Picture

Stationsforstanderen

IT Assistent

Indlæg: 101

PB

Viessmanns 5232 Bremsemodul

Hejsa...

Jeg er forholdsvis ny inden for den digitale modeljernbane......Jeg er kort fortalt i gang med at bygge min modeljernbane - (Märklin digital / C-skinner) - noget jeg har drømt om siden jeg var 7-8 år - men jeg skulle nå og runde de 40 år - før det lod sig gøre....

Jeg har set mig lun på disse digitale bremsemoduler - bl.a. Viessmanns 5232 - og derfor har jeg et par spørgsmål omkring montering og brug af dem.....

Jeg har læst alt jeg kan finde på nettet vedr. disse moduler - også Viessmans brugervejledning til 5232..... Men jeg er lidt i tvivl - derfor vil jeg gerne have det bøjet i neon inden jeg farer ud og bruger penge..... Så her er et par spørgsmål.....

1.Kan jeg bruge et hvilken som helst signal - nyt / gammelt (med /uden spole) - til dette Viessmann 5232 bremsemodul... Eller skal signalet være digitalt..???

2. Og hvis jeg (i teorien) benytter et gammelt Märklin 7188 signal - så behøver jeg IKKE at montere de røde ledninger til et dødt felt - for det søger bremsemodulet for...Eller..???

3. Kan jeg uden brug af andre dekodere osv osv. - forvente at toget står med lys på - foran et rødt stopsignal - når jeg benytter Viessmann 5232

4. Sidst men ikke mindst... Er det korrekt opfattet at jeg kun kan bruge et bremsemodul pr. signal - eller kan man benytte flere signaler til samme bremsemodul....

På forhånd tak til enhver der hjælper mig videre med disse spørgsmål..... :)

__________________

MVH

Lars

(Stationsforstanderen)

Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

MZ1448

Indlæg: 11

PB

Hej Lars

Jeg har selv rodet meget med dette bremsemodul sammen c-skinner. Det er dog en del år siden, jeg har nu skiftet til 2 skinne og windigipet. (Så slipper man for bremsemoduler)

Jeg prøvede lidt forskellige mærker og efter min mening er viessmanns det bedste. Med det mener jeg at når et tog kører ind på den første del at et aktivt bremsemodul kan det blinke lidt i lyset på toget. Ved viessmanns blinkede det mindst.

1. Ja det kan du godt men signaler uden relæg, der skal du så have et relæg med. 

2. Nej. For det er den funktion modulet laver bare med nedbremsning.

3. Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, men digitale tog vil lyse når de holder for rødt på bremsemoduler. (Modulet virker ikke helt efter hensigten med analog tog)

4. Det er egentlig rigtigt opfattet at man kun bruger et signal i forbindelse med bremsemodulet. Men man kan godt bruge flere men der begynder det at blive lidt indviklet.

Jeg gjorde selv det, at ved hjælp af ekstra relæer og 2 udgange på en dekoder, brugte jeg et bremsemodul i begge retninger og signaler i begge ender af sporet.

Vh Christian

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stationsforstanderen

IT Assistent

Indlæg: 101

PB

Hej Christian...

Mange tak for dit svar.... Så vil jeg prøve og investere i et - og eksperimentere mig frem... Go´sommer Wink

__________________

MVH

Lars

(Stationsforstanderen)

Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne Smile

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.