Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.715

PB

CS2 / 60214 & booster 60174

Jeg ved godt, at der er skrevet om det før, men jeg vælger den lette løsning og spørger igen for at være sikker ...

Jeg søger bekræftelse på, at der skal være fælleds stel ( brun ) for alle booster incl. CS2 ?

Og hvordan med programeringssporet, skal det ikke være 100% adskilt ?

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank F

Vamdrup

Indlæg: 569

PB  Hjemmeside

Hej Steff

Programmerings-sporet "bør" være adskilt fra dit Hoved-anlæg og bør eventuelt være en lille skinne-oval af hensyn til Programmering og afprøvning af dine Lokomotiver.

Ved at anvende Programmerings-sporet hvor kun  det Lokomotiv der skal omprogrammeres sættes på,  sikrer du ligeledes at du ikke "utilsigtet" kommer til at om-programmere

andre Lokomotiver's adresse eller CV-registre ved en fejl.

 

Med hensyn til dit Spørgsmål om "fælles" stel på Booster i forbindelse med CS2, afhænger det af hvilke Boostere du anvender sammen med

Ved anvendelse af Marklin 60173 Booster skal der anvendes Slæbesko-vippere samt Midterleder-adskiller. (Se 60173 Brugervejledningen)

Ved anvendelse af Marklin 60174 Booster skal der "kun" anvendes Slæbesko-vippere, men "ikke" Midterleder-Adskiller da 60174 Boosteren anvender "princippet" om "fælles" stel (Se 60174 Brugervejledning)

Anvender du Marklin 6015/6017 Boostere skal der være Midterleder-Adskillelse. Her skal der ligeledes anvendes Slæbesko-vippere i mellem CS2 (60213/60214/60215) og de respektive Booster-afsnit forsynet af 6015/6017 Boostere.

Anvender du flere 6015/6017 Boostere hvor et Bane-afsnit forsynet af en 6015/6017 Booster grænser op til et andet afsnit forsynet af en anden 6015/6017 Booster er det ikke nødvendig at anvende Slæbesko-vippere i mellem disse Bane-afsnit

Anvender du Marklin Delta 66045 enheden (som kan anvendes som "Baneafsnits-Booster" eller "Sporskifte-Booster" i forbindelse med K83-Decodere) skal der imellem de respektive Bane-afsnit forsynet af en Booster være monteret både Slæbesko-

vippere og Midterleder-adskillelse

Midterleder-Adskillere : C-Skinner = 74030 / K-Skinner = 7522 / M-Skinner = 5022

Slæbesko-vippere : C-Skinner = 204595 / K-Skinner = 385580 / M-Skinner = 385550

 

Håber at ovenstående var svar nok på dit Spørgsmål.

__________________

• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/60657 ( SW 4.28 ) • MDT V3.6.0 • ( HW : 60971/60970/60801 )
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.12 ) • ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901

Like 0 kan lide
Top

Picture

tossetog

Døgenigt

Farum

Indlæg: 76

PB  Blog

Som forholdsvis ubefaren indenfor Märklin digital.

Hvad er en slæbeskovippe (trennvippe)?

Hvordan finder man produktet på Märklins hjemmeside?

Er det noget man selv kan lave?

Jeg er kun stødt på udtrykket på digitaltog.dk (ros til den hjemmeside).

 

__________________

Med toglig hilsen

Jeppe

Märklinist, CS2 Tysk epoke II,III og IV.

Næst efter Kjønsdriften er af de menneskelige Drifter Jernbanedriften den, der sætter de fleste Lidenskaber i Bevægelse. (Landstingsmand J.K. Lauridsen ca. 1890).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank F

Vamdrup

Indlæg: 569

PB  Hjemmeside

Billede

Ovenstående billede illustrerer anvendelsen af slæbesko-vipperne og hvordan de ser ud

Slæbesko-vippere skal bestilles ligesom hvis man bestiller reservedele

På følgende Marklin Shop webside :

https://www.maerklinshop.de/index.php?sid=1bb62ab61a9c3f51a92e78248011ddde&cl=spareparts

kan du indtaste et af de ovenstående Reservedels-numre og se priserne, samt bestille og købe reservedele via Marklin Shop

eller du kan bestille dem ved din Modeljernbaneforhandler, hvoraf jeg vil mene, at de fleste danske Marklin-forhandlere nok

har nogle på lager, da de anvendes tit og ofte i forbindelse med Booster-indbygning.

__________________

• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/60657 ( SW 4.28 ) • MDT V3.6.0 • ( HW : 60971/60970/60801 )
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.12 ) • ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901

Like 0 kan lide
Top

Picture

tossetog

Døgenigt

Farum

Indlæg: 76

PB  Blog

Hvorfor f..... skriver Märklin ikke det i deres vejledninger? Fabrikshemmeligheder? Shock

__________________

Med toglig hilsen

Jeppe

Märklinist, CS2 Tysk epoke II,III og IV.

Næst efter Kjønsdriften er af de menneskelige Drifter Jernbanedriften den, der sætter de fleste Lidenskaber i Bevægelse. (Landstingsmand J.K. Lauridsen ca. 1890).

Like 0 kan lide
Top

Picture

tossetog

Døgenigt

Farum

Indlæg: 76

PB  Blog

Dumme spørgsmål igen, men:

Hvad laver sådan en "sporkiftevippe"?

__________________

Med toglig hilsen

Jeppe

Märklinist, CS2 Tysk epoke II,III og IV.

Næst efter Kjønsdriften er af de menneskelige Drifter Jernbanedriften den, der sætter de fleste Lidenskaber i Bevægelse. (Landstingsmand J.K. Lauridsen ca. 1890).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

tossetog skrev:

Dumme spørgsmål igen, men:

Hvad laver sådan en "sporkiftevippe"?

Den forhindrer kortslutning af to anlægsdele med slæbeskoen. Når slæbeskoen rammer slæbesko-vippen, løftes den foreste ende af slæbeskoen lidt op, når midten af slæbeskoen når slæbesko-vippen, vipper slæbeskoen så det bliver bagenden af slæbeskoen der bliver løftet.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.715

PB

Jeg kan ikke forstå det med vippere

Der står intet i CS2 + booster 60174 om at det skulle være nødvendig

Har brugsanvisningen på en PDF file, men hvordan jeg få den hæftet på her ??

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.207

PB  Hjemmeside

bygger01 skrev:

Jeg kan ikke forstå det med vippere

Der står intet i CS2 + booster 60174 om at det skulle være nødvendig

Har brugsanvisningen på en PDF file, men hvordan jeg få den hæftet på her ??

http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/60174_betrieb.pdf

På maerklin.de kan man søge produktet og klikke på "anleitung", så kommer vejledningen, hvor den eksisterer Wink

Heraf fremgår, at brun er fælles stel på hele anlægget med CS2 og booster 60174, ligesom det fremgår, at der skal laves midterlederisolering.

Jeg forstår i øvrigt ikke tidligere indlæg, hvor det fremgår, at der med 60174 skal anvendes vippe, men ikke midterlederisolering. Det giver ikke mening. Der skal ALTID laves midterlederisolering mellem booster/digital central afsnit. Vippen anvendes i de fleste tilfælde for at undgå, at slæbeskoen berører to forskellige midterledere på hver sit boosterafsnit. Den er ikke nødvendig ved 60174.

I märklins egen FAQ på http://www.maerklin.de/de/produkte/modellbahnsteuerung/digital/faq.html står:

Was ist bei der Trennung zwischen dem Versorgungsbereich eines Boosters 6015 bzw. 6017 und der Central Station zu beachten?
Der Mittelleiter zwischen diesen Bereichen ist voneinander zu trennen. Hier darf keine dauernde elektrisch leitende Verbindung vorhanden sein. Der zusätzliche Einbau einer Trennwippe erhöht die Sicherheit, ist aber im Gegensatz zur Central Station 60212 nicht mehr zwingend vorgeschrieben.

Konklusion fra den tekst: Forbindelsen mellem de isolerede midterledere må ikke være "dauernde" = vedvarende, men en vippe øger sikkerheden for, at det ikke sker f.eks. ved togstop lige på overgangen.

Jeg opdaterer dette dokument http://digitaltog.dk/maerklin_digital/Maerklin_digital_booster.pdf i aften, så 60174 også fremgår.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

tossetog

Døgenigt

Farum

Indlæg: 76

PB  Blog

Jeg tror jeg har fattet konceptet. (Har jeg ikke går jeg fra koncepterne Wink )

Slæbeskovipper er ikke nødvendige, med nyere produkter, da disse "taler" sammen. Dvs. den digitale spænding mellem CS og booster er synkroniseret.

