Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 436

PB

Märklin C skinner feeder wires

Jeg vil gerne høre om andres erfaringer med ekstra feeder wires på et anlæg med Märklin C skinner. Märklin ser ud til at anbefale feeders for hver to meter skinner, men er det ikke “overkill”?

Jeg er ved at opbygge et mellemstort anlæg med ca 24 dekoderdrevne sporskifter (uden lys) plus et par stopsignaler (med lys). Det hele styres og forsynes alene med en Mobilstation 2 fra et startsæt (vil senere overveje en CS3), og ser ud til at fungere fint selv med flere lokomotiver samtidig, og jeg har kun en enkelt tilslutning med strøm osv. fra startsættet. Jeg har dog planer om i forbindelse med stopsignaler, at trække en ledning med “Bahnstrom” på hver side af det isolerede skinnestykke.

Hvad er andre erfaringer og anbefalinger mht. til at forsyne et C skinne anlæg med ekstra rød/brune feeder wires?

På forhånd tak. Claus

(Beklager hvis emnet burde være oprettet i elektronik forummet).

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.210

PB  Hjemmeside

Godsbanen skrev:

Jeg vil gerne høre om andres erfaringer med ekstra feeder wires på et anlæg med Märklin C skinner. Märklin ser ud til at anbefale feeders for hver to meter skinner, men er det ikke “overkill”?

Jeg er ved at opbygge et mellemstort anlæg med ca 24 dekoderdrevne sporskifter (uden lys) plus et par stopsignaler (med lys). Det hele styres og forsynes alene med en Mobilstation 2 fra et startsæt (vil senere overveje en CS3), og ser ud til at fungere fint selv med flere lokomotiver samtidig, og jeg har kun en enkelt tilslutning med strøm osv. fra startsættet. Jeg har dog planer om i forbindelse med stopsignaler, at trække en ledning med “Bahnstrom” på hver side af det isolerede skinnestykke.

Hvad er andre erfaringer og anbefalinger mht. til at forsyne et C skinne anlæg med ekstra rød/brune feeder wires?

På forhånd tak. Claus

(Beklager hvis emnet burde være oprettet i elektronik forummet).

Nej, det er ikke overkill. Derudover bør du isolere (mange af) dine sporafsnit. Det vil gøre det lettere at finde kortslutninger senere - plus hvis du får behov for en booster.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 2 kan lide
Top

Picture

Loftsnissen

Ringkøbing

Indlæg: 96

PB  Hjemmeside

Hej Claus,

jeg har lidt erfaringer med feed wires og er kommet til den erkendelse at det ikke kun er et spørgsmål om skinner og parallelle sporveje mm. Det handler også om hvor mange tog du vil køre med og hvor meget strøm de kræver. 

Min konklusion er at man ikke skal hænge sig i om det er 2, 3 eller måske 4 meter mellem feed wires - men at de skal være der er ikke til diskussion på mit anlæg. Jeg skylder at sige at mine erfaringer kommer fra Märklins C-tracks og der kan nemt være andre konklusioner på andre skinne typer.

Mit anlæg har udviklet sig over mange år - og der kommer stadigt mere til. Det er - hos mig - ikke muligt at forudsige hvor der en dag pludseligt skal være et Märklin digital signal eller lignende. Disse er specielt følsomme for spændingsfald og jeg gider ikke se på at dioder o.l. Der flakker eller at signalet ikke virker pga spændingsfald når et tog kører forbi.

Derfor spar ikke på feed wires hvis du ved din bane vil vokse i skinne-meter, antal lokomotiver, sinaler mm

__________________


MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.

LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen

Like 2 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej.

 

Det er slet ikke overkill, hvis du først havde lavet anlægget uden ekstra strøm og bagefter med ville du opleve følgende.

* Langt færrer der stoppe pga der ikke er ret godt strøm i skinnerne.

* Mine skiftespor skiftet langt mere stabil efter jeg har lavet det på den måde, for ca 2 meter er det strøm tilslutning. 

* Min Ecos lyder ikke nær så anspændt for at skyde strøm rundt i anlægget.

 

Som en også skriver så adskil det i flere sektioner evt hvis det er størrer anlæg så nogle booster på også, så strøm til lys og andre ting tager jeg fra en seprart omformer.

 

MVH SC

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 1 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 436

PB

Tak for svarene. Det bliver heller ikke så svært at forsyne anlægget med feeders, der nemt kan tilsluttes skinnerne med kabelsko og så gemmes af vejen.

