På lørdag d. 13/7 fremvises de nye og færdige produktions modeller af IC3 og IR4 fra McK og Dekas
Kasper Bang fra Dekas vil være i forrretningen.
NB.: der kommer til at gå ca. 2 uger inden de første modeller modtages til salg
__________________
Benny Herold
H0, dansk, epoke III, IV, V og VI, DC/DCC
Medlem hos Hedegaardens Privatbane
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.611
Hvilken forretning og vem er Jesper Bang?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Litra-H
Indlæg: 118
Hvilken forretning og vem er Jesper Bang?
Hej Bent ...
Det gik lidt for hurtigt, sorry .. det er nu rettet til hvor nødvendigt.
Benny Herold
H0, dansk, epoke III, IV, V og VI, DC/DCC
Medlem hos Hedegaardens Privatbane
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 997
Kysttbanen har lagt et facebook-opslag op hvor man kan danne sig et allerførste indtryk af modellerne:
https://www.facebook.com/Kystbanen/posts/pfbid0s8tcnGGkHNUoSiFJ9p5qXh33n4e9xEoSTxtSFqLJNVoGHUmT8hTYME2es9TGyqZsl
(Man kan faktisk endda kigge med uden facebook-konto "afvis cookies" og "luk" for login-boksen på krydset)
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.152
Lidt billeder fra premieren:
MVH
Lars
LasseSteen
Indlæg: 1.744
Tak for at dele billeder Lars
De ser godt nok flotte ud og det er virkelig dejligt, at McK/Dekas ser ud til at have løst problemet med den lange afstand mellem vognene, som vi så på de første test modeller (for snart længe siden).
Det er også skønt at se, at pantograferne på IR4 ser ud til at være konstrueret flot og virkelighedstro. Det var jeg faktisk lidt "nervøs" for, da det i mine øjne ofte er noget som producenterne "skøjter" lidt for let henover. (Ingen navne nævnt )
Uha det bliver en dyr fornøjelse, men en investering, som jeg ser frem til
okhansen
Indlæg: 229
Selv om det er uden for mit interesseområde, så ser det virkelig godt ud.
Hylder enhver form for dansk produktion.
Mvh. Ole
H0 2 skinne
Dansk Epoke III - IV
Digital - Digitrax Zephyr Xtra
Rocrail via Digitrax PR3
iRoc, gør din iPhone til en håndterminal
TireBurner
Herlev
Indlæg: 136
Jeg kan supplere med et par enkelte nærbilleder
Mvh
Dennis
Igang med at opbygge DCC-anlæg. Primært dansk epoke V-VI
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.841
De tredelte togsæt er i meget laaaaaange æsker:
Foto: Kystbanen
De firedelte togsæt er pakket i en mere almindelig størrelse af kasser:
Foto: Kystbanen
Hvad jeg undrer mig over: hvor længe kørte Litra ER med påskriften 'Regionaltog'?
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.841
Det her ser rigtig godt ud!
Foto: Kystbanen
Foto: Kystbanen
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Cargoman
Indlæg: 491
Hvad jeg undrer mig over: hvor længe kørte Litra ER med påskriften 'Regionaltog'?
Påskriften Regionaltog stod kun på i en meget kort periode. Skriften kom på ret hurtigt efter at toget blev indsat i driften, vistnok med den begrundelse, at ikke alle passagerer kunne kende forskel på ER og IC3, og troede derved, at ER var et intercitytog og undlod derfor at stige på toget.
ER blev imidlertid indsat i intercitytrafikken allerede i 1997 og dermed forsvandt påskriften igen.
Moderne tog på danske skinner
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.152
Ja, Christian for fortvivlet rundt i forretningen for at finde ud af, hvor han skal gemme alle de meget lange kasser, han har købt hjem.
Citat: De firedelte togsæt er pakket i en mere almindelig størrelse af kasser:
Har du set dem?
MVH
Lars
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 264
Ca. 1995 ændredes DSB organisation og regionaltogstrafikken blev udskilt til DSB Regionaltog (med grøn skrift) og VISTNOK under ledelse af Jørgen Sloth. Herefter fandtes DSB Intercity (med rød skrift) og DSB Re-tog.
Det nye "flagskib" "Elektrisk Regionaltog" (ER) med fire vogne (ER-4) blev derefter ommalet med bla. det grønne logo til højre for dørene, kan ikke huske om også dørpartiet blev grønt.
Jeg kan ikke huske om også MR/MRD fik samme "behandling". Husk på, at ER4 apteringsmæssigt var byggede som Re-tog og ikke som IC-tog, hvorfor det ikke var anvendeligt til trafikken over Storebælt på broen som en slags IC-tog, da denne kom og der blev tråd til Sønderborg.
