Picture

cfrost

Indlæg: 272

PB  Hjemmeside

Error 31 på et Lenz system.

Hejsa

I Sdr. Park har vi et ellers yderst velfungerende Lenz digitalsystem, som vi er meget tilfredse med. Vi har dog på det sidste oplevet et par tilfælde hvor det er umuligt for "normale mennesker" at få omkodet lokomotivernes adresse. Man kan sagtens omdøbe til ny adresse, men når man efterfølgende kalder maskinen op, får man en ERROR 31 i displayet på håndterminalen. Ved udlæsning af adresse på vort kodespor, får men den rigtige nye adresse.

I maualen står der så, at den centrale enheds hukommelse er fyldt og man skal slette adresser for at komme videre. Det prøvede vi så i går, uden at det hjalp spor. Efterfølgende forsøg med adresser var ligeledes forgæves, indtil der blev forsøgt med en ny 2-cifret adresse - og VUPTI - så fungerede det. Altså - man kan skifte til en ny 2-cifret adresse men ikke til en 4-cifret adresse.

Vi forsøgte så at finde en vej ud den misere, men det lykkedes os ikke. Det ser ud til at hele 3 CV-værdier (17, 18 og 29) skal i spil for at ændre lok-dekoderen til at kunne acceptere 4-cifrede adresser, og den kunne vi ikke gennemskue.

Er der nogen her, der på en nem og enkel måde kan beskrive hvordan vi sætter de CV-værdier rigtigt op således at vi kan benytte 4-cifrede adresser ?

Forøvrigt kan det undre, at ESU-dekoderen til Hobbytrades S-maskine som standard er sat op til 2-cifrede adresser, medens det måske er mere naturligt med en Roco VT 12.5 (benytter Roco ikke 2-cifrede adresser i deres sytem? )

Hvis nogen kan hjælpe her, vil det være yderst kærkomment.

På forhånd tak

__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

  

Hej Claus!

 

Er i klar til en kraftig kulturændring?. Jeg kan forstå at i er magelige anlagte, og at det der med at læse og forstå manualen og arbejde derefter ikke er noget i beskæftiger jer med ud over madopskrifter.Oups

Det sidste spørgsmål først. De fleste DCC dekodere er ab fabrik opsat med adresse 03 og ønsker man en anden adresse skal man selv ændre denne ved at indprogrammere en ny. 

Dette kan være en 2-cifferet som rimelig simpelt indstilles i CV1 ved at vælge CV1 og derefter indtaste den ønskede adresse som kan være lige fra 01 til 99 og derefter RETUR. Adresse 00 er ved LENZ forbeholdt kørsel med analoge lokomotiver, og kun et af gangen. 

Eller en 4-cifferet som er lidt mere bøvlet at indstille idet at man skal indstille flere CV værdier, derforuden skal hjernecellerne bruges idet der skal regnes lidt.

Først skal CV29 indstilles. Der er flere muligheder men hvis den indstilles til 38 vil lokomotivet få følgende settings. 

Bit
1      lokomotivet kører frem når pil på håndkontrol viser opad.
2      Drift med 28 eller 128 køretrin.
3      Lokomotivet kører såvel analogt som digitalt.
4      Railkom. slået fra.
5      Dekoderen anvender fabriks indstillet hastigheds linie.
6      Dekoderen anvender udvidet adresse (CV17 - CV18)

 

Derefter skal CV17 indstilles og til sidst CV18.

CV17 indstilles efter følgende tabel. Har man et MY lokomotiv som jo har litra 11?? finder man de tal i tabellen hvorimellem 11?? ligger = 196 som så indtastes i CV17.

Har man derimod en N maskine kan litra være = 201 til 210 og 192 indtastes i CV17.

Så én gang til. Først finde ud af hvilken adresse der ønskes, derefter i hvilken talrække adressen ligger = Fra – Til og hvilken CV17 der passer dertil som så endelig indtastes.

 

  Fra        Til        CV17
   0          255       192
   256       511       193
   512       767       194
   768       1023     195
   1024     1279      196
   1280     1535      197
   1536     1791      198
   1792     2094      199
 

Til slut indtastes CV18. CV18 er forskellen mellem den ønskede adresse samt det laveste tal i talrækken passende til CV17.

