Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Erfaringer med CS3+ & Lenz LS150

I 2016 købt og installeret på CS2 og så i 2018 overført til CS3+. 

Jeg har problemer med den sidste kombination, fordi skærmen ikke altid viser det samme i virkeligheden, og jeg har været på mange medier for at få hjælp, men der er ikke de forløsende ord.

Så nu er jeg blevet overtalt af en Kjøwenhavner til at genere Sporskiftet også !

Fra tid til anden får jeg den anden ½ del af J&B til at hjælpe ovenpå, og vi går alle magnetartikler igennem. De er hægtet op på 18 stk. LS150 og da 6x18 er ca. 108, så bliver der taget nota’er, for der kan være snavs – nedbrudte Märklin drev + sporskifter der er forskellige fra skærmen.

Det er de sidste, der er på tapetet.

Normalt sker der blot det, at de to blå ledninger bliver byttet, og vi er oppe at køre igen !

Men det kan ikke passe, at man manuelt skal checke, hvad klikket betød !

Så nu står jeg snart ved et T kryds og vil skifte til m83 60832.

Jeg har spurgt på en pris for alle, men Ken fra Hobbykæden skrev, at det var spild af penge, så op på hesten igen, så nu bliver den sidste gennemgang med 21 fejl gjort færdig.

Før har jeg været igennem alle porte, og der er 3 bokse, hvor den røde LED blinker helt forkert og længere + konstant strøm på de blå ledninger ( hvis man ønsker at se de skemaer, så skriv til steff.joergen@gmail.com ).

Der vil lidt senere også bliv oplyst for alle sporskifter, hvilken port, der skifter til ligeud på skærmen og sporskiftet, så senere kan jeg måske komme til en konklusion, når der igen kommer forskel mellem skærm & sporskifter.

  • LS150 er installeret med fabriksskiftetid på 0,100 sek.
  • Strømmen er 16,5 V AC
  • Der er brugt DCC

 

Der arbejdes også med MTB drev, og mærkeligt nok er det ikke dem, der viser forkert !

Så er der meninger / råd på Sporskiftet:

  1. Skal jeg lukke de 3 fejlagtige bokse ned
  2. Skal jeg prøve om de 3 kan reset’es
  3. Skal jeg ændre pulstiden ( men alt skifter fint )

 

Eller skal jeg købe m83’er og blot lege med tog ?

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

ptmadsn

Indlæg: 92

PB

Hej Jørgen!

Kunne det være endekontakten i dine Maerklin sporskifte drev der driller / er ustabile.

Copy fra dit skriv "Normalt sker der blot det, at de to blå ledninger bliver byttet, og vi er oppe at køre igen !"

Du har vel skiftet til Lenz 150 og forsynet dine drev med AC da drevene blev ustabile men aldrig skiftet drev.

Venlig hilsen!

Peter Madsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

ptmadsn skrev:

Hej Jørgen!

Kunne det være endekontakten i dine Maerklin sporskifte drev der driller / er ustabile.

Copy fra dit skriv "Normalt sker der blot det, at de to blå ledninger bliver byttet, og vi er oppe at køre igen !"

Du har vel skiftet til Lenz 150 og forsynet dine drev med AC da drevene blev ustabile men aldrig skiftet drev.

Venlig hilsen!

Peter Madsen

Du fik 1. pladsen med komme ind i rækken af indlæg ....

Det med med Märklin's gamle drev er i mine øjne - enten fungerer de eller de er døde - men hvis de kommer op omdrejninger igen ved den ombytning af ledninger, det ved jeg ikke, og man kan ikke på forsiden se, om det er de gamle eller de ny, men jeg kan ikke modbevise din teori, men oversigt med alle sporskifter kan måske senere bedre klarlægge de ....

Med hensyn til forsyning med AC har det været fra dag et, da jeg valgt en Märklin AC 16.5 V grå trafo til drev / signaler / deres lys.

Vi ville have sportavler med med 2 ved Centralstationen og en på den anden side - der blev lavet en kabelgrav på tværs af rummet, så der kunne trækkes ledninger til begge sider - og vi havde 15 mtr. 2x48 ledet ledning til formålet, men kræfterne slap op ( men med tiden der er spildt med disse LS'er, så havde det været meget bedre, men de ledninger blev givet væk ! ). Så i 2016 var det AC fra begyndelsen sammen med de første nedbrud af Märklin drev uden der havde været strøm på !

Drevene er så skftet løbende ud med ombytninger fra Märklin + MTB drev.

De MTB'er er type 1, og da Din og Min Hobby lukkede, købte jeg lageret på 20 stk og samtidig tilsvarende i bistabile relæ'er for at de kan skifte, 

Her burde jeg købt en anden version, så de villle skifte med en kort impuls, men jeg forstod det ikke !!

Men som du ved, bliver man klogere med alderen, og særlig, når man vil selv, men kender du til det .......

Det var venligt ment, det sidste !!!

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

chuff-chuff

Indlæg: 97

PB

Lenz rekommendera trafo 15V AC på 45 VA som extern matning till LS150.

Inte mer!

Tydligen på grund av kompenenter i LS150 som verkar vara känsliga för hög spänning och effekt.

Det kan vara en god idé att man testar först med en annan trafo och även digital system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

I manualen står 16V AC ......

