Picture

ct

PB

Decoder og lyddecodere

Hej alle!

Jeg er n00b indenfor digitalisering, decodere og lyddecodere. SÅ:

Jeg ejer et par Heljan og Hobbytrade lokomotiver, som er "ready" til digitalisering. Men:

Hvilke decodere skal jeg købe? Kan alle decodere arbejde sammen med alle styringssystemer?

Hobbytrade har lavet nye lyde til lokomotiver på ZIMO decodere. Er det kvalitet? Og er der begrænsninger ved at vælge disse frem for andre?

Sidst men ikke mindst. Jeg vil gerne fremtidssikre mig (så godt som man nu kan) - så hvilke systemer bør jeg invistere i? Eller er der noget helt nyt undervejs (ala ETMRS "in real life")?

Hilsen Christian

Like 0 kan lide

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

PB  Hjemmeside

ct skrev:

Hej alle!

Jeg er n00b indenfor digitalisering, decodere og lyddecodere. SÅ:

Jeg ejer et par Heljan og Hobbytrade lokomotiver, som er "ready" til digitalisering. Men:

Hvilke decodere skal jeg købe? Kan alle decodere arbejde sammen med alle styringssystemer?

Hobbytrade har lavet nye lyde til lokomotiver på ZIMO decodere. Er det kvalitet? Og er der begrænsninger ved at vælge disse frem for andre?

Sidst men ikke mindst. Jeg vil gerne fremtidssikre mig (så godt som man nu kan) - så hvilke systemer bør jeg invistere i? Eller er der noget helt nyt undervejs (ala ETMRS "in real life")?

Hilsen Christian

Hej Christian,

Velkommen til. Du kommer nok lige til at fortælle lidt mere, hvis du skal have en kvalificeret rådgivning. F.eks.:

- Hvor stort et anlæg, vil du bygge?
- Hvor mange personer skal kunne styre, hvor mange kørende lokomotiver på een gang
- Skal dit anlæg i sidste ende styres af en pc?
- Skal driften være automatisk/signalstyret eller styret af dig med en kontrol eller en blanding, og
- Sidst men ikke mindst. Hvilket system (2- / 3-skinne H0 kører du)?

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide

Picture

ct

PB

Yes, så kører vi:

- Jeg ønsker at køre i en klub pt. - dog ved jeg ikke andet end at de kører Lenz digital styring.

- På længere sigt er planen et (meget) stort anlæg med mulighed for at flere (personer) kan køre samtidig.

- Jeg ønsker en kombination (kunne jeg forestille mig). Kan man lave en kombination af en pult (læs - sportavle med knapper og skift) og computerstyring. Evt. opdeling i togstyring og signaler/sporskiftere mv.?

- Jeg forestiller mig en kombination af manuel og automatstyret drift. F.eks. at man kan "overtage" et tog fra automatstyring. Endvidere om det kan lade sig gøre at have automatisk styring fra "skyggebanegårde" og overtage toget når det "dukker frem" - eksempelvis ved en signalblok?

- Jeg kører (self Wink ) 2-skinne DC.

Hilsen Christian

Like 0 kan lide

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Christian.

ct skrev:
- Jeg ønsker at køre i en klub pt. - dog ved jeg ikke andet end at de kører Lenz digital styring.

Lenz er DCC, hvilket også er i særklasse det mest brugte til 2-skinne. Det findes på stort set alle dekodere - undtagen Märklins (som dog også har fået DCC på deres nyeste modeller). Du kan altså bruge stort set enhver dekoder.

Citat:
- På længere sigt er planen et (meget) stort anlæg med mulighed for at flere (personer) kan køre samtidig.

Det har intet med dekodere at gøre, så dine planer i den retning af ligegyldige for dekodervalget.

Citat:
- Jeg ønsker en kombination (kunne jeg forestille mig). Kan man lave en kombination af en pult (læs - sportavle med knapper og skift) og computerstyring. Evt. opdeling i togstyring og signaler/sporskiftere mv.?

Ja, det kan man sagtens.

Citat:
- Jeg forestiller mig en kombination af manuel og automatstyret drift. F.eks. at man kan "overtage" et tog fra automatstyring. Endvidere om det kan lade sig gøre at have automatisk styring fra "skyggebanegårde" og overtage toget når det "dukker frem" - eksempelvis ved en signalblok?

Også det kan lade sig gøre.

Men ingen af de sidste punkter har nogen direkte forbindelse til valg af dekoder - du skal blot gå efter DCC, og det finder du som sagt på stort set enhver dekoder, så du har - næsten - frit valg på alle hylder.

MVH
Lars

Like 0 kan lide

Picture

tossetog

Døgenigt

Farum

PB  Blog

Og husk at købe dekoderen med det rigtige stik (interface).

Med toglig hilsen

Jeppe

Märklinist, CS2 Tysk epoke II,III og IV.

Næst efter Kjønsdriften er af de menneskelige Drifter Jernbanedriften den, der sætter de fleste Lidenskaber i Bevægelse. (Landstingsmand J.K. Lauridsen ca. 1890).

Like 0 kan lide

Picture

ct

PB

Ok det er jo fint med DCC lyder det til! Er der nogen der har erfaringer med Hobbytrades nye ZIMO decodere?
Like 0 kan lide

Picture

HNE3003

sælger

PB  Hjemmeside

hej, og velkommen Smile dit valg af dekoder er dit eget. men nu du spørg, så ta ESU, jeg har selv haft Zimo (hmm okay, men heller ikke mere) Uhlenbrock, nej tak, de er bare for ringe, og det er jo ikke gratis at sætte dekoder i 20 - 30 lokomotiver, eller hvor mange du nu får på sigt, men min mening: klart ESU vers. 3.0 og frem, de køre hele tiden og de er nemme at få til at køre, jeg er selv 2 skinne mand, med + 25 lokomotiver, og jeg er næsten færdig, med at skifte mine ud, og fremover kommer der ikke andet i mine, end ESU. det var min mening. køre med Intellibox og 3 fjerbetjeninger, fra Piko, og computer styring, af skjulte banegårde, med Games on track. held og lykke med dit valg

WWW.ets.acnshop.eu

DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....

Intellibox Games on Track

Like 0 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.