Picture

mikkelsc

Indlæg: 2

PB

Smarte skinner - næste æra i digital drift?

Hej,

Jeg er forholdsvis ny her, så mine evner i søgefunktionen er ikke helt finjusterede endnu - beklager derfor, hvis emnet allerede findes.

Faktisk har jeg ikke et anlæg endnu, mest pga. pladsmangel. Og DCC anlæg kræver plads.. Især hvis man ønsker block detection, signaler, sporskiftemotorer osv. osv.

Når jeg kigger rundt på nettet og Youtube for at se, hvordan man opsætter en fuldt udrustet digital bane, er der noget ved udstyret der undre mig: Hvorfor skal der så mange ledninger, dekodere, og printplader til, bare for at vide hvor lokomotivet befinder sig?

Som et forsøg på et svar på dette, har jeg set, at nogle er begyndt at leje med radio- og/eller GPS signaler. For mig virker det lidt som et vådeskud, som kræver mindst ligeså mange og umiddelbart endnu dyrere komponenter.

Mit spørgsmål går derfor på: Hvorfor er skinnerne ikke "smarte" - som i, hvorfor er der ikke dekodere indbygget i selve skinnemodulerne?

Jeg mener det lidt i retning af et LED-bånd med RGB dioder, som du kan programmere som et løbelys. Her har diode nr. X i rækken en adresse og denne diode reagere kun på signaler sendt til denne. Et andet eksempel er professionelt scenelys som benytter DMX-signaler. Her bliver alle lamper sat i serie med et tre-pins XLR kabel og hver lampe får en bestemt adresse og de kan derefter styres fuldstændig uafhængigt af hinanden. (Ligesom DCC-lokomotiver jo sådan set kan)

Man kan allerede sende signaler igennem skinnerne, men måske de skulle udvikles til også at kunne returnere et signal. Så når et lokomotiv står på skinnen, ved både skinne og lokomotiv det, og når signalet bliver sendt igennem skinnen op til lokomotiv-dekoderen og toget flytter sig til den næste skinne, ved skinnerne altså, at lokomotivet har flyttet sig og ind på hvilken skinne den bevæger sig imod. Dette fortæller den tilbage til centralen/computeren, og vi har dermed en præcis og enkel block detection. Princippet er jo sådan set det samme som vi allerede kender, men i stedet for ekstra kilometer af ledninger og flere forskellige ekstra elektroniske moduler, sidder intelligensen i selve skinnerne.

På denne måde ville skinnerne nok blive lidt dyrere og ville måske kræve en ekstra ledning i en seriekæde. Men i princippet ville du på den måde slippe for:

- Kabling fra hver block til dit foretrukne block detection print et tilfældigt sted på undersiden af kørepladen

- Seriekædning af disse prints

- Noget af kabelsalaten som DCC medfører

- Manuelt sørger for, at hver block sidder og er kablet i den korrekte rækkefølge (Da skinnerne selv vil vide, hvilke andre skinner den er sat sammen med - Skinnedecoder "S101" ved altså, at den er sat i mellem "S100" og skiftespor "T01")

 

Hvad tænker I om mine løse tanker her? Findes der allerede noget derude, som kommer i nærheden?

Som I kan se, har jeg stadig ikke helt styr på samtlige begreber så bær venligst over med det Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.772

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Mikkel.

Jeg ved ikke, om jeg kan følge din tankegang - men hvis jeg kan, tror jeg ikke, din idé er særligt god.

Den funktionalitet du efterlyser, kan du allerede få i dag med RailCom. De fleste af os ville lave det med en ekstern boks som Digikeijs DR5088RC, der kan alt det, du efterlyser - bortset fra at være en ekstern boks, der kræver en masse ledninger for tilslutning.

Men alternativet? Hvis al denne funktionalitet skulle bygges ind i skinnerne, ville du miste meget andet. Du ville sandsynligvis blive låst til et bestemt fabrikat, der sandsynligvis ville blive meget dyrt, og du ville ikke kunne hacke løs på skinnerne, save i dem, male dem, blande fabrikater efter lyst og behov. Det ville blive vanskeligt at håndtere fleksskinner, som en hel del bruger som de primære skinner.

Jeg har svært ved at se, at det ville blive andet end dyrere og dårligere - men det kunne da være sjovt, hvis du kunne komme med et konkret forslag til, hvordan det kunne løses. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

mikkelsc

Indlæg: 2

PB

Hej Lars,

Tak for din feedback.

