Picture

Kim Stapelfeldt

Holbæk

Indlæg: 309

PB

2 delt betonsvelle

Hejsan.

 

Ved ikke, om det her er "old news", men jeg har ihvertfald ikke set det før..... Peco kommer med en flex-skinne med 2 delt betonsvelle...:

 

http://www.peco-uk.com/page.asp?id=SL106F

 

Det syntes jeg da er lidt spændende..... Laughing out loud

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.694

PB  Blog  Hjemmeside

Jo, vi kender dem skam godt - vi har lige bestilt en pakke til det nye anlæg på Københavns hovedbanegård. Smile

Ganske interessant nyhed.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Holbæk

Indlæg: 309

PB

Er der nogle forhandlere i Danmark der har dem på lager, eller skal de bestilles...? Jeg vil jo mene, at denne type skinne vel nærmest er et must, hvis man kører sen epoke 3 frem til midt epoke 4, ihvertfald på DSB strækninger...
Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.694

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Kim.

Kim Stapelfeldt skrev:
Er der nogle forhandlere i Danmark der har dem på lager, eller skal de bestilles...?

Hos vores forhandler var det helt nyt, at de overhovedet eksisterede - men jeg vil da tro, at de bestiller mere end den ene pakke, vi har bestilt, når de nu er i gang.

Citat:
Jeg vil jo mene, at denne type skinne vel nærmest er et must, hvis man kører sen epoke 3 frem til midt epoke 4, ihvertfald på DSB strækninger...

Sen epoke III? Det var vel ikke alle strækninger, DSB havde nået at få lagt om på det tidspunkt?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Holbæk

Indlæg: 309

PB

Sandt at sige, er jeg faktisk ikke sikker på, hvornår denne type blev taget i brug... Og så vidt jeg ved, gik man også bort fra den igen, da jerndragerne imellem beton stykkerne rustede væk.. Er det ikke efterhånden kun s-togslinjerne den stadig bliver brugt på..?
Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 343

PB

Svelletypen blev taget i brug fra 1965. 

Årsagen til de rustede væk var at DSB "glemte" at grave grøfter i 80´erne, så vand ikke blev drænet væk.

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.694

PB  Blog  Hjemmeside

Thomas Jespersen skrev:
Svelletypen blev taget i brug fra 1965.

Jeg mente nok, det var deromkring.

Min pointe var, at man jo nok ikke for ud og skiftede sveller på samtlige landets strækninger, så hvis man skal lave en modelbane fra sen epoke III, er de ikke særligt nødvendige - det vil kun være meget, meget få strækninger, man havde nået at skifte på. Langt den største del af landets strækninger har fortsat været med træsveller.

Men til senere epoker er de naturligvis særdeles interessante.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.083

PB

Kim Stapelfeldt skrev:
Sandt at sige, er jeg faktisk ikke sikker på, hvornår denne type blev taget i brug... Og så vidt jeg ved, gik man også bort fra den igen, da jerndragerne imellem beton stykkerne rustede væk.. Er det ikke efterhånden kun s-togslinjerne den stadig bliver brugt på..?

Der ligger f.eks. stadig duo-blok sveller på stationen i Frederikshavn (bl.a. i spor 3) - de er således fra slutningen af 1970'erne, og de ikke for kønne længere, men blev åbenbart vurderet som gode nok og blev ikke udskiftet i forbindelse med sporfornyelsen på Vendsysselbanen for nyligt. Eneste ændringer på stationsområdet i Frederikshavn blev i den forbindelse bl.a. ændring af transversalen fra spor 3 hen til "risten", henover indkørslen til spor 1 og 2.

Sporet med duo-blok sveller er en meget velkommen nyhed fra Peco  Smile

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mols

Indlæg: 29

PB

Jeg synes at det er en spændende nyhed som jeg ikke havde hørt om. Jeg vil da håbe at Peco vil lave flere sporskifter og kryds mm. i beton, end de få de har lavet.

Jeg kan iøvrigt sige at jeg som daglig lokomotivfører ser jeg rigtig mange duo-blok sveller rundt omkring i landet og der er stadig enkelte sveller i træ.

 

Michael 

Like 0 kan lide
Top

Picture

je

Egå

Indlæg: 116

PB

cbt skrev:

Kim Stapelfeldt skrev:
Sandt at sige, er jeg faktisk ikke sikker på, hvornår denne type blev taget i brug... Og så vidt jeg ved, gik man også bort fra den igen, da jerndragerne imellem beton stykkerne rustede væk.. Er det ikke efterhånden kun s-togslinjerne den stadig bliver brugt på..?

Der ligger f.eks. stadig duo-blok sveller på stationen i Frederikshavn (bl.a. i spor 3) - de er således fra slutningen af 1970'erne, og de ikke for kønne længere, men blev åbenbart vurderet som gode nok og blev ikke udskiftet i forbindelse med sporfornyelsen på Vendsysselbanen for nyligt. Eneste ændringer på stationsområdet i Frederikshavn blev i den forbindelse bl.a. ændring af transversalen fra spor 3 hen til "risten", henover indkørslen til spor 1 og 2.

Der eksisterer stadigt mange gode duo-blok-sveller. Problemet på nogle steder var, at jernet mellem svellerne var drejet forkert (produktionsfejl ?), så vandet ikke kunne komme væk, også kombineret med manglende vedligeholdelse af ballasten.

I Frederikshavn skal der nok ske noget, men først i 2014. Flere forskellige forhold gjorde, at det ikke var med i 2012.

/Jan

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Holbæk

Indlæg: 309

PB

Om jeg ikke tager meget fejl, så var det vel egentlig kun ude på strækningerne man havde betonsveller..??  Ihvertfald den 2 delte type...

 

Sporskifter med betonsveller er vel en forholdsvis "ny" ting herhjemme.... Og med "ny" mener jeg det har eksisteret omkring 10 - 15 år..?

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.135

PB

Hvad var grunden til at man fjerner den gennemgående beton, for godtnok koster beton penge, men samtidig ligger stålet mere åben i forhold til rust ....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.