Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Relæ og ensretter ?

Hej alle

Jeg har en udfordring, som jeg godt kunne bruge lidt råd til:

Jeg har en Trix 66105 portalkran (samme som Mårklins 76500). Til den har jeg anskaffet mig en gammel Wiad-grab fra 1960'erne. Den kan nemlig (til forskel fra de nye små flimsy plastikgrabbe) rent faktisk løfte noget.

I kan se setuppet her:
https://www.youtube.com/watch?v=ybHsVT8QndY&t=675s

Alt virker fint ... næsten. Wiad-grabben er nemlig lavet i den gamle analog tid, hvor der var smæk på trafoerne. Kranens funktionsudgang er derimod fra den "moderne" digitale tid.

Det betyder at kranens funktionsudgang kun smider ca. 11,5 V DC ud. Det er lige i underkanten til at grabben den lukker ordentligt.

Så jeg kunne godt tænke mig at få funktionsudgangen til at styre et relæ, så jeg kan smide lidt mere V ud til grabben. Men det ville være lidt bøvlet at have en ledning til at rulle frem og tilbage med kranhuset, så jeg tænkte på at hive strømmen fra slæbeskoene under kranhuset.

Der fødes ca. 14 V AC ud i kranbroens skinner.

Så jeg tænker, at man kunne lodde ledninger på slæbeskoen internt i kranhuset og sætte en ensretter på, så der kommer 14 V DC ud. Denne strøm ville jeg så lade relæet tænde og slukke for.

Er der nogle af jer elektronikkyndige, der kan sige, om det er en farbar vej?
Skal der nogle andre komponenter ind i setuppet?
Og kan I fortælle mig hvilke specs komponenterne skal have. Eller endnu bedre linke til nogle dimser, som vil passe?

Et sidste luksusønske ville være, at grabben lukkede pænt i stedet for at klaske i med et brag. Findes der et eller andet elektronikkomponent, som giver en "blid start", når relæet sluttes?

Med venlig hilsen
Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

FYI: 14 Volt AC oversættes IKKE til 14 Volt DC med en ensretter alene. Du skal gange med 1,4 for at oversætte fra AC til DC -> du får 19,6 volt DC ud - pulserende (minus 0,6 volt diodedrop Wink.

Jeg kender desværre ikke Wiad-kranen og dens grab, så dér kan jeg ikke hjælpe.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.324

PB

Med en enkelt diode får du noget pulserende DC ud med spændinger op til ca 19V - det er bare ikke særlig effektivt. Med en brokobling (4 dioder koblet i en brokobling - kan anskaffes færdig i eet hus) så får du noget, der virker som ca 14V dc - men er stadig pulserende med spidser op til de 19V, bare dobbelt så hurtigt som med en enkelt diode. Skal du have de 19V DC ud, skal der en elektrolytkondensator på.

Din tanke med at lade relæet trække af dekoderen og så lade det styre din ensrettede spænding, virker fornuftigt.

 

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Tak for svar. Jeg kender godt en bro - og har faktisk en liggende i en gammel Märklin drejeskivekontrolboks. Jeg kunne bare ikke huske, hvad de hed (det er dæleme mange år siden, at jeg havde elektronik i folkeskolen).

Og kan jeg man dæmpe/fjerne spidserne på 19 V efter broen?

Men hvis jeg ønsker at grabben ikke skal sige smak og lukke hårdt, findes der så en løsning, så spændingen langsomt øges når relæet sluttes? Langsomt = 1 sek. eller noget i den stil.

Mvh. Per

 

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.324

PB

hej per

 

Du kan formentlig undvære kondensatoren.

Grabben aktiveres formentlig af en elektromagnet - og de er af naturen svaære at få til a´t arbejde som ønsket, 

jeg har ingen ideer, men måske en dæmper i form af et stempel i en cylinder, der lukker luft ind og ud langsomt. Eller en lille motor med gear. Lyder lidt håbløst.

 

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Okay ... jeg holder ambitionsniveauet ned. Det er en elektromagnet. Smile

Er der noget bestemt, jeg skal være opmærksom på, når jeg søger efter et relæ?

