Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.717

PB

De nye Roco/Hobbytrade dobbeltdækkervogne

Jeg har fået fingre i en af de nye DB dobbeltdækkervogne, som netop er udsendt af Roco.

De her nye vogne markedsføres af Roco, som en model der er kommet i stand ved et samarbejde med Hobbytrade. Men det er 100% en Hobbytrade vogn og der står endda "Hobbytrade Denmark" i bunden af vognen.

Den eneste umiddelbare lille forskel fra de vogne, som Hobbytrade selv tidligere har udsendt, er at farven på vognen er lidt mere mat og "falmet". Personligt synes jeg selv, at det giver vognen et mere realistisk og mindre plastik agtigt udseende. 

Men nu breder nysgerrigheden sig hos mig. Hvordan hænger det her "samarbejde" sammen ? Jeg havde da egentlig også forståelsen af, at Hobbytrade formene til de her dobbeltdækkervogne var overtaget af MCK.

Denne her specifikke DB vogn er den samme som DSB udgaverne. Det vil sige med dørene placeret lidt lavere og længere inde mod midten. Så er det ikke en MCK form som verden ser ud nu ? 

Mvh
En nysgerrig Lasse

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 578

PB

Har du mulighed for at lægge et par billeder op?

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

fkm skrev:
Har du mulighed for at lægge et par billeder op?

Rocos vinternyheder 2018

 

 

LasseSteen skrev:
Men nu breder nysgerrigheden sig hos mig. Hvordan hænger det her "samarbejde" sammen ? Jeg havde da egentlig også forståelsen af, at Hobbytrade formene til de her dobbeltdækkervogne var overtaget af MCK.

Denne her specifikke DB vogn er den samme som DSB udgaverne. Det vil sige med dørene placeret lidt lavere og længere inde mod midten. Så er det ikke en MCK form som verden ser ud nu ?

McK skriver at de 14.september 2018 købte formene til dobbeltdækkerne fra konkursen i F2010.

Så uden at vide noget som helst. Så er mit gæt, at det er en gammel kontrakt som McK har overtaget og gennemført.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.717

PB

Horsecreek skrev:

McK skriver at de 14.september 2018 købte formene til dobbeltdækkerne fra konkursen i F2010.

Så uden at vide noget som helst. Så er mit gæt, at det er en gammel kontrakt som McK har overtaget og gennemført.

Det kunne faktisk give mening. 

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.717

PB

Så fik jeg taget et par billeder

BilledeBilledeBilledeBillede

Like 1 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 578

PB

Tja, jeg forventede ikke at de dukkede op efter McK's køb af formene, og der kan gættes om meget, for er det McK der har videreført aftalen, så havde det måske været god reklame for dem, hvis der havde stået McK i bunden i stedet for. Vognene er jo ganske velkørende  Smile

Lippe har dem på lager - både som enkelt eller som sæt: 

https://www.modellbahnshop-lippe.com/Reisezugwagen/Doppelstockwagen/Roco-74145/de/modell_302254.html

https://www.modellbahnshop-lippe.com/Reisezugwagen/Doppelstockwagen/Roco-74137/de/modell_301496.html

Sættene med styrevogn står som udsolgt:

https://www.modellbahnshop-lippe.com/Reisezugwagen/Doppelstockwagen/Roco-74150/de/modell_302712.html

Mvh
Flemming

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.092

PB  Blog  Hjemmeside

fkm skrev:
... for er det McK der har videreført aftalen, så havde det måske været god reklame for dem, hvis der havde stået McK i bunden i stedet for.

Ville det ikke kræve en ny form?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.717

PB

Lars Skjærlund skrev:

fkm skrev:
... for er det McK der har videreført aftalen, så havde det måske været god reklame for dem, hvis der havde stået McK i bunden i stedet for.

Ville det ikke kræve en ny form?

Jo, det har du egentlig nok ret i Lars

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.717

PB

fkm skrev:

Tja, jeg forventede ikke at de dukkede op efter McK's køb af formene, og der kan gættes om meget, for er det McK der har videreført aftalen, så havde det måske været god reklame for dem, hvis der havde stået McK i bunden i stedet for. Vognene er jo ganske velkørende  Smile

Nej, jeg havde faktisk heller ikke forventet at de udkom fra Roco. 

Men det skal så også siges, at der oprindelig var langt flere forskellige sæt i Roco´s katalog. Så der er flere sæt, som er annulleret. Blandt andet et DB Regio sæt, som jeg havde forudbestilt.