Der var MASSER af fordele for de faste rejsende at have RE-tog, specielt a.h.t. køreplanlægning for pendlerne og at RE-tog IKKE skulle tage hensyn til IC. Men det kan være at "Ridder Ove af Erritsø" kan huske perioden bedre.
Men perioden fra slutningen og frem til efter årtusindeskictet var præget af åbenhed, fornuft og lyst til at ændre/forbedre. Det fik Christiansborg ødelagt med ny selskabsform og at skille plat og krone ad (DSB contra Bane).
Steff
Steff
TireBurner
Herlev
Indlæg: 136
Har du set dem?
Begge type kasser lå fremme ved Kystbanen :)
De kan fx ses her: https://www.facebook.com/photo/?fbid=915888683676285&set=pcb.915890633676090
Mvh
Dennis
Igang med at opbygge DCC-anlæg. Primært dansk epoke V-VI
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.841
Har du set dem?
Indtil videre kun på billeder. Om et par uger i virkeligheden.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.152
Da' Gert.
Det var derfor, jeg spurgte: Jeg har set dem - og jeg synes godt også, de er store. Meget større end de andre togsætkasser, jeg har.
MVH
Lars
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.841
Jeg formoder ca. 120 cm bred for de tredelte og 80 cm bred for de firedelte togsæt?
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.152
Jeg målte dem ikke - men de virkede større end normalt: Specielt en del højere, så der skal også god plads til, når man skal opbevare dem hjemme. Vi var flere, der jokede om, at vi måtte bygge om for at få plads til dem.
MVH
Lars
Lasse Toylsbjerg-Petersen
Indlæg: 3
Omkring de grønne farver, er det er nok lige at stramme den lidt. Der blev kun ommalet et enkelt regionaltog med grønne dørpartier, og det var MR/MRD sæt 88 mens det var under ombygning i Aarhus. Det blev malet om igen inden togsættet gik i drift. ER har hverken haft grønne logo eller grønne dørpartier i virkeligheden. Påskriften "Regionaltog" ophørte senest fra togsæt 27, da togsættene 27-40 (og senere 41-44) derefter blev leveret til IC trafikken til Sønderborg og derfor anden sædeopstilling. Muligvis nåede ikke engang alle togsæt op til togsæt 27 at få påskriften "Regionaltog". Togene var i drift fra primo 1995 til medio 1997 med "Regionaltog" teksten ved dørene. På enkelte togsæt mener jeg, at den også sad der i 1998.
Lasse
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 264
Kære Lasse
Er ikke helt enig mht ER4, var til "reception/forevisning" af det nye vidunder hos det "nye" DSB Regionaltog. Kan selvfølgelig ikke bevise det, tog ikke selv billeder, men jeg er sikker på, at påmalingen Regionaltog til højre for dørpartiet. Om dørpartiet i den anledning også var grønt kan jeg ikke huske, men mener det. Hvorfor skulle man slæbe alle pingerne og jeg sammen for at vise noget, der ikke relaterede sig til Re-tog??
Bedste hilsener
Steff
NB: Lader sig gerne overraske, personligt lige glad, men aht modeljernbanefolket, er det jo rart at vide hvad, hvorledes og hvornår
Steff
madskp
Indlæg: 52
I bogen IC3 - De sidste danske togdesign er der på side 73 en af Erling Nederlands illustrationer hvor dørpartierne på IR4 er grønne. Billedteksten er: En overgang påtænktes anvendt en grøn farve ved dørene for at adskille Regionaltogene fra Intercity. Denne tekst indikerer at der nok ihvertfald ikke kom nogen togsæt id og rulle med de farver i normal drift.
Jeg synes også at huske den grønne farve nævnt i en anden sammenhæng. Måske en artikel i Banen? Må prøve at rode nogle gamle numre i gennem hvis sommervarmen ikke bliver for meget af det gode
LasseSteen
Indlæg: 1.744
På lørdag d. 13/7 fremvises de nye og færdige produktions modeller af IC3 og IR4 fra McK og Dekas
Kasper Bang fra Dekas vil være i forrretningen.
NB.: der kommer til at gå ca. 2 uger inden de første modeller modtages til salg
Det er meget lange "2 uger" synes jeg
Er der nogen som har nyt omkring hvornår de første modeller forventes at lande i butikkerne ?
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.841
Dekas rapporterer på Facebook: slutningen af september.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
LasseSteen
Indlæg: 1.744
Perfekt, tak for det Gert