemmesiden Smile

ØSJS QC 143 https://dekas.dk/da/produkter/oesjs-qc/

HHJ Q168 https://dekas.dk/da/produkter/hhj-q168/

Like 1 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.740

PB  Hjemmeside

Besked fra Dekas på Facebook:

Vi har nu taget hul på årets sidste måned, det er ligeledes i dag Modeljernbanernes dag, og sidst men ikke mindst er jagten på årets julegaver gået ind.
Derfor må vi hellere opdatere med en dags dato leveringsstatus – jeg skal gøre klart opmærksom på at det er et øjebliksbillede og det kan ændre sig.
Desværre fortsætter forsinkelserne på fabrikken, men der er lys forude.

Ca. d. 17 december flyver vores små Q- vogne med bremsehus, ØSJS og HHJ hjem – om de når at ankomme før jul er usikkert, men ellers udleveres de til forhandlerne mellem jul og nytår. 
I juledagene skulle OHJ BDn vognene flyve afsted og ankommer derfor med stor sandsynlighed den første uge i januar.

Vores længe ventede CM vogne ligger efter BDn vognene i produktionen og vi håber de kan færdiggøres inden det kinesiske nytår, så vi kan udlevere dem i starten af februar, ellers bliver der omkring slut februar, start marts.  
2. oplag af SJ Kö vognene forventes at blive færdigsamlet lige efter kinesisk nytår og ankommer i DK i starten af marts. SJ Hbis forventer vi at have hjemme i løbet af april måned, da jeg satser på at vi kan sejle dem hjem.

Kustpilen (Y2) ligger nok først hen i Q2 2023 som det ser ud lige pt. Jeg skal være ærlig og erkende at alle disse konstante forsinkelser er hårde ved Dekas og vores økonomi, og det gør at der pt går lidt længere tid inden der bliver sat nye projekter i tooling.Jeg håber trods alt at alle får en glædelig december, og mon ikke der stadig er plads til nogle Dekas modeller under juletræet








mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 1 kan lide
Top

Picture

neller8264

Indlæg: 80

PB

Nogen der så kan afsløre hvad den "store" nyhed er? Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Perseus

Greve

Indlæg: 77

PB

MZ I og MZ II i ikke-DSB udgaver

__________________

Hilsen

Lars

 

H0 på 2-skinne - Generelt dansk fra 1980 og frem - Redaktør for FdMJK

Like 0 kan lide
Top

Picture

neller8264

Indlæg: 80

PB

Så er QGR med bremsehus sendt ud Smile æskerne har tilsyneladende også ændret størrelse 

 

Billede

Billede

Billede

Billede

 

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.