Jeg tror personligt ikke vi skal forvente en masse af de her sæt fra Roco. Rent faktisk tror jeg muligvis de her vogne og sæt kan være de sidste og eneste der kommer. 

Det er nok også derfor, at sættene med styrevogn allerede er udsolgt både fra Roco og hos de fleste forhandlere. De er meget eftertragtede.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gerhard V.

ingeniør

Stuttgart Germany

Indlæg: 105

PB

Hej,

nej, det kræver ikke en ny form, man kan enten errodere mere af eller først tilføje materiel ved at svejse på noget materiel. Det fik jeg fortælt nogle uger siden hos Brawa mens de hade særudsalg i Remshalden. 

Mvh

Gerhard

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

LasseSteen skrev:

fkm skrev:

Tja, jeg forventede ikke at de dukkede op efter McK's køb af formene, og der kan gættes om meget, for er det McK der har videreført aftalen, så havde det måske været god reklame for dem, hvis der havde stået McK i bunden i stedet for. Vognene er jo ganske velkørende  Smile

Nej, jeg havde faktisk heller ikke forventet at de udkom fra Roco. 

Men det skal så også siges, at der oprindelig var langt flere forskellige sæt i Roco´s katalog. Så der er flere sæt, som er annulleret. Blandt andet et DB Regio sæt, som jeg havde forudbestilt.

Jeg tror personligt ikke vi skal forvente en masse af de her sæt fra Roco. Rent faktisk tror jeg muligvis de her vogne og sæt kan være de sidste og eneste der kommer. 

Det er nok også derfor, at sættene med styrevogn allerede er udsolgt både fra Roco og hos de fleste forhandlere. De er meget eftertragtede.

 

 

Hvorfor stoppe produktionen af en god salgsvare?

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.717

PB

Himmerlandsbanerne skrev:

[Hvorfor stoppe produktionen af en god salgsvare?

Jeg tror heller ikke det er med Roco's gode vilje. Jeg har hørt på "vandrørene", at det har krævet meget stor kamp og indsats for Roco at få udsendt de her DD vogne. Hvorfor det har været så besværligt,  det melder historien så ikke noget om.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 578

PB

I følge Roco's Facebookside er bl.a. disse på vej ud til forhandlerne: Roco Modelleisenbahn Produkte SETS 74150 3-tlg. Set: Doppelstockwagen, DB AG 

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

Perseus

Greve

Indlæg: 77

PB

Læg i den forbindelse mærke til, at de udgives i samarbejde med HMB Modellbau. 

mvh

Lars

__________________

Hilsen

Lars

 

H0 på 2-skinne - Generelt dansk fra 1980 og frem - Redaktør for FdMJK

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.717

PB

fkm skrev:

I følge Roco's Facebookside er bl.a. disse på vej ud til forhandlerne: Roco Modelleisenbahn Produkte SETS 74150 3-tlg. Set: Doppelstockwagen, DB AG 

Sættene er allerede udsolgt hos mange forhandlere, allerede inden de rammer hylderne. 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 578

PB

Perseus skrev:

Læg i den forbindelse mærke til, at de udgives i samarbejde med HMB Modellbau. 

mvh

Lars

Hvis du er på Facebook, så vil du kunne se at  HMB Modellbau er ejer af navnet Hobbytrade - hvis ikke så er teksten her:

 

I fremtiden vil alle produkter blive solgt og produceret under navnet HMB. Vi har besluttet at fjerne navnet Hobbytrade. Vi er den juridiske ejer af Hobbytrade-navnet. Da DWA Hobby fortsætter med at bruge navnet Hobbytrade, besluttede vi at fjerne det fra vores portefølje. Årsagen til dette er, at kunden ved, hvad han køber, og at alle vores produkter, køretøjer og sæt kører under vores navn HMB. Vi er blevet kaldt HMB i halvtreds år. Et andet mærke er ikke nødvendigt.

 

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.717

PB

Så har jeg fået et par af de helt nye DD vogne ind ad døren.

Så lige et par hurtige bemærkninger fra min side:

En undren: Der står stadig "Hobbytrade Denmark" i bunden af alle vognene ?

Positivt: Skønt med indbygget power pack i alle vogne (også mellemvogne). Så intet flimrende lys, som man ellers kender det fra de "gamle" Hobbytrade DD vogne.

