Hej alle
Jeg har en vippe kontakt som jeg bruger til at tænde og slukke for køre strømmen på peronnerne, hertil har jeg koblet en lys diode, som viser hvornår der er strøm på skinnenettet på peronnen
Jeg kører Märklin m skinner, og jeg har isoleret perronnerne fra resten af skinne nettet, ved at lægge lidt papir mellem midterlederen.
Mit problem er at når jeg skruer hastigheds drejeknappen ned på nul, så forsvinder lyset i min diode i sporplanen, da der så ikke længere er strøm i midterlederen.
kunne jeg have lavet det anderledes for at undgå dette problem???
Jeg har selv tænkt på, at sætte konstant spænding på midterlederen, og så have den variable spænding i skinnerne istedet, man kan og må man det???
Mvh. Martin
bqg
Indlæg: 1.102
Jeg har selv tænkt på, at sætte konstant spænding på midterlederen, og så have den variable spænding i skinnerne istedet, man kan og må man det???
Ja - Det kan du, hvis du isolerer midterleder og skinner i begge ender af perronerne.
Umiddelbart tror jeg ikke det ændrer noget, men det vil et diagram kunne hjælpe med.
Du kunne jo benytte en 2-polet afbryder, hvor kørestrømmen var i den ene pol og lysdioden i den anden. Ved at forsyne dioden fra lysudgangen eller en DC spænding ville den kunne lyse uafhængigt af kørestrømmens spænding
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
joergen78
Elektronik-/ Automatikmekaniker
Indlæg: 19
Hvorfor bruger du ikke Maerklin transformatorens Brune og Gule udgangsstik? Så vil der være konstant lys.
Hvis du vil have at lyset tænder, når der kommer et tog, til et bestemt sted, kan du sætte en kontaktskinne ind imellem den gule ledning og lyskilden (pære/LED), istedet for din vippe kontakt.
bqg
Indlæg: 1.102
Hvorfor bruger du ikke Maerklin transformatorens Brune og Gule udgangsstik? Så vil der være konstant lys.
Hvis du vil have at lyset tænder, når der kommer et tog, til et bestemt sted, kan du sætte en kontaktskinne ind imellem den gule ledning og lyskilden (pære/LED), istedet for din vippe kontakt.
Nu var det vist ikke lige der problemet lå.
Opgaven går ud på, at få en indikering ved hjælp af en lysdiode, når der er spænding på et perronspor, der hjælper en kontaktskinne intet.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Leif Jepsen
Indlæg: 7
Hej!
Jeg kører også på m-skinner, og har lavet det samme som dig med at isolere de forskellige banegårde, og afstande før hver signal. I stedet for at bruge kørestrømmen har jeg afsat en transformater til udelukkende de strømafsnit ved banegårde og signaler. Så kan du også sætte konstant lys i samme transformator ved at bruge brun og gul stik så dine dioder lyser konstant. Husk at sætte modstand på dine dioder, ellers futter de af. Denne løsning fungerer fint.
Mvh. Leif
Leif J.