Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Forhandlere og garantibetingelser

I sidste nummer af Märklin Magazin, aug./sept. 2011, er der en artikel med overskriften "Annoying web bargains", som dels fortæller om faldgrubber ved at købe på internet (som vi alle kan gætte os til) og dels gør rede for, hvad producentens garanti (in casu: Märklin) egentlig dækker. Jeg gætter på, at artiklen er afstedkommet af både et ønske om at støtte loyale forhandlere, men også på baggrund af Märklins oplevelser af urealistiske forventninger til deres garanti.

Mit indlæg er et spørgsmål til denne del af teksten:

"Contrary to what many people think, there are conditions attached to the manufacturer's warranty. The most important of these is that the product must have been purchased from an official Märklin, Trix or LGB dealer...."

Som jeg læser det, at hvis man har købt sit spritnye Märklin-produkt fra en ikke-autoriseret forhandler, dækker Märklins producent-garanti ikke (de giver også en anvisning på, hvordan man finder ud af, hvem der er officielle Märklin forhandlere).

Jeg har (7-9-13) aldrig haft brug for garanti - men jeg har da ofte købt eller faldet over udbud på QXL, ebay, osv. som reklamerer med, at produktet er nyt og med fuld garanti. Det er jo så ikke sandt, hvis sælger ikke er autoriseret Märklin forhandler - eller hvad ? Og parallel-importører udelukkes vel i samme sammenhæng ?

Det er så Märklins betingelser - og de forklares i artiklen, så jeg egentlig godt kan forstå dem - men er der tilsvarende betingelser fra andre producenter ? Og er det helt normalt ?

Jeg ville da umiddelbart have troet, at hvis Märklin ikke kunne påvise, at produktet var blevet "mis-behandlet" og hvis det stadig var så nyt, at garantiperioden ikke er udløbet, ville det stadig være omfattet af Märklins garanti - ligegyldigt hvor det var købt. Men der har jeg åbenbart taget fejl ?

Märklin råder i øvrigt til, at man gemmer den originale kvittering fra forhandleren - og kopierer den hurtigst muligt efter køb, fordi blækket fra kasseapparatet har det med at forsvinde. Men hvad så med den garantierklæring, som ligger i æsken - den har jeg faktisk aldrig oplevet at få underskrevet og/eller stemplet - heller ikke hos autoriserede Märklin forhandlere. Er det ligegyldigt ?

Er der nogen, med en tæt-på-forhandler-baggrund, som kan kaste lidt lys over dette ?

PS: Og nej, jeg kan godt gætte mig til, at et helt nyt produkt, der har været kortsluttet med 380V eller indsmurt i salatolie ikke er dækket... så det er ikke de kommentarer, jeg leder efter... Smile

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knud den II

Bedemandsassistent

Vejle

Indlæg: 340

PB

Som udgangs punkt er det forhandleren, altså der hvor du har købt varen, der har garanti forpligtigelsen. Hvordan han så håndhæver garantien overfor producenten er dig uvedkommen.

Så det Märklin skriver er noget sludder, med mindre de mener, at kunden ved køb over nettet og ikke kan få forhandleren i tale og derfor så henvender sig direkte til Märklin, her vil de, foståeligt nok, se en bon/nota fra en forhandler og for at beskytte deres forhandler net, så fra en "autoriseret" forhandler.

Der er så nogen specielle regler ved mellem/videre salg som jeg ikke kender så godt. Mange producenter tager direkte forbehold herfor.

Håber at det hjalp dig.

 

knud

__________________

Mvh
Knud

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Kresten.

Pas på med at læse om den slags regler fra udenlandske kilder: Reglerne er langt fra ens fra land til land, selvom EU har forsøgt at harmonisere dem så meget, de kan.

Du har som udgangspunkt altid din garanti fra forhandleren - dvs. der, hvor du har købt en vare. Det er forhandleren, der skal sørge for at afhjælpe eventuelle fejl og mangler, til gengæld har du hverken ret til eller krav på at blande dig i, hvordan forhandleren løser denne opgave. Du kan derfor ikke forlange, at en vare skal returneres til producenten for at blive repareret der, selvom du måske har lyst til det. Købelovens betingelser handler i denne forbindelse kun om forholdet mellem forhandleren og dig, og siger intet om producentens rolle - der som udgangspunkt er ingenting.

Men producenten har mulighed for at give producentgaranti ud over den lovpligtige garanti fra forhandleren: Det er helt frivilligt og ikke noget, man har krav på. Typisk kan en sådan garanti være længere end købelovens - jeg solgte f.eks. engang harddiske med fem års producentgaranti (og den virkede!), ligesom det jo efterhånden er blevet meget almindeligt med syv eller ti års rustgaranti på nye biler. En sådan udvidet garanti er til gengæld et forhold mellem producenten og dig - her kan forhandleren vælge at trække sig mere eller mindre fra behandlingen af en eventuel klage.

Så er det lige det med den "autoriserede" forhandler: Det har været et udbredt begreb i mange år, men er gang på gang blevet underkendt af EU retten, og er også ulovligt i Danmark. En producent må ikke stille krav om, at en vare skal være købt hos en bestemt forhandler (f.eks. en autoriseret) for at producentgarantien dækker - udstedes der producentgaranti, skal den gælde, uanset hvor man køber varen. Der har været ført lange og hårde sager om dette ikke mindst indenfor bilbranchen, hvor EU er gået så langt som til at kræve, at en producentgaranti fra bilfabrikken skal gælde, selv hvis der er brugt uoriginale reservedele til en reparation. Bilfabrikkerne har tabt deres sager igen og igen, så de har vist efterhånden affundet sig med situationen.

Hvis Märklin derfor stiller krav om, at en vare skal være købt hos en autoriseret forhandler for at producentgarantien dækker, er det i strid med EU retten, og man kan derfor retsforfølge dem, hvis de nægter at indfri garantien. Det er nok også derfor, du aldrig får udfyldt dine papirer med stempler og underskrifter fra forhandleren - det har alligevel ikke nogen juridisk værdi, garantien dækker uanset om der er skrevet under eller ej.

At Märklin så forsøger at få folk til at tro på, at det hænger anderledes sammen er en anden sag - og siger vel mest om producentens troværdighed... Det skal dog siges, at mens det er ret nemt at håndhæve reglerne her i Danmark, er der mig bekendt andre lande, der endnu ikke er kommet nær så langt med at implementere EUs regler, så selvom disse regler under alle omstændigheder er gældende i den sidste ende, kan det måske være et stort juridisk slagsmål at få dem overholdt.

Bemærk også, at så vidt jeg ved, gælder en producentgaranti ubetinget, også selvom du køber en vare hos en privat: Hvis du derfor køber et næsten nyt lokomotiv på QXL hos en privat, har du ikke den samme beskyttelse i forhold til købeloven som hos en forhandler - men producentgarantien dækker uændret: Til gengæld kan det være vanskeligt at håndhæve den...

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

Lars Skjærlund skrev:
... ud over den lovpligtige garanti fra forhandleren

Garanti er ikke lovpligtig; i købeloven nævnes garanti ikke med et eneste ord. Derimod er sælgerens pligt og køberens ret om dette i købeloven beskrevet som "reklamationsret" hvilket er noget ganske andet. Faktisk har forbrugerombudsmanden i en vejledning beskrevet at hvis der ydes nogen form for garanti, skal den stille køberen væsentligt bedre end købelovens regler om reklamationsret.

Købeloven kan ses på https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419

Forbrugerombudsmandens vejledning om garanti kan ses af http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Markedsfoeringsloven/garanti

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.