Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Kortslutning(er) på digitale anlæg

Hej allesammen,

Når der opstår en kortslutning på et digitalt anlæg stopper driften normalt overalt - indtil årsagen er fjernet. I novembernummeret af MRH (2011) bliver der beskrevet en metode til at omgå dette problem, som specielt på større anlæg med mange kørende tog kan være til stor irritation. MRH har lavet en lille film om dette emne på Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=IzrfarW3geQ

Hvad er Sporskiftets digitaleksperters mening om dette?

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Litra P skrev:

Hej allesammen,

Når der opstår en kortslutning på et digitalt anlæg stopper driften normalt overalt - indtil årsagen er fjernet. I novembernummeret af MRH (2011) bliver der beskrevet en metode til at omgå dette problem, som specielt på større anlæg med mange kørende tog kan være til stor irritation. MRH har lavet en lille film om dette emne på Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=IzrfarW3geQ

Hvad er Sporskiftets digitaleksperters mening om dette?

Venlig hilsen

Lars

Digitalekspert eller ej, hvis det system skal have en chance, skal det opdeles i mange sektioner, ellers bliver modstanden i pæren et problem ved belastning med flere togstammer med lys.
Hvis man samtidig bruger digitalstrømmen i skinnerne til skift af sporskifter, vil jeg tro man kan komme i klemme.
Omvendt vil en konstant kortslutningsstrøm afsætte en masse varme i ledningsnettet, her tænker jeg ikke på et afsporet tog, men en fejl på selve anlægget.
Der vil anlægget normalt kobles fra, hvis det ellers er dimentioneret nogenlunde korrekt.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

bqg skrev:

Omvendt vil en konstant kortslutningsstrøm afsætte en masse varme i ledningsnettet, her tænker jeg ikke på et afsporet tog, men en fejl på selve anlægget.

Nu ved jeg ikke hvad disse pærer "1166" har af specifikationer, men det eneste "varme" der kommer på tale er jo strømmen til at drive pæren - kortslutningen er jo "bare" kontakten til at tænde pæren ... så ...

Hvad mener du med dette ?

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

ksor skrev:
Nu ved jeg ikke hvad disse pærer "1166" har af specifikationer, men det eneste "varme" der kommer på tale er jo strømmen til at drive pæren - kortslutningen er jo "bare" kontakten til at tænde pæren ... så ...
Hvad mener du med dette ?

Det er  baglygte pærer til en bil, enten 10w eller 20w, hvis en 12 v pære udsættes for 16v vil du få en konstant strøm på omkring 2 amp. uden at have regnet efter.
Hvis du er uheldig, og der kommer en kortslutning i anlægget, vil der altså løbe denne strøm på ca. 2 amp.
Det bevirker at der afsættes varme i ledninger og samlinger. Ledninger trukket i bundter, har dårlige varmeafledningsforhold.
Kan ledningerne ikke komme af med varmen, smelter isoleringen, både på ledningerne selv og de omkringliggende ledninger.
PVT eller H05V-K har en drifttemp. på max. 70 grader.

Det jeg mente var, at med pæren i serie, sætter man kortslutningsbeskyttelsen ud af drift.
Hvis det er et stort problem med hyppige kortslutninger på større anlæg, er det efter min mening bedre, at finde nogle små overbelastningsbeskyttelser, her skal man dog være opmærksom på udløsetider og størrelsen, da lang udløsetid kan få centralen til at koble fra.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.716

PB

Under skinnelægning eller lodning af ledninger er det i mine øjne en fordel at have en komtrolpære med, som vil lyse, hvis man laver en kortslutning

Blot en trafo + en passende pære, som varskoer, hvis der er lavet noget dumt.

Hvis det havde været en klokke, så havde jeg undgået at fjerne ca. 10 meter med alle de skruer i K skinnerne .....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

bygger01 skrev:

Under skinnelægning eller lodning af ledninger er det i mine øjne en fordel at have en komtrolpære med, som vil lyse, hvis man laver en kortslutning

Blot en trafo + en passende pære, som varskoer, hvis der er lavet noget dumt.

Hvis det havde været en klokke, så havde jeg undgået at fjerne ca. 10 meter med alle de skruer i K skinnerne .....

Ja det er rigtigt, men i den sitiuation, ville jeg vælge et multimeter, eller måske et ringeapparat, hvis multimeter ikke er til stede.
Så kan man bygge uden anlægget tilsluttet.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

TT-tog

Skovløber

Indlæg: 185

PB

bygger01 skrev:

Under skinnelægning eller lodning af ledninger er det i mine øjne en fordel at have en komtrolpære med, som vil lyse, hvis man laver en kortslutning

Blot en trafo + en passende pære, som varskoer, hvis der er lavet noget dumt.

Hvis det havde været en klokke, så havde jeg undgået at fjerne ca. 10 meter med alle de skruer i K skinnerne .....

 

Hej med dig

 

Den forstod jeg slet ikke, kan du ikke forklare lidt mere hvad du mener..

Tak for det...

 

med venlig toghilsen;) Wink

 

TT-tog(Thomas)..

__________________

2 skinne kører. Epoke 3

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.716

PB

Trafo med den ene ledning til en skinne og den anden med en pære i mellem til anden skinne ( ved DC ) eller til den midterste ved AC

Hvis der så er forbindelse et sted mellem de to skinner vil lampen lyse og vise, at nu har Du en kortslutning

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

perangelo

Elektronikmekaniker

Indlæg: 2

PB

En god måde at løse problemet på er afbrydere.

Opdel anlæget i mange dele ved hjælp at afbrydere, og måske et måleinstrument til at måle strømmen fra boosteren.

Hvis der er en kortslutning, kan man se det på instrumentet, og ved hjælp af afbrydere kan man hurtigt finde det området hvor fejlen er. Det bruger jeg selv.

mvh Per

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.