Kan dog se, at jeg bliver nødt til at opgradere til en CS3. Mobilstationen gør knuder. Jeg kan godt køre på anlægget med et nyt Märklin MY lokomotiv, men med et Roco MY eller et Heljan MX, der begge kører DCC protokol, slår mobilstationen tit fra. Jeg prøvede at lave en lille oval, og der kunne begge lokomotiver køre lystigt rundt. Så prøvede jeg at tage nogle sektioner fra på det store anlæg (nu forsynet med nogle feeder wires), og igen kunne de to lokomotiver køre fint rundt samtidig.

Det ser ud til, at selvom Mobilstationen godt kan trække en del, så har den trods alt en grænse, også selvom der kun kører et enkelt tog, og der ikke bruges strøm på lys og andre ting såsom aktivering af sporskifter.

 

Ps. Ang. Kabeltykkelse. Jeg har lavet nogle foreløbige feeder kabler med noget Viesmann ledning på 0,14 mm2, men er det ikke lige i underkanten, tykkelsesmæssigt?

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.740

PB

Mange bruger en ring forsyning af 1,5  kvadrat installationkabel (rød & brun ) og fra de to trække de enkelte kabler til skinnerne.

Her finder jeg det lettest med at afisolere i næreden af de steder, hvor ledningerne dumper ned fra skinnerne, og så lodde de korte lednings stumper.

De samme til lys og den slags, men i andre farver, så man ikke får blandet digitalstrøm med strøm fra andre strømkilder,

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 2 kan lide
Top

Picture

Niels

Ingeniør

Indlæg: 351

PB

Hej Claus,

Dit problem med MS2, der kan have svært ved at håndtere eet enkelt kørende lokomotiv på en stor bane lyder underligt. Banens fysiske udstrækning er inden for visse rammer irrelevant, såfremt alt "det elektriske" er udført korrekt og omhyggeligt. Der må være noget andet galt!

Et moderne lok, trækker typisk 12-15 VA (læs: Watt). Med en Mobilstation og standard 36 Watt adapteren, bør der således kunne køre mindst 3 tog ad gangen. 

Dvs, uden andre forbrugere såsom belysning og lignende tilsluttet.

Det lyder som en fejl i det ene lokomotiv. 

Mvh

Niels

 

__________________

http://www.niels-modeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej.

Jeg har også brugt 1,5 kvadrats kabel og det køre bare.

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 1 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 436

PB

Tak for alle svarene. Jeg har anskaffet en CS3, og nu kører det på skinner(!). Det tog selvfølgelig lidt tid at få lokomotiver, sporskifter og signal lagt ind, men det er jo det, man har en hobby til. 

Det fungerer også med mobilstationen tilkoblet centralstationen. Jeg lagde dog mærke til, at når mit Roco My og Heljan Mx (begge DCC protokol) kørte samtidig, var der af og til nogle korte udfald, hvor begge tog kortvarigt mistede fart. Det samme oplever jeg ikke når et mfx og et DCC tog kører samtidig. Da jeg kørte med mobilstationen alene, viste strømforbruget aldrig over 0,8 A og spændingen viste 18,2, men der må alligevel være opstået nogle “spikes” af en eller anden slags, der fik apparatet til at slå fra.

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 686

PB

Jeg vil tro, at din Roco og Heljan model har decodere, som forstår både MM og DCC. I det tilfælde har jeg oplevet det samme. Jeg har ikke endnu fundet en god forklaring, men det virker, som om decoderen skifter protokol og dermed vælger henholdsvis hastigheden sendt gennem MM og DCC. Det har ikke noget med strømforbruget at gøre, men det forhold, at både CS/MS sender flere protokoller og decoderne forstår flere protokoller.

Hvis du kan indstille decoderne til kun at modtage/fortså een protokol, så er problemet sikkert løst.

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 436

PB

gejo skrev:

Jeg vil tro, at din Roco og Heljan model har decodere, som forstår både MM og DCC. I det tilfælde har jeg oplevet det samme. Jeg har ikke endnu fundet en god forklaring, men det virker, som om decoderen skifter protokol og dermed vælger henholdsvis hastigheden sendt gennem MM og DCC. Det har ikke noget med strømforbruget at gøre, men det forhold, at både CS/MS sender flere protokoller og decoderne forstår flere protokoller.

Hvis du kan indstille decoderne til kun at modtage/fortså een protokol, så er problemet sikkert løst.

Hilsen Gert

Lige netop det problem var jeg ude for, da jeg fik mit Heljan Mx for nogle uger siden. Da jeg skulle oprette det i Mobilstationen, satte jeg den til selv at finde lokomotivet, og det medførte højst mærkværdige ting, sandsynligvis pga sammenblanding af protokoller. Efterfølgende slettede jeg lokomotivet og oprettede det manuelt som DCC, og så virkede alt fint.

