Picture

RS76

PB

Märklin CS1 60612 F taster

Hejsa.

Jeg har rodet med en märklin CS1 60212 i alt for mange timer nu. Og må opgive. Håber der er en super bruger af sådan en hund herinde. 

Problemet er at jeg ikke kan få den til at vise over 9 F taster i skærmen. Jeg ved godt den ikke kan læse andet end Motorola. Desværre er den ikke DCC kompatibel da den ikke er opdateret med ESU´s opdatering. Men kan sådan en CS1 ikke klare mere en 9 F funktioner til lyddekodere. ??

Noget andet jeg har oplevet at hvis jeg får trykket rundt i Funktions indstillingerne.  Så skriver den pludselig med meget småt under lokomotiv billedet 1-80 . Hvad betyder denne melding ?

På forhånd tak

Mvh

René 

Like 0 kan lide

Picture

Frank F

Vamdrup

PB  Hjemmeside

Hej !

Marklin Centralstation 60212 kan vise funktions-tasterne i Displayet fra F0-F15 i 2 rækker ved siden af Hinanden, prøv for eksempel at hente et Lokomotiv ind fra

den indbyggede Data i CS 1. Vælg et Lokomotiv som har mange Funktioner, det vil sige mere end 9 funktioner, prøv for eksempel 37990 Big Boy eller tilsvarende.

Afhængig af hvilket Lokomotiv-model du henter fra den indbyggede Lokomotiv-database i CS 1, vises det for Lokomotivet antal Funktioner som er på Lokomotivet.

Disse data er indbygget i den Interne Lokomotiv-Database.

Databasen er opbygget således at når du "henter" et Lokomotiv via den indbyggede Database over Marklin-modeller i CS 1 overføres der en række data, som bagefter

vises i Lokomotiv-styringen (den side du ser som det første umiddelbart efter at din CS 1 er startet op).

Data-poster i Databasen over Lokomotiv-Modeller i CS 1 ser således ud. (og er i øvrigt lignende den i Databasen til Marklin CS 2)

Artikel-nr      -  Lokbetegnelse    -      Display Navn  -  Loktype   -    Decoder-Type   -  Adresse (ab Fabrik)  -   Decodertype   -    F0 (Symbol) -  F1 (Symbol)  - F2 (Symbol)  -  F3 (Symbol)    og så videre op til F15.

Disse data overføres således til Styrings-kontrollens skærmvisning og du er herefter klar til at kunne "køre" med Lokomotivet. (Samme princip er gældende for Marklin CS2).

De Iconer du ser i Styrings-kontrollen er derfor pre-definerede fra Marklin's side og kan ændres, se vejledningen.

På Marklin's hjemmeside ligger der en nyere version af Brugervejledningen til CentralStation 1 (er fra 2007-08), hvor du på side 29-34 finder mere Information om Funktions-taster og metoden til at lave ændringer.

Link : http://medienpdb.maerklin.de/systems/bda_CS_60212-update_SE-DK.pdf 

Noter :

Hvis du på et senere tidspunkt måske har planer om at anvende din CS 1 (60212) sammen med en CS2 (60213/60214/60215) skal du ikke indlægge Opdateringen fra ESU, da den herefter ikke ville kunne kommunikere med CS2.

Forudsætningen for en CS 1, som kan anvendes sammen med en CS 2 er følgende :

CS1 skal være udstyret med den Hardware-Update Marklin i sin tid tilbød (ses på bagsiden ved at CS1 er udstyret med Stik til Booster, Sniffer og S88 Stik)

CS1 skal være opdateret med til Software-version 2.0.3 / 2.0.4 eller højere. Opdateringen kan hentes på Marklin hjemmeside.

Marklin CS1 kan Protokollerne :  Motorola og Marklin MFX (hvis den opdateres med ESU-Update, pris ca 1200-1300 Kr) kan den endda DCC og meget meget meget mere.

• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/60657 ( SW 4.28 ) • MDT V3.6.0 • ( HW : 60971/60970/60801 )
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.12 ) • ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901

Like 0 kan lide

Picture

RS76

PB

Tak for det meget fyldestgørende svar.

Nu har jeg selv CS2 og det er kun for at hjælpe en der er startet op. Men med den løsningsmodel du beskriver. Da kan man da stadig ikke få mere end 8 funktioner plus lys frem hvis det er en ESU loksound dekoder man har i sit lokomotiv. ???

Det er egentlig det største problem at få den til det. Da flere af lokomotiverne er med 12- 16 Funktioner.

Mvh

René

Like 0 kan lide

Picture

Frank F

Vamdrup

PB  Hjemmeside

Jeg er desværre bange for at du har ret i det med de 9 funktioner er det maksimale man kan styre med en Loksound Decoder i MM-format på CS1.

Efter at have læst dette indlæg : http://www.forum.hag-info.ch/index.php?page=Thread&threadID=3279 kan jeg se at CS1 har lidt problemer med dette.

Har dog aldrig løbet ind i problemet da vi ikke har så mange lokomotiver med Loksound decodere hvori der er mere end 9 funktioner.

Det kan se ud som om at man skal over i DCC-formatet for at få det fulde udbytte af dit Lokomotiv, som det jo også er muligt med din CS2, men ikke med CS 1

• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/60657 ( SW 4.28 ) • MDT V3.6.0 • ( HW : 60971/60970/60801 )
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.12 ) • ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901

Like 0 kan lide

Picture

RS76

PB

Jeg regnede også med at det var pga Motorola protokollen. Men med loksound fra Danske-loksounds.dk da er der op mod 10 - 12 lyd funktioner. Men CS1 kan jo blive en udemærket styring hvis den får ESU opdateringen. Så er den jo DCC kompatibel. Og de kan da efterhånden findes til 15-1800 brugt. Så kan det jo godt hænge sammen.

Mange tak for dine svar og din hjælp.

Mvh

René

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.