Picture

JFN

Indlæg: 70

PB  Hjemmeside

LK100 vendemodul - HJÆLP !

Hej Venner !

Jeg har brug for lidt hjælp i den digitale verden.

Har købt en Roco drejeskive og et vende modul, Lenz LK100.

Modulet er sat mellem  styreboksen (Intellibox) og sporet på drejeskiven. Alle spor op til drejeskiver er isoleret så de ikke har forbindelse med selve skiven.

Ved brug / kørsel ind og ud af drejeskivern, kortslutte sporstrømmen og / eller maskinerne kører meget ustabilt.

LK100 modulets relæ "kipper" konstant ved kørsel på skiven.

Nye skinner, Ny drejeskive, Rene skinner og hjul !

Alt monteret efter vejledning fra Lenz.

Nu håber jeg meget at en venlig sjæl kan give mig en ide om hvad der er galt !?

Mvh. Jørgen

Like 0 kan lide
Top

Picture

HNE3003

sælger

Indlæg: 448

PB  Hjemmeside

hmm, og det vender rigtigt? køre strøm, kommer ind i "EIN" og ud igen af "AUS" husk også at de 2 ledninger skal i J og K i begge ender altså plus ind og ud af samme Smile

__________________

WWW.ets.acnshop.eu

DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....

Intellibox Games on Track

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

quote=JFN]

Hej Venner !

Jeg har brug for lidt hjælp i den digitale verden.

Har købt en Roco drejeskive og et vende modul, Lenz LK100.

Modulet er sat mellem  styreboksen (Intellibox) og sporet på drejeskiven. Alle spor op til drejeskiver er isoleret så de ikke har forbindelse med selve skiven.

Ved brug / kørsel ind og ud af drejeskivern, kortslutte sporstrømmen og / eller maskinerne kører meget ustabilt.

LK100 modulets relæ "kipper" konstant ved kørsel på skiven.

Nye skinner, Ny drejeskive, Rene skinner og hjul !

Alt monteret efter vejledning fra Lenz.

Nu håber jeg meget at en venlig sjæl kan give mig en ide om hvad der er galt !?

Mvh. Jørgen

[/quote]

 

Hej Har du tilsluttet som her:Billede

 

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

JFN

Indlæg: 70

PB  Hjemmeside

Hej.

Tak for input og ideer, samt løsningsforslag.

Jeg har sat det hele sammen som vist, og har nu tjekket det endnu en gang. Stadig samme resultat.

Tænker i øvrigt på hvilken betydning det har om fase og nul er furbundet til de rigtige udgange, da det alligevel bliver byttet om når drejeskiver er drejet 180 grd. rundt.

Derved vil forbindelser jo blive "ombyttet" uanset hvordan de er forbundet fra starten.

Hvorom alt er, så er alle ledninger og forbindelser korrekt monteret.

Resultatet er stadig det samme, men jeg har nu prøvet med en anden maskine (MO med nye hjul og strømoptag) hvor der ikke var fejl og / eller kortslutninger.

Det er der til gengæld ved kørsel med 10 maskiner af div. udgaver og fabrikater, både Roco og Heljan m.m.

Hilsen Jørgen

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

JFN skrev:

Jeg har nu prøvet med en anden maskine (MO med nye hjul og strømoptag) hvor der ikke var fejl og / eller kortslutninger.

Det er der til gengæld ved kørsel med 10 maskiner af div. udgaver og fabrikater, både Roco og Heljan m.m.

Hilsen Jørgen

Hej Jørgen!

Har du indstillet potentiometeret på LK100 = justering af kortslutnings strøm, korrekt.

 

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.173

PB  Blog  Hjemmeside

JFN skrev:

Hej Venner !

Jeg har brug for lidt hjælp i den digitale verden.

Har købt en Roco drejeskive og et vende modul, Lenz LK100.

Modulet er sat mellem  styreboksen (Intellibox) og sporet på drejeskiven. Alle spor op til drejeskiver er isoleret så de ikke har forbindelse med selve skiven.

Ved brug / kørsel ind og ud af drejeskivern, kortslutte sporstrømmen og / eller maskinerne kører meget ustabilt.

LK100 modulets relæ "kipper" konstant ved kørsel på skiven.

Nye skinner, Ny drejeskive, Rene skinner og hjul !

Alt monteret efter vejledning fra Lenz.

Nu håber jeg meget at en venlig sjæl kan give mig en ide om hvad der er galt !?

Mvh. Jørgen

Når relæet "pumper" er der dårlig kontakt mellem LK100 og lok.

Nye spor kan være belagt med noget oliefilm, der kan også være kontakt pladen inde i drejeskiven.

Test i analog med et lok på broen og se om lyset blinker i lanternerne.

Mavh. Ole Vedel

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

JFN

Indlæg: 70

PB  Hjemmeside

Hej.

Tak for nye oplysninger.

Det må være dårlig kontakt mellem lokomotiv og skinne, det ser sådan ud.

Når jeg prøver med maskiner med helt nye hjul er der ikke de store problemer, men ved andre maskiner går det helt galt.

Jeg finder en løsning på kontaktproblemet og prøver igen Smile

Tak til alle for hjælp !

Hilsen Jørgen

Like 0 kan lide
Top

Picture

JFN

Indlæg: 70

PB  Hjemmeside

Måske lige en lille ekstra ting Smile

Nu har jeg fundet ud af at dårlig forbindelse giver problemer - det er der jo intet nyt, men at der næsten ikke skal noget til, kommer bag på mig.

Men hvorfor kortslutter det ???

Mvh. Jørgen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 605

PB  Blog

Det kan være indstillingen af modulet det er galt med. Er det særligt med de større og mere strømslugende maskiner det går galt?

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

JFN

Indlæg: 70

PB  Hjemmeside

Hej

Det er med alle maskiner, men ikke hver gang - Nogle gange går det fint og kort efter kortslutter det.

Der er intet mønster i det og det er ikke de samme maskiner hver gang.

Hilsen Jørgen

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 605

PB  Blog

Prøv at dreje potentiometeret på siden af LK100 ca. 45 grader med uret, gør det nogen forskel?

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Hej Jørgen!

Og du har tilsluttet som vist i vedhæftede diagram?

Billede

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.173

PB  Blog  Hjemmeside

JFN skrev:

Hej

Det er med alle maskiner, men ikke hver gang - Nogle gange går det fint og kort efter kortslutter det.

Der er intet mønster i det og det er ikke de samme maskiner hver gang.

Hilsen Jørgen

 

Du har en defekt LK100 eller en periodisk kortslutning ved sporet omkring drejeskiven.

Test din LK100 på et stykke spor som er delt i 3 dele med dobbelt isolering.  Det midterste stykke til udgangen på LK100 og de 2 yderstykker modsat polet.

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mogens V.

Ex DSB

Indlæg: 97

PB

Hej Gruppe

 

Jeg håber at du har brugt kraftigt kabel ved tilslutningen, og gerne strøm lige fra din booster eller andet.

Hvis du bruger tynde ledninger kan relæet ikke funde ud af om den skal vende eller ikke.;)  

Med venlig hilsen

 

Mogens V,

__________________

Mogens V.

Gumjk

Like 0 kan lide
Top

Picture

JFN

Indlæg: 70

PB  Hjemmeside

Hej alle som har bidraget og undskylde det sene svar - (også) min PC er gået ned.....

Nå, men jeg har tilsluttet LK100 med forbindelse direkte fra booster, som vist på tegningen og ledningerne er 1,5 kvadrat, hvilket burde være mere end rigeligt, men jeg er jo godt klar over at opbygningen i selve drejeskiven fra fabrikken kun har tynde ledninger, hvilket åbenbart kan være med til at give det dårlige resultat.

Jeg mangler faktisk kun at prøve at bygge en kort prøve strækning som omtamt i et af svarene, med tre isoleret sporstykker til test, men det er jo det samme som på min drejeskive og derfor burde det ikke give den store forskel, men jeg prøver det naturligvis.

Indstilling af potmeter er også prøvet med indstilling af mange forskellige punkter / størm indstillinger, men uden held.

Jeg helder nok mest til at min LK100 er defekt, for lige meget hvad jeg prøver ender det med samme resultat.

God weekend !

Hilsen Jørgen

Like 0 kan lide
Top

Picture

drdisk

IT Administrator

Indlæg: 50

PB

Normal 0 21 false false false EN-US X-NONE X-NONE

Min erfaring med LK100 har også været lidt problemfyldt.

Selve konstruktionen af LK100 består af 2 relæer som skiftevis er trukket, når der ikke er kørestrøm er begge udgange tilsluttet den ene indgang, mens den anden indgang ikke er tilsluttet.

Dette giver ingen problemer med mindre at der står et lokomotiv over sporet til drejeskive og ud på den og kørestrømmen slukkes.

Når man så prøver at tilslutte kørestrøm vil der opstå kortslutning og LK100 får aldrig nok forsyningsspænding til at trække det ene relæ. Det er sikkert også her man kan opleve at LK100 modulets relæ "kipper" konstant, da boosteren går i strømbegrænsning kortvarigt.

__________________

John Kristiansen
H0, dansk epoke III, IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

JFN

Indlæg: 70

PB  Hjemmeside

Hej - og tak for hjælp og ideer, samt vejledning !

Jeg har brugt alle info fra jer som har hjulpet og skrevet med gode råd, samt fået hjælp af min søn, Daniel, som jeg jo nok må indrømme har lidt mere forstand på digital teknikken end jeg selv har.

Tilslutning m.m., har jeg selv lavet og indstilling har sønnen stået for. Nu virker det næsten som det skal Smile

Kort fortalt ville jeg en dag vise hvor dårligt mit vendemodul fungerede, men så var der ingen problemer ( ? ? ? ) og hvem havde så lige brugt en eftermiddag på "den gamles modelbane", jo - drengen kan sgu sit kram !

Tak til jer alle som har hjulpet. Mvh. Jørgen

Like 0 kan lide
Top

Picture

kka-dk

Indlæg: 79

PB

Tænk at insinuere at det fine vendemodul kunne være defekt Wink

/Klaus

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.