Så mon den 0,5 V er årsagen !

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Da jeg ikke vidste, at man kunne forlænge impulsen på LS150 fra 0.1 -> 10 sekunder, så laver jeg ved MTB et print med med et bistabilt relæ, så jeg kan "fordre" dem med 12V DC. 

For at undgå AC klapperi, så er der også foran relæ'et anbragt to broer.

Det virker fint nok, men jeg har ladet mig fortælle, at relæers "kerner" kan sparke bagud til skade for LS150 ! 

I manualen tales om i visse tilfælde at bruge dioder mellem LS150 & magnet artiklen - tror I, at det ville være godt med 2+1 stk, når derer tale MTB'er ?

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 374

PB

Jeg ved ikke en pind om Lenz ls150, men jeg googlede lidt frem og tilbage. I en dansk pdf vejledning står der 16V AC, men andre steder fører til Lenz power supply eller transformer, hvor der f.eks. er TR100 og TR150 som begge er på 15V AC. TR100 anbefales til ls150 og ikke TR150.

TR100 er på 45VA, TR150 er på 70VA.

... men efter hvad du skriver, får de nu 12V DC?

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Det med 12V DC er den spænding, der driver mine alternative MTB drev.

Impulsen fra LS150 på 0.1 sec + det er AC, kan ikke flytte noget, så impulsen driver et bistabilt relæ, der åbner for 12V DC til "servoen".

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 374

PB

Men altså problemet er at:

Du går fra en situation, hvor alt på anlægget står perfekt. Alle sporskifter står rigtigt både på anlægget og på CS3s skærm.

Næste gang du tænder for strømmen, kan du ikke længere være sikker på, at der er overensstemmelse mellem sporskifter på anlægget og visningen på skærmen. Enten har sporskifterne skiftet stilling uden at visningen på skærmen har ændret sig, eller også har visningen på skærmen ændret sig uden at sporskifterne har ændret sig.

Eller forholder det sig sådan at der under kørslen og brugen af CS3-eren sker det, at sporskifterne ikke reagerer, som de skal, og du derfor får en ændring på skærmen, men ikke en ændring i virkeligheden? Eller at sporskifterne ændrer stilling "af sig selv" uden at du har trykket på skærmen?

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Det du spørger om, det ved jeg faktisk ikke .......

Om ændringen på de enkelte drev er sket, når jeg tænder for strømmen, eller om det sker under kørsel, det ved jeg ikke, for når jeg finder fejlen er det jo sket .....

Og når jeg løber "tosset" rundt for at se om skærm = sporskiftet, så har jeg hørt et klik .......... 

En overgang troede jeg ( da jeg for nylig fik læst brugsanvisningen ), at impulsen er for kort, og skærmen tror, at der er skiftet, men det er ikke virkeligheden. Så nu passer skærm og drev ikke, så jeg ændre ledningerne, men det kan ikke passe, for en port & en ledning må være noget "mekanisk" og en kort impuls ville da rette sig selv næste gang. Men det er derfor, at jeg - når jeg er kommet igennem fejllisten og alt er OK - vil lave en oversigt over hvilken port, der skfter fra sving --> ligeud.  

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

chuff-chuff

Indlæg: 97

PB

Jag provade en gång en Viessmann semaphore inkopplad till m83 och var gång jag slog på strömmen till CS3 gick semaphore i omläggning automatisk åt andra hållet trots att bildskärmen på CS3 visade raka motsatsen.

Det visades sig att jag hade inte ändrat om värden i m83 om Vissmanns semaphore eftersom den drar ström annorlunda än Märklins magnetmotor.

Orsaken är för att Märklins m83 är inställt som standard innan man kopplar in dom.

Kan det vara så att dina växelmotor stör Lenz LS150 och att CS3+ klarar inte av att justera värdena?

Om du har fortsatt problem tycker jag att du ska satsa på Märklins m83/m84 istället.

Det finns säkert nån hobbyaffär som kan köpa dina Lenz växeldekoder genom säljbyte till m83?

Hoppas du kan lösa problemet.

Jag gillar inte att man kör med Lenz LS150 tillsammans med Märklins CS3+.

Helst ska man hålla sig till orginalprodukter.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 374

PB

Ja på CS3 kan man godt skifte f.eks. fra rød til grøn (sving og ligeud) også selvom drevet svigter og der ikke skiftes i virkeligheden. Det har jeg selv oplevet når drevet svigter og man skal lodde en bro hen over mikroswitchen for at få det til at virke igen.

Hvis et sporskifte "klikker" og skifter uden at man umiddelbart har aktiveret det via skærmen, er der andre, mystiske, ting på spil.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Mine problemer er ikke forbundet med nedbrud af de gamle Märklin drev ( 7549 ) .....

Fejlen er relateret til fungerende M drev ( og ikke til dato en eneste af MTB'er ).

Så er vi er nok ovre i det okkulente ....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

ptmadsn

Indlæg: 92

PB

bygger01 skrev:

Mine problemer er ikke forbundet med nedbrud af de gamle Märklin drev ( 7549 ) .....

Fejlen er relateret til fungerende M drev ( og ikke til dato en eneste af MTB'er ).

Så er vi er nok ovre i det okkulente ....

Hej Jørgen!

Du mener at fejlen er relateret til M drev, som er drev til de tusse gamle Maerklin blik skinner. 

Hvor mange drev er der tale om af denne slags.

Når man har sådan en underlig fejl er det god skik at frakoble den halve del af kredsen, er fjlen der stadig frakobler man yderligere den næste halve del, indtil man med held ender op med den fejl ramte del.

Det er tilsyneladende en rodebutik du har fået samlet sammen med blandt andet M skinner og andet godt. Nu skal du jo tænke på at hvis du har en lækstrøm, forbindelse til blik underlag løber den jo hele vejen til den næste læk forbindelse til blik underlag og kan forstyrer det digitale signal.

I øvrigt, er det dit private anlæg der er tale om eller eventuelt et klubanlæg?

venlig hilsen

Peter Madsen

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Jeg er lidt doven, så da jeg skrev M drev, troede jeg alle havde fulgt med i hele historien, for det var en forkortelse for:

Märklin drev til K skinner, hvor dem med kort levetid hed 7549, medens de ny fra omkring 2015 er døbt 75491, og kan kendes på at der er sat en lille label under med det nye nummer ( og den dækker over det med 4 cifre ).

De nye synes gode nok og der er mindst skiftet 35 af de dårlige ....

Rodebutik består af en bane med ca. 250 mtr. K skinner af den nye slags og krydret med 75-80 med drev, der bevæger tunger på diverse sporskifter & krydsspor.

Alt er købt spritnyt fra 2008 og fremad, og består af ca. 40 lokomotiver + lidt under 300 vogne.

Banen er 90% færdigbygget i et rum på på 45-50 kvm.

Og banens navn er opkaldt efter en scotch whisky J&B og hedder J&B Rail - Rare driving ( og B'et står for Birgit / afdøde Claus J. drillede med at det var som DSB, da der for tit skulle sættes busser ind ! )


Så den eneste jernbund mod underlaget er K skinner, for de er født med det ......

Og underlaget er enten filt eller Merkur ballast.

'Forøvrigt var vi i forrige nummer af S&B under overskriften: Spor på Heden.

Men du eller andre, der vil hjælpe, er herved inviteret på et besøg med tilhørende frokost !

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 374

PB

Problemet blev beskrevet på et andet dansk forum for over et halvt år siden af Jørgen Steff, bygger01, og senest taget op igen i december, så tråden nu er på to sider, uden nogen løsning. Der er lidt flere oplysninger i den tråd, men jeg ved ikke om det er passende at linke til den her?

På den anden side vil man jo gerne hjælpe en hobbykollega med store problemer.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Det er rigtig, det du skriver .......

Først valgte jeg Baneforum, men det løb uden i sandet ( og det var også her jeg blev anbefalet LS150 ).

Vi holder julefrokost for vores lille erfa klub, og der bliver også kørt lidt tog, så det var derfor, at vi gennemgik banen og fandt alle fejlene igen.

Jeg prøvede også Stummis uden bid + märklin user-net, og her blev jeg opfordret af en der kalder sig Copenhagen til at lave denne tråd på Sporskiftet !

Så nu er det de sidste fejl, der skal rettes til, og så bliver der kørt med tog igen.

Hvis / når en fejl kommer igen og ikke kan forklares, så bliver der skiftet 100% til m83 ( og de LS150 skal så sælges ) !


Om et link til "sporet" på Baneforum hjælper, det må være dit valg, jeg tror det ikke, for så ville jeg have nævnt det her .....

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 374

PB

I den tråd skrev du bl.a. om en opgradering fra CS2 til CS3. Vil det sige, at der ikke var problemer før CS3? Der var også noget med, at tog nogen gange kørte og ikke kørte - men det blev vist løst.

Som sagt har jeg ikke nogen ide om problemet. Jeg ville teste det hele igennem: efter opstart gå alle magnetartikler igennem en for en, "klikke" på dem (på skærmen) måske ti gange i træk og se, hvad der sker (eller ikke sker).

Du skriver forresten også, at der er tre fejlagtige bokse. Hvis problemet er isoleret til dem, kunne man starte med at skifte dem ud.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Tak for din deltagelse

LS150 arbejdede kun i en kort periode med CS2, og jeg husker ingen, der ikke fulgte skærmen.

Du har set det med tog, der pludselig kørte med fuld brag i den anden retning nedbremset i et bremsemodul ved kortslutning, det blev f.eks. med en MA'er løst med en ny dekoder. Jeg har også en af de nyere Ardelt kraner, og den også finde på at starte op, men nu holder den på et skinnestykke, hvor strømmen kan tændes og slukkes.

Nu arbejder ud fra min liste med artikler, der ikke "fungerer", og når jeg er kommet igennem, så bliver alle porte testen en gang til sammen med at finde de port, der giver impulsen, så et sporskifte viser og kører ligeud.

Så kommer de 3, der skal resettes til,fabriksinstilling for at se om det hjælper + en lidt længere impuls.

Hvis det ikke hjælper, skal jeg så købe 3 nye LS'er eller skifte til m83, men der er stadigvæk en lille uge !!

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Så er jeg kommet igennem listen med fejl og begyndte forfra fra box 1 og fremad .....

Allerede ved box 3 var der ingen sammenhæng mellem skærm & virkeligheden.

