Picture

morsing

IT Konsulent

Indlæg: 76

PB  Hjemmeside

Dansk rangerlokomotiv III//IV

Hej,

Som titel, hvad er folks yndlings DSB rangerlokomotiv med telex til Marklin epoke III/IV?

Jeg har indtil videre et lyntog med vingehjul or et roed/sort MZ 1414.

Paa forhand tak

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 626

PB  Hjemmeside

Det må være Litra MH

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, Ecos2, Primært dansk epoke III-VI og "the best of the rest" (f.eks. Big Boy UP 4006)

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 843

PB

Hej morsing og Klaus_H

morsing skrev:

Som titel, hvad er folks yndlings DSB rangerlokomotiv med telex til Marklin epoke III/IV?

Klaus_H skrev:

Det må være Litra MH

(Der fik I mig - rangermaskiner er en stor samler-passion for mig! Wink )

Det kunne det sagtens være - ganske typisk og generelt anvendelig maskine. Afhængig af stationen kunne der også bruges en MT, en Ardelt, en Frichs-køf eller afhængig af din epoke-"definition" vel også ML6?  Smile

Men jeg hæfter mig ved at morsing skriver med telex? Det forstår jeg sådan at han er interesseret i et rangerlok med fjernbetjente koblinger til sin rangering... Og der er vel pt. ikke noget DSB rangerlok tilgængeligt fra industrien?

Derfor vil mit forslag være at få bygget koblinger fra Krois på et af de loks der findes fra industrien, forslag kunne være HobbyTrade's MT, Tog og Tekno's MH eller Roco's ML6. Smile (De er alle ind imellem til at få fat i rundt omkring på nettet...)

HobbyTrade har også på et tidspunkt annonceret en Ardelt (serie 2 fra Frichs så vidt jeg husker), den ser jeg personligt frem til evt. at få fingre i - men man kan også anvende f.eks. en Trix/Märklin "glaskasten" som man bygger en overdel fra enten KM-text eller Tikøb på (hvis de ellers er til at få fat i længere)... 

Med hensyn til en Frichs-køf er vi pt. ilde stet: Der findes diverse ommalede tyske köf på markedet - for mig personligt er de slet ikke tæt nok på forbilledet. Smile Jeg har selv været heldig at få fat i et ubygget Trinbrættet-byggsæt af messing (sådan en kan ses hos EVP) som jeg endnu ikke er gået igang med...

Mvh,

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 342

PB

morsing skrev:

Hej,

Som titel, hvad er folks yndlings DSB rangerlokomotiv med telex til Marklin epoke III/IV?

Jeg har indtil videre et lyntog med vingehjul or et roed/sort MZ 1414.

Paa forhand tak

 Hvis du på længer sigt også vil have damp-lokomotiver på dit anlæg, kunne litra F også være et bud, F er fra Hobby trade, en smuk lille maskine, men desværre ikke telex kobling.

Mvh Kurt

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 592

PB

peterw skrev:

Hej morsing og Klaus_H

morsing skrev:

Som titel, hvad er folks yndlings DSB rangerlokomotiv med telex til Marklin epoke III/IV?

Klaus_H skrev:

Det må være Litra MH

(Der fik I mig - rangermaskiner er en stor samler-passion for mig! Wink )

Det kunne det sagtens være - ganske typisk og generelt anvendelig maskine. Afhængig af stationen kunne der også bruges en MT, en Ardelt, en Frichs-køf eller afhængig af din epoke-"definition" vel også ML6?  Smile

Men jeg hæfter mig ved at morsing skriver med telex? Det forstår jeg sådan at han er interesseret i et rangerlok med fjernbetjente koblinger til sin rangering... Og der er vel pt. ikke noget DSB rangerlok tilgængeligt fra industrien?

Derfor vil mit forslag være at få bygget koblinger fra Krois på et af de loks der findes fra industrien, forslag kunne være HobbyTrade's MT, Tog og Tekno's MH eller Roco's ML6. Smile (De er alle ind imellem til at få fat i rundt omkring på nettet...)

HobbyTrade har også på et tidspunkt annonceret en Ardelt (serie 2 fra Frichs så vidt jeg husker), den ser jeg personligt frem til evt. at få fingre i - men man kan også anvende f.eks. en Trix/Märklin "glaskasten" som man bygger en overdel fra enten KM-text eller Tikøb på (hvis de ellers er til at få fat i længere)... 