Positivt (i min optik): Lakeringen kan jeg forstå har fået lidt hug på de her nye vogne som Roco har udsendt, men jeg synes faktisk det klæder vognene med et lidt mere famlet udseende i forhold til de DB vogne, som Hobbytrade selv har udsendt. (Men dengang var DD vognene selvfølgelig også helt nye og blanke i farven i den virkelige verden)

Negativt: Jeg forstår simpelthen ikke, at man i det mindste på 3 vognsættene, ikke har udstyret vognene med strømførende koblinger istedet for separate strømoptag på alle vogne. 

Lidt negativt: Den indvendige belysning er stadig sat til fuld skrue eller "Solarie" om man vil  Smile  

Alt i alt: Jeg er meget tilfreds, da jeg endelig har fået nogle DB DD vogne, som jeg har "skreget" efter i mange år nu   :)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Langelandsbanen

Indlæg: 124

PB  Hjemmeside

Hvis du monterer Q-koblinger på vognene, så bliver du helt glad for at alle vogne har strømoptag.

 

__________________

Med Venligste Hilsner

Mikkel Fagerli

www.Langelandsbanen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 436

PB

Langelandsbanen skrev:
Hvis du monterer Q-koblinger på vognene, så bliver du helt glad for at alle vogne har strømoptag.

Q-"koblinger" er trækstange. Det har intet med koblinger at gøre. Det bør understreges, da trækstange bestemt ikke er alles ønske.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Langelandsbanen

Indlæg: 124

PB  Hjemmeside

Q-koblingen er en stangkobling, og kobler vogne, selvom det er en stang. Til stammer såsom DD-stammer, som sjældent deles op og rangeres rundt på anlægget er de ganske fortrinlige.

__________________

Med Venligste Hilsner

Mikkel Fagerli

www.Langelandsbanen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 436

PB

Langelandsbanen skrev:
Q-koblingen er en stangkobling...

Det er vist bare det samme. Min pointe er: Med kobling (uden yderligere specificering) forstås noget der kan skilles ad. Det kan Q-"koblingen" ikke. Du kan sætte den i NEM-skakten, og selvfølgelig kan den tages ud, men at kalde det en kobling (uden at specificere), det er at bøje betydningen (i modeltogsregi). Man kan kalde det fast kobling, men du kommer aldrig til at rangere med den.

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.592

PB

Det er ikke en kobling, men en fast trækstang, uanset vad producenten så eller forsøger at sælge det som. se envetuelt denne side om koblinger http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=134&Itemid=134

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 1 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 578

PB

Bent_P skrev:

Det er ikke en kobling, men en fast trækstang, uanset vad producenten så eller forsøger at sælge det som. se envetuelt denne side om koblinger http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=134&Itemid=134

Jeg kender godt den side - er dog ikke ubetinget enig i konklusionerne på den - benytter Roco's Universalkoblinger overalt, på dobbeltdækkervogne, Heljan UIC vogne og forskellige McK person & godsvogne, Roco lommevogne - uden nogen former for problemer. Der er aldrig problemer med tabte vogne med videre.

Jeg har købt Q-koblingen til mine DD-vogne, men måtte droppe at montere dem, der skulle files alt for meget forskellige steder, så hellere lidt blinken med lyset.

Mvh
Flemming

 

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 1 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.151

PB

fkm skrev:

Bent_P skrev:

Det er ikke en kobling, men en fast trækstang, uanset vad producenten så eller forsøger at sælge det som. se envetuelt denne side om koblinger http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=134&Itemid=134

Jeg kender godt den side - er dog ikke ubetinget enig i konklusionerne på den - benytter Roco's Universalkoblinger overalt, på dobbeltdækkervogne, Heljan UIC vogne og forskellige McK person & godsvogne, Roco lommevogne - uden nogen former for problemer. Der er aldrig problemer med tabte vogne med videre.

Jeg har købt Q-koblingen til mine DD-vogne, men måtte droppe at montere dem, der skulle files alt for meget forskellige steder, så hellere lidt blinken med lyset.

Mvh
Flemming

 

 

Enig, Flemming - Roco's Universalkobling er den absolut bedste kobling på markedet.
Det er en drøm at rangere med den, for den kobler silkeblødt.
Den giver en solid sammenkobling, og den kobler fint sammen med bl.a. ESU, Krois og Märklin's kortkobling, og med de fleste A-koblinger.
Fleischmann 6511 kobler ikke så godt sammen med Roco Universal, fordi bøjlen på 6511 har et lille kækt buk opad lige dér, hvor universalkoblingens trækkrog (og andre A-koblingers trækkrog) skulle bide sig fast.
Med de fleste øvrige A-koblinger er der ingen problemer.

