Jeg er ved at skulle lægge de første skinner på min bane - spor N. Har lige investeret i et Lenz digital plus system.
Starter friskt fra bunden med skyggebanegården.
Kom pludselig i tanke om, at jeg inden jeg bare banker skinnerne tilfældigt ned, nok lige må få styr på vendesløjfen og styringen af skyggebanegården.
Vendesløjfen har jeg klaret med et Lenz lk200 modul, der tager sig af det lange udkørselsspor fra skyggebanegården.
Men hvordan skal jeg gøre med skyggebanegården, udover at trække ledninger til alle sporskifterne?
Til at starte med skal jeg selv styre - men med tiden skal computeren kunne tage over.
Hvordan ved jeg (og computeren) hvilke spor der er fri - og hvilke der er optaget?
Skal der være elektrisk afbrydelse på sporene - og hvor?
Hvilket udstyr skal jeg bruge?
Forestille mig at en lille række lysdioder kunne vise hvilke spor der er fri/optaget.
/ Jesper
N, H0 og Spor 1
Spor 1 er det bedste det kan ingen tæske
bqg
Indlæg: 1.102
Jeg er ved at skulle lægge de første skinner på min bane - spor N. Har lige investeret i et Lenz digital plus system.
Starter friskt fra bunden med skyggebanegården.
Kom pludselig i tanke om, at jeg inden jeg bare banker skinnerne tilfældigt ned, nok lige må få styr på vendesløjfen og styringen af skyggebanegården.
Vendesløjfen har jeg klaret med et Lenz lk200 modul, der tager sig af det lange udkørselsspor fra skyggebanegården.
Men hvordan skal jeg gøre med skyggebanegården, udover at trække ledninger til alle sporskifterne?
Til at starte med skal jeg selv styre - men med tiden skal computeren kunne tage over.
Hvordan ved jeg (og computeren) hvilke spor der er fri - og hvilke der er optaget?
Skal der være elektrisk afbrydelse på sporene - og hvor?
Hvilket udstyr skal jeg bruge?
Forestille mig at en lille række lysdioder kunne vise hvilke spor der er fri/optaget.
/ Jesper
Den mest enkle form for styring af skyggebanegården, er selv at stoppe tog og stille sporskifter. Men det bliver hurtigt besværligt, når der er dækket med landskab, så er det lettest at lade den passe sig selv.
Der skal altid være et tomt spor.
Når det tomme spor besættes, stoppes toget, togvej stilles for næste spor og toget på næste spor kører, næste spor bliver det tomme spor. osv.osv, når sidste spor er nået startes forfra.
På hvert spor skal du have en besatmelding, der stopper toget, enten et bremsemodul eller koble kørespændingen fra, eller begge dele.
Når toget når besatmeldingen, skal toget stoppes, sporskifter stilles til næste spor og koble kørespænding til/bremsemodul fra.
Det er måske en fordel med yderligere meldinger, så sporvej ikke kan stilles, hvis sporet ikke er tomt. Men jo, mere man bygger på, jo lettere bliver det at benytte en PC med tilhørende software.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bqg
Indlæg: 1.102
Hvis du vil afbryde kørestrømmen, kan du når hele toget er inde, afbryde kørestrømmen mellem sporskifterne, som minimum skal du have en sporbesatmelding for indkørsel og udkørsel og en for hvert spor på skyggebanegården.
Hvis du senere vil styre med PC, er det nok en fordel med to besatmeldinger for hvert spor i skyggebanegården. Det ene viser sporet er besat, det andet stopper når toget er fremme.
Men ved to-skinne har du vel ingen besatmelding uden kørestrøm?
Husk i hvert fald at få plads til at arbejde, hvis et tog afsporer, skal der være plads til at sætte det på sporet eller bjærge det ud. Jo flere spor, jo mere plads mellem skyggebanegården og landskabet ovenover.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Den mest enkle form for styring af skyggebanegården, er selv at stoppe tog og stille sporskifter. Men det bliver hurtigt besværligt, når der er dækket med landskab, så er det lettest at lade den passe sig selv.
Der skal altid være et tomt spor.
Når det tomme spor besættes, stoppes toget, togvej stilles for næste spor og toget på næste spor kører, næste spor bliver det tomme spor. osv.osv, når sidste spor er nået startes forfra.
På hvert spor skal du have en besatmelding, der stopper toget, enten et bremsemodul eller koble kørespændingen fra, eller begge dele.
Når toget når besatmeldingen, skal toget stoppes, sporskifter stilles til næste spor og koble kørespænding til/bremsemodul fra.
Det er måske en fordel med yderligere meldinger, så sporvej ikke kan stilles, hvis sporet ikke er tomt. Men jo, mere man bygger på, jo lettere bliver det at benytte en PC med tilhørende software.
Det er en rigtig god og enkel forklaring, på noget der udmiddelbart godt kan virke kompliceret. Tak for det
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Hax
Økonomichef
Greve
Indlæg: 25
Hej Hans
Tak for din glimrende vejledning.
Jeg er så stadig lidt i tvivl om hvilke Lenz moduler jeg bør/kan/skal bruge (eller om der er fordelagtige alternativer).
Lenz har BM1 - BM2 og BM3 samt LG100 bremsemoduler.
Og LR101 feedback modul med 8 outputs som skal bruge enten
LB 101 besat-melder modul til 2 track sektioner
eller LB050 voltage detector for LR101 som kan håndtere manglende kørestrøm.
Endvidere skiftedekoder LS100 til 4 skiftespor med tilbagemelding
samt skiftedekoder LS101 til 6 skiftespor uden tilbagemelding - skal jeg bruge tilbagemelding her?
Jeg kan godt se funktionen af de enkelte moduler for mig, men har lidt svært ved at vælge det rigtige til den samlede løsning... specielt når jeg nu gerne vil have at det skal være fremtidssikret.
Det kommer vist under alle omstændigheder til at koste en formue
/ Jesper
N, H0 og Spor 1
Spor 1 er det bedste det kan ingen tæske
Fiona
Indlæg: 156
VH
Jørgen
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.652
Sporbesatmeldere for gør det selv folket http://moppe.dk/besat.html
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner