Hej forum
Opdatering til CS.II ligger nu online. V. 4.33
Til MS.2 er opdateringen V. 2.1
En interessant nyhed er tilbagemeldings indstillinger. Man kan nu indstille tiden en tilbagemelding skal virke.
F.eks et lokomotiv nærmer sig stationen, tilbagemelding passeres og hastigheden kan nedsættes på lokomotivet (krybe fart)
herefter indstilles hvor mange timer-minutter og sekunder hastigheds nedsættelsen skal vare, (indtil lokomotivet holder ved stationen)
og til sidst ophør af "krype fart"
Nu vil togstammen køre med reduceret fart gennem stationen og frem til signalet, hvor det stopper. Efter lidt tid vil tiden på tilbagemeldingen udløbe,
og når lokomotivet får lov til at fortsætte, vil det være med "normal" fart
god fornøjelse
Ulle
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
En interessant nyhed er tilbagemeldings indstillinger. Man kan nu indstille tiden en tilbagemelding skal virke.
F.eks et lokomotiv nærmer sig stationen, tilbagemelding passeres og hastigheden kan nedsættes på lokomotivet (krybe fart)
herefter indstilles hvor mange timer-minutter og sekunder hastigheds nedsættelsen skal vare, (indtil lokomotivet holder ved stationen)
og til sidst ophør af "krype fart"
Nu vil togstammen køre med reduceret fart gennem stationen og frem til signalet, hvor det stopper. Efter lidt tid vil tiden på tilbagemeldingen udløbe,
og når lokomotivet får lov til at fortsætte, vil det være med "normal" fart
god fornøjelse
Ulle
Det lyder spændende. Findes opsætningen som et diagram et sted?
Kunne det sættes op uden signalet, altså således et gennemkørende tog bare kører forbi et udvalgt område på nedsat hastighed?
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
½ 0
Svendborg
Hej
Jeg har ikke set noget diagram, -endnu!
Det kan sættes op uden signal, så ja til Spørgsmål 2+3
For mig var det vanskeligt at få tiden, lokomotivet skulle køre med "krybe fart", langt nok ned.
CS II ville gerne have tiden 5 min. og opefter.
Ulle
Frank F
Vamdrup
Hej Alle sammen
Til Orientering
Opdateringen af CS2 til v4.33 er ikke korrekt, den nuværende Version er Version 3.5.6 (Udgivet 13-03-2014)
(det angivne versions-nr 4.33 er Versions-nummeret på interne Hardware-Komponent i CS2)
For mere Information, se denne Wiki-side på Sporskiftet.dk :
http://www.sporskiftet.dk/wiki/marklin-cs-2-changelog-hardware-software-versioner
Endvidere er der under denne Wiki-Side oplysninger om Opdateringer til MS2 til Version 2.1 :
http://www.sporskiftet.dk/wiki/marklin-ms-2-changelog-software-versioner
• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/60657 ( SW 4.28 ) • MDT V3.6.0 • ( HW : 60971/60970/60801 )
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.12 ) • ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901
ChrKristensen
linket virker ikke
morten
Har nu afprøvet de nye funktioner.
Jeg kan godt få et lokomotiv til at sætte farten ned eller stoppe helt. Men når tilmeldingen udløber efter det antal minutter/sekunder jeg har sat, fortsætter toget IKKE med den oprindelige hastighed, men den nedsætte (eller helt stoppet).
Har andre oplevet det samme og hvad er løsningen ?
gejo
Hej Morten
Det er ikke min erfaring. Mit lokomotiv fortsætter med den hastighed det havde da jeg afsluttede programmeringen.
Der ingen tvivl om, at denne funktion giver en masse spændende muligheder. En anden fornyelse er muligheden for at sætte ikke bare een betingelse i forbindelse med en togvej, men adskillige. Hvormange ved jeg ikke, men de første 6 betingelser er ikke noget problem.
Med den funktion kan der nu fremstilles sporplantavler med funktioner som forbilledet med start og slut taste, kontrol af sporskiftestillinger og sporbelægninger. Det er virkelige væsentlige forbedringer Märklin tilbyder i denne opdatering - og så gratis.
Hilsen
Gert
morten
Er det funktionen "rangergang" du vælger ?
Eller vælger du "speed" og angiver en hastighed ?
gejo
Meget simplere. Du vælger den "memorytast", du vil progammere. Vælger controlfanen. Styrer dit lokomotiv med regulatoren og funktioner, som du ønsker. Efterlader regulatoren på udgangshastigheden, du ønsker. vender tilbage til memoryfanen og afslutter programmeringen. Det er det.
