Vi er begyndt på vores bane at lege med bremse moduler og signaler.
På en stations strækning har vi en Viessmann 5232 bremse modul, et Viessmann 4021 signal og en Märklin trykknap pult.
Det fungere perfekt. Tryk på pulten og signalet er rødt. Toget standser fint med lyd og lys. Tryk igen og signalet bliver gønt og afsted køre toget.
Her er så udfordringen.
Toget køre ud i et loop og kommer tilbage af samme spor. Igen vil vi gerne have en nedbremsning og standsning ved stationen, ved et rødt signal.
Kan man det med Viessmanns bremse modul?
Skal man bruge 1 eller 2 moduler og hvordan skal det forbindes?
Nogen som har erfaring med dette?
Ole Vedel
Så toget kører igennem en vendesløjfe og kommer retur i modsat retning ?
Ud fra vejledningen virker 5321 kun i en retning, så hvis du vil stoppe i begge retninger skal du bruge et 2 spole relæ med 2 skifte kontakter, som skifter mellem de 2 Fahren/Notstopp.
Det vil give problemer hvis i rangerer i det område.
Ingen erfaring med 5321/Motorola brems.
Ole Vedel
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Ud fra vejledningen virker 5321 kun i en retning, så hvis du vil stoppe i begge retninger skal du bruge et 2 spole relæ med 2 skifte kontakter, som skifter mellem de 2 Fahren/Notstopp.
Ole Vedel
Hvis det du skriver, skal oversættes til "mit" sprog, mener du så, at et bremsemodul skal bruges to steder med hver sine 3 zoner, og når det er brugt ved A, så er mulighed B slået til ?
For det må være en mulig med omtalte relæ'er, at når A er passeret, så lukkes det ned, og der åbnes for B ( og når B er forladt, så er der igen åbnet for A ) !
Men med dette forsvinder hele ideen med, at en ny togstamme ikke bliver bremset automatisk ved A - hvis B er i brug - og så braser det op i toget ( + evt. gnister ) ved B !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Ole Vedel
Ole Vedel
Hvis det du skriver, skal oversættes til "mit" sprog, mener du så, at et bremsemodul skal bruges to steder med hver sine 3 zoner, og når det er brugt ved A, så er mulighed B slået til ?
For det må være en mulig med omtalte relæ'er, at når A er passeret, så lukkes det ned, og der åbnes for B ( og når B er forladt, så er der igen åbnet for A ) !
Men med dette forsvinder hele ideen med, at en ny togstamme ikke bliver bremset automatisk ved A - hvis B er i brug - og så braser det op i toget ( + evt. gnister ) ved B !
Nej Samme sted i hver sin retning. Hvis det er et kødben med 2 vendesløjfer.
og kun et tog, ellers skal der en 5321 for hver blok.
Mvh. Ole Vedel
MZ1448
Det lyder for mig som om at du gerne vil det samme som jeg ville den gang jeg kørte 3 skinne.
Så jeg har været I gemmerne og kigget efter den tegning jeg lavede.
Den var der endnu.
Det kan sikkert løses på flere måder, men den her virkede upåklageligt for mig.