Hoppede længere "hen" til box og her var alt OK  !

Box'en viser mærkelige åbningstider, så på onsdag er det sidste chance, for så kommer Aage og hjælper.

Den box ( + 2 andre ) bliver reset / geninstalleret / og hvis de lange impulser ikke er forsvundet, så er nok "skiftedag"

Der er mindst 3 LS'er, der så skal erstattes ( = 1500,- kr ) og en udskiftning til 10 - 11.000 kr - hvad de 18 LS'er kan sælges til ...

Er valget ikke let ?

En ting, der får mig til at føle som Palle alene i Verden, er at ingen har sig ind med erfaringer / forsvar for CS3 + LS150 !!!!

 

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

ptmadsn

Indlæg: 92

PB

bygger01 skrev:

Så er jeg kommet igennem listen med fejl og begyndte forfra fra box 1 og fremad .....

Allerede ved box 3 var der ingen sammenhæng mellem skærm & virkeligheden.

Hoppede længere "hen" til box og her var alt OK  !

Box'en viser mærkelige åbningstider, så på onsdag er det sidste chance, for så kommer Aage og hjælper.

Den box ( + 2 andre ) bliver reset / geninstalleret / og hvis de lange impulser ikke er forsvundet, så er nok "skiftedag"

Der er mindst 3 LS'er, der så skal erstattes ( = 1500,- kr ) og en udskiftning til 10 - 11.000 kr - hvad de 18 LS'er kan sælges til ...

Er valget ikke let ?

En ting, der får mig til at føle som Palle alene i Verden, er at ingen har sig ind med erfaringer / forsvar for CS3 + LS150 !!!!

 

Så er jeg kommet igennem listen med fejl og begyndte forfra fra box 1 og fremad ...

At du føler dig som Palle Alene i verden er såmænd din egen skyld. Der er jo ingen sammenhæng i det du skriver. Tidligere nævnte du M skinner i et indlæg, en M skinne er en gammel Maerklin skinne med blik underlag. 

Allerede ved box 3 var der ingen sammenhæng mellem skærm & virkeligheden. 

Hoppede længere "hen" til box og her var alt OK  ! ??? Hvad er det for boxe du skriver om, er det LS150 så skriv det dog.

Box'en viser mærkelige åbningstider, Igen en box uden navn, vedrørende åbningstider er det vel den indstillede puls tid du har i tankerne. I øvrigt skulle du jo have læst vejledningen til LS 150 inden du overvejede at købe dem, så kunne du jo have sparet 

dine mellemprint med bistabile relæer.

Så mit råd er, fjern dinne mellemprint med bistabile relæer, reset dine LS 150 og indstil dem til en passende puls tid og prøv så igen. 

Venlig hilsen

Peter Madsen

Like 1 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Der er forskellige sider at betragte indlægget på - enten skrevet i din metodik - eller skrevet min ( da jeg er ordblind ).

Det er al ære værd, at du igen pløjer dig igennem, og du har ret i, at jeg var for doven og ikke skrev M drev, så det blev rettet kun Märklin K drev + det alternative drev MTB, der kræver en lang impuls i DC.

Box 3 er i mine øjne den 3. LS box og alle sporskifter / krydsspor skiftede forskelligt i går aften, fra hvad skærmen viste.

Så skrev jeg - Hoppede længere "hen" til box - der manglede et nummer og det var #6 & #7, hvor alt var i skønneste orden ... 

Da jeg ikke havde skrevet andre boks numre, forsøgte jeg at referere til #3 ( Der er 3 bokse, der falder ud #3 - #4 - #9 ).

Rigtige mænd læser brugsanvisninger, og det er naturligvis min fejl  .....

Så anbefaler du, at jeg fjerner mine print mellem impulsen fra LS til MTB, men det er ikke muligt for de arbejder med DC og fabrikken anbefalede mig 12V og behøver også en lang impuls  !

Det er så let at være klog, når man kender historien, men ret tidlig - da der kom strøm på - begyndte drevene kun at kunne skifte til en side -, så jeg bestemte mig for de MTB'er, der aldrig har svigtet og aldrig har vist en forkert fra skærm -> virkelighed.

Jeg vil følge dit råd så langt, at jeg vil reset sammen med Aage #3 - #4 - #9 og så se om det hjælper.

Hvis det ikke lykkes, er regnestykket så ikke let, der trods alt kun værdien af et par lokomotiver at komme videre .....

På en måde, er jeg kommet til konklusion at det #3 - #4 - #9, der lave alle min problemer, men nu skal det være i orden ...

Men tak for hudfletningen ......

MEN basalt søgte jeg en eller flere, der havde gode arfaringer med CS3 & LS150, og der er her jeg vente tilbage til barndoms bog om Palle ( jeg går ud fra, at du kender bogen ) !

 

 

 

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

ptmadsn

Indlæg: 92

PB

Hej Jørgen!

 

Du skriver at dine MTB drev skal have DC. Det er noget sludder idet de ifølge brugsanvisningen vil virke både med AC og DC. Hvis du læser på fronten af MTB vil du se at der er nævnt både AC og DC.

Se følgende link, https://mtb-model.com/pages/prestavniky.php 

MTB drev er forsynet med ende afbrydelse = end abschaltung på tysk som et almindelig sporskiftedrev med magnet spole, hvilket vil sige at når drevet når yderpositionen i hver retning selv vil afbryde spændingen og være spændings løs ind til det får en kommando i modsat retning af sidste.

Fjern dine hjemmelavede mellemprint med bistabile relæer, dem har du ingen brug for.

Fra kobbel dine LS150 og tilbage sæt til fabriksindstilling, derefter indstiller du udgangene til en pulse tid på 4 Max. 5 sek. og nu forbinder du igen.

Dine LS150 skal forsynes med AC og vil levere AC ud til dine sporskifte drev og du forbinder dine MTB drev som et almindelig sporskifte drev og så skulle skidtet gerne virke.

 

Venlig hilsen

Peter Madsen

Like 1 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Hr. Madsen

Det med AC, har jeg ikke været opmærksom på, da jeg på en Dortmund messe fik oplyst, at det bedste var 12 V DC, så har jeg arbejdet ud fra det.

Det gør naturligvis livet lettere, når det blot er 2+1 ledning.

Har lige nu prøvet skiftetiden, og den ligger mellem 1,5-1,7 sekund med 16,5 V AC  ( med 16 volt DC var under 1 sek. ).

Det skal prøves, om hvordan man ændre pulstiden på LS150 på de enkelte porte, der arbejder med MTB !

I manuallen for MTB på engelsk var ingen AC angivet, men på tysk stod der 8-16 volt, så mon ikke de også kan leve med 16,5 V AC ?

Tak, for det gav et stor skridt fremad  !!

Så i morgen er det reset, der står på programmet ...........

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 1 kan lide
Top

Picture

ptmadsn

Indlæg: 92

PB

Hej Jørgen!

Fornemmer en usikkerhed vedrørende en eventuel driftsspænding.

Driftsspænding oplyst fra eventuel producent er altid vejledende, om din driftsspænding  er 2,0 volt højere eller lavere end den af producent oplyste driftsspænding er egentlig ligegyldig når vi taler om 15 til 16 volt AC eller DC.

Vedrørende skiftetiden, kan du indstille alle udgangene fra LS150 til samme værdi da du jo har ende afbrydelse både på MTB drev og dine almindelige magnet drev.

Kan ikke hjælpe dig med CS3 da jeg er til 2 skinner og DCC. Er bruger af Lenz samt Digikeijs. Håber at du får dine drev til at virke efter hensigten.

Venlig hilsen

Peter Madsen

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Tak fordi du som den første rigtig slog en rude ind.

Du har påpeget, at mine MTB ikke behøver at arbejde med 12 V DC, så jeg kan undgå bistabile relæ'er .

Jeg har også besluttet, at jeg indtil videre vil arbejde videre med min Märklin 16,5 V AC ....

Så i morgen eftermiddag er det reset af #3 + #4 & #9, og hvis det går godt, så er der dømt Glæde.

Hvis ikke så køber jeg 3 nye.

Der venter også en ny MTB, hvor mit print er lidt for langsom til de 0,1 sek, så her skal der prøves ca. 2,0 sek med de direkte ledninger om hvor godt det virker !

Så der følger mere nyt ..... 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Så har Aage været her .......

Kort beskrevet er vi kommet igennem reset og gået død med længere impuls ....

De 3 LS'er er blevet "reset", og efter 4-5 forsøg på hver faldt det på plads. De første par gange svarede de 6 porte fint tilbage og skiftede i den rigtige rækkefølge, men så fungerede ikke, men når prøvede et par gang mere, så virkede de hver for sig fint, og de lange åbningstider med tændt LED er forsvundet, så de behøver ikke at blive udskiftet.

Men forsøget med at hæve impulstiden på LS, det kunne vi ikke finde ud af ........

Aage ville ændre CV værdierne på LS dekoderne via CS3, men han kunne komme ikke forbindelse til dem.

Så prøvede vi at følge brugsanvisningen, men det endte med en reset i stedet, så vi her kom vi ikke længere ( vi kan høre MBT drevet summer - når skiftet påvirkes - men kun kort ) !

Her må vi håbe på støtte fra Sporskiftet ledet af PT Madsen til den rette vej ( væk de bistabile )...

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Vilke CV værdier har en LS150?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Ved det ikke, men vi prøvede og kunne ikke finde en LS dekoder.

Brugsanvisningen kunne vi ikke finde ud af, men den kan læse her:

https://www.dccconcepts.com/manual/lenz-owners-manual-ls150-turnout-deco...

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

ptmadsn

Indlæg: 92

PB

Så har Aage været her .......

Kort beskrevet er vi kommet igennem reset og gået død med længere impuls ....

De 3 LS'er er blevet "reset", og efter 4-5 forsøg på hver faldt det på plads. De første par gange svarede de 6 porte fint tilbage og skiftede i den rigtige rækkefølge, men så fungerede ikke, men når prøvede et par gang mere, så virkede de hver for sig fint, og de lange åbningstider med tændt LED er forsvundet, så de behøver ikke at blive udskiftet.

Men forsøget med at hæve impulstiden på LS, det kunne vi ikke finde ud af ........

" I skuffer mig, der er investeret gud ved hvor mange penge i noget udstyr som i ikke har en skid forstand på at bruge!!! "

Aage ville ændre CV værdierne på LS dekoderne via CS3, men han kunne komme ikke forbindelse til dem.

