Picture

fjorbak

Indlæg: 568

PB

Faller car

Hej gutter

Jeg er ved at lave lidt vej og vil anlægge en bybus rute, der skal med tiden også køre andre typer af biler, men da man skal begynde et sted, har jeg set faller.de og deres løsninger og you tupe men, er lidt i tvivl om nogle basale ting, der omtales både magnet bånd og den tråd som der følger med faller, er der nogen som kan fortælle mig om forskellen.

Desuden ladning af bus m.m. det ser ikke smart ud at man sætter dem til ladning med en ledning men at den evt kører til et ladested, jeg syntes jeg har set det på nettet, og hvor får man readkontakter til at virke, jeg er ikke god til det tyske.

Jeg har rilleskåret og lagt tråd ned det fungere kanon, men vil godt have 2-3 stoppesteder, jeg har set noget med en magnet som holder bussen tilbage eller via en readkontakt afbryder strømmen til motoren. Ligeledes syntes jeg køretøjerne kører for stærkt, nogen der har løst denne opgave, altså med at nedsætte hastigheden, har læst at en modstand skulle klare opgaven, men også at den blev meget varm.

Smile

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2015.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

http://www.mist-kop.dk/

http://3modul.dk

http://fjorbak.dk/

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 958

PB  Blog  Hjemmeside

fjorbak skrev:

Hej gutter

Jeg er ved at lave lidt vej og vil anlægge en bybus rute, der skal med tiden også køre andre typer af biler, men da man skal begynde et sted, har jeg set faller.de og deres løsninger og you tupe men, er lidt i tvivl om nogle basale ting, der omtales både magnet bånd og den tråd som der følger med faller, er der nogen som kan fortælle mig om forskellen.

Desuden ladning af bus m.m. det ser ikke smart ud at man sætter dem til ladning med en ledning men at den evt kører til et ladested, jeg syntes jeg har set det på nettet, og hvor får man readkontakter til at virke, jeg er ikke god til det tyske.

Jeg har rilleskåret og lagt tråd ned det fungere kanon, men vil godt have 2-3 stoppesteder, jeg har set noget med en magnet som holder bussen tilbage eller via en readkontakt afbryder strømmen til motoren. Ligeledes syntes jeg køretøjerne kører for stærkt, nogen der har løst denne opgave, altså med at nedsætte hastigheden, har læst at en modstand skulle klare opgaven, men også at den blev meget varm.

Smile

Magnet bånd er meget mindre kritisk, når bilen skal blive på "sporet"

Kan mixes med tråd. Magnet bånd giver mening ved modul overgang eller ujævnheder i vejoverflade.

- er, at der skal laves en normal 3 mm bred rille og kortere køretid.

hastigheden kan dæmpes med 2 eller 3 dioder i serie (1N4001).

Optimalt gøres det med en dekoder i bilen.

ladning kan laves via sidespejle, skal det være automatisk så med dekoder.

Faller har udgivet et hæfte på Tysk om  FCS, men alt omkring skift og stop spoler er vist med FOTO og tegninger.

mvh. Ole Vedel

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 568

PB

Hej Ole

Tak for dine råd, jeg har set efter den 3 mm magnetstribe da jeg netop mellem 2 moduler har lidt problemer med at komme fra det ene til det andet modul, desuden ved jeg at det findes noget fortov som ligger som open office ved du hvad den fil hedder, eller hvor den ligger, ideen er at man printer det ud på selvklæbende materiale og sætter det på.

Ole vil du fortælle mig hvordan man indsætter de signalbilleder som du sendte mig syntes ikke jeg kan finde det umiddelbart, jeg kunne også godt tage den fil str. som du spurte om, men vi kan lige maile, men ellers går det fremad med WDP vi er ved at have lidt styr på den, det er jo et fantastisk program.

Smile

 

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2015.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

http://www.mist-kop.dk/

http://3modul.dk

http://fjorbak.dk/

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Ole Vedel skrev:

Magnet bånd er meget mindre kritisk, når bilen skal blive på "sporet"

Kan mixes med tråd. Magnet bånd giver mening ved modul overgang eller ujævnheder i vejoverflade.

- er, at der skal laves en normal 3 mm bred rille og kortere køretid.

Magnettapen har egter min flere fordele, magneten på styretøjet kan være lidt højere over kørebanen, så der ikke kommer striber midt på vejen.
Magnettapen kan fås i 1 mm tykkelse, i de fleste tilfælde skal man spartle alligevel, så kan magnettapen lægges direkte på pladen uden at blive nedsænket.
Magnettapen giver større sikkerhed for at bilen bliver på "sporet", hvis man spartler, sparer man indkøb at fræser.Magnettapen er lettere at lægge på kuperede strækninger hvor tråden kan have tendens til at krybe op af rillen.

Der er to forskellige typer stopspoler, en hvor bilerne stopper når der er spænding på spolen og en hvor bilen kører når der er spænding på spolen.
Stopspolerne påvirker en magnetfølsom kontakt, der afbryder strømmen til motoren i bilen.

Typen med stop når der er spænding er typisk til brug ved stoppesteder, medens typen der kører ved spænding er til P-pladser og rullende landevej.

