Picture

Stationsforstanderen

IT Assistent

Indlæg: 101

PB

Mobilstation II - (60653) igen igen :-)

Hejsa...

Jeg har en Märklin Mobilstation II (60653) - og jeg overvejer og købe en mere..... Men jeg er stødt ind i det problem at hver gang jeg tilslutter en Mobilstation II mere ( nr. 2 ) til min skinneboks - så forsvinder alle mine lokomotiv indstillinger fra 1-10 i nr. 1...

Jeg har oplevet det med min MS II flere gange... Bl.a. med to forskellige MS II som jeg har prøvet og tilslutte min skinneboks........ Men alle lokomotiv indstillinger kommer tilbage såsnart jeg tager MS II ( nr. 2 ) ud af skinneboksen.....

Hvad går mon galt..?

Min plan er at investere i MS II Hub ( 60122 ) og så benytte 2-3 mobilstationer på min (mindre) modeljernbane. Jeg kører Märklin digital og på C-skinner.....

Jeg glæder mig til at høre fra jer - for dette synes jeg er lidt underligt..... Og jeg vil rigtig gerne have styr på dette inden jeg køber flere MS II´er.....

__________________

MVH

Lars

(Stationsforstanderen)

Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

Vend din mobilstation om, der står et nummer. Den mobilstation med det laveste nummer bliver din CAN-bus master når flere mobilstationer kommer på dit anlæg. De andre mobilstationer får masterens database stillet til rådighed. De interne databaser på mobilstationer med numre højere end masteren vil være skjult.

Derfor: Hvis masterens database er tom, så er den det også på dine andre mobilstationer. Dette er ikke en fejl, det er sådan systemet er designet. Der må kun være én database.

Løsning: Læg dine lokomotiver ind i mobilstationen med det laveste nummer eller benyt lokomotivkort. Når du benytter lokomotivkort er du ude over problemet, hvis der skulle komme en kammerat forbi med en mobilstation med lavere nummer end din. Du er heller ikke afhængig af, at skulle genetablere hele din database, hvis din mobilstation går i stykker og du skal have den erstattet.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stationsforstanderen

IT Assistent

Indlæg: 101

PB

Hej Søren....

Mange tak for dit svar.... Det gir mening..... Jeg prøver lige og finde numrene på de andre som min har været sat sammen med....

Mener du den også vil gøre det samme hvis f.eks. 5 stk MS II blir sat sammen i en MS II Hub ( 60122 )...??

__________________

MVH

Lars

(Stationsforstanderen)

Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

Uden tvivl. Masterens database er den gældende - altid.

Du skal forestille dig, at den lille grå boks har et internt netværk/bus med plads til to styreenheder. Ved at sætte MS II Hubben til bussen, udvider du sådan set blot antallet af tilslutninger med fem nye. I teorien er der ingen grænser for, hvor mange stik du kan sætte til, så længe den samlede længde af bussen ikke overstiger 100 meter. MS II hubben giver dig dog ikke den mulighed, da den ikke kan forlænges yderligere. Det er der sådan set ingen magi i - den har bare ikke stikket der skal bruges.

Ved Märklin Digital er mobilstationer ligeværdige. Alt magien sker i GFP'en (Gleis Format Prozessor) (altså den lille grå boks ved sporet). Boksen er din hovedenhed. Fordi brugeren skal kunne have glæde af samme lokomotivdatabase ved flere mobilstationer, og for at forhindre bl.a. adresseforvirring mellem databaserne (hvis nu din kammerat kommer forbi med sin mobilstation), så er systemet nødt til at vælge en "database master". Det bliver så mobilstationen med det mindste serienummer. Lavpraktisk, men det virker. Märklin kalder database masteren for CAN bus masteren, det er lidt misvisende, men sådan er der jo så meget.

Lidt teknik:
Et Märklin Digital system kan ikke fungere uden en GFP. En Central Station 2 består derfor, i al sin simpelhed, af en bus-enhed (kørekonsollen*) og en GFP (samme hardware som din lille grå boks, blot bygget ind i kassen). Når en Central Station er til stede på din bus, vil den automatisk tage rollen som database-master, uanset serienumre på tilsluttede mobilstationer. GFP'en i centralstationen er separat fra selve bus-enheden. Det er f.eks. derfor, at du kan bruge systemet selvom centralstationen er på standby (slukket, men med strøm). Så længe den har strøm, vil GFP'en fortolke kommandoer fra tilsluttede mobilstationer (eller andre bus-enheder). Du kan blot ikke hente flere lokomotiver fra dens database. Det giver ikke praktisk mening, men man kan altså køre med anlægget.

Et sted hvor det giver mening, med opdelingen af bus-enhed og GFP, er ved kortslutninger og driftsforstyrrelser, som sætter centralstationens bus-enhed ud af drift. En kortslutning vil sætte centralstationen i en tilstand, hvor du skal udrede kortslutningen før du kan fortsætte. Der vises en dialog på skærmen, og du kan ikke gøre mere før du har fjernet overbelastningen. Ved 2-skinne drift kan det f.eks. være, at du kører over et hjertestykke med forkert polarisering. Du skal herefter stille sporskiftet, før problemet løser sig selv. Det kan være besværligt med hele molevitten på nødstop - alternativt skal du "håndskubbe" toget ud af sporskiftet.
Her kan man udnytte at centralstationen er to-delt:
Du kan vælge at forsyne strømmen til dine skinner gennem en booster. Fordelen er at boosteren går på nødstop, hvis der sker en kortslutning, men centralstationens indbyggede booster, samt alle andre boostere gør ikke. Hvis du så i stedet har forsynet alle dine tilbehørsdekodere gennem udgangen på centralstationen - eller en anden booster, kan du stadig stille sporskiftet fra en mobilstation og derved løse problemet nemt og enkelt. Du behøver altså ikke at skulle ud til sporskiftet eller andet besværligt.

*kørekonsollen i centralstationen er lettere forsimplet en forgyldt mobilstation.

I øvrigt: Ved overbelastning, vil alle mobilstationer vise nødstop - også selvom deres tog er i en anden boosterkreds. Det er dog ikke det samme, som at tingene ikke fungerer. Mobilstationen indikerer blot, at noget er galt et sted. Folk i andre boosterkredse kan uden problemer køre videre med deres opgaver. Det er en fordel ved modulanlæg, hvor stationer f.eks. kan ligge i deres egne boosterkredse, så hele anlægget ikke forstyrres af kortslutninger.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 3 kan lide
Top

Picture

Stationsforstanderen

IT Assistent

Indlæg: 101

PB

Tak Søren.... endnu engang for dit svar.... Smile

Men jeg har et spørgsmål mere..... Når jeg læser følgende......

"Alt magien sker i GFP'en (Gleis Format Prozessor) (altså den lille grå boks ved sporet). Boksen er din hovedenhed. Fordi brugeren skal kunne have glæde af samme lokomotivdatabase ved flere mobilstationer, og for at forhindre bl.a. adresseforvirring mellem databaserne (hvis nu din kammerat kommer forbi med sin mobilstation), så er systemet nødt til at vælge en "database master". Det bliver så mobilstationen med det mindste serienummer. Lavpraktisk, men det virker. Märklin kalder database masteren for CAN bus masteren, det er lidt misvisende, men sådan er der jo så meget."

Betyder dette så at hvis jeg i givet fald tilslutter 5 MS II´er til en Mobilstation Hub - at den ene agerer " CAN bus master " - og så er det kun 4 MS II´er jeg kan benytte til at køre med...???

På forhånd tak Wink

__________________

MVH

Lars

(Stationsforstanderen)

Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

Hej Lars

Nej, det betyder det ikke. Jeg er ked af, hvis teksten har givet det indtryk.

Læs evt. her, hvor jeg har skrevet lidt mere indgående om emnet:
http://baneforum.dk/viewtopic.php?f=6&t=1149

Mobilstationen er blot en styreenhed. Bus masteren er blot den mobilstation, hvis database er gældende for de andre. Magien sker i boksen ved sporet, som er uafhængig af mobilstationerne.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.