"Ammestuehistorierne" om, at Roco Universal afkobler i svingene handler nok især om sammenkobling med den absolut dårligste koblingsløsning på markedet, nemlig koblinger lavet af et stykke bukket ståltråd. Den slags kobling er ikke ligefrem nogen livret for A-kobling, heller. Og en radius 360 mm gør bestemt ikke tingene bedre.

Det er mit indtryk at mange ukritisk går med på at nedgøre denne geniale kobling, uden selv at have haft en i hånden og ved selvsyn set, hvor godt den fungerer - de går i den grad glip af noget.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Langelandsbanen

Indlæg: 124

PB  Hjemmeside

En stangkobling kobler flere enheder sammen, det er derfor de facto en kobling.

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=koble

__________________

Med Venligste Hilsner

Mikkel Fagerli

www.Langelandsbanen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.592

PB

Så på mit Märklin 3000 lokomotiv er skruen der kobler overdelen fast til underdelen slet ikke en skrue, men en kobling? Og, den side du selv linker til definerer også kobling https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=Kobling

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Langelandsbanen

Indlæg: 124

PB  Hjemmeside

Den kobling kan du godt lave.  Big smile

__________________

Med Venligste Hilsner

Mikkel Fagerli

www.Langelandsbanen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 436

PB

Langelandsbanen skrev:

En stangkobling kobler flere enheder sammen, det er derfor de facto en kobling.

Jamen selvfølgelig er det definitionen, men det ændrer ikke på, at når du i modeltogsregi kalder noget for en kobling, så vil folk antage at det kan skilles ad. Det kan Q-"kobling" ikke. Det bør folk få at vide, alt andet er at give falske forhåbninger.

Fra Perfect Trains hjemmeside som svar på spørgsmålet: "Så kan man vel kun bruge koblingen til faste stammer?".
"Nej, Q-koblingen er specieltdesignet til at kunne sættes let i NEM-skakten og trækkes ud igen uden at man skal have vognene af sporet. (dog med enkelte undtagelser)"

Jeg vil nødig benytte NEM-skakten til hyppig af- og kobling af mine vogne. Koblingen må nødvendigvis holde godt fast, da vognene ellers vil gå fra hinanden under kørsel og ved høje belastninger. Så hvad end "træk" der skal til for at "afkoble", så skal det være af en hvis størrelse. Enhver der har rodet med NEM-skakter ved, at de kommer i alverdens afskygninger, kvaliteter og det samme gør koblingerne. Man bør aldrig trække en kobling ud af NEM-skakten uden at holde kontra på selve skakten. Du risikerer at ødelægge din vogn.

Her igen:

"Kan man bruge afkoblingsskinne?"
"Nej, det er lidt som i den virkelige verden, det gøres med hænderne og ikke en pind eller afkoblingsskinne."

Ikke et ord om at det er en trækstang / fast kobling, kald det hvad du vil, nej, de giver indtrykket at det er lige ud af landevejen. Det er det på ingen måde!

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Langelandsbanen

Indlæg: 124

PB  Hjemmeside

Q-koblingen er en strømførende stangkobling, sådan er det altså bare. 

Og så kan jeg berette at mine fungere helt ud af landevejen. Jeg benytter dels på faste personstammer, og dels på enkelte godsvogne der trækkes af let påvirkelige lokomotiver (troljer eksempelvis) :) 

Har du prøvet dem eller?

__________________

Med Venligste Hilsner

Mikkel Fagerli

www.Langelandsbanen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.592

PB

Q-koblingen er en fast trækstang. Ellers er skruen i toppen af min 3000'er også en kobling (skruekobling?). Kan du ikke selv se at det er noget sludder af definere en skrue som en kobling?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

Kære venner,

Vi er nu havnet i en klassisk, ørkesløs sporskiftet diskussion: I kører i ring.

Lad det nu bare ligge og acceptér at I ser forskelligt på sagen. Smile

Mvh
Peter W

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 2 kan lide
Top

Picture

Alex

Projektleder

Indlæg: 195

PB

Jeg er fuldstændig enig.

 

__________________

Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mikkelwf

Indlæg: 77

PB

peterw skrev:

Kære venner,

Vi er nu havnet i en klassisk, ørkesløs sporskiftet diskussion: I kører i ring.

Lad det nu bare ligge og acceptér at I ser forskelligt på sagen. Smile

Mvh
Peter W

Debatten er ikke bare afsporet - den er helt afkoblet! Big smile

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.