Picture

TireBurner

Herlev

Indlæg: 90

PB

Afsporing i kurvesporskifter

Jeg har i forbindelse med etablering af min skyggebanegård lagt et Roco Line kurvesporskifte - i en kurve.

Problemet er, at et relativt stort antal vogne afsporer netop her. Når hjulet rammer tungen, fortsætter hjulet op over tungen istedet for at blive "tvunget" til venstre, og afsporer dermed.
Jeg kan til dels godt forstå fysiskken i hvorfor det sker, for tungen rager en brøkdel af en milimeter ud, se billeder:

BilledeBilledeBillede

 

Spørgsmålet er, hvad kan man gøre ved det? Eller er kurvesporskifter bare et no go?

 

__________________

Mvh
Dennis

Igang med at opbygge DCC-anlæg. Primært dansk epoke V-VI

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cooldad

Indlæg: 18

PB

Hejsa.

Jeg havde samme problem med mine slanke Märklin C kurveskiftespor. Især mine MCK ME'er havde en tendens til at skære dem op. Jeg bøjede de yderste 4mm af tungen en anelse udad med en fladtang... meget forsigtigt og kun så lidt at tungen lige akurat ligger an på skinnen. Det har løst problemet for mig..... men tænker at et kraftigt drev som kunne presse tungen helt ud, nok var en bedre løsning. Alternativt at der var fræset lidt ind i den yderste skinne, der hvor tungen ligger an.

Mvh

Klaus

Like 0 kan lide
Top

Picture

TireBurner

Herlev

Indlæg: 90

PB

Hej Klaus

Problemet er ikke, at tungen ikke ligger helt til - for det gør den. Vognene skærer ikke skiftet op, men hopper simpelthen over tungen!

En fordybning, hvor tungen ligger til, kan måske være en løsning - selvom det lyder drastisk Smile

__________________

Mvh
Dennis

Igang med at opbygge DCC-anlæg. Primært dansk epoke V-VI

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 268

PB

En mulig årsag kan være lidt for stor hjulafstand på enkelte vogne/aksler. Prøv at sammenligne problemvognene med ikke-problemvognene.

Like 0 kan lide
Top

Picture

TireBurner

Herlev

Indlæg: 90

PB

Umiddelbart tror jeg ikke det er hjulafstanden. Dels er der som sagt en del vogne, der har problemet (heriblandt adskillige Roco-vogne), dels kan jeg sagtens "rykke" hjulene/akslen imellem skinnerne. Men da vognen kommer rundt fra en kurve, er venstre hjul helt naturligt presset op ad venstre skinne - selvom der er masser er plads over imod højre skinne.

__________________

Mvh
Dennis

Igang med at opbygge DCC-anlæg. Primært dansk epoke V-VI

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 268

PB

Det kunne også være for lav vægt på nogle vogne. Jeg bruger selv et andet skinnesystem, men jeg søgte (google) efter billeder af Rocos kurveskifter 42464 og lige skifter 42441 og zoomede ind så vidt, det var muligt. Det ser lidt blandet ud, hvorledes skiftetungerne enten kommer til at ligge helt tæt på skinnerne eller med et lille gab. Det ideelle burde vel så tæt som muligt?

Like 0 kan lide
Top

Picture

TireBurner

Herlev

Indlæg: 90

PB

Det ser ud til, at jeg har fundet en (nok relativ simpel) løsning.

Jeg tog chancen og sleb lidt med en Dremel på enden af tungen, så denne er blevet noget tyndere. Det ser ud til at have gjort tricket - umiddelbart kører alt nu fint igennem.

BilledeBillede

__________________

Mvh
Dennis

Igang med at opbygge DCC-anlæg. Primært dansk epoke V-VI

Like 2 kan lide
Top

Picture

chuff-chuff

Indlæg: 22

PB

Jag hade samma problem med Tillig Elite växlar där växeltunga ibland höjer högre än yttersta räls och det orsakar urspårning!

Men även där växeltunga är för tjock så att det slår i lokens hjul samt vagnar också.

Bra idé att fila ner växeltunga till tunnare räls.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.