Jeg kan godt se, hvad du mener med, at man ikke kan ændre, save, male, skære osv. i skinnerne, hvis hver en skinne skulle have en decoder el.lign. Og det ville bestemt ikke være at foretrække over lidt færre kabler. Måske der bare skulle være tale om enkelte detection-tracks i anlægget som har disse og som (ligesom man gør nu) er isoleret fra resten. Så der hvor man i dag dumper ledninger ned til bokse som den du nævner fra Digikeijs, vil du så indsætte et specielt skinnemodul, der kan kommunikere direkte tilbage til centralen om, hvilket lokomotiv der står i dens block. 

Jeg forespørger faktisk tovejskommunikation, i stedet for den envejskommunikation der i dag sendes fra central til lokomotiv. Det kunne derfor også være man skulle kigge på, at positionsoplysningen i skinnen er passiv, men at lokomotivet hele tiden laver en "forespørgsel" til skinnen om, hvilket modul den står på, og så sender denne oplysning tilbage til centralen "Jeg står nu på skinne "XX". Her bevæger vi os måske i retning af RFID og NFC tags osv., men det kræver stadig en masse ledninger som det virker i dag.

Din anden pointe om, at man så vil blive låst til en fabrikant havde jeg ikke tænkt over, og da jeg selv er stor fan af at have frihed i sine valg og sammensætning af forskellige fabrikanter og måske endda open sourse enheder, ville det selvfølgelig gøre det hele mere låst.

Og måske er en stor del af DCC netop hele opsætningen af kabler og bokse osv. Det er i hvert fald en ting der tiltaler mig selv meget ved modeljernbaner. Så måske skal man ikke ændre på noget der virker, selvom jeg er sikker på, at DCC i sin nuværende form nok skal ændre sig rigeligt i fremtiden.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sporhunden

Indlæg: 61

PB

Interessant idé du har der om smarte skinner. Jeg har selv været igang et par år, og hvar bygget en DCC bane med ca. 30 skiftespor og ca. 70 blokke som alle er wiret op til DIgikeijs DC5000. Det virker og togene kan køre.

Jeg er blevet overrasket over, at det digital niveau faktisk er ret lavt mht. fx automatiseret køresel. Jeg har prøvet Traincontroller men jeg synets ikke det virker uden fejl. TC ved faktisk ikke hvilket tog der er hvor, og det er kun fordi du definere et bestemt tog er på et bestemt sted på et bestmt tidspunkt at der fremstår som om TC ved hvor toget er. TC ved faktisk kun at et spor er besat, og TC 'tænker' ikke over hvad der kommer til at ske med en blok der endnu ikke er besat. Modeltog er efter min opfattelse ikke helt på niveau med øvrig digitalisering og en løsning med intelligente skinner kunne være en mulighed for at bringe niveauet op. 

__________________

HO bane DK kørsel epoke IV

Peco code 75, Peco electrofrog, Digikeijs elektronik

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.772

PB  Blog  Hjemmeside

Da' igen.

mikkelsc skrev:
Jeg forespørger faktisk tovejskommunikation, i stedet for den envejskommunikation der i dag sendes fra central til lokomotiv.

Jamen, RailCom er tovejskommunikation. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo Falck

Indlæg: 5

PB

Prøv at kigge på dette, hvis det virker..er det jo super smart..

http://www.railmagic.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.417

PB

Railmagic, synnes at der er noget stille omkring det. Så vit jeg husker skulle det allerede være på markedet. Tovejs kommunikation til lokomotiver via WLAN og positionering via RFID chips er det Roco har i deres next generation legetog. Trådløs tilbagemelding til indbygning i skinnerne finnes der en tråd om, på Stummiforum, vor et komplet koncept er lagt ud. Men, alt det her med noget "indbygget i skinnerne" virker kun ved skinner med indbygget ballast. Almidelige skinner der ikke har ballast har ikke plads til sådan noget. Tovejs kommunikation har man også i games on track, her er det ikke engang nødvendigt med noget i sporet.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo Falck

Indlæg: 5

PB

Korrekt, men de søgte testere via mail 2/3, så må vi se om der sker noget derefter... 

