Hej,
Som titel, hvad er folks yndlings DSB rangerlokomotiv med telex til Marklin epoke III/IV?
Jeg har indtil videre et lyntog med vingehjul or et roed/sort MZ 1414.
Paa forhand tak
Hej,
Som titel, hvad er folks yndlings DSB rangerlokomotiv med telex til Marklin epoke III/IV?
Jeg har indtil videre et lyntog med vingehjul or et roed/sort MZ 1414.
Paa forhand tak
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Det må være Litra MH
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Hej morsing og Klaus_H
Som titel, hvad er folks yndlings DSB rangerlokomotiv med telex til Marklin epoke III/IV?
Det må være Litra MH
(Der fik I mig - rangermaskiner er en stor samler-passion for mig!
)
Det kunne det sagtens være - ganske typisk og generelt anvendelig maskine. Afhængig af stationen kunne der også bruges en MT, en Ardelt, en Frichs-køf eller afhængig af din epoke-"definition" vel også ML6?
Men jeg hæfter mig ved at morsing skriver med telex? Det forstår jeg sådan at han er interesseret i et rangerlok med fjernbetjente koblinger til sin rangering... Og der er vel pt. ikke noget DSB rangerlok tilgængeligt fra industrien?
Derfor vil mit forslag være at få bygget koblinger fra Krois på et af de loks der findes fra industrien, forslag kunne være HobbyTrade's MT, Tog og Tekno's MH eller Roco's ML6.
(De er alle ind imellem til at få fat i rundt omkring på nettet...)
HobbyTrade har også på et tidspunkt annonceret en Ardelt (serie 2 fra Frichs så vidt jeg husker), den ser jeg personligt frem til evt. at få fingre i - men man kan også anvende f.eks. en Trix/Märklin "glaskasten" som man bygger en overdel fra enten KM-text eller Tikøb på (hvis de ellers er til at få fat i længere)...
Med hensyn til en Frichs-køf er vi pt. ilde stet: Der findes diverse ommalede tyske köf på markedet - for mig personligt er de slet ikke tæt nok på forbilledet.
Jeg har selv været heldig at få fat i et ubygget Trinbrættet-byggsæt af messing (sådan en kan ses hos EVP) som jeg endnu ikke er gået igang med...
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Hej,
Som titel, hvad er folks yndlings DSB rangerlokomotiv med telex til Marklin epoke III/IV?
Jeg har indtil videre et lyntog med vingehjul or et roed/sort MZ 1414.
Paa forhand tak
Hvis du på længer sigt også vil have damp-lokomotiver på dit anlæg, kunne litra F også være et bud, F er fra Hobby trade, en smuk lille maskine, men desværre ikke telex kobling.
Mvh Kurt
gejo
Indlæg: 681
Hej morsing og Klaus_H
Som titel, hvad er folks yndlings DSB rangerlokomotiv med telex til Marklin epoke III/IV?
Det må være Litra MH
(Der fik I mig - rangermaskiner er en stor samler-passion for mig!
)
Det kunne det sagtens være - ganske typisk og generelt anvendelig maskine. Afhængig af stationen kunne der også bruges en MT, en Ardelt, en Frichs-køf eller afhængig af din epoke-"definition" vel også ML6?
Men jeg hæfter mig ved at morsing skriver med telex? Det forstår jeg sådan at han er interesseret i et rangerlok med fjernbetjente koblinger til sin rangering... Og der er vel pt. ikke noget DSB rangerlok tilgængeligt fra industrien?
Derfor vil mit forslag være at få bygget koblinger fra Krois på et af de loks der findes fra industrien, forslag kunne være HobbyTrade's MT, Tog og Tekno's MH eller Roco's ML6.
(De er alle ind imellem til at få fat i rundt omkring på nettet...)
HobbyTrade har også på et tidspunkt annonceret en Ardelt (serie 2 fra Frichs så vidt jeg husker), den ser jeg personligt frem til evt. at få fingre i - men man kan også anvende f.eks. en Trix/Märklin "glaskasten" som man bygger en overdel fra enten KM-text eller Tikøb på (hvis de ellers er til at få fat i længere)...
Med hensyn til en Frichs-køf er vi pt. ilde stet: Der findes diverse ommalede tyske köf på markedet - for mig personligt er de slet ikke tæt nok på forbilledet.
