Picture

ventrikel

Næstved

Indlæg: 114

PB

"Modstand" i Maerklin analog lokomotiv

Jeg kører "stadig" analogt og har nogle lidt ældre Maerklin lokomotiver som kører lidt for stærkt i forhold til mange nyere lokomotiver. Det ser ikke specielt godt ud når en N-maskine med en passende hastighed bliver overhaler af en ældre F-maskine!

Nå - jeg tænkte at man kunne indskyde en passende modstand på den anden side af perfektomskifteren så motoren fik lidt mindre strøm?

Nogle som har prøvet dette eller har erfaring / ideer til størrelsen af en sådan modstand? Den skal vel sidde efter perfektomskifteren da man ellers risikere at der ikke er spænding nok til at skifte kørselsretning. Så i princippet ender det vel med 2 modstande - en til hver kørselsretning?

__________________

Torben

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spanien

Indlæg: 889

PB  Hjemmeside

Det har jeg. Saadan da... Bruger ikke modstande, men derimod "antiparallelle dioder". Dér er spaendingsfaldet altid 0,7V. Jeg indsaetter derfor faerre eller flere "led" af dioder efter hinanden.

Som du korrekt paapeger er det vigtigt aldrig at stjaele spaending fra retnings-omskifteren.

Selv bruger jeg ikke udgangen fra retningsomskifteren, men derimod kablet til een af motorens boerster, og har saaledes samme spaending ved frem- og tilbage-koersel. I dit tilfaelde skal du jo lodde dine modstande el. didoder paa begge magnet-felt-spolens vindinger i motoren, og skal derfor bruge lidt mere plads...

 

PS: Skal denne traad ikke flyttes til et andet sub-forum?

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

ventrikel

Næstved

Indlæg: 114

PB

Det ved jeg så ikke lige hvad er! Altså antiparalleldioder.

Har du evt et link?

__________________

Torben

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 652

PB

ventrikel skrev:

Det ved jeg så ikke lige hvad er! Altså antiparalleldioder.

Har du evt et link?

Jeg tror der menes at forbinde to dioder til motoren i "parallelt, men i modsat retning". - Giver det mening?  Smile

Umiddelbart tænker jeg at det er på den ene pol til ankeret, som skitseret på vedhæftede "før og efter" skitser - andre må selvfølgelig rette hvis jeg har lavet en bøf... :-) 

Mvh,

Peter

BilledeBillede

 

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ventrikel

Næstved

Indlæg: 114

PB

Tak for info. Det må jeg prøve.

__________________

Torben

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spanien

Indlæg: 889

PB  Hjemmeside

Ja, det er naesten som Peterw viser.

Mener dog at kunne huske at jeg indsaetter dioderne "paa den anden side af motoren"; altsaa IKKE mellem anker of feltspole, men INDEN ankeret. -Simpelthen fordi de er nemmere at lodde paa lokomotivets centrale loddested.

Dioderne kan godt blive lidt varme, saa det skal vaere EFFEKT-dioder. (ikke de smaa signal-dioder). Varmen har dog ikke vaeret et problem, selv ikke i kunststoflokomotiver...

I virkeligheden bruger jeg hundredvis af (antiparallelle) dioder paa mit anlaeg; F.eks. op- og nedkoersel af stigninger; Et universal-relae skifter stroemforsyningen til at passere gennem et diode-led hvis toget koerer ned af bakke.

Eller bremsestraekninger op til stop-signaler; Skinnestykkerne er gradvist stroemfosynet gennem flere og flere diode-led, indtil det stroem-doede stop-stykke. -Ligeledes EFTER signalet; Faerre og faerre diodeled lader lokomotivet oege farten... Et universal-relae bypasser dioderne i tilfaelde af at signalet viser groent inden toget naar frem til bremsesektionen. Saaledes kan togene blaese lige igennem med fuld fart...

Det er vigtigt altid at bruge dioder fremfor modstande; Somsagt er spaendingsfaldet ALTID 0,7V over et diode-led. Hvis der var tale om modstande, ville hvert tog opfoere sig forskelligt, da de bruger mere eller mindre stroem. (store og smaa lokos, vogn-belysning eller ej, etc...)

 

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.