Picture

Togmanden

pensionist, Historiker i Flyver Hjemmeværnet ESK. 223

Nakskov

Indlæg: 97

PB  Hjemmeside

Drossel spoler

Vil lige høre,, Skal man montere drossel spoler på en Mærklin motor, jeg har et lok. som faktisk køre godt uden drossel spoler

__________________

Togmanden

Nakskov

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerR

Indlæg: 71

PB

Det korte svar er; Ja.

Drossel spolerne er der for at reducere strømspidserne når decoderen åbner for strømmen gennem motoren, og da det sker mellem 20000 og 40000 gange i sekundet, så giver det elektrisk støj.

Så de skal være der af støjdæmpnings hensyn.

__________________

Mvh Per

 Marklin K/(C) skinner / Marklin CS3+ (60216) /CS2 (60214, 60215) / Marklin 60061/60101 /  60174 Booster / MS1 / MS2
Tilbehør :  7286 Drejeskive(analog)  Applikationer : Marklin Mobilstation (Android), iTrain PC software

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Staal

Pensioniet

Indlæg: 7

PB  Blog

Hej

 

Du skal huske den kondenstor der ligger parallelt så der opstår en "sugekreds". 

Se mere på www.kvv73.dk Se vedhæftet fil

mvh

Staal

AttachmentStørrelse
Stojsikring.PDF 20.95 kB
Like 0 kan lide
Top

Picture

Togmanden

pensionist, Historiker i Flyver Hjemmeværnet ESK. 223

Nakskov

Indlæg: 97

PB  Hjemmeside

Ja det er jeg klar over, men det med støj, har jeg læst at det gælder kun i USA da der stadig i udstrækt grad bruges analog transistor radioer og cb radioer, og ingen af disse ting har jeg i mit hus.

 

__________________

Togmanden

Nakskov

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerR

Indlæg: 71

PB

Der er også lovgivning om støj i Danmark og i EU, så det er ikke kun i USA det er nødvendigt.

 

__________________

Mvh Per

 Marklin K/(C) skinner / Marklin CS3+ (60216) /CS2 (60214, 60215) / Marklin 60061/60101 /  60174 Booster / MS1 / MS2
Tilbehør :  7286 Drejeskive(analog)  Applikationer : Marklin Mobilstation (Android), iTrain PC software

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.158

PB  Hjemmeside

Togmanden skrev:

Ja det er jeg klar over, men det med støj, har jeg læst at det gælder kun i USA da der stadig i udstrækt grad bruges analog transistor radioer og cb radioer, og ingen af disse ting har jeg i mit hus.

Støjen fra "ubeskyttede" motorer kan også forstyrre dit digitalsystem, herunder tilbagemelding - så ingen god grund til at undlade dem, selvom motoren kører uden.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

El Capitan

Indlæg: 139

PB

Det kommer faktisk lidt an på ...
Her er fx et pluk fra Loksound v4 manualen, afsnit 6.8.4.1:

"In some cases with the 5-pole High Performance Drive by Mär-
klin®, you may find three anti-interference capacitors.
The two capacitors connected directly to the motor leads and the
motor housing MUST be removed ..."

Selv afmonterer jeg altid nærmest pr. refleks både spole og kondensatorer, og jeg har aldrig haft problemer af nogen art, heller ikke med Railcom tilbagemelding.

Mvh
Jens

__________________

"Kan De se noget forude? Nej vel? Udmærket, så får De grønt ..."
- Brodersen

YouTube: https://www.youtube.com/user/SteamPower4ever

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.158

PB  Hjemmeside

El Capitan skrev:

Det kommer faktisk lidt an på ...
Her er fx et pluk fra Loksound v4 manualen, afsnit 6.8.4.1:

"In some cases with the 5-pole High Performance Drive by Mär-
klin®, you may find three anti-interference capacitors.
The two capacitors connected directly to the motor leads and the
motor housing MUST be removed ..."

Selv afmonterer jeg altid nærmest pr. refleks både spole og kondensatorer, og jeg har aldrig haft problemer af nogen art, heller ikke med Railcom tilbagemelding.

Mvh
Jens

ESU tekst handler ikke om drosselspoler, men om Märklins måde at anvende tre kondensatorer ved 5-polede motorer og dekodere med DIP-switch indtil lige efter årtusindeskiftet. Noten gælder i øvrigt alle moderne dekodere, også Märklins egne (siden Märklin 60760 fra 2005). 

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

ptmadsn

Indlæg: 93

PB

Jeg undres!

Er vi inde på at det er noget Maerklin halløj som ikke gælder modeltog generelt?