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Selvstændig med www.hrtopp.dk

Moderator

Indlæg: 2.037

PB  Hjemmeside

Bo Falck skrev:

Korrekt, men de søgte testere via mail 2/3, så må vi se om der sker noget derefter... 

Yeps og derefter helt tyst, jeg har ikke hørt noget, og jeg meldte mig som tester.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Selvstændig med www.hrtopp.dk

Moderator

Indlæg: 2.037

PB  Hjemmeside

Hej Mikkel,

Gode tanker, men jeg tænker lidt, at hvis det var let at udvikle og producere og ikke mindste til en OK pris for os købere, så var det sikkert allerede på markedet eller annonceret på vej på markedet.

Det fleksible ved DCC, MM og MFX-standarderne er netop at mange producenter byder ind med produkter, som kan anvendes på tværs af producenter. Jeg kunne godt have det forbehold mod din tanke, at det ville være et ret enkelt-producent-system.

Måske en fremtidig teknologi giver de muligheder, du efterspørger.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

El Capitan

Indlæg: 122

PB

Hej

Jeg har gennem tiden hørt om flere "epokegørende" ideer, som blev slået op som afløseren for DCC, men ingen af dem er blevet til noget.

Hvis man vil have momentum på et nyt produkt eller koncept, så skal der være så meget nyhedsværdi og så store fordele i det, at det vækker interesse hos MOROP og NMRA, så det kan blive standardiseret.

Derefter bør man få producenternes koordineringsforum RailCommunity med på vognen, og der skal man nok i den grad sørge for at have spidset blyanten. Jeg ser ikke DCC blive erstattet af noget andet lige foreløbig. Udbygget måske, men ikke erstattet.

For så vidt elektronik indbygget i skinnerne, så kan jeg godt forestille mig et nicheprodukt som eksisterer i sin egen verden, men megen kompatibilitet med eksisterende systemer skal man nok ikke regne med. På den anden side har fremtiden jo ofte vist sig at være særligt svær at spå om, så hvem ved ... ?

Mvh
Jens

__________________

"Kan De se noget forude? Nej vel? Udmærket, så får De grønt ..."
- Brodersen

YouTube: https://www.youtube.com/user/SteamPower4ever

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 337

PB

pejft skrev:
Yeps og derefter helt tyst, jeg har ikke hørt noget, og jeg meldte mig som tester.

Ja, den er vist død. Jeg ville ikke sætte penge på noget her.

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 876

PB

TogSvendsen skrev:

pejft skrev:
Yeps og derefter helt tyst, jeg har ikke hørt noget, og jeg meldte mig som tester.

Ja, den er vist død. Jeg ville ikke sætte penge på noget her.

Jeg fik faktisk i går denne tilbagemelding pr. email...

pr. mail skrev:

Hi guys,

I have looked at the responses and have selected people for the first round. The systems will be send out in two rounds. I am slightly delay due to what I believe is the last hardware issue. Easy to fix for the next revision, but I will have to find a workaround for the prototype. It's the type of problems that tend to occur only at full moon :-) I will get back in approximately one week to let you know if you have been selected for round one, two or on the waiting list. Best regards, Ulrik

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 608

PB

Märklin har allerede introduceret næste generation - nemlig plastikskinner uden strøm og lokomotiver med batteri indbygget samt trådløs kommunikation. Det er både billigere og lettere at udbygge - vent og se. Wink

Gert

 

Like 0 kan lide
Top

Husk på, at der så også skal være tovejskommunikation med alle vognene, ikke kun med lokomotivet. Blokdetektion, for DC-drift med modstande indbygget i vognenes aksler. Ellers bliver det vist svært at styre sådan et anlæg.

__________________

Med venlig hilsen

Morten

Like 1 kan lide
Top

Picture

chuff-chuff

Indlæg: 22

PB

Om man ställer en fråga så här:

Varför finns digital styrning till för?

Anledningen är för att styra lok oberoende på samma spår med unik lokadress.

Likadant blir det med att styra växlar och signaler via särskilda tillbehörs dekodrar.

Men i reel verkligheten omvandlas det till analog spänning att lägga om växlar och signaler efter dekoders kommando av en styrpult digitalt.

När man bygger upp en digital tågbana, blir det lika mycket tråddragning i alla fall att koppla in växlar och signaler.

Likadant om svarsmoduler krävs det trådar till isolerad spåravsnitt.

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.