Picture

Robse

Indlæg: 43

PB

Min MZ1402 laver røg :-(

God eftermiddag,
Min flotte, rød/brune Roco 68710 "MZ 1402" skulle have kørt fra Skævinge og til Hillerød her i dag, men den kom desværre ikke langt.
Den satte kun liiiige i gang, så steg der kedelig røg op fra hvad der viste sig at være en nedsmeltet dekoder.

Dekoderen ligner alle de andre LokPilot 4,0 med 8 ledninger til et 8 benet stik, hvor benene sidder i to rækker.
I manualen står, at "Connection: Standardized interface....NMRA S 9.1.1 and NEM 650/652"

Nu er mit spørgsmål derfor, værende begynder osv:
Kan jeg dermed bare bestille den LokPilot dekoder med et lignende 8 benet stik, som jeg synes ser mest tillokkende ud, og bare klikke den i?
Overver nemlig LokPilot 4,0 M4 så den også bliver MFX kompatibel i samme omgang. Den gamle dekoder var MM-format adr 3 osv.

Tak, og god weekend.

__________________

Med venlig hilsen, Robert
** H0 ** 95m K-track ** Digital ** CS3 **

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 405

PB

Ja det kan du sagtens. Du skal bare have en decoder med NEM 652 stik.

Mere interessant er måske hvorfor decoderen gik op i røg. Prøv lige at få målt den igennem om ikke der har været en kortslutning eller lignende et eller andet sted. 

Thomas

Like 1 kan lide
Top

Picture

Robse

Indlæg: 43

PB

Tak Smile
Jeg har kikket og målt, og kontrolleret at de små kardan-aksler ("Kødben") til de trækkende aksler i hver ende ikke står og låser. Alt ser fint ud.
Jeg er begyndt at overveje om den døde dekoder måske var en af dem med lav motorydelse, der står ikke rigtigt noget på den, som giver hits i google.

En anden tanke:
Jeg kører med DCC, MM og MFX sammen og samtidigt - og styrer via min CS3. Nu håber jeg ikke at der er gået kludder i noget protokol, eller at man ikke helt må "blande" som man har lyst.

En anden mulighed er at de to næstens ens tog der var aktive på gerningstidspunktet har påvirket hinanden. Det ene er sat op som DCC, og det der døde var sat op som MM.
Begge Roco MZ, et med og et uden lyd.

__________________

Med venlig hilsen, Robert
** H0 ** 95m K-track ** Digital ** CS3 **

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.592

PB

Vorfor i alverden bruger du MM, når din fine central kan DCC?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Robse

Indlæg: 43

PB

Det er også slut nu

__________________

Med venlig hilsen, Robert
** H0 ** 95m K-track ** Digital ** CS3 **

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 405

PB

Hvilken protkol den kører på har ikke et hak at gøre med hvorfor den er brændt af. Jeg ville bare måle motoren efter for at se hvor meget strøm den bruger under last, inden .ejg installerer en  ny dekoder.

Umiddelbart syntes jeg det lyder til at være en kasteret lokpilot der kun kan MM protokol. Dem puttede Roco i deres lokomotiver i en periode.

Thomas

Like 3 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 503

PB  Blog

Bent_P skrev:

Vorfor i alverden bruger du MM, når din fine central kan DCC?

Tror mange "af os gamle nørder" er vokset op med MM og så tænker man ikke over at skifte. Har selv haft ret dårlige erfaringer med MM og tidlige MfX ( kan ikke huske præcist navn) dekodere som skifter retning og alt muligt andet lige pludselig.

 

 

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.