Hejsa..
Efter at have "udrangeret" de 2 mobilstationer. Har jeg købt mig en CS2 60214. Var lidt skeptisk da jeg havde hørt en del skidt om den. Men jeg er rigtig glad for den. Og er meget tilfreds med dens funktioner og brugerflade. Og har fået rigtig godt styr på den.
Har fået oprettet de 14 loks jeg har via programmeringssporet. Men har nok gjort det forkert. Men anyway det virker. Jeg har ændret alle adresserne så det er literingsnumrene der er deres adresser. med undtagelse af MFX´lokomotiverne.
Jeg har MZ og MT og D maskinen osv. Der er med loksound. Dem har jeg indlæst som DCC. Går ud fra det er korrekt.
Men så har jeg HElJANS MO og ROCO MY uden lyd. Mig bekend er ROCO MYéren med ESU LOKPILOT. Og HELJAN MO er med Uhlebrock.
Men skal de indlæses som DCC også. Eller er det MM2... Jeg prøver så vidt det er muligt at få læst mig til så meget af den digtiale verden som muligt. Men jeg kan ikke finde ud af hvad er MM2 og DCC. . Forskellen. Der er 3 muligheder i CS2éren. De loks jeg har er med køredata og lyde fra Per i hobbykælderen. Der i sin tid blev sat op til mobilstationerne. Men det virker alligevel på CS2.
Håber der er en der kan løfte sløret lidt så jeg også kan "fatte" hvad der betyder...
På forhånd tusind tak.
Mvh
René
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.218
Da' René.
Forskellen mellem DCC og MM2 er som engelsk og tysk: Nogle taler kun det ene sprog, andre taler begge. DCC er en standard, der er skabt af amerikanske NMRA, mens MM2 er en forkortelse for Märklin Motorola version 2 - i praksis en hjemmelavet Märklin standard; Motorola kommer ind i billedet, fordi Märklin i starten havde brugt en stump elektronik fra Motorola.
Din CS2 kan snakke både engelsk og tysk, og det samme gælder for en del af dine dekodere: Du kan derfor frit vælge, hvilket sprog du vil bruge, når du kommunikerer med dem. Da DCC som regel regnes for den bedste, vælger de fleste at bruge denne - og det har du jo åbenbart også valgt til dine Loksound dekodere; Loksound kan begge dele.
Anderledes med de andre dekodere: Lokpilot findes i flere udgaver, hvoraf nogle kun kan DCC, mens andre kan begge protokoller. Her er DCC altså det sikre valg, for det skulle alle Lokpilot kunne. Værre er det med Uhlenbrock, for de har lavet dekodere af enhver art - både nogle, der kun kan MM2 og nogle, der kun kan DCC, og så nogle der kan det hele. Du er derfor nødt til at finde ud af, hvilken dekoder du har; eller måske prøve dig frem - du ødelægger ikke noget, du risikerer bare, at dekoderen ikke forstår, hvad du siger til den.
MVH
Lars
bjerg
ingeniør
Indlæg: 45
DCC-formatet er skabt af Lenz.
RS76
Indlæg: 33
Hej Lars.
Tak for dit fremragende svar. Nu bliver jeg nysgerrig. Og det giver da go mening.
De kan allesammen køre. Når de bliver indlæst fra programmeringsporet som DCC. Det eneste jeg ikke helt forstår er at eksempelvis Roco My 1114 som er med ESU lokpilot. Da lægger CS2 selv "lyssymbolet" på F1 og så står der ellers F2,F3, osv til og med F15. Når lokomotivet er oprettet. Har så selv fjernet alle F symbolerne så det kun er lys til/fra der ligger fremme. Troede bare det var så enkelt at den selv kunne finde ud af det. Jeg har også prøvet at oprette selvsamme lokomotiv som MM2 og der lagde CS2 kun 4 F funktioner frem og så "lyssmbolet". Men har så fundet ud af at med MM2 kan adressen kun være 3 cifret.