Jeg har selv været heldig at få fat i et ubygget Trinbrættet-byggsæt af messing (sådan en kan ses hos EVP) som jeg endnu ikke er gået igang med...
Mvh,
Peter
Krois kobling er næsten genial, fordi den er så simpel og derfor virker hver gang, men min erfaring med Krois 3-skinne udgave er ikke gode. Den forudsætter nemlig at koblingsbøjlen er umagnetisk - og det er Märklins koblinger som bekendt ikke.
Roco's er uheldig til brug ved 3-skinne, da den har tilbøjelighed til at ramme de høje punktkontakter i sporskift og afkoblingsskinner.
Jeg har valgt, at bruge Märklins egen (nye) telexkobling, selvom den ikke er verdens bedste. Den kan købes som reservedel. Desværre kan den ikke "bare" sættes i MH'ens koblingsskakt. Da koblingsskakten har en lidt for kraftig underkant. Der skal sættes et mellemstykke på ca. 1,5mm mellem kobling og skakt, og tilsvarende skal der files lidt i skaktens bagkant, så koblingens plastikkroge kan få fat i bagkanten af skakten.
Koblingen kan også bruges til MT.
Hilsen Gert
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.710
Der er i flere Märklin køf'er af nyere udgivelse med installeret telex koblingen
Men så der jo det med om farven og andre "detaijer" ( om det er dansk )
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
morsing
IT Konsulent
Bierton United Kingdom
Indlæg: 124
Tak for forslagene. Jeg synes Kof'en er soed, men for lille, MTeren lidt for stor til mit anlaeg. Jeg har foer kigget paa MH og ML6eren.
Mit spoergsmaal gik ogsaa lidt paa kvalitet. Hvad er godt bygget, lyder godt med koblinger der virker. Og saa er der det om den skal vaere groen eller roed/sort.
Hvilke producenter kan man faa en MH fra, der kan anbefales?
gejo
Indlæg: 681
MH'eren fremstilles kun af Tog og Tekno. Jeg har en af de første og med selvmonteret hjulballance - jeg mener, det er beskrevet i Banen - kører den pefekt. Hjulballancen kan jo være monteret fra fabrik på efterfølgende serier.
Hilsen Gert
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Hej Morsing
Farven på MH'eren afgør jo hvornår, dit anlæg afspejler 'verden' - MH'erne begyndte at blive malet rød/sorte i '70-erne:
Men nogle blev dog aldrig malet om sådan:
Men fik dog blink på taget - Disse modeller er dog ikke så heldige fra T&T, da blinket er meget overdimentioneret - ville næsten svare til an diameter på 30 cm. i 1:1!
Med venlig hilsen
Skott
morsing
IT Konsulent
Bierton United Kingdom
Indlæg: 124
Hej,
Jeg tror aarstalsmaessigt at mit anlaeg er omkring '72-'75, men, frygteligt at sige, jeg gaar ikke 100% op I om det er "korrekt". Jeg tror efter et '75 forbillede at jeg kunne gaa efter baade roed/sort og groen.
Sjovt nok, jeg har altid syntes de roed/sorte lokomotiver var de flotteste, maaske fordi det er dem jeg voksede op med, men siden jeg begyndte paa minmodelbane sidste aar kan jeg bedre og bedre lide de vinroede farver og de groenne rangerlokomotiver.
Det lyder lidt besvaerligt at eftermontere telex desvaerre, men jeg maa proeve det...
P.S. Det litra F er et rigtigt flot lokomotiv, det kendte jeg ikke, saa tak for det. Maaske en mulighed, da jeg, paa trods af at det ikke er korrekt, ogsaa gerne vil have et damplokomotiv paa et tidspunkt.
Tak
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Hej,
Jeg tror aarstalsmaessigt at mit anlaeg er omkring '72-'75, men, frygteligt at sige, jeg gaar ikke 100% op I om det er "korrekt". Jeg tror efter et '75 forbillede at jeg kunne gaa efter baade roed/sort og groen.
Sjovt nok, jeg har altid syntes de roed/sorte lokomotiver var de flotteste, maaske fordi det er dem jeg voksede op med, men siden jeg begyndte paa minmodelbane sidste aar kan jeg bedre og bedre lide de vinroede farver og de groenne rangerlokomotiver.
Det lyder lidt besvaerligt at eftermontere telex desvaerre, men jeg maa proeve det...