Eks. MY 1116 hvor adressen vil være 1116 og det laveste tal i talrækken svarende til CV17 = 196 er 1024. Forskellen mellem 1116 og 1024 er 92 som indtastes i CV18.

Eks. N202 hvor adressen vil være 202 og det laveste tal i talrækken svarende til CV17 = 192 er 0. Forskellen mellem 202 og 0 er 202 som indtastes i CV18.

 

Se nu er der system i sagerne. Hver enkelt lokomotiv har en adresse der svarer til litreringen på siden af maskinen og ikke et eller andet underligt nr.

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

cfrost

Indlæg: 272

PB  Hjemmeside

Hej Peter.

Tak for dit yddybende svar, som måske er afgivet på et fra mig forkert oplæg.

Vi har før kunne skifte adresser på dekoder uden problemer.. f.eks er vore privatbanelokomotiver nummereret i 9xxx serien.... og det kunne vi udføre uden at skulle beregne forskelle og sætte CV op. Vi kørte maskinen ind på kodesporet på adresse 3 , skiftede over til kodetilstand, ændrede adresse - f.eks MO 26 fra OHJ - til adresse 9026. Derefter gik vi ud af kodeprogrammet kaldte adresse 9026 og kørte derfra igen efter omstilling til normaldrift i kodesporet.

Det jeg efterlyser er et svar på hvorfor det ikke er muligt længere, og at vi får en ERROR31 som i følge manualen siger at der er for mange adresser i centralhukommelsen. Og hvorfor skulle det lige pludseligt være nødvendigt med dine yderst omstændige måde at ændre adresse på - når det ikke har været nødvendigt før. Er det så de nye dekodere der stiller andre krav end dem vi indtil nu har benyttet. Vi har jo brugt vort digitalanlæg i mange år og har +25 lokomotiver med forskellige adresser, og alle med det nummer der står på siden. De eneste to maskiner vi har problemer med, er Hobbytrades S-maskine 740 og VT12.5 fra Roco.

Forøvrigt har vi ikke stiftet bekendtskab med nogen mad-opskrifter i manualen, du kan måske fortælle hvor du har set dem ? ;-) 

Laughing out loud

__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

cfrost skrev:

Hej Peter.

Tak for dit yddybende svar, som måske er afgivet på et fra mig forkert oplæg.

Vi har før kunne skifte adresser på dekoder uden problemer.. f.eks er vore privatbanelokomotiver nummereret i 9xxx serien.... og det kunne vi udføre uden at skulle beregne forskelle og sætte CV op. Vi kørte maskinen ind på kodesporet på adresse 3 , skiftede over til kodetilstand, ændrede adresse - f.eks MO 26 fra OHJ - til adresse 9026. Derefter gik vi ud af kodeprogrammet kaldte adresse 9026 og kørte derfra igen efter omstilling til normaldrift i kodesporet.

Det jeg efterlyser er et svar på hvorfor det ikke er muligt længere, og at vi får en ERROR31 som i følge manualen siger at der er for mange adresser i centralhukommelsen. Og hvorfor skulle det lige pludseligt være nødvendigt med dine yderst omstændige måde at ændre adresse på - når det ikke har været nødvendigt før. Er det så de nye dekodere der stiller andre krav end dem vi indtil nu har benyttet. Vi har jo brugt vort digitalanlæg i mange år og har +25 lokomotiver med forskellige adresser, og alle med det nummer der står på siden. De eneste to maskiner vi har problemer med, er Hobbytrades S-maskine 740 og VT12.5 fra Roco.

 

Ovenstående lyder underligt med mindre i har en fejl i systemet. En adresse med 4 cifre kan kun indstilles som jeg nævner i et Lenz system, det er måden = LENZ software ver. 3.0.

Jeg har desvære ikke noget system for tiden idet jeg har solgt mit udstyr og venter på LZV200 så jeg kan ikke prøve måden du nævner. Det er ikke sådan at det er en fejl40 hvor i indtaster adressen 9026 i CV1 og systemet kun indlæser de
sidste 2 cifre = 26.

Hvilken software version er installeret på jeres system og hvilke dekoder bruger i? 

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

cfrost

Indlæg: 272

PB  Hjemmeside

Vi har fulgt vejledningen, og sat det op på den måde som beskrevet med programmeringsspor. Adresseændringer er også beskrevet i den vejledning vi har, og det foregår på den måde jeg beskrev. Har den ikke hjemme, så jeg kan ikke huske hvad side det står på. Men frit efter hukommelsen: F8 - DIR > Adr > enter > læse adresse > clear > skrive ny adresse > enter - færdig

Sådan har vi hele tiden gjort, uden problemer af nogen art. Vi har aldrig ændret i CV-værdier før. (Kun for kørselsretning).

