Picture

Loftsnissen

Ringkøbing

Indlæg: 94

PB  Hjemmeside

Beskrivelse af togtidsskriver

Jeg er "snublet" over henvisninger til et togtidsskriver system ved flere beskrivelser af togulykker i Danmark. Jeg har prøvet at finde en beskrivelse af dette og eventuelt et billede med tilhørende beskrivelse - men altså ikke fundet noget dækkende. Kan nogle af medlemmerne her give en beskrivelse eller henvise til relevante kilder? På forhånd tak - Fra Loftsnissen.
__________________


MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.

LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Et billede af "den sorte box" ses på videoen 28.12.1992 - Togulykke i Roskilde (ca. 5:45), og enkelte information om den gives.

Prøv at spørge inde på www.jernbanen.dk/forum.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 129

PB

Den nævnte "sorte boks" er ikke en togtidsskriver, men en logning af det enkelte lokomotivs data; noget som i dag sker i ATC-systemet. Den kan i et vist omfang sammenlignes med flys "sorte boks".

Togtidsskriveren var udstyr, som fandtes i fjernstyringscentralerne. Se vedlagte beskrivelse fra "Den sorte bog" (Sikringsanlæggene og deres betjening udgave 1949).

Nu om dage er togtidsskriveren erstattet af computersystemer. På nogle af de ældre fjernstyringscentraler som f. eks. FC Aalborg er det et PC-baseret system (RMS 2000), der benyttes til togtidsskriver og har erstattet den gamle mekaniske, og på andre centraler er det en del af selve fjernstyringssystemet.

 

/Jan

AttachmentStørrelse
SODB-1949 afsnit XIII Togtidsskriver.pdf 886.74 kB
Like 0 kan lide
Top

Picture

HenrHans

Indlæg: 82

PB  Hjemmeside

je skrev:

Den nævnte "sorte boks" er ikke en togtidsskriver, men en logning af det enkelte lokomotivs data; noget som i dag sker i ATC-systemet. Den kan i et vist omfang sammenlignes med flys "sorte boks".

Togtidsskriveren var udstyr, som fandtes i fjernstyringscentralerne. Se vedlagte beskrivelse fra "Den sorte bog" (Sikringsanlæggene og deres betjening udgave 1949).

Nu om dage er togtidsskriveren erstattet af computersystemer. På nogle af de ældre fjernstyringscentraler som f. eks. FC Aalborg er det et PC-baseret system (RMS 2000), der benyttes til togtidsskriver og har erstattet den gamle mekaniske, og på andre centraler er det en del af selve fjernstyringssystemet.

 

/Jan

Boksen er som Jan skriver en memory-enheden til logning af køre-data. Enheden (DSK 10/1) stammer fra DEUTA i Tyskland og har en hukommelse på 1 MB. De 2 stik foran er hhv. et stik til brug for logning og et til udlæsning af data. Begge stik overholder standard RS232 protokollen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Loftsnissen

Ringkøbing

Indlæg: 94

PB  Hjemmeside

Hej - først tak for svarene Dernæst lidt ekstra oplysninger som jeg fik ved at henvende mig til Jernbanemuseumet i Odense. De kunne tilføje følgende - i forhold til tidsudviklingen omkring emnet: >> Udtrykket "Togtidsskiver" er ikke et kendt og anvendt udtryk i den såkaldte "damptid" eller det der m.h.t. dit modeltog svarer til epokerne II og III. Det er først i senere tid at traktionsmateriellet som sådan er udstyeret med en "sladrehank". For det var nemlig det de første var. Og de kom faktisk først til DSB i og med indførelsen af de såkaldte "Köf" traktorer. Og årsagen var denne, at man ganske simpelt ønskede at undersøge anvendelsen. Altså IKKE om hvordan køretøjet blev ført, men brugstiden. De første "skiver" ved DSB blev iøvrigt anvendt af DB, da de udlejede en "Köf" traktor til DSB. Det var for at se hvormange kilometer traktoren havde kørt a.h.t. lejen. Før elektronikken blev hverdag, blev der på alle stationer, signalposter mv. ført nogle protokoller med hvornår tog var anmeldt, passeret, afgået og afmeldt. Det var håndskrevne protokoller og det var den fungerendes ansvar det blev ført. Yderligere blev telegrafstrimlerne med meddelelser opbevaret et angivet stykke tid før end de blev destruerede. Man havde jo protokollerne. I tilfælde af eventuelle ulykker kunne man så udregne tidspunkter for passage og dermed også en nogenlunde hastighed. Lidt sikkerhed var der dog i og med, at signalernes stilling også blev "log´et" på en skive, da det senere blev muligt. Men i lokomotiver og i motorvogne fandtes intet. Først i den elektroniske tidsalder har det været muligt at indføre en elektronisk recorder, der optager hastighed og andet på lokomotivet. Tale mellem Lkf. og FC bliver optaget af en "voice-recorder" i FC. << Endnu en gang tak til medlemmernes indsats og svar. MVH Loftsnissen
__________________


MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.

LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Hej Loftsnisse

Nu havde du ellers lige fået et brugbart svar på, hvad en togtidsskriver er/var og så får du (eller Jernbanemuseet som har svaret dig?) alligevel blandet det hele godt og grundigt sammen igen. Togtidsskriveren var en del af fjernstyringsanlægget i de større fjernstyringscentraler. Hvad der senere blev installeret i trækkraftenhederne, er noget helt andet. Og jo, håndskrevne togjournaler anvendes stadig rundt om i kommandoposterne, men det gør vist kun sagen yderligere kompliceret at komme ind på her.

Yderligere kommentar: Hvis svaret stammer fra Jernbanemuseet, skulle de nok gøre en indsats for at få tilknyttet nogle medarbejdere/frivillige som har indsigt i sikkerhedstjenesten på stationerne før i tiden.  

 

 

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Loftsnissen

Ringkøbing

Indlæg: 94

PB  Hjemmeside

Hej Svend - du har ret i at der tilsyneladende - for mange - er en sammenblanding at de to emner "togtidsskriver" og "sladrehank/Black-box". Jeg tro dog den opmærksomme læser har forstået det når de læser tråden igennem. Information om hvornår de første skriver/tællere blev taget i brug (altså i togene) synes jeg dog er interessant - også selvom det virker lidt "afsporet" iht det oprindelige spørgsmål. Håber alle føler sig bedre informeret nu ;0)

__________________


MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.

LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.338

PB

Skal vi så ikke bare blive enige om, at udstyret i fjernstyringscentralerne kaldes en togtidsskriver og registrerer togenes kørsel på papir (60´er teknologi), mens udstyret i lokomotiverne kaldes havariloggen eller "den sorte boks" og opsamler data om togets kørsel (IT-teknologi en snes år senere indført i forbindelse med ATC).

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.