Med hensyn til en Frichs-køf er vi pt. ilde stet: Der findes diverse ommalede tyske köf på markedet - for mig personligt er de slet ikke tæt nok på forbilledet. Smile Jeg har selv været heldig at få fat i et ubygget Trinbrættet-byggsæt af messing (sådan en kan ses hos EVP) som jeg endnu ikke er gået igang med...

Mvh,

Peter

 

Krois kobling er næsten genial, fordi den er så simpel og derfor virker hver gang, men min erfaring med Krois 3-skinne udgave er ikke gode. Den forudsætter nemlig at koblingsbøjlen er umagnetisk - og det er Märklins koblinger som bekendt ikke.

Roco's er uheldig til brug ved 3-skinne, da den har tilbøjelighed til at ramme de høje punktkontakter i sporskift og afkoblingsskinner.

Jeg har valgt, at bruge Märklins egen (nye) telexkobling, selvom den ikke er verdens bedste. Den kan købes som reservedel. Desværre kan den ikke "bare" sættes i MH'ens koblingsskakt. Da koblingsskakten har en lidt for kraftig underkant. Der skal sættes et mellemstykke på ca. 1,5mm mellem kobling og skakt, og tilsvarende skal der files lidt i skaktens bagkant, så koblingens plastikkroge kan få fat i bagkanten af skakten.

Koblingen kan også bruges til MT.

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.143

PB

Der er i flere Märklin køf'er af nyere udgivelse med installeret telex koblingen

Men så der jo det med om farven og andre "detaijer" ( om det er dansk )

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

morsing

IT Konsulent

Indlæg: 76

PB  Hjemmeside

Tak for forslagene. Jeg synes Kof'en er soed, men for lille, MTeren lidt for stor til mit anlaeg. Jeg har foer kigget paa MH og ML6eren.

Mit spoergsmaal gik ogsaa lidt paa kvalitet. Hvad er godt bygget, lyder godt med koblinger der virker. Og saa er der det om den skal vaere groen eller roed/sort.

Hvilke producenter kan man faa en MH fra, der kan anbefales?

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 592

PB

 

MH'eren fremstilles kun af Tog og Tekno. Jeg har en af de første og med selvmonteret hjulballance - jeg mener, det er beskrevet i Banen - kører den pefekt. Hjulballancen kan jo være monteret fra fabrik på efterfølgende serier.

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.764

PB

Hej Morsing

Farven på MH'eren afgør jo hvornår, dit anlæg afspejler 'verden' - MH'erne begyndte at blive malet rød/sorte i '70-erne: 

Men nogle blev dog aldrig malet om sådan:

Men fik dog blink på taget - Disse modeller er dog ikke så heldige fra T&T, da blinket er meget overdimentioneret - ville næsten svare til an diameter på 30 cm. i 1:1!

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

morsing

IT Konsulent

Indlæg: 76

PB  Hjemmeside

 

Hej,

 

Jeg tror aarstalsmaessigt at mit anlaeg er omkring '72-'75, men, frygteligt at sige, jeg gaar ikke 100% op I om det er "korrekt". Jeg tror efter et '75 forbillede at jeg kunne gaa efter baade roed/sort og groen.

Sjovt nok, jeg har altid syntes de roed/sorte lokomotiver var de flotteste, maaske fordi det er dem jeg voksede op med, men siden jeg begyndte paa minmodelbane sidste aar kan jeg bedre og bedre lide de vinroede farver og de groenne rangerlokomotiver.

Det lyder lidt besvaerligt at eftermontere telex desvaerre, men jeg maa proeve det...

 

P.S. Det litra F er et rigtigt flot lokomotiv, det kendte jeg ikke, saa tak for det. Maaske en mulighed, da jeg, paa trods af at det ikke er korrekt, ogsaa gerne vil have et damplokomotiv paa et tidspunkt.

Tak

Like 0 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 342

PB

morsing skrev:

 

Hej,

 

Jeg tror aarstalsmaessigt at mit anlaeg er omkring '72-'75, men, frygteligt at sige, jeg gaar ikke 100% op I om det er "korrekt". Jeg tror efter et '75 forbillede at jeg kunne gaa efter baade roed/sort og groen.

Sjovt nok, jeg har altid syntes de roed/sorte lokomotiver var de flotteste, maaske fordi det er dem jeg voksede op med, men siden jeg begyndte paa minmodelbane sidste aar kan jeg bedre og bedre lide de vinroede farver og de groenne rangerlokomotiver.

Det lyder lidt besvaerligt at eftermontere telex desvaerre, men jeg maa proeve det...

 

P.S. Det litra F er et rigtigt flot lokomotiv, det kendte jeg ikke, saa tak for det. Maaske en mulighed, da jeg, paa trods af at det ikke er korrekt, ogsaa gerne vil have et damplokomotiv paa et tidspunkt.

Tak

Som du skriver at du kører epoke 3 og 4 så er damplokomotiver korekt, mener den sidste blev udfaset i 1972, vist nok en N-maskine.

Mvh Kurt

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 592

PB

 

F-maskinen er rigtig fin og kører også godt. Dog kan det betale sig at skifte selve slæbedelen på slæbeslkoen med en fra Märklins slæbesko 7174. Den kan skiftes uden ændringer, men giver en bedre forbindelse. Jeg har endnu ikke fundet en let måde at forsyne den med en Märklin telexkobling, da det er et problem at finde en vej for ledningerne til decoderen.

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 388

PB  Blog

Har ikke noget med rangermaskinen at gøre, men skriver alligevel lige:

MZ 1414 er vel fra Roco?

Den er epoke V med de små sideruder. Hvis du ønsker rød/sort MZ til 1970erne kan du bruge dem med hjørneruder og uden plov.

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

HEDO

Pension, tidl. DSB IT

Indlæg: 170

PB  Blog

Hej Gert

Kan du eller andre huske hvad nummer af Banen, hjulbalance blev omtalt ?

Jeg var med til at købe 1. udgaven af MH via Trinbrættet i Aarhus, men den kan givetvis kommer til at køre bedre end at hakke i kørslen.

Har eftemonteret en ESU dekoder med power modul, der hjælper på kørslen, især over sporskifterne.

Powermodulet bliver dog meget varmt, hvorfor jeg er tilbageholdende med montering af overdelen, idet jeg frygter at det vil blive deformeret pga. varmen.

Mvh. Henrik D.

__________________

Henrik D.

Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.

Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 592

PB

 

Hej Henrik

Jeg måtte lige bruge lidt tid på at finde det rigtige nummer af Banen. Det er nr. 94. Nr. 96 indeholder et tip til en forbedring af slæbeskoen.

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

HEDO

Pension, tidl. DSB IT

Indlæg: 170

PB  Blog

Hej Gert

Tak for hurtigt svar. I Banen nr. 90, side 22 og fremefter ser du min tidligere bane. Den er nu nedtaget og ny er under opbygning med dobbeltsporet bane.

Mvh. Henrik D.

__________________

Henrik D.

Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.

Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 592

PB

 

Hej Henrik

Det er imponerende flot. Hvorfor nedtog du det? Solgte du det, eller var det, fordi bygningen var målet?

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

HEDO

Pension, tidl. DSB IT

Indlæg: 170

PB  Blog

Hej Gert

Vores døtre flyttede hjemmefra, så var der mulighed for at rive skillevæggen ned mellem børneværelserne og bygge en ny større modelbane. Den er bygget op med en dobbeltsporet DSB bane (paradestrækning) og indflettet med en en enkeltsporet privatbane. Privatbanen har hovedstation med 4 forgreninger, så der kan køres meget frem og tilbage med skinnebusser og mindre ranger loko, menz MZ'er og My'er kører rundt på hovedstrækningerne.

Landskabet byggets op som kørsel gennem årstiderne, begyndende med tidlig forår frem til højsommer og derefter efterår med mange farver på træer og slutter af med vinterlandskab. Det er langt fra færdigt, men godt igang.

Banen er ved at blive digitaliseret med brug af besatmeldere mm. og WinDigiPet 2012. Der er nok af arbejde til de næste 5-6 år.

Link til nogle billeder fra banen: https://plus.google.com/photos/108106824800813784233/albums/6105679622604020049?authkey=COr7tZnK-9aNrAE

Mvh. Henrik

__________________

Henrik D.

Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.

Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.764

PB

Hej Gert

Nydeligt - Imponerende så langt, du er kommet på den korte tid.

Jeg kunne ikke lade være med at smile lidt over dit vinterlandskab og så Rocovognen med nedrullet vindue - Nok ikke så populært, at være passager i den vogn Wink

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

HEDO

Pension, tidl. DSB IT

Indlæg: 170

PB  Blog

Der skal nok luftes ud efter nogen har siddet og spist gammel ost.

I øvrigt er dekodere til sporskifter og signaler fra Litra.dk og virker fint ift. PECO sporskifter og hjemmelavede signaler.

Mvh. Henrik D.

__________________

Henrik D.

Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.

Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.