P.S. Det litra F er et rigtigt flot lokomotiv, det kendte jeg ikke, saa tak for det. Maaske en mulighed, da jeg, paa trods af at det ikke er korrekt, ogsaa gerne vil have et damplokomotiv paa et tidspunkt.
Tak
Som du skriver at du kører epoke 3 og 4 så er damplokomotiver korekt, mener den sidste blev udfaset i 1972, vist nok en N-maskine.
Mvh Kurt
gejo
Indlæg: 681
F-maskinen er rigtig fin og kører også godt. Dog kan det betale sig at skifte selve slæbedelen på slæbeslkoen med en fra Märklins slæbesko 7174. Den kan skiftes uden ændringer, men giver en bedre forbindelse. Jeg har endnu ikke fundet en let måde at forsyne den med en Märklin telexkobling, da det er et problem at finde en vej for ledningerne til decoderen.
Hilsen Gert
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 402
Har ikke noget med rangermaskinen at gøre, men skriver alligevel lige:
MZ 1414 er vel fra Roco?
Den er epoke V med de små sideruder. Hvis du ønsker rød/sort MZ til 1970erne kan du bruge dem med hjørneruder og uden plov.
Mvh
Johnni Christensen
HEDO
Pension, tidl. DSB IT
Indlæg: 188
Hej Gert
Kan du eller andre huske hvad nummer af Banen, hjulbalance blev omtalt ?
Jeg var med til at købe 1. udgaven af MH via Trinbrættet i Aarhus, men den kan givetvis kommer til at køre bedre end at hakke i kørslen.
Har eftemonteret en ESU dekoder med power modul, der hjælper på kørslen, især over sporskifterne.
Powermodulet bliver dog meget varmt, hvorfor jeg er tilbageholdende med montering af overdelen, idet jeg frygter at det vil blive deformeret pga. varmen.
Mvh. Henrik D.
Henrik D.
Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.
Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.
gejo
Indlæg: 681
Hej Henrik
Jeg måtte lige bruge lidt tid på at finde det rigtige nummer af Banen. Det er nr. 94. Nr. 96 indeholder et tip til en forbedring af slæbeskoen.
Hilsen Gert
HEDO
Pension, tidl. DSB IT
Indlæg: 188
Hej Gert
Tak for hurtigt svar. I Banen nr. 90, side 22 og fremefter ser du min tidligere bane. Den er nu nedtaget og ny er under opbygning med dobbeltsporet bane.
Mvh. Henrik D.
Henrik D.
Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.
Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.
gejo
Indlæg: 681
Hej Henrik
Det er imponerende flot. Hvorfor nedtog du det? Solgte du det, eller var det, fordi bygningen var målet?
Hilsen Gert
HEDO
Pension, tidl. DSB IT
Indlæg: 188
Hej Gert
Vores døtre flyttede hjemmefra, så var der mulighed for at rive skillevæggen ned mellem børneværelserne og bygge en ny større modelbane. Den er bygget op med en dobbeltsporet DSB bane (paradestrækning) og indflettet med en en enkeltsporet privatbane. Privatbanen har hovedstation med 4 forgreninger, så der kan køres meget frem og tilbage med skinnebusser og mindre ranger loko, menz MZ'er og My'er kører rundt på hovedstrækningerne.
Landskabet byggets op som kørsel gennem årstiderne, begyndende med tidlig forår frem til højsommer og derefter efterår med mange farver på træer og slutter af med vinterlandskab. Det er langt fra færdigt, men godt igang.
Banen er ved at blive digitaliseret med brug af besatmeldere mm. og WinDigiPet 2012. Der er nok af arbejde til de næste 5-6 år.
Link til nogle billeder fra banen: https://plus.google.com/photos/108106824800813784233/albums/6105679622604020049?authkey=COr7tZnK-9aNrAE
Mvh. Henrik
Henrik D.
Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.
Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Hej Gert
Nydeligt - Imponerende så langt, du er kommet på den korte tid.
Jeg kunne ikke lade være med at smile lidt over dit vinterlandskab og så Rocovognen med nedrullet vindue - Nok ikke så populært, at være passager i den vogn
Med venlig hilsen
Skott
HEDO
Pension, tidl. DSB IT
Indlæg: 188
Der skal nok luftes ud efter nogen har siddet og spist gammel ost.
I øvrigt er dekodere til sporskifter og signaler fra Litra.dk og virker fint ift. PECO sporskifter og hjemmelavede signaler.
Mvh. Henrik D.
Henrik D.
Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.
Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.