Picture

Hax

Økonomichef

Greve

Indlæg: 25

PB

Skyggebanegård og vendesløjfe - hvordan og hvorledes?

Jeg er ved at skulle lægge de første skinner på min bane - spor N. Har lige investeret i et Lenz digital plus system.

Starter friskt fra bunden med skyggebanegården.

Kom pludselig i tanke om, at jeg inden jeg bare banker skinnerne tilfældigt ned, nok lige må få styr på vendesløjfen og styringen af skyggebanegården.

Vendesløjfen har jeg klaret med et Lenz lk200 modul, der tager sig af det lange udkørselsspor fra skyggebanegården.

Men hvordan skal jeg gøre med skyggebanegården, udover at trække ledninger til alle sporskifterne?

Til at starte med skal jeg selv styre - men med tiden skal computeren kunne tage over.

Hvordan ved jeg (og computeren) hvilke spor der er fri - og hvilke der er optaget?

Skal der være elektrisk afbrydelse på sporene - og hvor?

Hvilket udstyr skal jeg bruge?

Forestille mig at en lille række lysdioder kunne vise hvilke spor der er fri/optaget. 

/ Jesper

__________________

N, H0 og Spor 1 Smile
Spor 1 er det bedste det kan ingen tæske

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Hax skrev:

Jeg er ved at skulle lægge de første skinner på min bane - spor N. Har lige investeret i et Lenz digital plus system.

Starter friskt fra bunden med skyggebanegården.

Kom pludselig i tanke om, at jeg inden jeg bare banker skinnerne tilfældigt ned, nok lige må få styr på vendesløjfen og styringen af skyggebanegården.

Vendesløjfen har jeg klaret med et Lenz lk200 modul, der tager sig af det lange udkørselsspor fra skyggebanegården.

Men hvordan skal jeg gøre med skyggebanegården, udover at trække ledninger til alle sporskifterne?

Til at starte med skal jeg selv styre - men med tiden skal computeren kunne tage over.

Hvordan ved jeg (og computeren) hvilke spor der er fri - og hvilke der er optaget?

Skal der være elektrisk afbrydelse på sporene - og hvor?

Hvilket udstyr skal jeg bruge?

Forestille mig at en lille række lysdioder kunne vise hvilke spor der er fri/optaget. 

/ Jesper

Den mest enkle form for styring af skyggebanegården, er selv at stoppe tog og stille sporskifter. Men det bliver hurtigt besværligt, når der er dækket med landskab, så er det lettest at lade den passe sig selv.
Der skal altid være et tomt spor.
Når det tomme spor besættes, stoppes toget, togvej stilles for næste spor og toget på næste spor kører, næste spor bliver det tomme spor. osv.osv, når sidste spor er nået startes forfra.

På hvert spor skal du have en besatmelding, der stopper toget, enten et bremsemodul eller koble kørespændingen fra, eller begge dele.
Når toget når besatmeldingen, skal toget stoppes, sporskifter stilles til næste spor og koble kørespænding til/bremsemodul fra.

Det er måske en fordel med yderligere meldinger, så sporvej ikke kan stilles, hvis sporet ikke er tomt. Men jo, mere man bygger på, jo lettere bliver det at benytte en PC med tilhørende software.

 

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Hvis du vil afbryde kørestrømmen, kan du når hele toget er inde, afbryde kørestrømmen mellem sporskifterne, som minimum skal du have en sporbesatmelding for indkørsel og udkørsel og en for hvert spor på skyggebanegården.

Hvis du senere vil styre med PC, er det nok en fordel med to besatmeldinger for hvert spor i skyggebanegården. Det ene viser sporet er besat, det andet stopper når toget er fremme.
Men ved to-skinne har du vel ingen besatmelding uden kørestrøm?

Husk i hvert fald at få plads til at arbejde, hvis et tog afsporer, skal der være plads til at sætte det på sporet eller bjærge det ud. Jo flere spor, jo mere plads mellem skyggebanegården og landskabet ovenover.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

bqg skrev:

Den mest enkle form for styring af skyggebanegården, er selv at stoppe tog og stille sporskifter. Men det bliver hurtigt besværligt, når der er dækket med landskab, så er det lettest at lade den passe sig selv.
Der skal altid være et tomt spor.
Når det tomme spor besættes, stoppes toget, togvej stilles for næste spor og toget på næste spor kører, næste spor bliver det tomme spor. osv.osv, når sidste spor er nået startes forfra.

På hvert spor skal du have en besatmelding, der stopper toget, enten et bremsemodul eller koble kørespændingen fra, eller begge dele.
Når toget når besatmeldingen, skal toget stoppes, sporskifter stilles til næste spor og koble kørespænding til/bremsemodul fra.

Det er måske en fordel med yderligere meldinger, så sporvej ikke kan stilles, hvis sporet ikke er tomt. Men jo, mere man bygger på, jo lettere bliver det at benytte en PC med tilhørende software.

Det er en rigtig god og enkel forklaring, på noget der udmiddelbart godt kan virke kompliceret. Tak for det Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Hax

Økonomichef

Greve

Indlæg: 25

PB

Hej Hans

Tak for din glimrende vejledning.

Jeg er så stadig lidt i tvivl om hvilke Lenz moduler jeg bør/kan/skal bruge (eller om der er fordelagtige alternativer).

Lenz har BM1 - BM2 og BM3 samt LG100 bremsemoduler.

Og LR101 feedback modul med 8 outputs som skal bruge enten 

LB 101 besat-melder modul til 2 track sektioner

eller LB050 voltage detector for LR101 som kan håndtere manglende kørestrøm.

Endvidere skiftedekoder LS100 til 4 skiftespor med tilbagemelding

samt skiftedekoder LS101 til 6 skiftespor uden tilbagemelding - skal jeg bruge tilbagemelding her?

 

Jeg kan godt se funktionen af de enkelte moduler for mig, men har lidt svært ved at vælge det rigtige til den samlede løsning... specielt når jeg nu gerne vil have at det skal være fremtidssikret.

Det kommer vist under alle omstændigheder til at koste en formue Smile

/ Jesper

__________________

N, H0 og Spor 1 Smile
Spor 1 er det bedste det kan ingen tæske

Like 0 kan lide
Top

Picture

Fiona

Indlæg: 156

PB

Hej Prøv at gå på opdagelse på denne side: http://www.ldt-infocenter.com/ Der kan være penge at spare, og hvis du leder ordentligt, også nogle udmærkede vejledninger, som sikkert vil give dig nogle svar. Ldt er et anerkendt kvalitetsprodukt. Ang. PC- styring, er det en god ide at undersøge de forskellige programmer inden du køber hardware. Jeg har også planer om PC-styring, og har i den forbindelse downloadet Traincontroller fra http://www.freiwald.com/pages/traincontroller.htm Programmet kan køre en simulation, så man kan afprøve det uden anlæg. Det giver en god fornemmelse af de muligheder man har. Giv dig god tid, læs div. Manualer grundigt, og prøv demoerne af. Det giver færre ærgelser og fejlkøb senere.
__________________

VH
Jørgen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.652

PB

Sporbesatmeldere for gør det selv folket http://moppe.dk/besat.html

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.