Jeg ved godt, at der er skrevet om det før, men jeg vælger den lette løsning og spørger igen for at være sikker ...
Jeg søger bekræftelse på, at der skal være fælleds stel ( brun ) for alle booster incl. CS2 ?
Og hvordan med programeringssporet, skal det ikke være 100% adskilt ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Frank F
Vamdrup
Indlæg: 569
Hej Steff
Programmerings-sporet "bør" være adskilt fra dit Hoved-anlæg og bør eventuelt være en lille skinne-oval af hensyn til Programmering og afprøvning af dine Lokomotiver.
Ved at anvende Programmerings-sporet hvor kun det Lokomotiv der skal omprogrammeres sættes på, sikrer du ligeledes at du ikke "utilsigtet" kommer til at om-programmere
andre Lokomotiver's adresse eller CV-registre ved en fejl.
Med hensyn til dit Spørgsmål om "fælles" stel på Booster i forbindelse med CS2, afhænger det af hvilke Boostere du anvender sammen med
Ved anvendelse af Marklin 60173 Booster skal der anvendes Slæbesko-vippere samt Midterleder-adskiller. (Se 60173 Brugervejledningen)
Ved anvendelse af Marklin 60174 Booster skal der "kun" anvendes Slæbesko-vippere, men "ikke" Midterleder-Adskiller da 60174 Boosteren anvender "princippet" om "fælles" stel (Se 60174 Brugervejledning)
Anvender du Marklin 6015/6017 Boostere skal der være Midterleder-Adskillelse. Her skal der ligeledes anvendes Slæbesko-vippere i mellem CS2 (60213/60214/60215) og de respektive Booster-afsnit forsynet af 6015/6017 Boostere.
Anvender du flere 6015/6017 Boostere hvor et Bane-afsnit forsynet af en 6015/6017 Booster grænser op til et andet afsnit forsynet af en anden 6015/6017 Booster er det ikke nødvendig at anvende Slæbesko-vippere i mellem disse Bane-afsnit
Anvender du Marklin Delta 66045 enheden (som kan anvendes som "Baneafsnits-Booster" eller "Sporskifte-Booster" i forbindelse med K83-Decodere) skal der imellem de respektive Bane-afsnit forsynet af en Booster være monteret både Slæbesko-
vippere og Midterleder-adskillelse
Midterleder-Adskillere : C-Skinner = 74030 / K-Skinner = 7522 / M-Skinner = 5022
Slæbesko-vippere : C-Skinner = 204595 / K-Skinner = 385580 / M-Skinner = 385550
Håber at ovenstående var svar nok på dit Spørgsmål.
• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/60657 ( SW 4.28 ) • MDT V3.6.0 • ( HW : 60971/60970/60801 )
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.12 ) • ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901
tossetog
Døgenigt
Farum
Indlæg: 76
Som forholdsvis ubefaren indenfor Märklin digital.
Hvad er en slæbeskovippe (trennvippe)?
Hvordan finder man produktet på Märklins hjemmeside?
Er det noget man selv kan lave?
Jeg er kun stødt på udtrykket på digitaltog.dk (ros til den hjemmeside).
Med toglig hilsen
Jeppe
Märklinist, CS2 Tysk epoke II,III og IV.
Næst efter Kjønsdriften er af de menneskelige Drifter Jernbanedriften den, der sætter de fleste Lidenskaber i Bevægelse. (Landstingsmand J.K. Lauridsen ca. 1890).
Frank F
Vamdrup
Indlæg: 569
Ovenstående billede illustrerer anvendelsen af slæbesko-vipperne og hvordan de ser ud
Slæbesko-vippere skal bestilles ligesom hvis man bestiller reservedele
På følgende Marklin Shop webside :
https://www.maerklinshop.de/index.php?sid=1bb62ab61a9c3f51a92e78248011ddde&cl=spareparts
kan du indtaste et af de ovenstående Reservedels-numre og se priserne, samt bestille og købe reservedele via Marklin Shop
eller du kan bestille dem ved din Modeljernbaneforhandler, hvoraf jeg vil mene, at de fleste danske Marklin-forhandlere nok
har nogle på lager, da de anvendes tit og ofte i forbindelse med Booster-indbygning.
• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/60657 ( SW 4.28 ) • MDT V3.6.0 • ( HW : 60971/60970/60801 )
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.12 ) • ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901
tossetog
Døgenigt
Farum
Indlæg: 76
Hvorfor f..... skriver Märklin ikke det i deres vejledninger? Fabrikshemmeligheder?
Med toglig hilsen
Jeppe
Märklinist, CS2 Tysk epoke II,III og IV.
Næst efter Kjønsdriften er af de menneskelige Drifter Jernbanedriften den, der sætter de fleste Lidenskaber i Bevægelse. (Landstingsmand J.K. Lauridsen ca. 1890).
tossetog
Døgenigt
Farum
Indlæg: 76
Dumme spørgsmål igen, men:
Hvad laver sådan en "sporkiftevippe"?
Med toglig hilsen
Jeppe
Märklinist, CS2 Tysk epoke II,III og IV.
Næst efter Kjønsdriften er af de menneskelige Drifter Jernbanedriften den, der sætter de fleste Lidenskaber i Bevægelse. (Landstingsmand J.K. Lauridsen ca. 1890).
bqg
Indlæg: 1.102
Dumme spørgsmål igen, men:
Hvad laver sådan en "sporkiftevippe"?
Den forhindrer kortslutning af to anlægsdele med slæbeskoen. Når slæbeskoen rammer slæbesko-vippen, løftes den foreste ende af slæbeskoen lidt op, når midten af slæbeskoen når slæbesko-vippen, vipper slæbeskoen så det bliver bagenden af slæbeskoen der bliver løftet.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.715
Jeg kan ikke forstå det med vippere
Der står intet i CS2 + booster 60174 om at det skulle være nødvendig
Har brugsanvisningen på en PDF file, men hvordan jeg få den hæftet på her ??
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Jeg kan ikke forstå det med vippere
Der står intet i CS2 + booster 60174 om at det skulle være nødvendig
Har brugsanvisningen på en PDF file, men hvordan jeg få den hæftet på her ??
http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/60174_betrieb.pdf
På maerklin.de kan man søge produktet og klikke på "anleitung", så kommer vejledningen, hvor den eksisterer
Heraf fremgår, at brun er fælles stel på hele anlægget med CS2 og booster 60174, ligesom det fremgår, at der skal laves midterlederisolering.
Jeg forstår i øvrigt ikke tidligere indlæg, hvor det fremgår, at der med 60174 skal anvendes vippe, men ikke midterlederisolering. Det giver ikke mening. Der skal ALTID laves midterlederisolering mellem booster/digital central afsnit. Vippen anvendes i de fleste tilfælde for at undgå, at slæbeskoen berører to forskellige midterledere på hver sit boosterafsnit. Den er ikke nødvendig ved 60174.
I märklins egen FAQ på http://www.maerklin.de/de/produkte/modellbahnsteuerung/digital/faq.html står:
Was ist bei der Trennung zwischen dem Versorgungsbereich eines Boosters 6015 bzw. 6017 und der Central Station zu beachten?
Der Mittelleiter zwischen diesen Bereichen ist voneinander zu trennen. Hier darf keine dauernde elektrisch leitende Verbindung vorhanden sein. Der zusätzliche Einbau einer Trennwippe erhöht die Sicherheit, ist aber im Gegensatz zur Central Station 60212 nicht mehr zwingend vorgeschrieben.
Konklusion fra den tekst: Forbindelsen mellem de isolerede midterledere må ikke være "dauernde" = vedvarende, men en vippe øger sikkerheden for, at det ikke sker f.eks. ved togstop lige på overgangen.