Det er jo unægteligt noget lettere end at skulle beregne værdier i forskellige CV'er. Smile

__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

cfrost skrev:

Vi har fulgt vejledningen, og sat det op på den måde som beskrevet med programmeringsspor. Adresseændringer er også beskrevet i den vejledning vi har, og det foregår på den måde jeg beskrev. Har den ikke hjemme, så jeg kan ikke huske hvad side det står på. Men frit efter hukommelsen: F8 - DIR > Adr > enter > læse adresse > clear > skrive ny adresse > enter - færdig

Sådan har vi hele tiden gjort, uden problemer af nogen art. Vi har aldrig ændret i CV-værdier før. (Kun for kørselsretning).

Det er jo unægteligt noget lettere end at skulle beregne værdier i forskellige CV'er. Smile

Hej Claus!

Du har ret hvis du programmerer i DIR mode. Se følgende afsnit. 

 

Die 2-stelligen Lokadressen (1-99) werden im Lokdecoder in der CV1 gespeichert, 4-stellige Lokadressen (100-9999) in den CV17 und CV18. Bei der Adressprogrammierung mit "DIR" brauchen Sie sich darüber keine Gedanken zu machen. Alle notwendigen, unterschiedlichen Einstellungen werden automatisch im Lokdecoder vorgenommen! 

 

Vedrørende fejl 31, se følgende afsnit.  

Datenspeicher.

In der LZV100 befindet sich ein Speicher, in dem jedesmal,

wenn Sie eine Lok aufrufen, diese Lokadresse mit den

zugehörigen Daten (Fahrstufe, Funktionsstatus) abgelegt

wird. Aus diesem Speicher heraus werden dann an die auf

Ihrer Anlage fahrenden Lokomotiven ständig wieder Daten

gesendet. Auf diese Weise wird sichergestellt, dass jede

aufgerufene Lok immer wieder mit Informationen versorgt

wird.

Besonders vorteilhaft ist dieses Verfahren, wenn eine Lok in

einem stromlosen Abschnitt, z.B. vor einem "Halt" zeigendem

Signal, steht. Wird die Spannung im Abschnitt wieder

eingeschaltet (das Signal zeigt wieder "Fahrt"), kann die Lok

mit ihrer letzten Fahrstufe wieder anfahren. Wenn im

Lokdecoder eingestellt, sogar mit Anfahrverzögerung.

Der Speicher in der LZV100 ist zweigeteilt und stellt 99 Plätze

für die zweistelligen Lokadressen (1-99) und 128 Plätze für

die 4-stelligen Lokadressen zur Verfügung. Der Bereich der 4-

stelligen Lokadressen kann mit beliebigen Adressen im

Bereich von 100 bis 9999 belegt werden. Ein weiterer

Speicherplatz ist zur Ablage der Geschwindigkeit der

konventionellen Lok vorhanden. 

Hvilket vil sige at der er plads til 99 2cifrede samt 128 4 cifrede adresser. Er der indlæst flere får du Fejl 31.

 

 

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

cfrost

Indlæg: 272

PB  Hjemmeside

Hej igen Peter :-)

Vi slettede en del ubenyttede adresser i mandags så vi er med garanti under den grænse der nævnes her - uden at være sikker på det nøjagtige antal. Det må tælles op til næste klubaften.

Du skal have tak for dit engagement Smile Ellers må vi jo prøve at resette LZ100 til "factory default". Vi har ikke ændret så meget, så det betyder vel ikke noget? Der sker ikke noget med dekoderne ved en reset af centralenheden ?

__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Hej Claus!

Der skulle ikke ske noget med diverse tilsluttede dekodere ved at lave en reset til "factory default". Man kunne jo for en sikkerheds skyld frakoble alle ledninger på nær U -V og håndkontrollen samt fjerne alle lokomotiver fra sporet medens reset foretages. Sådan noget Digitalt udstyr er jo trods alt en underlig størrelse som til tider er istand til at opføre sig på den underligste måde.Stare
Håber at systemet kommer tilbage til normal igen.

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.