Nej - ikke direkte: Jeg havde først en Puch Maxi, siden en Honda CD 50. Den sidste kunne køre stærkt...
Men hos FDF havde vi motorlære, og her var jeg med til at "pille" ved en Puch 3-gear, som vi siden sled op ved at køre cross i en grusgrav. Det var tider.
På samme side er der også BMW 250 ccm, og min var den sorte, men jeg har aldrig set den med brun sadel .....
Ah - da jeg fyldte 18 og havde slidt min Honda op, blev den skiftet ud med netop en BMW R25. Den kunne jeg snakke længe om - den var sort og chromegul med twinsæde, men gav nu også en del udfordringer.
Du må lære ordentligt dansk: En to-takts knallert kan bores og/eller hakkes!
De danske udgaver var udstyret med en plump i hullet mellem kaburatoren og cylinderen. Denne plump var forseglet af toldvæsenet og ret svær at få ud: Normalt skulle man bore meget, meget længe, før det lykkedes; denne operation kaldtes "at bore".
Og så var stemplet for langt nedad: Igen for at mindske benzinindtaget og sætte hastigheden ned. Man kunne se på stemplet, hvor der var støbt en forlængelse på, og denne kunne normalt hakkes af med en hammer og en mejsel - deraf navnet "at hakke".
Men du har ret: Det kunne være sjovt at bore og hakke en Puch 2-gear i 1:87!
Man kunne forøvrigt også "plane" topstykket og ændre gearingen At plane topstykket øgede kompressionen, og det gjorde man nemmest ved at slibe det på en haveflise Nemmeste måde at fjerne plomben på, var at slibe lodningen af og så bare trykke plomben ud ....... Det krævede bare en vinkelsliber
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.095
Artitec DAF biler
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
Wauw - en Puch 2-gear - den må jeg have!
MVH
Lars
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.095
Wauw - en Puch 2-gear - den må jeg have!
Var det nogensinde din knallert?
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
Da' Gert.
Nej - ikke direkte: Jeg havde først en Puch Maxi, siden en Honda CD 50. Den sidste kunne køre stærkt...
Men hos FDF havde vi motorlære, og her var jeg med til at "pille" ved en Puch 3-gear, som vi siden sled op ved at køre cross i en grusgrav. Det var tider.
MVH
Lars
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.703
Så svarer en af de gamle ............
Havde en sådan Puch - først en sort med hvid tank, og senere en rød
På samme side er der også BMW 250 ccm, og min var den sorte, men jeg har aldrig set den med brun sadel .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
Da' Jørgen.
Ah - da jeg fyldte 18 og havde slidt min Honda op, blev den skiftet ud med netop en BMW R25. Den kunne jeg snakke længe om - den var sort og chromegul med twinsæde, men gav nu også en del udfordringer.
MVH
Lars
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.703
Var det den med svinggaffel eller med teleskop affjedring ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.095
Især for Lars:
Foto af Chris van Diesen (live på Spielwarenmesse)
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.095
Flere billeder af Spielwarenmesse: http://forum.modelspoorwijzer.net/nieuwe-ontwikkelingen-2016/van-onze-correspondent-op-de-spielwarenmesse-2016/
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
Svinggaffel - en R25-2.
I dag har jeg iøvrigt en R80, der er registreret som veterancykel.
MVH
Lars
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
Tak Gert - herligt at se!
MVH
Lars
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.095
Video
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.095
Et bedre billede af de knallerter:
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
Man får næsten lyst til at anskaffe sig en knallert igen...
MVH
Lars
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 509
Ja sådan en er vi mange af os der havde , rød dog med tvinsadel så den langhårede kunne side bagpå
Christian
http://3modul.dk/
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
Naturligvis - kunne det være anderledes?
Der er måske basis for lidt kit-bashing...
MVH
Lars
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.095
Der er måske basis for lidt kit-bashing...
Har du ønsker at øge motorens?
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
Da' Gert.
Du må lære ordentligt dansk: En to-takts knallert kan bores og/eller hakkes!
De danske udgaver var udstyret med en plump i hullet mellem kaburatoren og cylinderen. Denne plump var forseglet af toldvæsenet og ret svær at få ud: Normalt skulle man bore meget, meget længe, før det lykkedes; denne operation kaldtes "at bore".
Og så var stemplet for langt nedad: Igen for at mindske benzinindtaget og sætte hastigheden ned. Man kunne se på stemplet, hvor der var støbt en forlængelse på, og denne kunne normalt hakkes af med en hammer og en mejsel - deraf navnet "at hakke".
Men du har ret: Det kunne være sjovt at bore og hakke en Puch 2-gear i 1:87!
MVH
Lars
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.095
Aha! I hollandsk kaldes den 'opvoeren'. Ligesom 'to boost an engine' in engelsk.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
job
Indlæg: 48
man skal jo så lige huske mælkekassen
Med venlig hilsen
Jann
Maerklin c skinne
styresystem ECoS 50210
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 509
næ næ , så skal du have en Puch maxi
Christian
http://3modul.dk/
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
Jep - det er svært at få plads til mælkekassen, når man har twinsæde.
MVH
Lars
cfrost
Indlæg: 272
Hej Lars
Man kunne forøvrigt også "plane" topstykket og ændre gearingen
At plane topstykket øgede kompressionen, og det gjorde man nemmest ved at slibe det på en haveflise
Nemmeste måde at fjerne plomben på, var at slibe lodningen af og så bare trykke plomben ud ....... Det krævede bare en vinkelsliber
Min knallert var en Stor Puch 3-gears - sort.
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
cfrost
Indlæg: 272
Forøvrigt vil jeg da henlede opmærksomheden på den aldeles herlige model af en Ford traktor - dem gik der mange af i Danmark.
Høvenderen og ploven er også tidstypisk og kan sagtens anvendes som de på et dansk anlæg
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
Da' Claus.
Du har helt ret - hvordan kunne jeg dog glemme det?
Det må være alderen, der trykker. Godt, man ikke beskæftiger sig med den slags mere...
MVH
Lars