Jeg opdaterer dette dokument http://digitaltog.dk/maerklin_digital/Maerklin_digital_booster.pdf i aften, så 60174 også fremgår.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
tossetog
Døgenigt
Farum
Indlæg: 76
Jeg tror jeg har fattet konceptet. (Har jeg ikke går jeg fra koncepterne
)
Slæbeskovipper er ikke nødvendige, med nyere produkter, da disse "taler" sammen. Dvs. den digitale spænding mellem CS og booster er synkroniseret.
Jeg vil sammenligne det med, at sætte to alm. trafoer til samme tilslutningsskinne.
Med toglig hilsen
Jeppe
Märklinist, CS2 Tysk epoke II,III og IV.
Næst efter Kjønsdriften er af de menneskelige Drifter Jernbanedriften den, der sætter de fleste Lidenskaber i Bevægelse. (Landstingsmand J.K. Lauridsen ca. 1890).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.715
Tak for tanker og svar
Jeg har besluttet mig - jeg er blevet overbevist - det bliver som det er med fuld isolering mellem de forskellige kredse ( for at kunne finde en evt. kortslutning ) og så forbindes skinnerne ( = brun ) med ledninger .....
Og uden slæbesko vipperer .....
Hvis der kommer røg, så hører I igen, men det går godt ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 1.013
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Det fremgår også af mit dokument, at DELTA Control som booster kræver vippe, så jeg er helt enig.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Frank F
Vamdrup
Indlæg: 569
Hej Allesammen
Grunden til at man anvender Slæbesko-vippere i mellem de respektive Bane-afsnit forsynet af Boostere er, at hvis et Lokomotiv utilsigtet kommer til
"standsning" på overgangen mellem de 2 Booster-afsnit og hvis Lokomotivets slæbesko er i berøring med begge Bane-afsnit samtidig vil der opstå en
kortslutning hvorved du kan risikere at ødelægge både din Central og Boostere, med Økonomiske konsekvenser som følge deraf.
Ved at anvende Slæbesko-vippere i mellem de respektive Bane-afsnit forsynet at hver sin Booster (eller f.eks CS2 og en Booster) undgår man at dette
kommer til at ske og beskytter på denne måde både sin Digitalcentral og Booster mod en eventuel kortslutning
Kommentar til Bygger :
Jeg vil anbefale dig at indbygge Slæbesko-vippere, selv om det måske ikke ser så kønt ud på anlægget, men blot som "sikkerhed" for din Central
og Booster, men du afgør det selvfølgelig selv.
Se endvidere Information på denne Marklin Webside, hvorfor marklin valgte at komme med den nye 60174 Booster som erstatning for 60173 Boosteren :
http://www.maerklin.de/de/produkte/tools_downloads/technische_infos/boostertausch.html (på tysk sprog)
Alle Marklin Booster-vejledninger kan findes via nedenstående links :
6017 (Link : http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/6017_betrieb.pdf
60173 (Link : http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/60173_betrieb.pdf
60174 (Link : http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/60174_betrieb.pdf )
66045 (Som Bane-afsnits Booster, se Kapitel 6) (Link : http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/66045_betrieb.pdf )
Jeg vedhæfter et dokument, som jeg har oversat til Dansk, som giver Information om anvendelse af Slæbesko-vippere og Masse-adskillelse (Stel) sammen med
CS2 og de forskellige Booster-enheder.
• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/60657 ( SW 4.28 ) • MDT V3.6.0 • ( HW : 60971/60970/60801 )
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.12 ) • ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Slæbeskovippe er ikke nødvendigt med de af bygger01 brugte komponenter. Det står der også i det dokument du selv har oversat til dansk. Det eneste man opnår med en slæbeskovippe i dette tifælde er endnu en fejlmulighed og en chance for at et tog går i stå, vis det kører langsomt over en slæbeskovippe.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner