Hej
jeg har lidt problemer med at få min kørehastighed på min CS2'er til at passe med visningen på målevognen. Alle dele er fra Märklin og digitale. Jeg vil gerne kunne sætte skalatro hastighed på speedometeret på CS2'eren og se målevognen vise den (næsten) samme hastighed.
Når jeg ændre max. hastighed og speedometer i programmeringssiden til at matche eksempelvis 100kmh og det så passer med målevognen kan jeg ikke få det til at passe ved 50kmh
Har nogle kendskab til en manual eller vejledning som viser fremgangsmåden skridt for skridt?
MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.
LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen
gejo
Indlæg: 684
For at få det til at passe skal du, når du ar fået tophastigheden til passe, justere hastighedskurven på lokomotivdecoderen, så den følger CS2'erens forløb.
Hilsen Gert
Loftsnissen
Ringkøbing
Indlæg: 96
Hej Gert
okay - det med tophastigheden forstod jeg - resten var vist ikke på dansk :0)
Hastighedskurven på lok-decoder skal så justeres - nyt område for mig. Kan jeg få lidt hjælp her til hvor, hvordan osv?
MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.
LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
Hej til dine mfx decoder har du en grafisk motor kend linie med 27 punkter på som du kan flytte individuelt på så det følger speedometeret på din cs2,det er dog noget af et hestearbejde men det ville kunne lade sig gøre.Den grafiske motor kendlinie ligger inde under motor indstillinger mvh Lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
gejo
Indlæg: 684
Lars har givet dig svaret. Og ja det er et større arbejde.
Hilsen Gert
DCC
Indlæg: 359
Det ville da være mere smart hvis kurven skulle ændres på centralen og ikke i dekoderen, det er jo langt fra sikkert lokket får den ønskede køreegenskab.
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
DCC
Indlæg: 359
Jeg vil faktisk gå så vidt at sige Tophastighed på banen bør være = med den maks hastighed der relalistisk vil være med et sådan sporforløb der gengivet på din bane.
På min bane (3,5x4,3) vil jeg mene at på intet tidspunkt ville det se ordentlig ud hvis et lok kørte med mere end 110km/t Derfor er alle mine lok som kunne ( i virkeligheden) køre mere end 110km/t, "skruret" ned til maks 110.
Hvis man ikke har et ordentligt pc program kan det selvfølgelig blive en lidt vanskelig operation. Så må man bare bruge et måle stykke på f.eks 1 m. hvor du så starter med køretrin 1. Kør frem og tilbage, noterer tiden, vær omhyggelig og præcis kør alle køretrin igennem ( frem og tilbage)
Regn nu tiderne om til km/t i 1:1. Først nu ved du hvad lokket rent faktisk kører, hvad din regulator står på er ret ligegyldigt, den afspejler måske noget der slet ikke burde være være der.
H0 ( 1:87)
Brug evt denne formel:https://www.regneregler.dk/hastighed
http://www.karensvej7.dk/userfiles/downloads/Dokumenter/Hastighed%20i%20...
For dem der ikke har excel eller kan åbne zip filer kommer her en
afkortet version. Første kolonne er km/t 2. kol. er længde i cm der tilbagelægges.
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
gejo
Indlæg: 684
Det ville da være mere smart hvis kurven skulle ændres på centralen og ikke i dekoderen, det er jo langt fra sikkert lokket får den ønskede køreegenskab.
Ja, men den løsning tror jeg ikke, der er nogen af producenterne, der tilbyder.
Hilsen Gert
Loftsnissen
Ringkøbing
Indlæg: 96
Hej Lars
Yes - den fandt jeg og fik prøvet det lidt. Det viste sig at det lokomotiv som ikke ville makke ret var sat til en progressiv regulering - valgte så proportional regulering og alt passer!
Det var totalt nyt for mig - skide smart! Er det kun MFX decoder'en som kan det? Jeg tjekkede et Hobbytrade lokomotiv med DCC decoder, men det kunne ikke reguleres.
MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.
LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.652
Brian, det smarte ved en målvogter er at alt matematikken kan man springe over.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
DCC
Indlæg: 359
Hej Bent
Jeg bruger nu heller ikke matematik, det var kun for dem der ikke har andre muligheder ;-)
Alle mine loks bliver kalibreret i et program ( Traincontroller), Det giver så den dejlige ting at jeg kan sammensætte alle mulige traktioner med forskellige lok , og så tilpasser de sig hinanden i hastighed. så f,.eks en køf sammensat med en My ( eller hvad som helst) automatisk giver en V maks. på 45km. Brems og acc tilpasses også automatisk.
og det lidt mere vilde, alle mine vogne har også en V maks, så sætter en en "gammel Q vogn efter en MZ'er reduceres V maks automatisk til 70km/t. Nu er mit setup jo også PC styret, og jeg bruger stort set ikke en håndregulator eller centralen som sådan, den er bare skubbet ind under pladen.
