Picture

RS76

PB

ESU 50700 vognbelysning

HJÆLP...Nu skulle der laves om, og det meste af sommerferien er gået med at lægge spor om. Og nu skal der skrottes vognbelysning af den gamle type med gløde pære. Så har købt et par "pakker" ESU 50700. For jeg troede man bare kunne tilsutte det til slæbe sko (+) og til steloptaget. Men det lod sig ikke gøre. Ved en test på bordet gik det op i røg. Og uha hvor det lyste i 5 sekunder Smile. Er der nogen der ved hvordan omtalte produkt skal tilsuttes. Skal der monteres dekoder osv. Eller kan det lade sig gøre at tilslutte det på "gammeldags" måde.. Og i så fald hvordan. Der er ingen papierer med i kasserne. Og prøvede netop at tilsutte til + og - på printet men den gik som sagt ikke... Har rangerer spor hvor vognene holder når de ikke er i drift. Og med den nemme løsning med et bloksignal på rødt. Så er lyset jo slukket i vognene. Håber der er en af jer der kan hjælpe.

På forhånd tak.

Mvh

René

Like 0 kan lide

Picture

Kim Larsen

Lærer og musiker

PB

Hehehe.... Velkommen i klubben... - Selvom jeg nu brændte en af ved et uheld: Jeg har eller styr på tilslutningen:

Der er et sæt indre og ydre loddeøer. De inderste er markeret med hhv. + og -. De yderste med ~. De yderste er til alm. tilslutning, og det hvad end det er ac, dc eller digital. Fidusen er, at strømmen sendes omkring en modstand inden den går til dioderne. De inderste, derimod, går ikke om en modstand først... Altså brænder man den hurtigt af, hvis man får tilsluttet der. Hvorfor så de inderste? - Joh... Ser du, der er kun én modstand pr. bjælke, og hvis man nu bryder den i stykker (af hensyn til vinduer og anden konfiguration i vognen) tilslutter man så stykkerne med de inderste øer, for på den måde at sende den reducerede spænding videre til de resterende SMD'er!

Og til sidst, hvorfor gik det så galt for mig, selvom jeg vidste det? Joh, jeg skulle bare teste den, og i det jeg ville fjerne de ledere, som jeg bare holt til printet med fingrene, fik jeg strejfet de forkerte øer.... Øv-bøv: Penge ud af vinduet... Men når det så er sagt, er det et virkelig lækkert produkt!

- Kim

På vore modelbaner søger vi at undgå afsporinger. Kunne vi dog ikke have samme målsætning her.....?!?!!

Like 0 kan lide

Picture

RS76

PB

Hej Kim

Tak for hjælpen. Ja de lugter ikke særlig godt de lys "pinde" når de er futtet af Smile. Og minsandten, tilsutning på de yderste lodde øer. Så lyser det jo perfekt.

Mvh

René

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.