Jeg vil sammenligne det med, at sætte to alm. trafoer til samme tilslutningsskinne.

__________________

Med toglig hilsen

Jeppe

Märklinist, CS2 Tysk epoke II,III og IV.

Næst efter Kjønsdriften er af de menneskelige Drifter Jernbanedriften den, der sætter de fleste Lidenskaber i Bevægelse. (Landstingsmand J.K. Lauridsen ca. 1890).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.715

PB

Tak for tanker og svar

Jeg har besluttet mig - jeg er blevet overbevist - det bliver som det er med fuld isolering mellem de forskellige kredse ( for at kunne finde en evt. kortslutning ) og så forbindes skinnerne ( = brun ) med ledninger .....

Og uden slæbesko vipperer  .....


Hvis der kommer røg, så hører I igen, men det går godt ....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 1.013

PB

Hej, Jeg eksperimenterede faktisk på et tidspunkt med en MS-1 som master og en delta-control sat op som booster og var ikke opmærksom på slæbesko-vippe... Det kostede desværre en død MS-1. De kloge siger at MS-2 / CS-2 er mindre følsom, men jeg ville ikke satse på det hvis det var mig. Mvh, Peter
__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.207

PB  Hjemmeside

peterw skrev:
Hej, Jeg eksperimenterede faktisk på et tidspunkt med en MS-1 som master og en delta-control sat op som booster og var ikke opmærksom på slæbesko-vippe... Det kostede desværre en død MS-1. De kloge siger at MS-2 / CS-2 er mindre følsom, men jeg ville ikke satse på det hvis det var mig. Mvh, Peter

Det fremgår også af mit dokument, at DELTA Control som booster kræver vippe, så jeg er helt enig.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank F

Vamdrup

Indlæg: 569

PB  Hjemmeside

Hej Allesammen

Grunden til at man anvender Slæbesko-vippere i mellem de respektive Bane-afsnit forsynet af Boostere er, at hvis et Lokomotiv utilsigtet kommer til

"standsning" på overgangen mellem de 2 Booster-afsnit og hvis Lokomotivets slæbesko er i berøring med begge Bane-afsnit samtidig vil der opstå en

kortslutning hvorved du kan risikere at ødelægge både din Central og Boostere, med Økonomiske konsekvenser som følge deraf.

Ved at anvende Slæbesko-vippere i mellem de respektive Bane-afsnit forsynet at hver sin Booster (eller f.eks CS2 og en Booster) undgår man at dette

kommer til at ske og beskytter på denne måde både sin Digitalcentral og Booster mod en eventuel kortslutning

 

Kommentar til Bygger :

Jeg vil anbefale dig at indbygge Slæbesko-vippere, selv om det måske ikke ser så kønt ud på anlægget, men blot som  "sikkerhed" for din Central

og Booster, men du afgør det selvfølgelig selv.

 

Se endvidere Information på denne Marklin Webside, hvorfor marklin valgte at komme med den nye 60174 Booster som erstatning for 60173 Boosteren :

http://www.maerklin.de/de/produkte/tools_downloads/technische_infos/boostertausch.html (på tysk sprog)

 

Alle Marklin Booster-vejledninger kan findes via nedenstående links :

6017  (Link : http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/6017_betrieb.pdf

60173 (Link : http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/60173_betrieb.pdf

60174 (Link : http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/60174_betrieb.pdf )

66045 (Som Bane-afsnits Booster, se Kapitel 6) (Link : http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/66045_betrieb.pdf )

 

Jeg vedhæfter et dokument, som jeg har oversat til Dansk, som giver Information om anvendelse af Slæbesko-vippere og Masse-adskillelse (Stel) sammen med

CS2 og de forskellige Booster-enheder.

 

AttachmentStørrelse
Marklin_Boosterinformation2012_DK.pdf 14.79 kB
__________________

• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/60657 ( SW 4.28 ) • MDT V3.6.0 • ( HW : 60971/60970/60801 )
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.12 ) • ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.650

PB

Slæbeskovippe er ikke nødvendigt med de af bygger01 brugte komponenter. Det står der også i det dokument du selv har oversat til dansk. Det eneste man opnår med en slæbeskovippe i dette tifælde er endnu en fejlmulighed og en chance for at et tog går i stå, vis det kører langsomt over en slæbeskovippe.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.