Er det muligt at få fat i en handkontrol med bremsehåndtag, således at når du drejer "speederen" til nul, fortsætter maskinen på efterløb, og du så skal bremse den, som i virkeligheden??? Den fås i United Bluff https://www.iascaled.com/store/MRBW-CST men er p.... dyr
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.660
Du har jo selv svaret på spørgsmålet. Ja, det er det og ja den koster lidt penge Og nej, den er ikke godkendt til brug i Europa. ESU Mobile control pro er, den har "bremseslider" på siden og er slet ikke så USA-lokomotiv-betjening opbygget https://www.esu.eu/produkte/digitale-steuerung/mobile-control-pro/
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.204
"Due to regulatory requirements, the ProtoThrottle can only be shipped to the US, Canada, Australia and New Zealand. Orders placed with a shipping address to any other country will be cancelled and refunded."
Selv hvis du overfører penge til dem, annullerer de ordren med det samme, hvis de ser, at du bor i Europa. Den eneste måde at købe en på er gennem en amerikansk ven eller et familiemedlem der.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 626
Det er en trådløs enhed, som kører på amerikanske frekvenser, der ikke er tilladt at bruge i EU/Danmark
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.204
Har nogen erfaring med den nyeste version af ESU's Mobile Control Pro?
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
TogSvendsen
Indlæg: 478
Er det muligt at få fat i en handkontrol med bremsehåndtag, således at når du drejer "speederen" til nul, fortsætter maskinen på efterløb, og du så skal bremse den, som i virkeligheden?
Den er godt nok ikke en håndkontrol, men Märklins CS3 kan det du efterspørger. Du kan indstille det pr. lokomotiv (det er uafhængigt af protokol, mfx eller DCC).
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.204
Den er godt nok ikke en håndkontrol, men Märklins CS3 kan det du efterspørger. Du kan indstille det pr. lokomotiv (det er uafhængigt af protokol, mfx eller DCC).
Så vidt jeg ved, er det ikke muligt at indstille friløb med Märklins CS3.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
PerR
Indlæg: 95
På både Märklins CS2 og CS3 kan man vælge en avanceret styreform hvor man får det pågældende lokomotivs styrbord frem og styrer med de aktuelle kontrol kåndtag. Når man har sat fart på, er den eneste måde at tage farten af, er at aktivere bremserne.
Mvh Per
Marklin K/(C) skinner / Marklin CS3+ (60216) /CS2 (60215) / Marklin 60061/60101 / 60174 Booster / MS1 / MS2
Tilbehør : 7286 Drejeskive(analog) Applikationer : Marklin Mobilstation (Android), iTrain PC software
nr1forme
Indlæg: 47
Jeg synes, det er lidt ærgerligt, at den kørekontrol fra USA, som du linkede til – Proto Throttle – ikke kan sendes hertil. Der findes jo en masse fans af amerikanske modeltog i Europa, som helt sikkert ville glæde sig over at kunne køre lidt mere som et "ægte" dieselelektrisk lokomotiv med køretrin og det hele.
Måske kommer de med en Wi-Fi-version, når den teknologi breder sig lidt mere derovre? Men det kan nok tage et stykke tid. Efter min mening er modeltogsfolket i USA nemlig ret konservative.
Det tætteste, man nok kan komme i Europa, er ved at bruge en ESU LokSound-dekoder med Drive Hold-funktionen og en dedikeret bremseknap. Hvis du indstiller CV 4 til 255, tager det i de fleste tilfælde ret lang tid, før lokomotivet stopper, og Drive Hold gør, at du kan "låse" lokomotivets hastighed efter eget ønske. Du kan selv indstille, hvor agressiv bremseknappen skal være via CV eller i Lokprogrammer.
Det eneste, du ikke kan gøre med ovenstående metode, er at frakoble lokomotivets hastighed helt fra lyden – det vil sige accelerere, mens motorlyden forbliver den samme. Du kan kun holde eller reducere hastigheden.
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 606
Jeg tror at den eneste grund til at de ikke vil sende den til Europa er de ikke har villet bruge tid og penge på at få den certificeret til det europæiske marked. Xbee radioen de benytter kan man uden problemer også købe her i Europa, men når man bygger den ind i noget og vil sælge det som et samlet produkt, så skal det alligevel recertificeres og det er rigtig dyrt.
Basestationen der anvender wifi kan dog være et problem, da den vil bruge det amerikanske 2,4GHz spektrum; det er lidt smallere end det europæiske til gengæld må du sende med 125mW hvor grænsen er 100mW i Europa.
Har du prøvet shopusa.com, det har jeg selv tidligere benyttet til ting der kun kunne leveres til USA? Det er så lige om du kan få lov til at indføre produktet for de danske myndigheder.
Noget andet er at bremsefunktionen kan du få med enhver nyere Zimo eller ESU dekoder, det kræver ikke en særlig håndkontrol, dekoderen skal bare sættes op til det.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.204
Nej, certificering er ikke den eneste grund. For to år siden spurgte jeg, hvorfor de ikke ønsker at eksportere til Europa.
Udover certificering skulle de også etablere en virksomhed i Europa, der kunne håndtere reparationer og service. Det er ikke muligt for dem.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
TogSvendsen
Indlæg: 478
Så vidt jeg ved, er det ikke muligt at indstille friløb med Märklins CS3.
Du styrer omdrejninger på den ene drejeregulator, og bremser med den anden. Når først du har sat omdrejninger på, kan du skrue ned for regulatoren, og toget vil rulle/idle videre. Du standser toget ved at dreje på bremsehåndtaget (den anden regulator). Det kræver tilvænning.
TogSvendsen
Indlæg: 478
Udover certificering skulle de også etablere en virksomhed i Europa, der kunne håndtere reparationer og service. Det er ikke muligt for dem.
De _skal_ ikke, men det er selvfølgelig smartest at gøre det, så kunder ikke skal shippe fejlede enheder helt til USA.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.744
Udover certificering skulle de også etablere en virksomhed i Europa, der kunne håndtere reparationer og service. Det er ikke muligt for dem.
De _skal_ ikke, men det er selvfølgelig smartest at gøre det, så kunder ikke skal shippe fejlede enheder helt til USA.
Hvis man endte i sådan situation, at de ville sælge deres håndholdte i Europa, så ville det naturlige være at finde et eller flere "værksteder", der kunne servicere de beskadigede enhed med erfaring fra fabrikken.
Det er ikke raketvidenskab - tænk på hvordan man reparerer bilen produceret i Kina eller USA, når den ikke vil længere midt på Heden !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).