Kører man analog modeltog, dette være sig 2 eller 3 skinne skal man selvfølgelig ikke fjerne noget elektronik monteret på motoren ab fabrik.

Kører man digitalt, har det i de 30 år jeg jeg har kørt digitalt været god skik at fjerne eventuelle kondensatore og spoler monteret på motor ved montage af dekoder. og jeg er ikke løbet ind i problemer. Der skal dertil siges at jeg kører DCC.

venlig hilsen

Peter Madsen

Like 1 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.158

PB  Hjemmeside

ptmadsn skrev:

Er vi inde på at det er noget Maerklin halløj som ikke gælder modeltog generelt?

Märklin anbefaler fortsat anvendelsen af drosselspoler og vedlægger dem af samme årsag i motorombygningssæt, ligesom Märklin har en kondensator mellem polerne på mortorskjoldene, hvis man ombygger de gamle lokomotiver med nye motorer.

Hvis jeg ser i et Roco m.fl. lokomotiv ser jeg også drosler på printene.

Jeg synes ikke, der er grund til at risikere "støj".

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerR

Indlæg: 71

PB

Peter Madsen, det er ikke noget Märklin halløj, men seriøst udregnede værdier.

Ved analog drift, skal værdierne på drossel spolerne være en helt anden end på en motor der bliver forsynet med strøm fra en dekoder der anvender PWM (pulsbredde modulation) med en relativ høj frekvens, så derfor giver det god mening at fjerne de gamle komponenter for analog drift.

Men at tro at man helt kan undvære drossel spolerne og den tilhørende kondensator, må være baseret på manglende kendskab til generering af elektrisk støj.

 

 

 

__________________

Mvh Per

 Marklin K/(C) skinner / Marklin CS3+ (60216) /CS2 (60214, 60215) / Marklin 60061/60101 /  60174 Booster / MS1 / MS2
Tilbehør :  7286 Drejeskive(analog)  Applikationer : Marklin Mobilstation (Android), iTrain PC software

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 592

PB  Blog

Selvfølgelig kan man undvære drosselspolerne, hvis andre end Märklin mente at de var vigtige så fulgte de med.

Kondensatorer mellem chassis og en motorpol skal altid væk og den mellem motorpolerne kan man lade sidde, men jeg ville fjerne den. Drosselspoler ville jeg også til en hver tid fjerne, den berettigelse de har i et analogt kredsløb er væk når man kører digitalt og de vil i visse tilfælde bare forstyrre dekoderen i at regulere motoren ordentligt.

Jeg har kopieret et udklip fra Zimos dekodermanual ind nedenfor, de er noget mere grundige end Esu.

Entstör-Komponenten in der Lok – Störung der Motorregelung?
Ja, manchmal!
Zur Erklärung: Üblicherweise sind die Motoren von Modellbahn-Lokomotiven mit vorgeschalteten Drossel-Spulen und Kondensatoren ausgestattet. Diese sollen Funk-Störungen (z.B. Behinderung des Fernsehempfangs) durch das "Bürstenfeuer" des Elektromotors verhindern.

Solche Komponenten verschlechtern die Regelbarkeit des Motors. ZIMO Decoder kommen an sich vergleichsweise gut damit zurecht, d.h. meistens besteht kaum ein Unterschied, ob diese Entstörkomponenten nun belassen oder beseitigt werden.

Typische Erfahrungen und Maßnahmen:
ROCO, BRAWA, HORNBY –normalerweise keine Probleme, keine Maßnahmen notwendig.
FLEISCHMANN H0 – Alter Rundmotor – Drosseln stören nicht; Kondensatoren sollten bei Bedarf entfernt werden, insbesondere jene zwischen Chassis und Motor (Gefahr Decoder-Zerstörung)!
Neuere Bühler-Motoren – bisher keine Probleme.
TRIX H0 – Drossel zwischen Schiene und Decoder-Stecker sollte entfernt werden!
MINITRIX, FLEISCHMANN PICCOLO – sehr uneinheitlich; Entfernen der Kondensatoren häufig vorteilhaft; Drosseln hingegen schaden nach bisherigen Erfahrungen nicht.

Indikatoren für die tatsächliche Schädlichkeit der Entstör-Komponenten im konkreten Fall sind
- generell unbefriedigende Regelung, Ruckeln bei langsamer Fahrt,
- geringe Ausregelkraft der Lok, die (zu großen) Drosselspulen könnten schuld sein,

Abhilfe: Drosselspulen überbrücken (oder entfernen und durch Drahtbrücke ersetzen), Kondensatoren entfernen! Kondensatoren haben aber nur selten einen negativen Einfluss.

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.