Picture

janmartinsen

Indlæg: 39

PB

skyggebanegård/strøm

BilledeBilledehejsa

jeg er lige startet på at bygge et anlæg. køre marklin c-skinne, CS60215, alt skal være digitalt og computerstyret,

men er ikke elmand eller datamatiker, så jeg er ved at lære, er startet på nederste skyggebanegård med 10 spor, hvor hver spor er 230 cm langt

mit spørgsmål er mht strøm?? er det nok med strøm i hver ende ved skiftespor eller skal jeg havde en i midten også??

mvh jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

En god regel plejer at være eet fødested pr. 1-2 meter, så det ville jeg da gøre.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

janmartinsen skrev:

BilledeBilledehejsa

jeg er lige startet på at bygge et anlæg. køre marklin c-skinne, CS60215, alt skal være digitalt og computerstyret,

men er ikke elmand eller datamatiker, så jeg er ved at lære, er startet på nederste skyggebanegård med 10 spor, hvor hver spor er 230 cm langt

mit spørgsmål er mht strøm?? er det nok med strøm i hver ende ved skiftespor eller skal jeg havde en i midten også??

mvh jan

Jeg tror ikke det gør den store forskel om der er en eller to fødepunkter, men jeg ville sikre mig med en ekstra kort sektion, der blev spændingsløs, eller en kontaktstrækning, der udløser nødstop hvis et tog kører forbi stop.

Skyggebanegården er normalt skjult, og derfor udsat, da man ikke selv kan gribe ind, hvis en dekoder er fejljusteret eller fejlramt og det bevirker, at et tog fortsætter, vil kunne resultere i sammenstød, derudover ville jeg nok have en åbning inde i vendesløjfen, det vil kunne hjælpe bjergning af et afsporet tog, hvis man ellers kan komme ind under pladen.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

janmartinsen

Indlæg: 39

PB

hej igen

mange tak for svar,

der blir ca 25 cm imellem mine skyggebanegårde, og den øverste blir kun halv brede, så jeg skulle gerne kunne komme til over alt,

der kommer glaslåger i foran så jeg kan følge med hvad der sker i skyggebanegårdene,

mht. kontantstrækning så blir der også det flere steder.

mvh jan

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.592

PB

En strømtilførsel i midten af hvert spor er fint og så en på ydersiden af begge sporudfletninger.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Winther

Aarhus

Indlæg: 30

PB

Hej Jan.

Jeg har også lige rodet med en skyggebanegård, og har et par erfaringer, du måske kunne bruge.

Jeg har lavet forsøg med strømtilførsel. 60 meter C-skinner inkl. 30 sporskifter med indbygningsdekodere kører fint med een strømtilførsel. Jeg målte spændingsfaldet på det fjerneste sted inkl. lokomotivbelastning til 3 volt RMS, og mine ESU-dekodere brokkede sig ikke. Heller ikke når sporskifter kortvarigt brugte en del strøm. Hvis du kører 5-dobbelt traktion går det nok ikke Smile Jeg har lavet strømtilførsel pr. 8 meter for en sikkerheds skyld.

 

Jeg vil ikke anbefale 630'ere som indgang. De er lidt problematiske mht kørselssikkerhed og strømoptag på visse lokomotiver. De kan bruges i en udkørsel, hvis du mangler plads. Prøv også om du kan undgå alle S-kurver. Især når du lige er kommet ned fra din helix. De bagvedkørende vogne kan skubbe ret meget. Jeg tror du bliver ked af 130'ere. Masser af vogne kan få problemer med sammenfiltrede koblinger og bogiernes frigang. Hvilken radius bruger du i din helix?

Husk også at kortslutte den lille switch i dine drev, så du er siker på at de skifter hver gang.

Glæder mig til at høre om dine erfaringer.

mvh. Henrik

__________________

Dansk epoke 3+4, CS2, C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

ckh

Faglig sekretær

Indlæg: 87

PB

Henrik Winther skrev:

Husk også at kortslutte den lille switch i dine drev, så du er siker på at de skifter hver gang.

mvh. Henrik

Undskyld hvis det er uden for emnet, men kunne jeg ikke lokke dig til at uddybe den lille bemærkning Henrik?

Jeg synes nemlig drevene under sporskifterne er temmeligt ustabile, skifter ikke altid helt over, eller svigter helt nogle gange. Hvis der er en løsning på det ville jeg være ret interesseret.  Laughing out loud

 

 

__________________

 

Mvh. Claus

Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...
Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Der sidder to endestopskontakter inde i drevet, de har desværre en tendens til at blive ødelagt af gnistdannelse.
Hvis man styrer sporskifterne digitalt, kan man kortslutte endestopskontakterne med en klat tin.
Hvis man vælger denne fremgangsmåde, kan drevene ikke holde til konstantsignalspænding til spolen, for så brænder de af.

Der er en kontakt for hver retning.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik Winther

Aarhus

Indlæg: 30

PB

Hej Claus.

Emnet er beskrevet en del her på forum, men i korte træk går det ud på at kortslutte den lille switch, der afbryder spolen efter skift, og sørger for tilbagekobling. Den er bare ikke stærk nok til de relativt store lysbuer der opstår ved hyppige skift. Den forkuller derfor, og så stopper drevet med at virke. En lille lus sørger for at reetablere forbindelsen. Operationen tager 2 minutter og drevet virker fint efterfølgende. Men altså uden tilbagemelding og sikring mod nedsmeltning, hvis du tilfører konstant strøm til drevet. Hvis du søger efter "491", så får du mere info.

 

Gode hilsener

Henrik

 

__________________

Dansk epoke 3+4, CS2, C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.