Hejsan.
Ved ikke, om det her er "old news", men jeg har ihvertfald ikke set det før..... Peco kommer med en flex-skinne med 2 delt betonsvelle...:
http://www.peco-uk.com/page.asp?id=SL106F
Det syntes jeg da er lidt spændende.....
Hejsan.
Ved ikke, om det her er "old news", men jeg har ihvertfald ikke set det før..... Peco kommer med en flex-skinne med 2 delt betonsvelle...:
http://www.peco-uk.com/page.asp?id=SL106F
Det syntes jeg da er lidt spændende.....
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.152
Jo, vi kender dem skam godt - vi har lige bestilt en pakke til det nye anlæg på Københavns hovedbanegård.
Ganske interessant nyhed.
MVH
Lars
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 376
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.152
Da' Kim.
Hos vores forhandler var det helt nyt, at de overhovedet eksisterede - men jeg vil da tro, at de bestiller mere end den ene pakke, vi har bestilt, når de nu er i gang.
Sen epoke III? Det var vel ikke alle strækninger, DSB havde nået at få lagt om på det tidspunkt?
MVH
Lars
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 376
Thomas Jespersen
Indlæg: 413
Svelletypen blev taget i brug fra 1965.
Årsagen til de rustede væk var at DSB "glemte" at grave grøfter i 80´erne, så vand ikke blev drænet væk.
Thomas
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.152
Jeg mente nok, det var deromkring.
Min pointe var, at man jo nok ikke for ud og skiftede sveller på samtlige landets strækninger, så hvis man skal lave en modelbane fra sen epoke III, er de ikke særligt nødvendige - det vil kun være meget, meget få strækninger, man havde nået at skifte på. Langt den største del af landets strækninger har fortsat været med træsveller.
Men til senere epoker er de naturligvis særdeles interessante.
MVH
Lars
cbt
Indlæg: 1.158
Der ligger f.eks. stadig duo-blok sveller på stationen i Frederikshavn (bl.a. i spor 3) - de er således fra slutningen af 1970'erne, og de ikke for kønne længere, men blev åbenbart vurderet som gode nok og blev ikke udskiftet i forbindelse med sporfornyelsen på Vendsysselbanen for nyligt. Eneste ændringer på stationsområdet i Frederikshavn blev i den forbindelse bl.a. ændring af transversalen fra spor 3 hen til "risten", henover indkørslen til spor 1 og 2.
Sporet med duo-blok sveller er en meget velkommen nyhed fra Peco
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Mols
Indlæg: 60
Jeg synes at det er en spændende nyhed som jeg ikke havde hørt om. Jeg vil da håbe at Peco vil lave flere sporskifter og kryds mm. i beton, end de få de har lavet.
Jeg kan iøvrigt sige at jeg som daglig lokomotivfører ser jeg rigtig mange duo-blok sveller rundt omkring i landet og der er stadig enkelte sveller i træ.
Michael
je
Egå
Indlæg: 131
Der ligger f.eks. stadig duo-blok sveller på stationen i Frederikshavn (bl.a. i spor 3) - de er således fra slutningen af 1970'erne, og de ikke for kønne længere, men blev åbenbart vurderet som gode nok og blev ikke udskiftet i forbindelse med sporfornyelsen på Vendsysselbanen for nyligt. Eneste ændringer på stationsområdet i Frederikshavn blev i den forbindelse bl.a. ændring af transversalen fra spor 3 hen til "risten", henover indkørslen til spor 1 og 2.
Der eksisterer stadigt mange gode duo-blok-sveller. Problemet på nogle steder var, at jernet mellem svellerne var drejet forkert (produktionsfejl ?), så vandet ikke kunne komme væk, også kombineret med manglende vedligeholdelse af ballasten.
I Frederikshavn skal der nok ske noget, men først i 2014. Flere forskellige forhold gjorde, at det ikke var med i 2012.
/Jan
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 376
Om jeg ikke tager meget fejl, så var det vel egentlig kun ude på strækningerne man havde betonsveller..?? Ihvertfald den 2 delte type...
Sporskifter med betonsveller er vel en forholdsvis "ny" ting herhjemme.... Og med "ny" mener jeg det har eksisteret omkring 10 - 15 år..?
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.640
Hvad var grunden til at man fjerner den gennemgående beton, for godtnok koster beton penge, men samtidig ligger stålet mere åben i forhold til rust ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).