Hej allesammen,
Når der opstår en kortslutning på et digitalt anlæg stopper driften normalt overalt - indtil årsagen er fjernet. I novembernummeret af MRH (2011) bliver der beskrevet en metode til at omgå dette problem, som specielt på større anlæg med mange kørende tog kan være til stor irritation. MRH har lavet en lille film om dette emne på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=IzrfarW3geQ
Hvad er Sporskiftets digitaleksperters mening om dette?
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
bqg
Indlæg: 1.102
Hej allesammen,
Når der opstår en kortslutning på et digitalt anlæg stopper driften normalt overalt - indtil årsagen er fjernet. I novembernummeret af MRH (2011) bliver der beskrevet en metode til at omgå dette problem, som specielt på større anlæg med mange kørende tog kan være til stor irritation. MRH har lavet en lille film om dette emne på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=IzrfarW3geQ
Hvad er Sporskiftets digitaleksperters mening om dette?
Venlig hilsen
Lars
Digitalekspert eller ej, hvis det system skal have en chance, skal det opdeles i mange sektioner, ellers bliver modstanden i pæren et problem ved belastning med flere togstammer med lys.
Hvis man samtidig bruger digitalstrømmen i skinnerne til skift af sporskifter, vil jeg tro man kan komme i klemme.
Omvendt vil en konstant kortslutningsstrøm afsætte en masse varme i ledningsnettet, her tænker jeg ikke på et afsporet tog, men en fejl på selve anlægget.
Der vil anlægget normalt kobles fra, hvis det ellers er dimentioneret nogenlunde korrekt.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
ksor
8210 Århus V
Indlæg: 439
Omvendt vil en konstant kortslutningsstrøm afsætte en masse varme i ledningsnettet, her tænker jeg ikke på et afsporet tog, men en fejl på selve anlægget.
Nu ved jeg ikke hvad disse pærer "1166" har af specifikationer, men det eneste "varme" der kommer på tale er jo strømmen til at drive pæren - kortslutningen er jo "bare" kontakten til at tænde pæren ... så ...
Hvad mener du med dette ?
Mvh
KSor,
8210 Århus V
bqg
Indlæg: 1.102
Hvad mener du med dette ?
Det er baglygte pærer til en bil, enten 10w eller 20w, hvis en 12 v pære udsættes for 16v vil du få en konstant strøm på omkring 2 amp. uden at have regnet efter.
Hvis du er uheldig, og der kommer en kortslutning i anlægget, vil der altså løbe denne strøm på ca. 2 amp.
Det bevirker at der afsættes varme i ledninger og samlinger. Ledninger trukket i bundter, har dårlige varmeafledningsforhold.
Kan ledningerne ikke komme af med varmen, smelter isoleringen, både på ledningerne selv og de omkringliggende ledninger.
PVT eller H05V-K har en drifttemp. på max. 70 grader.
Det jeg mente var, at med pæren i serie, sætter man kortslutningsbeskyttelsen ud af drift.
Hvis det er et stort problem med hyppige kortslutninger på større anlæg, er det efter min mening bedre, at finde nogle små overbelastningsbeskyttelser, her skal man dog være opmærksom på udløsetider og størrelsen, da lang udløsetid kan få centralen til at koble fra.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
Under skinnelægning eller lodning af ledninger er det i mine øjne en fordel at have en komtrolpære med, som vil lyse, hvis man laver en kortslutning
Blot en trafo + en passende pære, som varskoer, hvis der er lavet noget dumt.
Hvis det havde været en klokke, så havde jeg undgået at fjerne ca. 10 meter med alle de skruer i K skinnerne .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bqg
Indlæg: 1.102
Under skinnelægning eller lodning af ledninger er det i mine øjne en fordel at have en komtrolpære med, som vil lyse, hvis man laver en kortslutning
Blot en trafo + en passende pære, som varskoer, hvis der er lavet noget dumt.
Hvis det havde været en klokke, så havde jeg undgået at fjerne ca. 10 meter med alle de skruer i K skinnerne .....
Ja det er rigtigt, men i den sitiuation, ville jeg vælge et multimeter, eller måske et ringeapparat, hvis multimeter ikke er til stede.
Så kan man bygge uden anlægget tilsluttet.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
TT-tog
Skovløber
Indlæg: 185
Under skinnelægning eller lodning af ledninger er det i mine øjne en fordel at have en komtrolpære med, som vil lyse, hvis man laver en kortslutning
Blot en trafo + en passende pære, som varskoer, hvis der er lavet noget dumt.
Hvis det havde været en klokke, så havde jeg undgået at fjerne ca. 10 meter med alle de skruer i K skinnerne .....
Hej med dig
Den forstod jeg slet ikke, kan du ikke forklare lidt mere hvad du mener..
Tak for det...
med venlig toghilsen;)
TT-tog(Thomas)..
2 skinne kører. Epoke 3
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.716
Trafo med den ene ledning til en skinne og den anden med en pære i mellem til anden skinne ( ved DC ) eller til den midterste ved AC
Hvis der så er forbindelse et sted mellem de to skinner vil lampen lyse og vise, at nu har Du en kortslutning
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
perangelo
Elektronikmekaniker
Indlæg: 2
En god måde at løse problemet på er afbrydere.
Opdel anlæget i mange dele ved hjælp at afbrydere, og måske et måleinstrument til at måle strømmen fra boosteren.
Hvis der er en kortslutning, kan man se det på instrumentet, og ved hjælp af afbrydere kan man hurtigt finde det området hvor fejlen er. Det bruger jeg selv.
mvh Per