Det kan ikke gøres enklere.
Hilsen
Gert
½ 0
Svendborg
Hej Frank
Det er fuldstændig rigtigt, beklager at anden linie ikke kom med.
Håber også tråden fortsætter med nye indstillings muligheder som jeg ikke har opdaget endnu.
Ulle
morten
hvordan undgår man at et andet lokomotiv udløser tilbagemeldingen og at lokomotivet derved begynder at køre hvis de holder stille på et sidespor ?
gejo
Det undgår du kun ved mannuelt at udløse "funktionen" eller en anden form for kontakt, der kun er knyttet til det pågældende lokomotiv. ;)
Funktionen er især interessant i forbindelse med fastlagte kørselsforløb - køreplaner.
Hilsen
Gert
jhcn
Lystrup
Det undgår du kun ved mannuelt at udløse "funktionen" eller en anden form for kontakt, der kun er knyttet til det pågældende lokomotiv. ;)
Kunne det fx være magnet + reed-kontakt?
Henrik
gejo
Kun betinget "ja". For så skal kun det lokomotiv kunne udløse reedkontakten. På små anlæg med et par lokomotiver vil det kunne fungere.
Hilsen
Gert
Frank F
Vamdrup
Linkene til Wiki-siderne om MS2 og CS2 virker nu
• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/60657 ( SW 4.28 ) • MDT V3.6.0 • ( HW : 60971/60970/60801 )
LauR90
Roskilde
Hej Frank
På lokoversigten i dit indlæg er der to billeder af henholdsvis kranbro og kranhus på portalkranen 76500. Er det billeder fra din egen lokoversigt - altså egne fotos? Jeg kan i hvert fald ikke finde billeder af bro og hus i den nyeste CS2 opdatering. Har selv en 76501.
Vh LauR90
vectra
Bygningsingeniør
Tisvildeleje
Det er nogle gode overskuelige vejledninger, der ligger på de anførte links, men... jeg savner en samlet manual, der beskriver alle (de fleste) faciliteter, som CS2 tilbyder. Og en version, der opdateres i takt med Märklins egne SW opdateringer.
Den ovenfor beskrevne togforsinkelse har jeg eksempelvis ikke set beskrevet andre steder end her!
Er der nogen, der kender et site, hvor 'Master Manualen' kan findes? Märlins hjemmeside er ikke meget bevendt, heller ikke i denne situation. Den eneste version jeg har kunnet finde, er til CS2 fra 2008-2009.
Pft og Fut
Torben
Frank F
Vamdrup
Hej LauR90
Lok-Iconer til CS2 befinder sig på denne Wiki-side :
http://www.sporskiftet.dk/wiki/marklin-digital-styring-cs-2-hoved-oversigt
der er i øjeblikket ca 2375 Lok-Iconer til rådighed, inclusive de to som du forespørger om til Marklin Portalkranen og der kommer løbende flere til med jævne
mellemrum.
Når du kommer ind på siden med Lok-Iconer klik på Mappen "Marklin" og find mappen "Kran" og klik på den.
Alle Lok-Iconer i Marklin Mappen er opdelt efter Marklin Serier.
Hej Vectra
Der findes ikke nogen andre Vejledninger til CS2 end de officielle Manualer og Guider som ligger under Wiki-delen om CS2.
Det er bl.a en af grundene til at jeg er påbegyndt med at lave Wiki-siderne om CS2 for at dele Information og viden ud til andre Brugere.
Samtidig med at jeg skriver på Wiki-siderne bliver mulighederne testet og afprøvet på en CS2 (60215) og et lille Testanlæg til formålet.
vectra
Bygningsingeniør
Tisvildeleje
Hej Frank.
Du fortjener stor ros og respekt for det kæmpe arbejde, du lægger i disse wiki-sider. Tak!
Jeg glæder mig til at læse om dine fremskridt.
Vh Torben
TBS
pensionist
Hej Frank,
Som du kan se på vedhæftede foto er min CS2 en 60213 / v.1.38 # 4611 Hardware 3.1 Software 1.6.4 (3). Så vidt jeg husker opdaterede jeg for godt et år siden og nu er der så åbenbar en ny opdatering klar.
Jeg har kigget på linkene du har vedhæftet ang. opdatering af CS2, men er ikke klar over hvordan jeg kommer videre herfra. Jeg er godt klar over hvorledes jeg rent fysisk opdaterer, men på Märklins egen hjemmeside, hvilken en skal jeg vælge?
http://www.maerklin.de/de/produkte/tools_downloads/software_updates.html
Sidste gang jeg gjorde det valgte jeg via USB og det virkede fint, men her råder de til at man gør det via sin pc direkte.
Håber du kan guide videre herfra,
Bedste hilsner,
Torben
HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2
Frank F
Vamdrup
Hej Torben
Opdateringen som ligger på Marklin's hjemmeside er kun Version 2.0.1 og kun til Opdatering via USB og dermed IKKE den sidst aktuelle, som er Version 3.5.6
Ifølge Marklin's hjemmeside kommer der ikke flere Opdateringer til Installlation via USB-stik på grund af tekniske årsager.
Opdatering til Version 3.5.6 kan kun ske ved at tilslutte din Centralstation 2 til en ledig netværks-stik på din Router eller Switch via et Netværks-kabel.
Tilslut din CS2 til dit lokale netværk via et netværkskabel og vær sikker på at netværkskablet er godt monteret i din CS2, dioden skal lyse grøn på bagsiden af CS2.
Start din Centralstation 2 op - Under SETUP - IP sætter du en Markering ved Auto (DHCP) og "genstarter" herefter din Centralstation 2.
Nu skulle din Router gerne tildele din Centralstation 2 en IP-Adresse næste gang du starter din Centralstation 2 op (se igen under SETUP - IP)
Efter genstarten kan du nu under SETUP trykke på SETUP - CS2 - "Programm Updaten" for at gennemføre en Opdatering af CS2.
Afhængig af din Internetforbindelse, samt hvor hårdt belastet at Marklin's Online Server er pt, kan opdateringen tage alt i mellem 15-30 min at gennemføre.
Bemærk at Opdaterings-Proceduren til CS2 (CS2-Opdatering til Version 3.5.6), skal gennemføres 2 gange umiddelbar efter hinanden efter hinanden i følge
Marklin's henvisning på deres Hjemmeside.
IP-Adressen som din CS2 er blevet tildelt på dit Lokale Netværk, giver også adgang til den i CS2 indbyggede Webserver, mere info om anvendelsen af denne
finder du på denne side : http://www.sporskiftet.dk/wiki/marklin-cs2-webserveren-i-cs2-og-hvad-den...
God Arbejdslyst.
PS hvis din CS2 efter Opdateringen skriver at Opdateringen IKKE blev gennemfør med succes, så prøv at opdatere igen på et senere tidspunkt, da Marklin's
Online Server kan have travlt i det øjeblik, du prøver at opdatere din CS2.
LauR90
Roskilde
Hej Frank
Jeg tilslutter mig Torben og takker mange gange for dit store engagement om din wikiside. Ligeledes stor respekt for din viden på området. jeg kigger altid på dine indlæg, ved at det er seriøse sager!
Vh LauR90
TBS
pensionist
Hej Frank,
En stor tak til dig skal også lyde her fra mig. En super og klokke klar beskrivelse på opdatering af min CS2, så jeg går i gang en af de følgende dage. Havde godt læst om evt. problemer med belastning på Märklin´s Online Server, så det er blot at væbne sig med tålmodighed.
Tusind tak for hjælpen.
Bedste hilsner,
Torben
HO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2
TBS
pensionist
Hej Frank,
Som det fremgår af vedhæftede billede er min CS2 nu blevet opdateret til version 3.5.6. Jeg fulgte din fine beskrivelse og det tog alt i alt kun 13 minutter så var den klaret. Håber det går lige så let for andre.
Hilsen
Torben
CS2 opdateretHO / 2 skinne PIKO / Epoke III / CS2
jhcn
Lystrup
Hej Torben
Opdateringen som ligger på Marklin's hjemmeside er kun Version 2.0.1 og kun til Opdatering via USB og dermed IKKE den sidst aktuelle, som er Version 3.5.6
Ifølge Marklin's hjemmeside kommer der ikke flere Opdateringer til Installlation via USB-stik på grund af tekniske årsager.
Bl.a. pga dette - og så denne tråd: http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/digital-drift/ipad-og-cs2...
købte jeg sidste år den omtalte Netgear adapter. Den virker fint, så selvom min CS2 er langt fra nærmeste netkabel, så kan jeg have den online.
På billedet er den dog ikke sluttet til!
Henrik