Picture

claus rasmussen

vejIngeniør

Kirke hyllinge

Indlæg: 199

PB  Blog

Stopsektion med virtuelt signal

Jeg er igang med opbygning af nyt anlæg og kom til at tænke på at det måske var en god ide, at indbygge en stopsektion (sikring mod at toge køre forbi det virtuelle signal) på hvert spor på de 2 skjulte banegårde. Hver skjult banegård har 7 spor, altså i alt 14 opstillingsspor og skal styres via PC med Ecos II/Windigipet.

Jeg tænker på at benytte LDT Schaltdecoder SA-DEC-4-MM (den nederste af de 2 dekodere på billedet) som den dekoder der kan gøre midterlederen spændingsløs i stopsektionen. Jeg tænker at den vel kan virke som et virtuelt signal som gør midterlederen spændingsløs når signalet står på rød og når der skiftes til grøn, kommer der spænding på igen. Vil det virke eller findes der alternativer som også er billigere? Et sådan LDT model til 4 spor/virtuelle signaler koster i omegnen af ca. kr. 350,-.

Billede

__________________

H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

Hej Claus

På forhånd undskyld, at jeg ikke har noget at bidrage med, ifht. dit spørgsmål, bortset fra, at korrigere din formulering af "virtuel", "virtuelle" og "virtuelt".

/Jacob

#OldManOnLinguisticRampage

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

claus rasmussen skrev:

Jeg er igang med opbygning af nyt anlæg og kom til at tænke på at det måske var en god ide, at indbygge en stopsektion (sikring mod at toge køre forbi det viatuelle signal) på hvert spor på de 2 skjulte banegårde. Hver skjult banegård har 7 spor, altså i alt 14 opstillingsspor og skal styres via PC med Ecos II/Windigipet.

Jeg tænker på at benytte LDT Schaltdecoder SA-DEC-4-MM (den nederste af de 2 dekodere på billedet) som den dekoder der kan gøre midterlederen spændingsløs i stopsektionen. Jeg tænker at den vel kan virke som et viatuelt signal som gør midterlederen spændingsløs når signalet står på rød og når der skiftes til grøn, kommer der spænding på igen. Vil det virke eller findes der alternativer som også er billigere? Et sådan LDT model til 4 spor/viatuelle signaler koster i omegen af ca. kr. 350,-.

Billede

Hvis du benytter WDP, skal du have en tilbagemelding der fortæller WDP at det er tid til at stoppe, om der er signal eller ej har ingen betydning, men hvis du gerne vil have en sikkerhed for at toget ikke kører forbi kan du godt benytte en dekoder af K84-type til at gøre en strækning spændingsfri.

Hvis du altid har maskinen/strømoptaget forrest kan det være efter Stoppunktet, men hvis du har strømoptaget bagerst skal du afbryde på hele sporet, så toget ikke venter med at stoppe til lokomotivet når den spændingsfrie sektion.  Det vil naturlig blive et stop uden nedbremsning, men i skyggen ses det jo ikke.

Om der er alternativer, afhænger af dine færdigheder, for der er mange tegninger og diagrammer på nettet, så man kan bygge signe egne.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

claus rasmussen

vejIngeniør

Kirke hyllinge

Indlæg: 199

PB  Blog

Hej Hans Kurt

Jeg har selvfølgelig tilbagemeldinger, min. 3 pr. blok. Et opstillingsspor, er en blok.

Denne sikring var ment som en 100 % sikkerhed for, at toge ikke komme til at køre for langt og ender på hovedsporet med en kollision til følge. Det har jeg oplevet ved tidligere anlæg. Mine tilbagemeldningsspor, plejer jeg at anlægge ca. 30-40 cm lange. Dette spændingsløse afsnit, havde jeg tænkt anlagt efter det virtuelle signal, med en passende afstand til hovedsporet, således der også er plads til damplokomotiver med strømoptag på tender.

Mvh Claus

__________________

H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.

Like 0 kan lide
Top

Picture

claus rasmussen

vejIngeniør

Kirke hyllinge

Indlæg: 199

PB  Blog

Techek skrev:

Hej Claus

På forhånd, undskyld at jeg ikke har noget at bidrage med ifht. dit spørgsmål, bortset fra at korrigere din formulering af "virtuel", "virtuelle" og "virtuelt".

/Jacob

#OldManOnLinguisticRampage

 ;) Jamen tak for den rettelse.

Jeg kunne så måske opfordre dig til, at sætte komma korrekt Wink

Der skal ikke være komme, efter "forhånd", men efter "undskyld". Ligeledes skal der være komma, mellem "med" og "ifht", og igen mellem "fra" og "at" Cool

Skal vi lade den ligge der, og så koncentrere os om det der virkelig gælder, nemlig at lege med tog Tongue

Mvh Claus

 

__________________

H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.

Like 1 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

claus rasmussen skrev:

Hej Hans Kurt

Jeg har selvfølgelig tilbagemeldinger, min. 3 pr. blok. Et opstillingsspor, er en blok.

Denne sikring var ment som en 100 % sikkerhed for, at toge ikke komme til at køre for langt og ender på hovedsporet med en kollision til følge. Det har jeg oplevet ved tidligere anlæg. Mine tilbagemeldningsspor, plejer jeg at anlægge ca. 30-40 cm lange. Dette spændingsløse afsnit, havde jeg tænkt anlagt efter det virtuelle signal, med en passende afstand til hovedsporet, således der også er plads til damplokomotiver med strømoptag på tender.

Mvh Claus

Har du overvejet en tilbagemelding efter det virtuelle signal, hvis signalet er på stop, og sporet besættes udløses nødstop. Evt. i forbindelse med signal på skærmen, så du kan se hvilket spor der er problemer med.
Hvis et tog kører for langt, er der noget galt, enten med lokomotivets indstillinger eller dekoderen. Hvis du "nøjes" med at stoppe det, vil det kunne give problemer andre steder.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Techek

Jelling

Indlæg: 900

PB

claus rasmussen skrev:

Skal vi lade den ligge der, og så koncentrere os om det der virkelig gælder, nemlig at lege med tog Tongue

Naturligvis - og samtidigt lære lidt om dette og hint. Wink

 

__________________

[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tommy Ø

Indlæg: 184

PB  Blog  Hjemmeside

Synes det bqg beskriver er en rigtig god ide, og er planlagt til mine 2 skyggebanegårde. Når du nu har den funktion i Windigi-Pet Smile

MVH Tommy

__________________

Marklin C-Skinner, Digital Styring Med Central Station + PC Med WinDigi-Pet  

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 583

PB

Hej Claus

I WDP kan du stille jeg mener det er optinons hvis dr køres forlangt, jeg bruger den funtion selv, er du ikke lidt fedtet med tilbagemeldinger og det er derfor toget kører forlangt, har du ladet dine tog blive kørt til i WDP så WDP kender hastigheden på togene, jeg havde nemlig det problem med at de kørte for stærkt ind på staionen og kørte forlangt, jeg satte for det enkelte tog en bremsekontakt tilbage men rettede senere i profilen (løgn fik hjælp til det Wink) ) og siden har problemet ikke optrådt siden.

Men tilgengæld havde jeg problemer med mine opstillingsspor med kun 1 tilbagemelding, toget kørte mod stopbom.

 

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 0 kan lide
Top

Picture

claus rasmussen

vejIngeniør

Kirke hyllinge

Indlæg: 199

PB  Blog

bqg skrev:

claus rasmussen skrev:

Hej Hans Kurt

Jeg har selvfølgelig tilbagemeldinger, min. 3 pr. blok. Et opstillingsspor, er en blok.

Denne sikring var ment som en 100 % sikkerhed for, at toge ikke komme til at køre for langt og ender på hovedsporet med en kollision til følge. Det har jeg oplevet ved tidligere anlæg. Mine tilbagemeldningsspor, plejer jeg at anlægge ca. 30-40 cm lange. Dette spændingsløse afsnit, havde jeg tænkt anlagt efter det virtuelle signal, med en passende afstand til hovedsporet, således der også er plads til damplokomotiver med strømoptag på tender.

Mvh Claus

Har du overvejet en tilbagemelding efter det virtuelle signal, hvis signalet er på stop, og sporet besættes udløses nødstop. Evt. i forbindelse med signal på skærmen, så du kan se hvilket spor der er problemer med.
Hvis et tog kører for langt, er der noget galt, enten med lokomotivets indstillinger eller dekoderen. Hvis du "nøjes" med at stoppe det, vil det kunne give problemer andre steder.

Det er en super god ide som jeg vil tage til mig. Jeg har plads til 160 stk. tilbagemeldninger, så jeg har rigeligt med tilbagemeldninger.

Mvh Claus

 

 

__________________

H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.

Like 0 kan lide
Top

Picture

claus rasmussen

vejIngeniør

Kirke hyllinge

Indlæg: 199

PB  Blog

[

fjorbak skrev:

Hej Claus

I WDP kan du stille jeg mener det er optinons hvis dr køres forlangt, jeg bruger den funtion selv, er du ikke lidt fedtet med tilbagemeldinger og det er derfor toget kører forlangt, har du ladet dine tog blive kørt til i WDP så WDP kender hastigheden på togene, jeg havde nemlig det problem med at de kørte for stærkt ind på staionen og kørte forlangt, jeg satte for det enkelte tog en bremsekontakt tilbage men rettede senere i profilen (løgn fik hjælp til det Wink) ) og siden har problemet ikke optrådt siden.

Men tilgengæld havde jeg problemer med mine opstillingsspor med kun 1 tilbagemelding, toget kørte mod stopbom.

 

Jeg mener ikke, jeg er "fedtet" med tilbagemeldninger. Jeg skrev, at jeg min. har 3 tilbagemeldninger pr. blok. Jeg bruger ca. 100 stk. til det synlige anlæg og de 2 skjulte banegårde. Så jeg har ca. 60 stk. til rådighed udover til hvor jeg finder det nødvendigt. Hvis blokken er meget lang, kan der indsætte flere efter behov.

Jeg har prøvet funktionen, hvor WDP måler hastighed frem og tilbage, for korrekt hastighed. Men ellers kan du måske komme forbi og hjælpe?

mvh Claus

 

__________________

H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.

Like 0 kan lide
Top

Picture

fjorbak

Indlæg: 583

PB

Hej Claus

Jeg vil da gerne komme forbi du kan sende ,ail til mig gennem sporskiftet, det kunne være hyggeligt

 

__________________

med venlig hilsen

Fjorbak

kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.

Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen

 

 

 What do you want to do ?New mailCopy
Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.