Til "sporskifter" kan der benyttes servoer, der kan fås en simpel styring med to eller tre stop i forbindelse med en afbryder.
Det største problem med Faller Car-system version analog er, hvis man skal have flere biler kørende, skal man benytte mange stopspoler ved kryds og overskæringer. Her er det tyske DC-Car en bedre løsning, fordi der kun skal benyttes en stopspole for at stoppe flere biler. Når den 1. bil er stoppet, sender den automatisk besked til den næste i rækken, så den også stopper. Det kræver indbygning af dekoder + lidt andet isenkram, i tilgift får man mulighed for stoplys, blinklys, lys tænd/sluk m.m., blinklys styres af små sendere der placeres i vejkanten, der også kan give info om hastighed og andet.

For at lave et busstopsted skal man benytte en stopspole og et sporskifte, så bussen kan ledes ind i buslommen, stopspoler og sporskifter kan også benyttes ved vejarbejde, hvor bilerne skal deles om en kørebane.

DC-Car har deres eget forum, desværre er det på "sønderjysk", men der er meget info omkring de forskellige dekodere, videoer og byggeinfo.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 568

PB

Hej Hans Kurt Hansen

Mange tak for en rig beskrivelse af DC CAR.

Jeg vil tilmelde mig deres site, og tror at jeg allerede nu vil lægge magnettapen i 1 mm, da jeg godt kan se at det er vejen med digital styring, jeg har selv købt 1 startsæt og rilleskærer men put, det koster at lære. Har du selv biler på dit anlæg og vil du kunne rådgive mere ??

Tror du at det er nok med 1 mm magnettape, hvad bruger du selv ?

Servoer er ikke nyt for mig da vi anvender servoer på vores sporskifter på modelbanen, men ny har jeg vist stukket hovedet ind i en ny verden hvad den digitale side med modelbiler, du skriver at alle kommandoer ligger i vejsiden, vil du hvis du selv har dette system så løfte lidt af mystikken omkring sproskiftet og kontrolpunkterne så jeg ikke invenster  forkert.

Jeg har 2 busser af fallers som må kunne ombygges til digitale busser, hvilket jeg glæder mig til at følge op på.

Smile

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2015.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

http://www.mist-kop.dk/

http://3modul.dk

http://fjorbak.dk/

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 568

PB

Hej igen

Jeg har søgt efter 1 mm magnettape og den smalleste jeg kan finde er 12 mm har du et link eller adresse hvor det kan fås, jeg er ved at anlægge vejen nu, er lidt presset

Smile

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2015.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

http://www.mist-kop.dk/

http://3modul.dk

http://fjorbak.dk/

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 958

PB  Blog  Hjemmeside

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 568

PB

Hej Ole

Tak for det

 

 

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2015.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

http://www.mist-kop.dk/

http://3modul.dk

http://fjorbak.dk/

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

fjorbak skrev:

Hej Hans Kurt Hansen

Mange tak for en rig beskrivelse af DC CAR.

Jeg vil tilmelde mig deres site, og tror at jeg allerede nu vil lægge magnettapen i 1 mm, da jeg godt kan se at det er vejen med digital styring, jeg har selv købt 1 startsæt og rilleskærer men put, det koster at lære. Har du selv biler på dit anlæg og vil du kunne rådgive mere ??

Tror du at det er nok med 1 mm magnettape, hvad bruger du selv ?

Servoer er ikke nyt for mig da vi anvender servoer på vores sporskifter på modelbanen, men ny har jeg vist stukket hovedet ind i en ny verden hvad den digitale side med modelbiler, du skriver at alle kommandoer ligger i vejsiden, vil du hvis du selv har dette system så løfte lidt af mystikken omkring sproskiftet og kontrolpunkterne så jeg ikke invenster  forkert.

Min boligsituation ændrede sig pludseligt, så pt. har jeg ikke noget opstillet, men har en del liggende der var indkøbt til opstilling.
Jeg har købt tape fra Polen, samt omskiftere. Hvis man vil digitalisere signe biler, så mener jeg vejen frem er DC-Car, hvis man ikke har mange penge, for Fallers digitale system koster en del mere end jeg vil give.
Hvis man tager skridtet fuldt ud kan Pc'en styre bilerne, men det skal der selvfølgelig noget software til. Jeg havde planer om at benytte WDP selv om det ville betyde en opgradering.

DC-car systemet kan du læse meget mere om på deres side, det kræver gode øjne eller en stor lup, når der skal loddes. Her vil jeg lige nævne, at det er ikke alle der kommer lige godt fra indbygningen, det ses når kappen kommer af, men der er mange flotte modeller. Hvis du er på Svensk MJ-forum er der en byggetråd, hvor en modulbyggerbenytter servoer til ændring af køreretning.

På conrad.de kan du finde magnettape m.m. søg på car-system.

Når jeg siger kommandoerne ligger i vejsiden kræver det nok en beskrivelse.
Der er placeret nogle små sendere på anlægget, f.eks før et vejkryds, her får bilerne eller en enkelt bil besked om den skal dreje, blinklyses aktiveres, farten nedsættes, hvorefter bilen drejer og modtager en ny besked så blinklyses slukkes.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.