Men det er da smart at man kun via centralen kan få vist hastigheden.
ps. hvad er en målvogter, jeg kender kun dem fra håndbold og lign
eller er det bare en tvivlsom oversættelse? 
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.652
Min iPad kendte åbenbart ikke målevogn og oversatter derfor til målvogter.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
DCC
Indlæg: 359
Haha gør min også tit
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Hej hej
Bruger den her fra KPF Zeller, som jeg fik anbefalet, til at kalibrere alle loks med
http://kpf-shop.de/epages/b68d1746-f301-475a-8faf-db6254448190.sf/de_DE/...
Sætte rhastighed på ECOs og tilpasser herefter hastighedstabel eller CV2,5 & 6 så det passer
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
DCC
Indlæg: 359
Fin ting, hvor kalibrerer du acc og brems?
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
hej ja det er kun på mfx decodere du kan gøre det,men som det er nævnt er det ikke sikkert at dit lok får optimale køreegenskaber hvis, .speedometeret og kørestillinger følges ad,og et andet problem hvad så med dine dcc loks,så jeg vil ikke anbefale det du har gang i,Det jeg har gjort er at til f,eks mine rangeremaskiner og godstogsmaskiner har jeg sat en maks hastighed til 70 km/t målt ud på en tilkørt og varm maskine. inden da har jeg bestemt mig for en accelerations kurve med 27 punkter(mfx) (28 ved dcc) på som jeg ønsker de skal følge f.eks,køretrin 1 = 2km/t og køretrin 2= 4 km/t med små spring i det lave område og med større spring i de større hastigheder.Jeg bruger et rullefelt til den opgave ,så du kan synkronisere dine mfx maskiner sammen og harmonisere dem med dine dcc maskiner som har 28trin, det fungerer fint hos mig og har sparet mig for mange penge på dyre dekoder ombygninger ,for min oprindelige tanke var at køre dcc på det hele,men 25 maskiner som skal have ny decoder med lyd i er ikke gratis.Og på alle loks bliver der lavet et stykke papir med alle data på,til hvis noget går galt. mvh Lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Det gør jeg efterfølgende på et fast skinnestræk, men det virker ikke helt realistisk at et damp og moderne diesel lok bremser ens... så har derudover lagt tidsbestemte nedbremsnings kurver ind individuelt for hver lok i RocRail (virker dog ikke helt perfekt endnu) ... men grund bremsningen er målt ud på et og samme stræk....accellration er tilpasset så det optisk ser korrekt ud. Jeg formoder at damp accellerere langsommere end diesel.
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
je
Egå
Indlæg: 135
Jeg formoder at damp accellerere langsommere end diesel.
Hvorfor det? Damplokomotiver kan skam præstere fint.
Dengang, der var rangerpersonale på stationerne, der hørte jeg flere gange rangerhjælperne, der kun kendte til MH-ere, blive meget overraskede over, hvor hurtigt man kan accellere med et veterantog, så de flere gange var ved ikke at kunne nå at hoppe på toget, når de skulle være på vognen forrest (lokomotivet skubbede).
/Jan
DanskBjergbane
Minimalt
Kastrup
Indlæg: 503
Tak for info... har ikke endnu opplevet en stor damper accelere, det kan jeg så forstå bliver lidt af en oplevelse til den tid
Hilsen Jan
Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.
ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse
DCC
Indlæg: 359
Det gør jeg efterfølgende på et fast skinnestræk, men det virker ikke helt realistisk at et damp og moderne diesel lok bremser ens... så har derudover lagt tidsbestemte nedbremsnings kurver ind individuelt for hver lok i RocRail (virker dog ikke helt perfekt endnu) ... men grund bremsningen er målt ud på et og samme stræk....accellration er tilpasset så det optisk ser korrekt ud. Jeg formoder at damp accellerere langsommere end diesel.
Jeg kender ikke Rocrail, og det kan muligvis noget tilsvarende. I mit program kan jeg diffinere bremselængde for lokgruppe ( diesel, damp, ranger, osv. og for hvert lok så fremt jeg ønsker. det samme naturligvis også med hastigheden i de forskellige blokke.
Det gør det meget flexsibelt og nemt, Det dumme er selvfølgelig at det ikke koster gratis, men nu er det betalt så er der kun glæderne tilbage
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
DCC
Indlæg: 359
Jeg formoder at damp accellerere langsommere end diesel.
Hvorfor det? Damplokomotiver kan skam præstere fint.
Dengang, der var rangerpersonale på stationerne, der hørte jeg flere gange rangerhjælperne, der kun kendte til MH-ere, blive meget overraskede over, hvor hurtigt man kan accellere med et veterantog, så de flere gange var ved ikke at kunne nå at hoppe på toget, når de skulle være på vognen forrest (lokomotivet skubbede).
/Jan
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk