I min rodekasse har jeg fundet et forholdsvist velholdt eksemplar af ovenstående, som jeg åbenbart har købt for nogle år siden...
Google fortæller mig, at den i AC-udgave har modelnummer 1177, men på http://www.fleischmann.de/service/ersatzteilblaetter.html har jeg kun kunnet finde DC-udgaven, modelnummer 4177.
Lokomotivet er med indbygget LokPilot V3, men jeg kan se af ledningsføringen, at det ihvertfald er hjemmelavet. I LokProgrammer kan jeg fint se og opdatere LP3, når lokomotivet er på rullestand, men hverken lys, røg og/eller motor rokker sig ud af stedet. Så nu er jeg startet fejlsøgning "fra en ende af".
Jeg ved fra tidligere, at Fleischmanns motorskjolde er en labyrint for sig, men så vidt jeg kan se ved at sammenligne med denne:
http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/fleischmann_motorschilde_uebersich...
er mit motorskjold af den korrekt isolerede type. Så fejlen burde ikke ligge der.
Jeg vedlægger et par billeder af motoren - alle ledninger er sorte, men på det ene billede har jeg med cirkler markeret den ledningsfarve, som den sorte ledning ender i på LP3.
Mine to grundlæggende spørgsmål er: Er motoren korrekt forbundet til dekoderen ? Hvordan tester jeg, at motoren virker - hvor skal jeg tilslutte strømforsyning ?
Fleischmann motorskjold
Kresten
TogTeknik
Det ser rigtig nok ud. Ledningen øverst til venstre sklal være tilsluttet orange, ledningen midterst skal være tilsluttet grå, ledningen yderst til højre skal være tilsluttet sort, Sko´en til rød.
Hvis du vil chekke motoren kan du tilslutte 6-12V jævnstrøm direkte HUSK AT LODDE DEKODEREN FRA FØRST.
Hvis du kan læse LP3 i Lokprogrammer burde motoren virke, da dekoderen bruger motorbelastning til tilbagemelding (kører lidt frem og tilbage når der læses).
Prøv at fjern alle andre ledninger (hvid, gul, blå, grøn, lilla) og tilslut rød og sort direkte til lokprogrammer, så du har motoren isoleret for sig selv med grå og orange ledning på.
Det kan være LP3 motorstyringen der er programmeret forkert, men så skulle pærerne i hvert fald lyse.
Hvis den blå ledning har forbindelse til chassis bliver der en kortslutning (til den sorte) og ingenting virker.
Kresten
Tusind tak for hurtigt svar. som afføder endnu et par spørgsmål:
HVOR skal jeg tilslutte min jævnstrømskilde for at teste motoren alene ? Til loddepunkter for orange + grå ? Og sort skal jeg bare se bort fra ?
Ved test alene sammen med LP3: Masse/Sort + Slæbesko/Rød => LP3 => Orange + Grå => Motor ??? Ingen sort til motor ?
VH Kresten
Kresten