" LS150 skal programmeres i DCC mode. Så find ud af hvordan CS3 omstilles til det. Så forbindes LS150 til programmerings udgangen, derefter vælger man sporskifte adressen man ønsker at justere, og kan nu indstille impulstiden imellem 1 og 100, hvor 1 er = 0,1 sek.. Og 100 er = 10 sek. Se i øvrigt side 13 og 14 i Lenz vejledningen. "

Så prøvede vi at følge brugsanvisningen, men det endte med en reset i stedet, så vi her kom vi ikke længere ( vi kan høre MBT drevet summer - når skiftet påvirkes - men kun kort ) !

" At MTB drevet summe er jo gode tegen, blot skal drevet summe i lidt længere tid, derfor skal impulstiden forlænges. "

Venlig hilsen

Peter Madsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Du skriver I i dine beklagelser over, at der er brugt penge uden at kende det til bunds, men her skal du skifte til Du, for Aage har holdt sig til Märklin, og det har han styr på. Det er mig - der blander - og Aage har "bare" kommet for at hjælpe mig ....... 

Vi har fulgt manualen, og den - sammen med det du beskriver - har en i mine øjne en vis forskel !

Jeg har et par ledninger, der er forbundet med programmeringssporet ( beregnet til en testskinne ), så skal jeg forbinde dem til en LS i stedet for ledningerne fra den alme digitale verden ?

Så er der ind via DCC programering !

Så skriver du, at jeg skal bruge det sporskifte, hvor impulsen skal forøges med påvirkningen retningen af sporskiftet. Hvis det er rigtig, at det kun at tælle på fingrene / eller er der et sted, hvor det kan læses ?  

Det bliver spændende med krydsspor med to drev, hvor begge er MTB !!!

Du skriver om penge og ikke kende det til bunds - som er købt - det har du ret i, men jeg vil ikke bare at købe alt i Märklins retning, men forsøger at blande lidt fra alle verdener, men med de LS'er er det blevet for broget.

Du har skubbet til, at der blev reset 'et LS'er i dag, men nu hænger impulstiden, men mine print får da dem til skifte indtil nødden er knækket ( for tanken er facineret ), så for at være ærlig, så håber jeg også lidt hjælp fra dig ( du skulle vel ikke have familie på Herning egnen, der venter på et besøg ... ) .....   

 

 

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Bygger01, jeg fant den tyske brugsanvisning på Lenz' engen hjemmeside. Absolut ingen steder kan jeg finne noget om CV værdier, derfor undrer det mig at i, i det hele taget forsøge at programmere nogle CV værdier der ikke finnes.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Bent_P skrev:

Bygger01, jeg fant den tyske brugsanvisning på Lenz' engen hjemmeside. Absolut ingen steder kan jeg finne noget om CV værdier, derfor undrer det mig at i, i det hele taget forsøge at programmere nogle CV værdier der ikke finnes.

Nu kører du Märklin og måske med en CS'er, og samtidig har du læst brugsanvisningen, så ikke for at være ond, men har du ud fra du har læst et forslag til at hæve impulstiden ?

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Vor lang skal skiftetiden være? Følg vejledningen unner punkt 3.4 her http://www.digitaltog.dk/Digital/Lenz/Lenz_LS150_DK_miniguide.pdf

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Ca. 2 sekunder, hvilket er 20 tryk, men vi kunne ikke knække nøden, så der er derfor vi søger hjælp.

Hvad Leif skriver er meget lig, hvad manualen fortæller, men bygget op omkring en IB, som var hans foretrukne, men vi fandt en vej igennem !

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

20 tryk? Du trykker dig frem til den udgang der skal bruge 2 sekunder ved trykknappen på sporskiftedekoderen, vorefter du sender en sporskiftekommando til sporskifte 20. Lenz dekoderne er håbløst gammeldags uden CV værdier. jeg ville nok bibeholde relæerne, eller skifte de dekodere der skal drive dine fejlindkøbet MTB drev.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

chuff-chuff

Indlæg: 97

PB

1. Lenz LS150 ska bara matas med ac trafo på högst 16V/45VA.

2. Ska du använda växelmotor som drivs med DC ska man koppla in halvågsspänning med 2 dioder.

3. Programmera in pulsbredd på högst 3 sekunder vilket motsvara växeladress 30. Det gör man via körkontroll alt. keyboard.

4. Avsluta programmeringen.

Färdigt!

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Bent_P skrev:

20 tryk? Du trykker dig frem til den udgang der skal bruge 2 sekunder ved trykknappen på sporskiftedekoderen, vorefter du sender en sporskiftekommando til sporskifte 20. Lenz dekoderne er håbløst gammeldags uden CV værdier. jeg ville nok bibeholde relæerne, eller skifte de dekodere der skal drive dine fejlindkøbet MTB drev.

Bent_P skrev:

20 tryk? Du trykker dig frem til den udgang der skal bruge 2 sekunder ved trykknappen på sporskiftedekoderen, vorefter du sender en sporskiftekommando til sporskifte 20. Lenz dekoderne er håbløst gammeldags uden CV værdier. jeg ville nok bibeholde relæerne, eller skifte de dekodere der skal drive dine fejlindkøbet MTB drev.