Da jeg skulle oprette det i CS3, gik jeg helt efter bogen.

Hvis der er nogle yderligere tip omkring DCC protokol i forbindelse med programmering, f.eks. af CV, modtager jeg dem meget gerne.

Hilsen Claus

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 436

PB

Det ser ud til, at jeg har fundet noget af årsagen til uregelmæssighederne i driften. Nemlig gnister i sporskifterne. Jeg har en del kurveskifter på banen, og jeg har bøvlet en del med nogle Heljan CA personvogne for at få dem til at blive i sporet og i det hele taget køre let og gnidningsfrit. Der skulle skæres og trimmes i en del af plastikken i undervognen for at få dem til at køre glat og fint, og jeg justerede også på hjulene på de enkelte aksler for at få dem til at sidde tættere sammen. Jeg opdagede dog, at der nu kom gnister nogle steder, når vognene kørte igennem kurveskifterne. Gnisterne afbrød kortvarigt strømmen (uden kortslutning på CS3’eren dog), men nok til at få lokomotivet til at hakke i det. Da jeg øgede hjulafstanden på de problematiske aksler, forsvandt gnisterne (og altså de små kortslutninger) igen.

Jeg har ikke kørt med disse Heljan vogne, mens jeg havde problemer med min mobilstation, som nævnt tidligere, men da jeg nu kørte med mit Heljan Mx lokomotiv, kunne jeg igen observere, at det kortvarigt hakkede i det ved visse kurveskifter (dog uden synlige gnister). Jeg kunne se, at flere af hjulene faktisk fra fabrikkens side sad lidt for tæt på hinanden, og efter at have presset dem en anelse fra hinanden, kører lokomotivet meget bedre.

En del af årsagen til mine problemer med mobilstationen kan kan have været gnister/kortvarige kortslutninger. Ved nærmere eftertanke var der dog også stop ved ganske almindelig lige ud kørsel og med andre lokomotiver... Beklager den noget omstændelige udredning her.

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 686

PB

Hjulafstanden er ikke noget man indsstiller på øjemål, men på tiendedele mm. Der er forskel på hjulprofil og hjulafstand for henholdsvis 2-skine og 3-skinne drift. Det er to forskellige NEM normer. Så du må igang med at læse NEM-norm 340 - se MIBA.de - og have gang i skydelæren.

hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 436

PB

gejo skrev:

Hjulafstanden er ikke noget man indsstiller på øjemål, men på tiendedele mm. Der er forskel på hjulprofil og hjulafstand for henholdsvis 2-skine og 3-skinne drift. Det er to forskellige NEM normer. Så du må igang med at læse NEM-norm 340 - se MIBA.de - og have gang i skydelæren.

hilsen Gert

Det har du ret i. Jeg har justeret på øjemål efter en aksel fra en godsvogn, der kørte helt problemfrit. Ved at sammenholde flangespidserne, var det let at se om nogle hjulpar sad for langt fra hinanden og skulle presses lidt sammen.

Jeg har nu chekket efter med en skydelære og målene holder sig fint inden for NEM 340 normen.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.342

PB

"Feeder wires" hedder vel i virkeligheden - altså på märklingsk - "Anschlussgarnitur"   Big smile

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 436

PB

.

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 475

PB

Svend skrev:

"Feeder wires" hedder vel i virkeligheden - altså på märklingsk - "Anschlussgarnitur"   Big smile

Alt lyder bedre på tysk. Det skal helst siges med høj skinger, men bestemt, madame-stemme: "ANSCHLUSSGARNITUR!".

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 436

PB

Ja, feeder wires dækker vel over to ting. Märklin har f.eks. 74040, som er beregnet fra strømforsyning til skinne og så 74042, Zusats-Anschluss med spadestik i begge ender, som kan føre strøm og signaler fra et skinnestykke til et andet.

Når Märklin anbefaler feeder wires for hver to til tre meter (i den engelske udgave af deres digitale guide til CS3), kan man jo få det indtryk, at de anbefaler at bruge 74042 kabler til det. Altså at man trækker dem fortløbende under skinnerne med passende mellemrum. Hvilket er en anden metode i forhold til at have en bus wire under anlægget, hvortil man så tilslutter feeder wires med passende mellemrum.

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 686

PB

Funktionen er den samme, men Märklins forslag er nemmere at gennemføre på C-skinner, hvor det du kalder "bus wire" er at  foretrække på K-skinner.

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.