Heljan Mo som er med Uhlenbrock kan også køre som DCC. Uden at skulle ind og rode i CV værdierne hvilket jeg ikke rigtig har kunne læse mig mig en hel masse frem til. Så må jeg kunne indstille "uploade" acceleration og bremseforsinkelse med "hovedeskærme" på CS2´eren. Eller er jeg da nød til at skal ind og rode i CV indstillingerne. Har indstillet speedometeret til eksempelvis 100 km/t til MO og 130 km/t til MYeren. Men de kører jo begge dræbene hurtigt. Hvordan får jeg det til at passe. De andre jeg har med loksund filer fra Per i Hobbykælderen er kørt ind på hans hastigheds rullefelt. Så det passer med den oprindelige topfart.
Mvh
René
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.218
Ja, undskyld min mangel på præcision: DCC er oprindeligt skabt af Lenz, men NMRA har overtaget "kontrollen" og udvidet protokollen betragteligt siden. Interessant nok blev protokollen oprindeligt udviklet af Lenz til Märklin og Arnold, af alle ting; de blev uvenner, Märklin og Arnold droppede Lenz mm. Læs evt. hele historien på Wikipedia.
MVH
Lars
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.218
Da' René.
Det er det desværre ikke: Det er her, en protokol som MFX kan noget mere. DCC kan ikke melde tilbage til kørekontrollen, så man kan ikke få at vide, hvad de enkelte F-funktioner bliver brugt til. Her er Railcom på vej som en udvidelse af DCC, men der er stadig lang vej tilbage, før den kan lige så meget som MFX - det kræver trods alt langt mere fodslag, når der er mange, mange producenter, der skal blive enige, end når det blot er en enkelt, der bestemmer.
Ja, det er netop nogle af grundene til, at de fleste foretrækker DCC frem for MM.
Aner det ikke, jeg har overhovedet ingen erfaring med CS2. Beklager.
MVH
Lars
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Rene
Det ser ud til at VMax har med hastigheden at gøre. Km/t tror jeg kun er en skala.
Prøv evt. at sammenligne med de lokomotiver du har, hvor det passer.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
diablomandk
Indlæg: 311
som jeg har opfattet det hele ang hastighed.
så er det vmax den max hastighed decorder bestemmer ved at sende den max spænning ud til motoren.
men da vi køre med mange motor og gear hjul størelse er meget forskællige vil du også se at farten på din modeller svinger meget.
jeg gør sådan her.
jeg sætter vmax til 50 og prøver så toget. jeg tager tid på hvor langt toget kommer.
men ( ja ja grin bare ) jeg lytter også til den kendte lyd af hjul der køre over skinne samlinger og om det ca passer.
hvis du ved at sætter vmax til 50 finder toget køre for langsomt kan du sætte den til 60 osv.
til du finder den hastighed du finder rigtig.
det samme kan du gøre med bræmse og opstart . ja du kan indstille hvor meget lys styrken skal være på lyden ad dit tog. husk af tog med lyd ikke behøver at kunne høres over hele anlæget jeg vil mener max 3 m væk men det er min mening.
en rigtig dejlig ting ved at lege med lige instillinger er du kan resætte hvis det går helt galt derfor er det en god ide at skrive ned hvad du gør så du hurtig kan finde de ting der virker frem.
Brian
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk
RS76
Indlæg: 33
Hejsa.
Mange tak for alle jeres gode svar. Dejligt med noget feedback.
Vmax kender jeg jo fra mobilstationen. Men den funktion kan jeg ikke finde nogen steder i CS2 når jeg er inde i lokomotiv indstillingen på det enkelte lokomotiv. Kommer derind ved at trykke på "fastnøglen" under speedomteret på det lokomotiv der er lagt frem til at køre med.
Eller det er måske helt tosset det sted hvor jeg er. Har ikke kunne finde nogle steder hvor VMAX er at finde i CS2éren. ???
Mvh
René
diablomandk
Indlæg: 311
nu har jeg endnu ikke haft råd eller fundet nogle der har en billig cs 1 eller 2 til salg men men men jeg ved dog du kan jo bare lave et programerings spot og med din mobil station programer dit loks
Brian " som håber at der er nogle læser der måske vil sælge mig en billig central"
www.kmk-ho87.dk
http://www.jernbaneklub.dk/vsvt/
www.3modul.dk