Mit fejlkøb var drevene fra Märklin til K skinnerne ....

Der er til dato skiftet ca. 35 af 7549 ( og byttet af Märklin til 75491 ), og lige nu efter denne runde har jeg igen samlet 5 + jeg har prøvet at luse 2 stk, så der er ca. 35-40 tilbage på anlægget, der venter på en udskiftning, og planen er at bruge MTB, hvor det er let at komme til, og kun Märklin drev de andre besværlige steder.

Så derfor er indsparket med at hæve impulstiden god, så spare jeg printet med det bistabile relæ ( og et sådant relæ synes jeg er dyrt ).

En sammenblanding af LS150 & m83 er også noget rod med mere ledning.

Lige nu virker alle 18 LS'er igen, og så må tiden vise om skærmbilledet og sporskifterne fortsætter med at være ens .......

 
Og så må jeg tilstå, at jeg ikke kan forstå din forklaring, hvordan en given port bliver ændret fra 0,1 til 2,0 sekund.

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

chuff-chuff

Indlæg: 97

PB

Så du använder Märklins magnetmotor?

Då ska man inte koppla in med DC spänning!

Märklins magnetmotor drivs med AC spänning och Lenz LS150 ska vara inställt med kort impuls.

LS150 ska matas med AC spänning extern.

Högst 16V/45VA enligt i deras bruksanvisning.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

chuff-chuff skrev:

Så du använder Märklins magnetmotor?

Då ska man inte koppla in med DC spänning!

Märklins magnetmotor drivs med AC spänning och Lenz LS150 ska vara inställt med kort impuls.

LS150 ska matas med AC spänning extern.

Högst 16V/45VA enligt i deras bruksanvisning.

Der anvendes både Märklin "klick" + MBT motor/ servo drev !

Og det er MTB, hvor PTMadsen har åbnet mine øjne for, at de også kan arbejder med AC, men hvor impulsen skal være lige omkring 1,5 sek., så det er derfor, at jeg skal finde ud af at omprogrammere LS150 til 2,0 sekunder ( for at undgå et bistabilt relæ print, der anvendes nu ).

Tilrådighed har jeg en CS3+, og der gik det i stå i går !!

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 374

PB

Der er en dansk ls150 vejledning her:

http://www.digitaltog.dk/Digital/Lenz/Lenz_LS150_DK_miniguide.pdf

Beklager, hvis der har været linket til den tidligere. Det er heller ikke helt klart for mig, hvordan man skal programmere den med en CS3.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Godsbanen skrev:

Der er en dansk ls150 vejledning her:

http://www.digitaltog.dk/Digital/Lenz/Lenz_LS150_DK_miniguide.pdf

Beklager, hvis der har været linket til den tidligere. Det er heller ikke helt klart for mig, hvordan man skal programmere den med en CS3.

Jeg har set den før, men jeg evner ikke at bruge / overføre det til CS3.

Vi prøvede at komme ind i en LS'er via CS3, men det lykkedes ikke.

Så vi valgte at følge manualen fra Lenz, hvor der står:

  • Fjernet, da PTMadsen's udgave er korrekt

 

 

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

ptmadsn

Indlæg: 92

PB

Hej Jørgen!

Jeg har fået min nattesøvn og har nu været i gemmerne og fundet et par LS150 samt et MTB drev frem.

På LS150 nr. 1 har jeg bibeholdt den originale opsætning ab. Fabrik = Lenz settings med sporskifte nr.1 på udgang nr. 1.

På LS150 nr. 2 har jeg ændret så sporskifte nr. 7 er tilsluttet udgang nr. 1.

Denne opsætning er afprøvet med magnet spole drev på forskellige udgange og fundet i orden.

 

Nu kobler jeg så MTB drevet til udgang 8 og skal have forlænget pulse tiden fra 0,1 sek. til 2.0 sek. LS150 nr. 2 hvorpå udgang nr. 8 findes er tilsluttet DCC digitale spænding samt AC.

Der trykkes nu på programmerings tasten på LS150 nr. 2 i ca. 3 sek. indtil lampen lyser konstant.

Derefter et kort tryk på programmerings tasten og lampen begynder at blinke et blink med mellemrum, det betyder at man er ved udgang nr.1 på nævnte dekoder.

Et kort tryk igen og lampen begynder at flasche = hurtig.

Et kort tryk og lampen blinker 2 blink med mellemrum, det betyder at man er ved udgang nr.2 på nævnte dekoder som jo har sporskifte adresse nr. 8.

Et kort tryk igen og lampen begynder at flasche = hurtig.

Imedens lampen flascher skal man nu vælge en sporskifte adresse på sit digitale system imellem 1 og 255 hvor 1 er 0,1 sek. og 255 er 10 sek.

Jeg valgte 20 hvorefter jeg trykkede på programmerings tasten for at gå tilbage til normal mode igen.

OG så virker skidtet.

 

Venlig hilsen

Peter Madsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

ptmadsn skrev:

Hej Jørgen!

Jeg har fået min nattesøvn og har nu været i gemmerne og fundet et par LS150 samt et MTB drev frem.

 

 

Venlig hilsen

Peter Madsen

Der er ikke noget bedre sjæl og legeme at sove godt !!

Så tak fordi du tager tiden til at få J&B Rail gennem en svær tid - hvor jeg har følt mig forladt på perronen - og så er du dukket op med et iltog og taget slæbet med at få os med .....

Det bliver prøvet i morgen .....

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Så er der godt nyt fra operationsstuen ......

Operationen lykkedes og en MTB bevæger sig med direkte forbindelse til boks 7 - port 4.

Så hen ad vej skal ledningerne til MTB omlægges ......

Dog er der de englænderer med 2 drev MTB og de har hver sin port, så det skal vurderes, hvordan jeg kun kan "snakke" en port ad gang .....

Hvis der mangel på et givet antal bistabile relæ, har jeg mindst 15 for meget på lager og er til at snakke med om prisen ...

Har også så fået kigget på bagsiden af AC trafo'en og det er en Märklin 60032 32 VA, så den bliver på banen.

 

Så tak til PTMadsen + Aage der har støttet undervejs.

Det er godt, at der er folk, der tager sig af os gamle ..............

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 1 kan lide
Top

Picture

ptmadsn

Indlæg: 92

PB

Hej Jørgen!

 

Det glæder mig at Du og ikke mindst Aage har fundet vejen til løsningen og nu er istand til at opbygge en mere enkel ledningsføring til MTB drevet.

Jeg undres lidt over din bekymring med at montere MTB drev på Englændere.

Nu ved du jo at et MTB drev kan forbindes som et almindeligt spoledrevet sporskifte og hvis du tidligere har haft Englændere med magnetspole drev, burde forbindelsen til dekoderen jo så ikke være problemet.

Er det sådan at du ønsker 2 udgange med samme adresse fra LS150 dekoder kan dette også lade sig gøre. Det behøver nødvendigvis ikke at være fra samme dekoder.

Som ved programmering af pulsetiden stopper du blot ved 1 blink eller 2 blink osv. antal blink for hvilken udgang du ønsker at programmere, nu vælger du blot den ønskede adresse medens der blinkes og ikke som ved pulsetiden medens der flasches.

Jeg kender ikke den mekaniske opbygning af en Maerklin K skinne Englænder men kan det lade sig gøre med 2 spole drev burde det jo også virke med 2 MTB drev, det er vel programmeringen af CS3+ der håndterer drevene.

 

Venlig hilsen

Peter Madsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Nu vil jeg gerne være voksen i dag - jeg gjorde det selv helt alene.

Når spøg til side.

De englænderer er med to drev, så derfor er der et drev i hver ende, og de er på CS3 samlet til et, men de dækker naturligvis over to porte ...

Så jeg skal vel betragte dem som to sporskifter hver for sig, og de har hver sig en port i en boks, så jeg må lag med ned, når jeg skal tildele de 2 sek.

Nå nu er det fredagsfjernsyn .....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

chuff-chuff

Indlæg: 97

PB

Hur har det gått sedan dess med Lenz LS150 och CS3?

Om du använder med MS2 fungera den perfekt med LS150 inställt på DCC protokoll i MS2.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Vi ejer ikke en MS2 og de to MS1'erner er også solgt.

Så med alternativ styring er det med Apple produkter, og de fungere fint ...

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Så er der julefrokost i morgen i M Erfa, og desværre begyndte jeg først i onsdags med med at checke situationen på min drev ...

Banen ikke rigtig været i brug et par måneder 1

Der er rigtige mange problem både Märklin drev, der stået af + drev, som igen skifter modsat end skærmen viser. Så nu er der foreløbig skiftet 2 drev, som sad lidt træls + flyttet ledninger.

Så i dag har jeg besluttet at købe 3 stk. m83 til erstatning for 2 LS150'er, og prøve det i 2-4 mdr., og hvis der ingen drev på de nye m83'er, der skal justeres, så bliver resten fra Lenz skiftet ud.

Tror en af jer, at de Lenz dekoder kan opdateres og det måske er en vej at prøve ?

Der er spurgt hos Lenz, men der kom ikke noget, jeg kunne bruge, så måske har jeg spurgt for knudret ....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

chuff-chuff

Indlæg: 97

PB

bygger01 skrev:

Så er der julefrokost i morgen i M Erfa, og desværre begyndte jeg først i onsdags med med at checke situationen på min drev ...

Banen ikke rigtig været i brug et par måneder 1

Der er rigtige mange problem både Märklin drev, der stået af + drev, som igen skifter modsat end skærmen viser. Så nu er der foreløbig skiftet 2 drev, som sad lidt træls + flyttet ledninger.

Så i dag har jeg besluttet at købe 3 stk. m83 til erstatning for 2 LS150'er, og prøve det i 2-4 mdr., og hvis der ingen drev på de nye m83'er, der skal justeres, så bliver resten fra Lenz skiftet ud.

Tror en af jer, at de Lenz dekoder kan opdateres og det måske er en vej at prøve ?

Der er spurgt hos Lenz, men der kom ikke noget, jeg kunne bruge, så måske har jeg spurgt for knudret ....

Hej!

Jag har också problem med Lenz digitala system men det är en annan historia.

Det är dock deras nocholant med utebliven svar som är problemet.

Du gör rätt i att skaffa Märklins m83 växeldekoder och i deras program kan man justera olika sätt att använda magnetmotor och eller långsam växelmotor om man så vill.

God fortsättning!

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.