Jeg har i forbindelse med etablering af min skyggebanegård lagt et Roco Line kurvesporskifte - i en kurve.
Problemet er, at et relativt stort antal vogne afsporer netop her. Når hjulet rammer tungen, fortsætter hjulet op over tungen istedet for at blive "tvunget" til venstre, og afsporer dermed.
Jeg kan til dels godt forstå fysiskken i hvorfor det sker, for tungen rager en brøkdel af en milimeter ud, se billeder:
Spørgsmålet er, hvad kan man gøre ved det? Eller er kurvesporskifter bare et no go?
Mvh
Dennis
Igang med at opbygge DCC-anlæg. Primært dansk epoke V-VI
Cooldad
Indlæg: 26
Hejsa.
Jeg havde samme problem med mine slanke Märklin C kurveskiftespor. Især mine MCK ME'er havde en tendens til at skære dem op. Jeg bøjede de yderste 4mm af tungen en anelse udad med en fladtang... meget forsigtigt og kun så lidt at tungen lige akurat ligger an på skinnen. Det har løst problemet for mig..... men tænker at et kraftigt drev som kunne presse tungen helt ud, nok var en bedre løsning. Alternativt at der var fræset lidt ind i den yderste skinne, der hvor tungen ligger an.
Mvh
Klaus
TireBurner
Herlev
Indlæg: 136
Hej Klaus
Problemet er ikke, at tungen ikke ligger helt til - for det gør den. Vognene skærer ikke skiftet op, men hopper simpelthen over tungen!
En fordybning, hvor tungen ligger til, kan måske være en løsning - selvom det lyder drastisk
Mvh
Dennis
Igang med at opbygge DCC-anlæg. Primært dansk epoke V-VI
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 399
En mulig årsag kan være lidt for stor hjulafstand på enkelte vogne/aksler. Prøv at sammenligne problemvognene med ikke-problemvognene.
TireBurner
Herlev
Indlæg: 136
Umiddelbart tror jeg ikke det er hjulafstanden. Dels er der som sagt en del vogne, der har problemet (heriblandt adskillige Roco-vogne), dels kan jeg sagtens "rykke" hjulene/akslen imellem skinnerne. Men da vognen kommer rundt fra en kurve, er venstre hjul helt naturligt presset op ad venstre skinne - selvom der er masser er plads over imod højre skinne.
Mvh
Dennis
Igang med at opbygge DCC-anlæg. Primært dansk epoke V-VI
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 399
Det kunne også være for lav vægt på nogle vogne. Jeg bruger selv et andet skinnesystem, men jeg søgte (google) efter billeder af Rocos kurveskifter 42464 og lige skifter 42441 og zoomede ind så vidt, det var muligt. Det ser lidt blandet ud, hvorledes skiftetungerne enten kommer til at ligge helt tæt på skinnerne eller med et lille gab. Det ideelle burde vel så tæt som muligt?
TireBurner
Herlev
Indlæg: 136
Det ser ud til, at jeg har fundet en (nok relativ simpel) løsning.
Jeg tog chancen og sleb lidt med en Dremel på enden af tungen, så denne er blevet noget tyndere. Det ser ud til at have gjort tricket - umiddelbart kører alt nu fint igennem.
Mvh
Dennis
Igang med at opbygge DCC-anlæg. Primært dansk epoke V-VI
chuff-chuff
Indlæg: 108
Jag hade samma problem med Tillig Elite växlar där växeltunga ibland höjer högre än yttersta räls och det orsakar urspårning!
Men även där växeltunga är för tjock så att det slår i lokens hjul samt vagnar också.
Bra idé att fila ner växeltunga till tunnare räls.