Hvad hedder det, når relæet skal holde sålænge der er strøm og slippe når strømmen forsvinder?

Og styrestrømmen skal være helt afskåret fra det andet, så det skal vel være noget med at der ikke er fælles 0 ... eller hvordan?

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Nå ... jeg fandt min oldgamle kasse med elektronikkrimskrams frem. Og søreme om der ikke lå et "finder 30.22" relæ til 12 V. Jeg fandt et diagram over det på nettet og testede det med min gamle LEGO-trafo. Det virker tilsyneladende fint til formålet. Jeg har også fundet kontrollen til min Märklin-drejeskive frem (jeg har lavet en løsning med trykknapper i stedet for den håbløse blikstyring). Jeg testede broen med spænding fra kransporet og det giver ca. 17 V DC ud (der er sikkert nogle spikes, som mit multimeter ikke fanger).

Så fandt jeg et diagram over den gamle Märklin-kran 7051 som Wiad-grabben også kunne bruges på. Det ser ud til, at kran og grab var designet til 16 V AC og at der er en diodebro som noget af det første i styringen. Jeg testede grabben med min LEGO-trafo og målte spændingen til ca. 16 V DC når grabben klappede godt og effektivt.

Så umiddelbart tror jeg, at det ikke kan gå helt galt. I morgen står den "desværre" på familijulefrokost, så fortsættelse kommer nok først om et par dage.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Så er der en fortsættelse på projektet.

Det var så heldigt, at der indvendigt i kranhuset er ført en egnet forbindelse direkte fra slæbesko til dekoderen. Jeg loddede et ekstra sæt ledninger på (de to brune).

Billede

 

Da der ikke er meget plads indvendigt - og da jeg ikke ønskede for mange fremmedlegemer, valgte jeg at trække ledningerne ud gennem to små huller, som jeg borede i kranhuset.

Billede

 

Diodebroen er loddet ud af en kontrol til Märklins drejeskive. Så er jeg da sikker på, at den kan holde til formålet. Smile

Billede

 

Diodebroen har jeg sat på siden af kranhuset. Det er ikke kønt, men jeg agter at lægge ledningerne lidt mere lige - og male det hele til sidst. Det er jo set før, at gammelt maskineri har fået nye installationer, så det er også sket her. Der kommer muligvis et højspændinsskilt på også.

De gule ledninger er tilsluttet funktionsudgangen. Jeg vil helt sikkert gå på jagt efter et mindre relæ. Men til funktionstest er det ok.

BilledeBillede

Kranen med grab. Ledningen fra relæ til grab vil jeg også skifte, men ligenu har jeg bare koblet den originale "antikke" ledning på.

Billede

Og virker det så?

Jo ... det virker ... næsten. For grabben kan stadig have svært ved at lukke. Men nu havde jeg mulighed for at måle flere steder. Alt er fint, sålænge grabben ikke er i funktion. Men når jeg tænder for grabben falder spændingen i kransporet fra ca. 17 V AC til ca. 12-13 V AC.

Jeg mistænker at radiostyringsboksen, som leverer strømmen ikke leverer nok power til at håndtere grabben. Märklin/Trix har leveret kranen med en gamepad og modtager, som benytter radiosignaler. Men da kranen også kan tilsluttes almindelig digital drift, så fungerer radiomodtageren som en lille digital styreboks (som dog kun kan kommunikere på adresse 73 og 74 - kranhus og kranbro).

Og så fik jeg en ny idé. I 3modul.dk har nogle af medlemmerne med held bygget boostere af Märklins Delta-control.

http://members.chello.nl/h.jorissen/deltabooster.html

Jeg tænker, at jeg må kunne anvende det princip her også. Jeg skal bare udskifte 6021'eren i setuppet med radiomodtageren. Jeg skal i forvejen føde modtageren med AC, så jeg må blot kunne trække et ekstra sæt kabler til en Delta-boks og føde kranen med den udgang.

Det eksperiment skriver jeg mere om senere på ugen.

Mvh. Per

 

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.